صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۴۱۶۵۰

صنعت هوایی و نیاز به تجدید ساختار


بصیرت:اهمیت حمل ونقل هوایی،امنیت این صنعت و سهم مهم آن در توسعه ی هر کشوری امری آشکار است.با این حال با توجه به اهمیت استراتژیکی این صنعت همچنان کشور ما یکی از کشورهای با استانداردهای پایین این صنعت است.مطابق برنامه چهارم توسعه کشور، قرار بود که سن ناوگان هوایی کشور از 21 سال به 15 سال کاهش یابد.امری که با وجود تلاش های صورت گرفته و از رده خارج کردن شماری از هواپیماها فقط به 19 سال رسیده است که تفاوت بسیاری با عمر مفید 8 تا 10 ساله هواپیماهای مسافربری دارد.در این راستا با توجه به در دستور بودن و نظر کارشناسان ایرانی و خارجی مبنی بر کاهش استفاده از هواپیماهای شرقی (به ویژه روسی)کشور ما همچنان به عنوان یکی از پر استفاده ترین هواپیماهای شرقی است.قابل توجه است که سقوط هواپیمای توپولوف حامل رئیس جمهور لهستان باعث شد تا بار دیگر کارشناسان جهانی بر مشکلات عدیده هواپیماهای شرقی انگشت گذارند.در این راستا مرگ رهبران لهستان باعث شد تا بلغارستان نیز توپولوف ها را از مسیر هوایی خود خارج کند و یاتا (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی)نیز اعلام کند که از سوار شدن بر هر نوع هواپیمای روسی دوری کنید.به نگاه یاتا کشورهایی که مقررات ایمنی را به طور کامل رعایت می کنندهواپیماهای شرقی در آن جایی ندارند.این نظر یاتا در حالی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم میزان سوانح هواپیماهای شرقی 11/12 سانحه در هر یک میلیون و 200 هزار پرواز است.در حالی که این آمار در مورد هواپیماهای غربی(بوئینگ،ایرباس)حدود 81/0 سانحه به ازای یک میلیون و 200 هزار پرواز است.این نگاه یاتا به هواپیماهای شرقی در حالی اعلام می شود که برخی از مسئولان کشورمان از یکسان بودن ایمنی هواپیماهای شرقی و غربی خبر داده اند،امری که باعث شگفتی بسیار است. در واقع چنانچه نگاهی به صنعت هوایی هواپیماهای شرقی داشته باشیم در می یابیم که حتی ایرفلوت(بزرگترین شرکت هوایی روسیه)نیز هواپیماهایی نظیر توپولوف را از دور خارج کرده است و با غربی سازی ناوگان خود ایمنی خطوط خود را بالا برده است.در حالی که این هواپیماهای شرقی در کشور ما و برخی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا همچنان فعال هستند.در این حال باید توجه داشت که با توجه به نا امن بودن هواپیماهای شرقی، کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا سالهاست که با برقراری لیست سیاه پروازی کشورها و خطوط هوایی نا ایمن را از پرواز به سوی این قاره محروم می کند.چندی پیش نیز نیمی از هواپیماهای ایران ایر شامل این لیست سیاه اتحادیه اروپا گردید.امری که به طور مسلم بر جایگاه صنعت هوایی خطوط بین المللی و پروازهای خارجی و استقبال شهروندان خارجی از خطوط هوایی ما تاثیر شگرفی می گذارد و در صورت تداوم این روند و متوقف ماندن جایگزین سازی ناوگان هوایی غربی به جای ناوگان فرسوده و عمدتا شرقی کشورمان اندک اندک وضعیتی شبیه سودان و فیلیپین (تحریم کامل خطوط هوایی توسط اتحادیه اروپا)خواهند داشت،امری که بر جایگاه صنعت هوایی کشورمان لطمات جدی وارد خواهد کرد.در عین حال باعث افزایش تاثیرات روانی ،اقتصادی ،سیاسی و دست آخر رکود بخش صنعت هوایی کشورمان نه تنها در رقابت با قدرت های هوایی منطقه مضاعف برآن در بخش داخلی خواهد شد.
آفرینش
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات