صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۱۴۲۴۱۲

«نمودار بازی» موسوی


بصیرت:علی اکبر محتشمی پور (رئیس کمیته صیانت از آراء موسوی) نیز گفت: «بسیاری از اصولگرایان در حمایت از احمدی نژاد مردد شده اند. »1 محسن مهر علیزاده (رئیس تربیت بدنی دولت اصلاحات) 13 خرداد را جشن ضد انقلاب نامید. محمد جواد فاضل لنکرانی مناظره 13 خرداد را برگ سیاهی در تاریخ نظام دانست. 2 در پی طرح برخی از مسائل از سوی احمدی نژاد در خصوص آقایان هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری، دفتر رئیس تشخیص مصلت نظام با ارسال نامه ای به رئیس صدا و سیما خواستار فراهم شدن فرصتی مناسب در همان شبکه قبل از اتمام مهلت تبلیغات انتخاباتی، جهت پاسخگویی و شفاف سازی در موارد مطرح شده در مناظره احمدی نژاد و موسوی شد. 3 همچنین بیانیه ای از سوی دفتر هاشمی رفسنجانی صادر گردید. 4 در این باره حمید رسایی (نماینده مجلس هشتم) با اشاره به نامه هاشمی به صدا و سیما گفت: «در 4 سال گذشته احمدی نژاد به آقای هاشمی رفسنجانی پیشنهاد مناظره داد، اما متأسفانه وی نپذیرفت و به صورت یک طرفه در صدا و سیما حاضر شده و سخنرانی کرد. »5 محمد هاشمی (برادر هاشمی رفسنجانی) نیز در واکنشی عصبی به اظهارات احمدی نژاد گفت: « رئیس جمهور یک قدم هم جلوتر از دیکتاتورها برمی دارد. » وی در اظهارات خود نادیده گرفتن ماهیت قوّه قضائیه در جریان مناظره توسط احمدی نژاد را نشانه دیکتاتوری او دانست. 6 محمد عطریانفر (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران) با اشاره به سخنان احمدی نژاد در مورد هاشمی بیان داشت: «من حق ّ گلاویز شدن با احمدی نژاد را دارم ولی هاشمی یک چهره ملی است و نمی تواند این کارها را انجام دهد. »7 محسن صفایی فراهانی که احمدی نژاد از وی به عنوان کسی که با جیب خالی به دولت آمده و در پایان میلیاردر شده، یاد کرد؛ در اظهاراتی گفت: «به طور حتم از آقای احمدی نژاد به قوّه قضائیه شکایت خواهم کرد و امیدوارم قوّه قضائیه هم شهامت رسیدگی به این مسأله را داشته باشد تا برای مردم همه چیز مشخص شود. »8 کرباسچی نیز از ارسال نامه ای به عزّت الله ضرغامی خبر داد و گفت: «از ایشان خواستم تا فرصتی برای پاسخگویی بنده به مردم در صدا و سیما ایجاد کند تا پاسخ اتهامات رئیس جمهور را بدهم. » وی تصریح کرد: «مگر فرزندان آقایان هاشمی و ناطق نوری از دیوار کسی بالا رفته اند که این گونه متهم می شوند. »9 مصطفی ناطق نوری (فرزند ناطق نوری) در نامه ای سرگشاده به میرحسین موسوی شیوه مناظره تلویزیونی وی با رقیبش را ستود و از اتهام وارد شده بر خود و خانواده اش در این مناظره گلایه کرد. زهرا رهنورد (همسر موسوی) با استقبال از بررسی پرونده تحصیلی خود، تأکید کرد هتاکی و پرونده سازی با اخلاق اسلامی سازگار نیست و آیا مسأله مملکت این است که مدرک بنده چیست؟10 اعظم طالقانی (دبیرکل ّ جامعه زنان) هم با انتقاد شدید از نحوه سخنان احمدی نژاد گفت: «سخنان احمدی نژاد حیثیت نظام را زیر سؤال برد. » قدرت الله علیخانی (نماینده مجلس هشتم) ضمن ابراز تأسف از نحوه برخورد احمدی نژاد در یک رسانه ملی که 70 میلیون بیننده داشت، تأکید کرد: «از شأن رئیس جمهور به دور بود که این گونه برخورد کند و بی پروا مسائل و مباحثی را مطرح نماید که به اصل نظام جمهوری اسلامی لطمه می زند و حیثیت نظام و ملّت را زیر سؤال ببرد و مردم را نسبت به ارکان نظام و انقلاب بی اعتماد کند. »11 اصلاح طلبان علاوه بر متهم کردن احمدی نژاد، نامزد خود را برنده اخلاقی مناظره دانسته و وی را پیروز مناظره معرفی کردند. در این باره عماد افروغ (نماینده مجلس هفتم) ضمن بیان مشاهدات خود از این مناظره گفت: «برنده اخلاقی و سیاسی این مناظره بی شک مهندس موسوی بود. همان انتظاری که از مهندس موسوی داشتیم، متانت، آرامش و برخورد اخلاقی. » اسحاق جهانگیری (وزیر صنایع دولت اصلاحات) نیز با انتقاد از گفتار احمدی نژاد بیان داشت: «متأسفانه رئیس جمهور در رفتاری غیرقانونی به هتاکی علیه افرادی پرداخت که ستونهای نظام به شمار آیند. ولی در مقابل، آقای موسوی با متانت و شخصیتی که از خود نشان داد، جلوه های یک رئیس جمهور مقتدر و کارآمد را نمایش دادند. »12 سید محمد خاتمی با تقدیر از متانت موسوی، این مناظره را تقابل بی هنری و هنرمندی دانست. 13 علی رغم تحلیلهایی که اصلاح طلبان در خصوص مناظره احمدی نژاد و موسوی مبنی بر متانت و آرامش و پیروزی موسوی در مناظره انجام دادند، ولی آنچه در مناظره مشهود بود، لرزش صدا، عدم سعه صدر و از کوره در رفتن موسوی بود. وی که در مقابل احمدی نژاد تعادل فکری خود را از دست داده بود، در اظهاراتش حدود 40 مرتبه از کلمه «چیز» استفاده کرد که همین مسأله موجب تمسخر برخی هواداران احمدی نژاد و ایجاد تردید میان برخی هواداران موسوی گردید. از سوی دیگر سخنان احمدی نژاد در مناظره با موسوی با استقبال گسترده برخی سیاسیون و مردم واقع شد. به طوری که نظرسنجی های به عمل آمده را دستخوش تغییرات کرد و برخی نظرسنجی ها از ارتقأ 63 درصدی آرای احمدی نژاد خبر دادند. 14 شور و هیجان مردم از سخنان احمدی نژاد را می توان از استقبال بی نظیر مردم اصفهان - تبریز - ارومیه و ساری و اجتماع بزرگ حامیان احمدی نژاد در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) دریافت. حتی در اقدامی بی سابقه، مردم عزاداری که به مناسبت سالگرد ارتحال امام(ره) در مرقد ایشان حضور داشتند، در حضور رهبر معظّم انقلاب از دکتر احمدی نژاد حمایت کرده و شعارهایی با مضامین «احمدی دلاور پیرو خط رهبر» و «احمدی احمدی حمایتت می کنیم» سر دادند. روح الله حسینیان (نماینده مجلس هشتم) با حمایت از احمدی نژاد گفت: «افشاگری احمدی نژاد یک کار علوی و اباذری و درد مردم مستضعف و عقده فرو ریخته حزب الله و مردم انقلابی ایران بود که به همین جهت موج ایجاد کرد و توازن را به هم زد. »15 محمدجواد لاریجانی ضمن بیان مباحث مربوط به سیاست خارجی در مناظره اظهار داشت: «وقتی آمریکا قدرت ایران را پذیرفته، چطور برخی احساس ذلت می کنند. »16 مهدی کوچک زاده (نماینده مجلس هشتم) ضمن حمایت از افشاگری احمدی نژاد، گفت: «علی رغم ادعایی که آقای موسوی در مناظره شان مبنی بر پیروی از خط امام داشتند، برای ما مشخص شد که چقدر از دیدگاه امام و رهبر معظّم انقلاب دور هستند. . . بنده به عنوان کسی که در کمیسیون اصل 90 بارها این پرونده ها را دیده و رسیدگی کرده ام، می گویم افشاگری احمدی نژاد کاملاً حقیقت داشت و اعلام می کنم که وی خود را فدا کرد و پیش بینی می کنم که افشاشوندگان علیه رئیس جمهور فداکار اعلام جرم کنند. »17 فاطمه رهبر (نماینده مجلس هشتم) با بیان این که مشخص بود مطالبی که موسوی از روی کاغذ مطرح می کند توسط جریان هوادار وی تعیین شده بود، گفت: « میرحسین موسوی سؤالات زیادی را باید پاسخ می داد که قادر به پاسخگویی به آن سؤالها نبود. »18 در همین راستا بسیاری از فعالان سیاسی معتقد بودند احمدی نژاد بغضهای فرو خورده را پس از 4 سال سکوت و تحمل فریاد و تاریک خانه اشباح انتخابات و کسانی که صحنه گردان پشت پرده مخالفان دولت هستند را روشن کرد. در پی مناظره میان احمدی نژاد و موسوی و ارائه آمارهای گوناگون، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران ضمن تأکید بر رعایت اصل بی طرفی در تولید و اطلاع رسانی آمارهای مورد نیاز کشور، آمادگی خود را برای دفاع از آمارهای ارائه شده توسط رئیس جمهور در نشستهای کارشناسی اعلام کردند. بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه، منتقدان را به مناظره فراخواند. محمود بهمنی رئیس کل ّ بانک مرکزی در اظهاراتی گفت: «در صورتی که در آمارهای بانک مرکزی کوچک ترین مشکلی وجود داشته باشد، استعفا می کنم. »19
همچنین حمیدرضا نواب پور (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس مرکز آمار ایران در دولت اصلاحات) در گفتگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: «آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در دوره فعلی صحیح بوده و تردیدی در ارائه توسط رئیس جمهور وجود ندارد.»20
شیخ و دکتر
صحنه رقابت انتخاباتی از خیابانها به استودیوهای صدا و سیما و پخش مستقیم مناظره بین نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشیده شد و سومین شب مناظره شنبه 16 خرداد میان مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد برگزار گشت و میلیونها بیننده را پای تلویزیون میخکوب کرد.
مجری این برنامه در ابتدا از مهدی کروبی پرسید: بر این که شما در سخنان خود واژه هایی همچون عدالت اقتصادی، برنامه ریزی و موضوع هزینه کردن درآمد نفتی را مطرح کردید و طرح خود را در مقایسه با طرحی که در حال عمل از سوی احمدی نژاد است چگونه مقایسه می کنید؟
مهدی کروبی با اشاره به شعار «تغییر» خود گفت: در رقابت انتخاباتی هم آقای احمدی نژاد و جناب آقای موسوی که از دوستان خوب من هستند و جناب آقای رضایی نیز حضور پیدا کرده اند و در گذشته نیز صحبت آقای خاتمی بود و مدتی هم حضور داشتند و من اعلام کردم که چون حزب تشکیل داده ام برای تغییر آماده ام و برای یک حرکت جدید حضور پیدا کرده ام و بخصوص آمده ام تا در سیاستهای آقای احمدی نژاد تغییر ایجاد کنم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم در ادامه گفت: من دو اشکال اساسی به شیوه اداره آقای احمدی نژاد دارم.
کروبی: بارها گفته ام که یک چهار سال دیگر حق ّ این رئیس دولت است وی افزود: من گفته ام این آقایی که امروز رئیس دولت است، چهار سال حضور داشته است و بارها گفته ام که یک چهار سال دیگر حق ّ او است و به عبارتی او مشغول و مسلط و بر اوضاع حاکم است و ما پیاده هستیم و من آماده هستم که در این جهت بحث و گفتگو کنیم. کروبی با بیان این که من با خود احمدی نژاد و بسیاری از دوستان ایشان بحث اصولی دارم، گفت: من امروز در اداره کشور کاملاً نارسایی می بینم و هم به شیوه اداره کشور و هم به شخص و هم به شیوه ایشان اعتراض دارم بخصوص اشکالات شخصی مهمی به خود آقای احمدی نژاد دارم که طبیعی است که آن را بگویم و آقای احمدی نژاد هم دفاع کنند و داوری هم با مردم باشد. وی افزود: آقای احمدی نژاد یک سلسله اطلاعاتی را ارائه می کنند که قاعدتاً این اطلاعات غلط می باشد که ما یا باید بگوییم که این اطلاعات غلط است یا این که خدای ناکرده باید بگویم که آقای احمدی نژاد خلاف می گوید و غیرواقعی حرف می زند و به نظر من از این دو مورد خارج نیست.
کروبی در ادامه اظهار داشت: بنده معتقدم که از اوّل مسؤولیت دولت آقای احمدی نژاد اگر برخوردی معقول و منطقی و حساب شده با آقای احمدی نژاد می شد اوضاع به این مسیر کشیده نمی شد و آن مسأله، ماجرای هاله نور است. کروبی در ادامه اظهار داشت: آیت الله جوادی آملی که از قدیم به ایشان ارادت دارم و پس از پاسخش به احمدی نژاد ارادتم به او بیشتر شد و در تشییع جنازه مرحوم آیت الله بهجت خدمت ایشان رفتند و ایشان شروع کردند به طور عالمانه ایشان را نصیحت کردند و آقای احمدی نژاد را توجه دادند و برای ایشان دو الی سه روایت خواندند که ائمه معصومین ما دستور داده بودند که حتی بچه و حیوان را فریب ندهید.
وی افزود: من حتی سی دی آن را آورده ام اما تا زمانی که خودم آن را مشاهده نکردم این موضوع را باور نکردم و صادقانه بگویم که تلویزیون مانع شد. چرا که قرار بود این موضوع را پخش کنیم. کروبی با بیان این که آقای احمدی نژاد زمانی که به عراق تشریف برده بودند گفته بودند که قرار بود امریکاییها ایشان را بدزدند اما با یک نقشه به ایران آمدند، گفت: این که امریکا خبیث و مستکبر است شکی نیست اما در دنیا حساب و کتابی وجود دارد و این گونه نیست که بخواهند کسی را بدزدند چرا که آنها محاسبه منافع ملی خود را می کنند و عواقب این کار را در نظر دارند.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در ادامه این مناظره گفت: آقای کروبی دو ادعا را مطرح کردند که در ادعای اوّل ساختگی بودن آن کاملاً مشخص و معلوم است و در دومی هم انگار ایشان جای امریکاییها نشسته و از آنها دفاع می کنند و بهتر است اجازه دهند در این خصوص خود امریکاییها اظهار نظر کنند. رئیس جمهور خطاب به ملّت ایران گفت: ملّت ایران شایسته جایگاه های بلند چه در منطقه و چه در جهان است و ملّت ما به دنبال عدالت، عزّت، پیشرفت و تعالی کشور هستند و امام راحل و مقام معظّم رهبری هم همین امر را خواستند و حتی ملّت و تاریخ ما نیز چنین چیزی را طلب می کند و می خواهد، لذا ما باید به دنبال اجرای عدالت باشیم چرا که در اجرای عدالت هیچ گونه تردیدی وجود ندارد و عدالت اقتصادی و اجتماعی زمینه پیشرفت کشور است. احمدی نژاد با اشاره به آمارها و ارقام و با بیان این که می خواهم مقایسه کوتاهی در چند شاخص برای مردم داشته باشم، گفت: یکی از شاخصهای اصلی اقتصادی کشو تولید ناخالص داخلی است و این آمارهایی که نشان می دهم گزارش مرکز آمار ایران و بانک مرکزی از سال 60 تا به امروز است. وی با نشان دادن نمودارها به دوربین تلویزیون ادامه داد: همان طور که مشاهده می کنید تولید ناخالص داخلی در دولت نهم علی رغم همه تحریمها و فشارها 25/6 درصد طی سه سال شده در حالی که در دولت گذشته 61/5 درصد بود و در حالی که ما تحریم و بحرانهای جهانی داشتیم اما رشد اقتصادی ما افزایش پیدا کرد. رئیس جمهور یکی دیگر از شاخصها را نرخ بیکاری نامید و با ارائه آمار آن به مردم گفت: از سال 83 تا امروز نرخ بیکاری در فصل حساب می شود که من یک فصل از آن را به عنوان نمونه آورده ام که فصل بهار است و ما در ابتدای سال 84 نرخ بیکاری مان بالا بوده اما از ابتدای 84 نرخ بیکاری رو به کاهش است و این امر به طور مستمر است و این کاملاً روشن است.
احمدی نژاد افزود: این امر در حالی اتفاق می افتد که در تمام دنیا نرخ بیکاری در حال افزایش است. وی به یک شاخص دیگر به نام ضریب جینی اشاره کرد و اظهار داشت: ضریب جینی یعنی فاصله درآمدی بین دهکها که باید کاهش پیدا کند و شما مشاهده می کنید که بدترین وضع سال 60 تا 63 و بهترین وضع که 38/0 درصد است برای اوّلین بار در تاریخ اقتصاد ایران در این دولت اتفاق افتاده است و دلیل آن هم توزیع سهام عدالت و افزایش حقوق ثابت برای طبقات پایین جامعه و تحت پوششهای نهادهای حمایتی که حقوقشان افزایش یافته و آخرین آمار این ضریب جینی برای سال 87 است که همین دو روز گذشته توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است. رئیس جمهور با اشاره به دیگر شاخصها گفت: یکی دیگر از شاخصها رفاه و تأمین اجتماعی است و حقوق بازنشستگان در ابتدای این دولت 139 هزار تومان بود اما در پایان این دولت به 496 هزار تومان رسید و این متوسط دریافتی بازنشستگان ما است که 256% در راستای عدالت رشد داشته است. ریشه تورم استقراض دولتهای قبلی از بانک مرکزی است احمدی نژاد با اشاره به ریشه های تورم گفت: یکی از دلایل تورم و به هم ریختگی اقتصاد بدهی دولتها به بانک مرکزی است که از سال 60 تا سال 67 تمام دولتها از بانک مرکزی پول برداشت می کردند که تا قبل از این دولت نیز ادامه داشت و بدهکار بانک مرکزی بودند و 11 هزار میلیارد تومان به قیمت جاری بدهکار بودند در حالی که ما هفت تومان سال 60 را همان هفت تومان حساب کرده ایم و اگر آن را به قیمت امروز حساب کنیم منحنی خود را به سمت بالا می کشد اما این بدهیها از ابتدای این دولت کاهش پیدا کرده و تغییر یافته است. احمدی نژاد با اشاره به نرخ تورم در دوره فعالیت دولتهای گذشته تصریح کرد: اینک نرخ تورم در ایران کمتر از چهار ساله اوّل است، وی گفت: در حال حاضر این نرخ رو به پایین و زیر 15 درصد است و به لطف خدا آن را یک رقمی خواهیم کرد در حالی که در تمام دنیا این نرخ در حال افزایش است و در کشورهای بدون نفت از 9/9 به 15 درصد و در کشورهای نفتی خلیج فارس از 3/10 به 6/15 درصد رسیده است و معنی آن این است که بیش از 50 درصد به عدد تورم اضافه شده است. وی ادامه داد: در همه جای دنیا نرخ تورم به سرعت در حال افزایش است اما در ایران این نرخ در حال کاهش است و این موارد یعنی دولت یک برنامه روشن، جدّی و عالمانه را برای اقتصاد کشور در پیش گرفته و در حال جلو بردن کشور است. احمدی نژاد خطاب به افرادی که می گویند اداره کشور بر روش غلطی استوار است گفت: وقتی می گویید اداره کشور بر روش غلطی است باید این موارد را با هم مقایسه کنید وگرنه این که فردی صحبتی کرده است و یا گفته است که مردم به حرف من گوش می دادند یا نمی دادند، مطرح نیست. وی خطاب به کروبی گفت: آقای کروبی من متأسفم و سؤال این است که آیا می توان با این حرفها کشور را اداره کرد و این که شما می گویید من یک نواری را دیده ام که فلانی فلان حرف را می زد مهم نیست اما من تأیید می کنم که حرفی به امریکاییها زده ام و به نخست وزیر عراق هم گفته ام که اگر آن را تکذیب کنند، اسناد آن را منتشر خواهم کرد و جالب است که امریکاییها آن را تکذیب نکرده اند.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات