تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۱۴۳۲۵۰

البرادعی رقیب تازه مبارک


علیرضا صادقی
محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بینالمللی انرژی اتمی اخیرا گامهای محکمی را جهت حضور در راس معادلات سیاسی قاهره برداشته است.همین مسئله منجر به نارضایتی مبارک و همراهانش نسبت به البرادعی گردیده است.محمد البرادعی در حالی با استقبال شدید مردمی وارد مصر شد که حضورش تهدیدی جدی برای حسنی مبارک در انتخابات ریاست جمهوری آتی مصر محسوب می شود.
«محمد البرادعی، دیپلمات سابق مصری و برنده جایزه نوبل صلح، پس از پایان دوران تصدی گری اش در سمت دبیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد مصر شد، وی هنوز احتمال حضور خود درانتخابات ریاست جمهوری آتی مصر را رد نکرده است. حسنی مبارک خواستار حذف البرادعی از مناسبات و معادلات سیاسی قاهره است.
مبارک معتقد است که حضور البرادعی پایه های قدرت مبارک را به چالش خواهد کشید.ضمن اینکه البرادعی هم اکنون طرفداران زیادی در مصر دارد.در هر حال البرادعی در برابر حسنی مبارک قرار گرفته است و این صف آرایی به صورتی جدی در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.
مبارک از سال1981 رئیس جمهور این کشور متحد آمریکاست. مبارک تاکنون در خصوص تصمیم خود برای حضور در انتخابات سخنی به میان نیاورده اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که وی قصد دارد پسر خود جمال مبارک را به حضور در انتخابات تشویق کند.
البته مقامات مصری در صدد هستند تا به هر نحو ممکن وبا استناد به قوانین موجود مانع از حضور البرادعی در عرصه سیاسی قاهره شوند.البرادعی27 سال پیش برای فعالیت در سازمان ملل مصر را ترک کرد. وی پیشتر گفته بود تنها در صورت برگزاری انتخاباتی شفاف و دموکراتیک به عنوان یک کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد.
این اظهار نظر البرادعی تا حدودی حضور وی در انتخابات را غیرممکن می سازد، زیرا طبق قوانین انتخاباتی مصر، کاندیداهای مستقل نیازمند حمایت حداقلی اعضای مجلس عوام، مجلس اعیان و شوراهای شهری هستند که تمامی این نهادها تحت سیطره حزب” دموکراتیک ملی” - متعلق به مبارک- هستند.این یکی از اصلی ترین چالشهایی است که البرادعی ناچار است بر آن غلبه کند.
“محمد البرادعی “ در اواخر سال2009 میلادی اعلام کرد که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال2011 میلادی را بعید نمی داند که این گفته وی با استقبال گسترده مصری ها بویژه جوانان روبرو شد. وزیران حزب ملی دموکراتیک حاکم بر مصر درپی گفته البرادعی مبنی بر نامزدی احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری به وی حمله کرده و گفتند که اگر البراعی به فکر نامزدی برای ریاست جمهوری است، اشتباه می کند.
محمد البرادعی اخیرا در گفتگو با شبکه ماهواره ای دریم مصر اذعان نموده است که ایران کشور نیرومندی است و در زمینه برنامه هسته ای در موقعیت ضعف نیست. بر اساس اظهارات البرادعی ایران از نیروی راهبردی برخوردار و در عراق ، لبنان و جهان عرب دارای پشتوانه است. مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که ایران کشوری است که بصورت احساساتی نمی اندیشد و در موقعیت نیرومندی قرار دارد و در مقابل آمریکا نمی هراسد زیرا که با داشتن راهبرد حرکت می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات