بصیرت:حضور رئیسجمهوری به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور در کنفرانس بازنگری در معاهده ان.پی.تی نشاندهنده اهمیت بالایی است که جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صحیح از موضوع هستهای قائل است.
حضور احمدینژاد در این کنفرانس سبب خواهد شد تا نظرات جمهوری اسلامی ایران که همان پافشاری بر استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای در چارچوب معاهده ان.پی.تی است، بهتر و رساتر به سمع و نظر مردم سراسر جهان برسد. کشوری که در سطح رئیسجمهوری در این اجلاس شرکت میکند، طبیعی است که میخواهد به جهان ثابت کند، چه اهمیت زیادی برای استفاده صلحآمیز از فناوری هستهای برای همه و استفاده نکردن هیچکس از سلاح هستهای قائل است و به شدت خواستار اجرای صحیح و واقعی مفاد ان.پی.تی است. از این رو جمهوری اسلامی ایران امیدوار است اجلاس نیویورک به گونهای برگزار شود که معاهده ان.پی.تی به سمت تحقق واقعی اهداف خود پیش رود. ولایتی خاطرنشان کرد: این قدرتها ضمن بیتوجهی به مفاد معاهده انپیتی، رژیم صهیونیستی را مجهز به سلاحهای هستهای کردند و این درحالی است که این کشورها هیچ کمکی به کشورهای محروم از انرژی پاک و صلحآمیز هستهای برای برخورداری از فناوری نکرده و در این زمینه هم مفاد ان.پی.تی را نقض کردند. لذا ضرورت دارد که این معاهده مورد بازنگری جدی قرار گیرد و ایران برای این منظور پیشنهادهای اساسی و مهمی دارد که رئیسجمهوری آن را مطرح خواهد کرد.
* مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بینالملل
نوشته شده توسط علیاکبر ولایتی