صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۱۴۲۱۳۰
در آخرین روز از پنجمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) انجام شد

قدرتنمایی موشکی ایران در دریای عمان


بصیرت:منطقه جاسک در شرق تنگه هرمز و ساحل دریای عمان میزبان روز پایانی پنجمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) بود. پس از انجام موفقیت‌آمیز مراحل مختلف رزمایش آبی- خاکی- هوایی پیامبر اعظم در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز و اجرای مراحل مختلف تاکتیکی نظامی این رزمایش، مرحله پایانی شامل مراحل متعدد عملیاتی و شلیک موشک‌های پیشرفته ساحل به دریا و دریا به دریا انجام شد. در مرحله آخر رزمایش، تاکید بر اصابت همزمان 5 موشک به هدف مورد نظر بود که با وجود شلیک موشک‌ها از نقاط مختلف باعث حیرت و تحسین صاحبنظران شد.
به گفته سردار فدوی، جانشین فرمانده نیروی دریایی، مرحله چهارم و پایانی پنجمین رزمایش مشترک پیامبر اعظم روز یکشنبه در منطقه عمومی خلیج فارس با پرتاب 5 موشک کروز آغاز شد. نیروهای زمینی، دریایی و
هوا- فضای سپاه پس از اجرای موفق مراحل اول، دوم و سوم پنجمین رزمایش پیامبر اعظم، در چهارمین مرحله، 5 موشک کروز به سمت هدف مورد نظر شلیک کردند که 2 فروند از موشک‌ها از روی شناورهای سطح به سطح و 3 فروند موشک از سطح خشکی به دریا به سمت هدف مورد نظر پرتاب شد.
موشک‌های کروز صاعقه، نور، نصر، خاتم و قارعه به هدفی واحد اصابت کردند که موشک نور از یک سکوی پرتاب ساحلی و موشک نصر از یک شناور سپاه، همچنین صاعقه و خاتم شلیک شدند و به طور همزمان شناوری واحد، واقعی و متحرک را در دریای عمان با موفقیت مورد اصابت قرار دادند. 5 موشک به کار رفته در این عملیات همه از دستاوردهای اخیر نیروهای نظامی کشور بودند که در این رژه، قدرت و دقت آنها آزمایش شد.
موشک ضد زره صاعقه، یک موشک کوتاه‌برد سطح‌به‌سطح ساخت ایران است که قابلیت شلیک شدن از روی پهپاد را نیز دارد. برد این موشک تا 250 کیلومتر برآورد شده است. موشک پرقدرت و هوشمند نور که نخسیتن بار اسفند سال گذشته در حضور فرمانده کل قوا از ناوشکن جماران شلیک شد، هوشمند، دارای برد مناسب، دقت بسیار بالا در رهگیری هدف و قدرت انهدام چشمگیر است. جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر موشک نور را با برد متوسط 120 کیلومتر روی بالگرد نیز نصب کرده است. موشک کروز نصر که خط تولید آن اسفند 88 به بهره‌برداری رسیده نیز توانایی آن را دارد که اهداف 3 هزار تنی را منهدم کند.
موشک رادار گریز نصر یک با 2 سال تلاش بی‌وقفه متخصصان داخلی به تولید رسیده و از دقت بسیار بالایی برخوردار است. این موشک قابلیت پرواز در ارتفاعی خاص را دارد و با پروازی هوشمند و پایدار به طرف هدف حرکت می‌کند. با شلیک راکت‌اندازهای فجر 3 و فجر 5 در منطقه عملیاتی جنوب کشور آخرین مرحله از پنجمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) به انجام رسید. همچنین موشک کروز قارعه در این مرحله از رزمایش با موفقیت شلیک شد.
راکت‌های فجر 3 و 5 که بر ضد اهداف زمینی کاربرد داشتند، در مرحله آخر رزمایش علیه اهداف دریایی به کار برده شدند که نتیجه موفقیت‌آمیز بود. با توجه به تحرک بالای سامانه‌های شلیک کننده این 2 نوع راکت، آنها می‌توانند به سرعت محل شلیک را تغییر داده و به خاطر برد مناسب، در فواصل گوناگون علیه اهداف دریایی وارد عمل شوند.
پهپادها به تولید انبوه می‌رسد
نمایش موفقیت‌آمیز پهپادهای سپاه در رزمایش اخیر باعث شد خبر تولید انبوه این هواپیماهای بدون سرنشین از قول سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوایی سپاه در رسانه‌ها منتشر شود. مداومت پروازی بالا از ویژگی‌های پهپادهای جدید نیروی هوا-فضای سپاه است. این پهپادها می‌توانند منطقه عملیاتی را به طور کامل شناسایی و کنترل کرده و با انتقال اطلاعات لحظه‌ای، کار را برای هدایت نبرد توسط فرماندهان ساده و با تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس آنها، اقدام و دستور لازم را صادر کنند.
حمله شبانه 60 قایق تندرو علیه ناو دشمن فرضی
رزمایش شبانه قایق‌های تندرو علیه ناو دشمن فرضی در ساعت 3:30 بامداد یکشنبه در منطقه رزمایش با موفقیت انجام شد. به گزارش خبرگزاری‌ها سردار تنگسیری اعلام کرد: رزمایش شبانه قایق‌های تندرو علیه ناو دشمن فرضی در ساعت 3:30 بامداد یکشنبه در منطقه رزمایش با موفقیت به پایان رسید. در این حمله شبانه 60 فروند شناور تندرو در دسته‌‌های
10 تایی به اجرای عملیات پرداختند. به‌رغم شرایط مواج و متلاطمی که آب‌های رزمایش در بامداد دیروز داشتند، یگان‌های شناور این مرحله از تهاجم شبانه به ناو جنگی دشمن فرضی را به دلیل تمرینات مستمری که داشتند با موفقیت کامل به انجام رساندند.
مقابله به مثل در برابر هرگونه تجاوز
سردار جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح پس از برگزاری موفق مراحل رزمایش پیامبر اعظم به سپاه نیوز گفت: جمهوری اسلامی در برابر هر تجاوز برنامه مقابله به مثل دارد و این برنامه‌ها به گونه‌ای است که برای دشمن حتما پشیمان‌کننده است. جزایری با هشدار به قدرت‌های فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه خلیج‌فارس گفت: کسانی که از فرسنگ‌ها دور به منطقه ما وارد شده‌‌اند، باید منطقه را ترک کنند و ما آنها را دشمن قلمداد می‌کنیم.
سیدمحمدفخار
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات