صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۱۴۲۷۵۴

طبیعت زیبای مازندران در گرداب آلودگی های زیست محیطی


بصیرت:وقتی قدم به سرزمین سرسبز و دلنواز شمال کشور می گذاریم بیش از هر چیزی، محو تماشای مواهب طبیعی و زیبایی های دل فریب آن می شویم و تا چشم کار می کند آثار بی بدیل خلقت پروردگار است از جنگل های انبوه و دشت های سرسبز گرفته تا دریای آبی، اما این یک روی سکه است و روی دیگر آن گردابی از آلودگی های زیست محیطی است که این منطقه سرسبز را دربر گرفته است و هر روز بیشتر این طبیعت منحصر به فرد را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران مشکلات زیست محیطی این استان در آینده نه چندان دور علاوه بر آن که بومیان منطقه را دچار مشکل خواهد کرد، بلکه به تبع آن سراسر کشور نیز از این چالش متاثر می شود. مازندران به عنوان یکی از زیباترین استان های شمالی کشور همواره مورد توجه مردم کشورمان برای گذراندن اوقات فراغت و استفاده از مناظر کم نظیر و مواهب طبیعی آن قرار دارد، البته این جذابیت های منحصر به فرد که موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی به سوی خود شده است معایبی را هم در پی داشته است که یکی از مهم ترین آن ها، آلودگی های زیست محیطی است. اگرچه تمام آلودگی زیست محیطی این منطقه به حضور گردشگران خلاصه نمی شود اما در ایامی از سال به ویژه در نوروز و تابستان به اوج خود می رسد تا جایی که این آلودگی ها واقعا ناپسند و زننده جلوه می کند. در این ایام، طبیعت بکر و زیبای شمال کشور چنان آماج دست درازی مردم و آلودگی های زیست محیطی قرار می گیرد که واقعا دل هر انسان طبیعت دوستی را به درد می آورد.از سوی دیگر امکانات و خدمات مورد نیاز برای مبارزه با این آلودگی ها در این مناطق به هیچ وجه کافی نیست و در نتیجه هر روز بر میزان آلودگی های مناطق شمالی کشور افزوده شده است. تا جایی که امروز به روایتی زیبایی های بی نظیر این مناطق تحت تاثیر این زشتی ها قرار گرفته است. این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند به دلیل وجود زیبایی های چشم نواز شمال کشور، آلودگی های فراوان زیست محیطی این منطقه زیاد به چشم نمی آید و در واقع این آلودگی ها در پشت مناظر زیبای طبیعی پنهان مانده است و اگر این آلودگی ها در منطقه دیگری از کشور وجود داشت آن گاه مسئولان راحت تر به بحرانی بودن وضعیت محیط زیست آن پی می بردند!برای پی بردن به حجم ویرانگر آلودگی های زیست محیطی در مازندران فقط کافی است به یکی از رودخانه ها یا مناطق جنگلی استان رفت تا متوجه شد چه فاجعه ای در حال شکل گرفتن است چراکه این روزها آب رودخانه ها به دلیل حجم بالای ورود آب های آلوده ناشی از فاضلاب های خانگی و صنعتی سیاه شده و آبی که باید طراوت و شادابی را به دنبال داشته باشد باعث مرگ ومیر موجودات زنده می شود یا آن که انباشت زباله ها در جنگل ها و سرازیر شدن شیرابه های این زباله ها به پای درختان، چنان صحنه های رقت آوری را نمایان ساخته است که دل هر دوستدار طبیعت و زیبایی را واقعا آزرده می سازد. در همین راستا یکی از ساکنان مناطق روستایی در مازندران آلوده سازی و رهاسازی فاضلاب ها به رودخانه ها را در این استان یک کار عادی دانست و اظهارداشت: هرچه زمان بیشتر می گذرد بر حجم آلودگی ها افزوده می شود. «شریف زاده» افزود: تنها راه موجود برای توقف این موضوع، فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از محیطی است که در آن زندگی می کنیم و مهم تر از همه حفاظت از سرمایه ای است که بسیاری از کشورها و مناطق جهان در آرزوی داشتن آن به سر می برند. جنگل های مازندران یکی از نادرترین جنگل های جهان به لحاظ قدمت، تنوع درختان و منحصر به فرد بودن گونه های جنگلی آن به شمار می رود اما با کمال تعجب در مرتفع ترین مناطق جنگلی هم شاهد وجود انواع زباله هستیم که واقعا به موضوعی آزاردهنده تبدیل شده است و ازهمه زجرآورتر آن که قسمتی از شهرداری های استان به دلیل نداشتن زمین کافی برای دفن و دفع بهداشتی زباله و یا تبدیل آن توسط دستگاه های کمپوست زباله، جنگل ها را هدف قرارداده است و زباله های خانگی و تجاری را در کنار و یا حتی داخل مناطق جنگلی دپو می کنند که این موضوع پذیرفته نیست که با دستان خود درختان و جنگل هایی که پس از سالهای سال چنین استوار و پابرجا قامت برافراشته و زیبایی های کم نظیری را برای استان رقم زده اند، از بین ببریم. یکی از کارشناسان در این زمینه بر این عقیده است که در مازندران هنوز به یک استاندارد قابل اتکا در تعادل بین صنعت و طبیعت نرسیده ایم و این امر هم دامنه تخریب طبیعت و آلودگی های روزافزون زیست محیطی را دامن زده است و هم آن که محل تمرین برای آزمون انواع صنایع از جمله خودروسازی، پالایشگاه و دیگر صنایع شده است. «مددیان» افزود: رشد روزافزون جمعیت و افزایش مسافران و گردشگران افزایش زباله های انسانی را در این استان به دنبال داشته است که در این زمینه با وجود هیاهوی فراوان در زمینه احداث کارخانه های پسماند زباله در شهرهای مازندران این وضعیت در بلاتکلیفی به سر می برد.مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران هم اظهار داشت: مسائل و مشکلات متعددی در استان برای حفاظت از محیط زیست وجود دارد که بسیاری از این مشکلات و معضلات ریشه در مسائل پیچیده ای دارد که از زیست بوم این استان نشأت می گیرد.«امید روشن» افزود: وضعیت موجود رودخانه های استان، زباله ها و پسماندهای خانگی و صنعتی، آلودگی سواحل، آلودگی جنگل و آلودگی های متنوع دیگر در حال حاضر محیط زیست مازندران را نشانه رفته است که این مشکلات در آینده ای نه چندان دور علاوه بر آن که بومیان استان را دچار مشکل خواهد کرد به تبع آن کشور نیز از این چالش متأثر خواهد شد. وی با اشاره به تهیه و تدوین گزارش محیط زیست استان افزود: مدیریت در فضای مبهم و نامشخص زیست محیطی اتلاف وقت و هزینه است و تا زمانی که گزارش کامل وضعیت زیست محیطی استان تهیه نشود هیچ اقدام عملی نخواهیم داشت. مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: کار گروه های مربوط به تهیه گزارش وضعیت زیست محیطی تشکیل شده و در ۳ ماه آینده گزارش تکمیلی را ارائه خواهند داد.شهردار ساری نیز گفت: در مدت زمان کمتر از یک ماه بیش از ۵ میلیون کیلوگرم زباله در این شهر به عنوان مرکز استان تولید شده است که این زباله ها به دلیل نبود دستگاه های مدرن بازیافت و کمپوست زباله با هزینه های بسیار زیاد به صورت روزانه در ۱۳۰ کیلومتری خارج از شهر حمل و دفن می شود.«علی حجازی»، دپوی زباله در بستر دریا و رودخانه ها ، مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان را از جمله معضلات اصلی اعلام کرد. استاندار مازندران هم با اذعان به مشکلات موجود در زمینه آلودگی زیست محیطی استان گفت: برای حل این مشکلات نباید فقط از یک یا چند دستگاه اجرایی انتظار داشت بلکه همه از جمله مردم باید در این امر مهم سهم داشته باشیم. «علی اکبر طاهایی» افزود: با توجه به عنوان نخست مازندران در جذب گردشگر، هر گونه آلودگی زیست محیطی در این استان زیبا، زشت و ناپسند است و ساماندهی برای به حداقل رساندن آلودگی های زیست محیطی یکی از اولویت های اصلی استان در سال جاری و سال های آینده خواهد بود .

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات