صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۱۴۲۷۹۲

پاسداری از پاسداری (بخش اول)


احمدرضا هدایتی
شاید توجه به برخی از ویژگیهای و خصوصیات اولیه سپاه و نکات کلیدی موجود بتواند سازمان سپاه را از جستجوی راهکارهای جدید بی‌نیاز سازد، البته بیان این موضوع به این معنا نیست که نباید از ابزارها و روشهای جدید برای این منظور استفاده کرد، بلکه به نظر می‌رسد، تحقق این خواسته در شرایط فعلی بدون استفاده از این امکانات میسر نیست.
با توجه به این نکته، در این سلسله مطالب تلاش شده تا ضمن تاکید بر ضرورت توجه به استفاده از اندوخته های حاصل از سال ها حضور سپاه در صحنه های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، این نکته یادآوری شود که راز پاسداری از پاسداری در سیره شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی که خود نشات گرفته از سیره و روش پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است و حتی برخی از روش های مورد استفاده در آن ایام نهفته است و لذا باید شیوه ای را اتخاذ کرد تا ضمن استفاده از ابزار و امکانات جدید، امکان احیاء فرهنگ و ارزش های بدو تشکیل سپاه، مجددا فراهم گردد.
همچنین نکته دیگری که در این رابطه مورد تاکید قرار گرفته، بهره گیری بیشتر از توصیه های حضرت علی(ع) به فرماندهان و کارگزارانشان است که برجسته سازی این نکات در تهیه طرح ها و اجرا برنامه ها می تواند، بخش عمده اهداف مورد نظر در این زمینه را محقق سازد.
پاسداری از پاسداری و تبدیل ارزش ها به باور و گفتمان عمومی، یکی از موضوعاتی است که بخصوص در سال های اخیر بطور مستمر مورد توجه و تاکید مسئولان قرار داشته، اما به راستی برای تحقق این هدف چه باید کرد؟ آیا برای این منظور به روش، طرح و ابزارهای جدیدی نیازداریم؟ تهدیداتی که حریم پاسداری را در معرض خطر قرار داده اند تا چه حد جدی هستند؟ نگرانی ها در این زمینه ناشی از چه عواملی هستند؟ راهکارهای صیانت از حریم پاسداری کدامند؟
اگر چه پاسخگویی به این سوالات و دهها سوال مشابه در این زمینه نیازمند بررسی های عمیق و کارشناسانه از موضوع بوده و مستلزم تحقیق و مطالعه بیشتر است، اما در عین حال شاید توجه به برخی از ویژگی ها و خصوصیات اولیه سپاه و نکات کلیدی موجود بتواند، سازمان سپاه را از جستجوی راهکارهای جدید بی نیاز سازد.
به عبارت دیگر علی رغم تمام تحولات رخ داده در عرصه زندگی اجتماعی، چنانچه با استفاده بهینه از فرصت های موجود، زمینه های ازدست رفتن اندوخته های ارزشمند قبلی که اینک به یک فرهنگ گرانبها تبدیل شده است، برطرف و شرایط لازم برای تمسک دوباره با این دستاورد عظیم فراهم گردد، شاید برای پاسداری از پاسداری چندان حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشیم، البته بیان این موضوع به این معنا نیست که نباید از ابزارها و روشهای جدید برای این منظور استفاده کرد ، بلکه به نظر می رسد، تحقق این خواسته در شرایط فعلی بدون استفاده از این امکانات میسر نیست.
برای فهم بهتر مطلب ابتدا نگاهی گذرا به ویژگی هایی که در دو بخش کلی شامل ویژگی های سازمان سپاه و ویژگی های خاص اعضاء بسیج و سپاه قابل طرح و حائز اهمیت بیشتری هستند، خواهیم داشت و سپس به برخی از آفت های موجود در این زمینه و همچنین راهکارهای برون رفت از مشکلات و مقابله با تهدیدات پرداخته خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات