نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه پیش از سفر به مسکو در گفت وگو با یک روزنامه روسی گفت: تحریمها نتایج اولیه خود را به دنبال داشته و باعث شده اند ایران شفافیت بیشتری در زمینه برنامه هسته ای اش ارائه کند. این نشان می دهد تحریمها می تواند دولت ایران را به تفکر وا دارد. من در زمینه چنین مسئله جدی مصالحه نمی کنم.
برخلاف نظر سارکوزی بسیاری از مطبوعات و آگاهان سیاسی غربی معتقدند که تحریمها نتوانسته نتایج مورد نظر را در پی داشته باشد و لذا مشکل خاصی برای ایران ایجاد نشده است. اما اینکه چرا سارکوزی در آستانه سفر به مسکو اینگونه سخن گفته جای سوال دارد. سارکوزی با این ادعا درصدد بود تا روسها را هم تشویق و هم امیدوار کند تاآنها برای صدور قطعنامه بعدی پا پیش گذارند. اما از سخنان پوتین نشانه های چندانی از استقبال از ادعای سارکوزی مشاهده نشد. در این میان آنچه مهم است نوع تعامل ایران با آژانس است. ایران نبایستی از خود رفتاری نشان دهد که طرف مقابل به این نتیجه برسد که رفتار جدید ایران و مشاهده آثار انفعال در آن ناشی از فشار وارد آمده از سوی قطعنامه های تحریم است. چنانچه آنها به این نتیجه برسند که آثار تحریم بر ایران جدی بوده بحث تحریمهای سخت تر را دنبال می کنند و چنانچه رفتار ایران به گونه ای باشد که آثار انفعال در آن ملحوظ نباشد و بازتاب این نکته باشد که تحریمها برای ایران مشکلات سنگینی ایجاد نکرده اند، توافق گروه 1+5 برای صدور قطعنامه بعدی با مشکل جدی مواجه خواهد شد و در گرفتن بحث بی اثر بودن تحریمها امتیاز بزرگی است که نصیب ایران خواهد شد.