تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۱۴۳۶۲۵

یک فتنه و 7 دستاورد

محمد صرفی مقدمه: مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از مردم آذربایجان در 28 بهمن ماه سال جاری در فرازی کلیدی و قابل تامل فرمودند: »حوادث بعد از انتخابات را که عده ای از روی نادانی و محاسبه ی غلط ایجاد کردند، دشمن بهانه کرد، شاید بتواند جمهوری اسلامی را تضعیف کند؛ اما بعکس شد؛ همین حوادث موجب قدرت جمهوری اسلامی شد.» بدون شک حوادث پس از انتخابات هزینه هایی را برای جامعه و نظام جمهوری اسلامی در پی داشت اما اکنون برآیند اوضاع و شرایط چگونه است که حتی با در نظر گرفتن چنین هزینه هایی نیز حضرت آیت الله خامنه ای این حوادث را موجب قدرت نظام توصیف می کنند؟ در این نوشتار سعی خواهد شد به این سئوال کلیدی پاسخ داده شود و به گوشه هایی از دستاوردهای حوادث اخیر اشاره شود.

کنار رفتن یک نقاب
اولین نکته ای که باید در نظر داشت این است که سال هاست ما در پارادایم جنگ نرم به سر می بریم. این فضا پس از روی کار آمدن باراک اوباما در آمریکا کاملاً روشن و آشکار شد. تا جائیکه هیلاری کلینتون -وزیر خارجه آمریکا- رسماً اعلام کرد ما در برخورد با ایران از قدرت هوشمند -تلفیقی از قدرت سخت و نرم- استفاده خواهیم کرد.
اوباما با شرایط فریبکارانه و طرح شعارهای دهان پرکن موفق به پیروزی در آمریکا شد و در قبال ایران بر خلاف همتای سابقش طرح زیرکانه ای را در پیش گرفت و از دوستی و مذاکره دم زد. این سیاست اگر چه از همان ابتدا هدف و ماهیت آن برای اهل بصیرت روشن بود اما حتی عده ای از سیاسیون داخلی نیز به شکل کودکانه ای نسبت به این سیاست ابراز خوشنودی کردند.
شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین دستاوردهای حوادث اخیر بصیرتی بود که نقاب را از چهره اوباما و تیمش کنار زد. حتی اگر با خوشبینی نگاه کرده و بگوییم آنان خود مسبب این اوضاع نبودند اما رسماً وارد عمل شدند و از هیچ گونه کمکی-سیاسی، تبلیغاتی، مالی و...- به آشوبگران دریغ نکردند. اوباما با این حرکت ناشیانه نشان داد تنها تفاوت او با اسلافش در رنگ پوستشان است.
از همین رو مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: »اگر تا قبل از این حوادث کسی میخواست با استدلال به مردم اثبات کند که دشمن در کمین است، بعد از این حوادث مردم به چشم خودشان دیدند که دشمن در کمین است. و ملت ایران اینجوری است؛ وقتی که دید دشمن در کمین است، معطل نمی کند، می آید توی میدان. از این به بعد هم به حول و قوه ی الهی و به توفیق پروردگار، همه قشرهای مردم در کارهاشان ان شاءاللّه جدی تر خواهند بود و با انگیزه ی بیشتر حرکت خواهند کرد.»
بصیرت‌افزایی نگاهی به محتوای سخنان
ماه های اخیر معظم له نشان می دهد بصیرت یکی از اصلی ترین کلید واژه های سخنان ایشان بوده است. علت این موضوع هم کاملاً روشن است. وقتی دشمن به روش های فریبکارانه و جنگ روانی روی آورده است، تنها سلاح مبارزه با این تهاجم خزنده، بصیرت است.
مقام معظم رهبری نتیجه این بصیرت را در سخن و پیام خود به مناسبت دو حرکت عظیم مردم (9دی و 22 بهمن) به زیبایی تبیین می کنند.
«این ملت عظیم از قشرهای مختلف در سراسر کشور نگاه میکنند به صحنه، میشناسند صحنه را؛ خیلی چیز بزرگ و مهمی است. اینی که من عرض میکنم روز نه دی در تاریخ ماندگار است، به خاطر این است. مردم بیدارند؛ همین است که کشور شما را نگه داشته است عزیزان من! همین است که انقلابتان را حفظ کرده است؛ همین است که جرأت سران استکبار را از آنها گرفته است که بخواهند به ملت ایران حمله کنند؛ میترسند.»
(19/10/1388)
حضور تاریخی مردم در روز 22 بهمن نیز حاصل همین بصیرت است. البته دشمنی ها تمام نخواهد شد اما تا وقتی بصیرت هست راه به جایی نخواهد برد. » یک توطئه که جارو شد، معنایش این نیست که توطئه تمام شد؛ خوب، دشمن بیدار است؛ یک بازی دیگری، یک توطئه دیگری، یک ماجرای دیگری. مردم که بیدار بودند، فرقی نمیکند؛ صد تا توطئه هم که بیاورند، مردم در مقابلش می ایستند و حرکتشان را هم ادامه میدهند. حرکت عظیم ملت ایران متوقف نمیشود؛ هم پیش میروند، هم در عین حال با معارضه ها، با دشمنی ها و با مزاحمتها مقابله میکنند.(6/11/1388)
در یک کلام این ماجراها خواب ها را بیدار و بیدارها را هوشیار کرد. البته آنهایی که خود را به خواب زده اند هرگز بیدار نخواهند شد. »من نمیدانم چقدر نشستند طراحی کردند، کار کردند تا بتوانند در تهران به یک بهانه ای آشوب راه بیندازند؛ خدا میداند که از چه مدت قبل اینها نشستند طراحی کردند؛ خوب، چه شد؟ غیر از این شد که مردم از آنچه که بودند، بیدارتر شدند؟ اگر کسی خیال میکرد که لازم نیست دیگر بیاید توی میدان، از نظام جمهوری اسلامی دفاع کند، با این حوادث، همه احساس کردند که باید همیشه برای دفاع از جمهوری اسلامی حاضر باشند.» (6/11/1388)
شفافیت فضا
رسیدن به بصیرت لوازم و شرایطی دارد که یکی از آنها شفافت فضاست. فتنه در شرایط غبارآلود و آمیختگی حق و باطل شکل می گیرد. دشمن از این فضا سود می برد و تا جایی که بتواند به آن دامن می زند.
«دشمنان ملت از شفاف بودن فضا ناراحتند؛ فضای شفاف را برنمیتابند؛ فضای غبارآلود را میخواهند. در فضای غبارآلود است که میتوانند به مقاصد خودشان نزدیک شوند و به حرکت ملت ایران ضربه بزنند. فضای غبارآلود، همان فتنه است. فتنه معنایش این است که یک عده ای بیایند با ظاهر دوست و باطن دشمن وارد میدان شوند، فضا را غبارآلود کنند؛ در این فضای غبارآلود، دشمن صریح بتواند چهره ی خودش را پنهان کند.» (29/10/1388)
غبارآلودگی فضای جامعه و میدان نبرد، مسئله ای مختص امروز و دیروز نیست و می تواند حتی لشگر حضرت علی(ع) را که در یک قدمی پیروزی است، دچار تزلزل و شکاف کند و بشود آنچه نباید.
«ببینید در جنگ صفین، امیرالمؤمنین در مقابل کفار که قرار نداشت؛ جبهه ی مقابل امیرالمؤمنین جبهه ای بودند که نماز هم میخواندند، قرآن هم میخواندند، ظواهر در آنها محفوظ بود؛ خیلی سخت بود. کی باید اینجا روشنگری کند و حقائق را به مردم نشان دهد؟ بعضی ها حقیقتاً متزلزل میشدند. تاریخ جنگ صفین را که انسان میخواند، دلش میلرزد. در این صف عظیمی که امیرالمؤمنین به عنوان لشکریان راه انداخته بود و تا آن منطقه ی حساس - در شامات - در مقابل معاویه قرار گرفته بود، تزلزل اتفاق می افتاد؛ بارها این اتفاق افتاد؛ چند ماه هم قضایا طول کشید. یک وقت خبر می آوردند که در فلان جبهه، یک نفری شبهه ای برایش پیدا شده است؛ شروع کرده است به اینکه آقا ما چرا داریم میجنگیم؟ چه فایده دارد؟«(19/10/1388)
بسیاری از هزینه های حوادث اخیر در جامعه ما نیز به دلیل همین عدم شفافیت فضا بوجود آمد، اما به لطف خدا شرایط به گونه ای پیش رفت که این غبار تا حد بسیار زیادی نشست و جبهه حق و باطل برای همه قابل تشخیص است. امروزه کسی
نمی تواند بگوید که توان شناختن خط کلی انقلاب و ضد انقلاب را در این ماجراها ندارد و این دستاورد کمی نیست.
غربال انقلاب
هر انقلابی نیاز به غربال گری دارد تا انقلابیون فرسوده و خسته و چسبیده به دنیا از صف انقلابیون راستین جدا و مشخص شوند. یکی از برکات حوادث اخیر همین بود. البته این حوادث تنها ریزش نداشت بلکه رویش های نو و ارزشمندی هم داشت.
«جوانهای عزیزی که امام را ندیدند، دوران دفاع هشت ساله را ندیدند، »باکری«ها را ندیدند، شخصیتهای فداکار آن روز را که شهید شدند، ندیدند، اما با همان قدرت، با همان استقامت و با همان بصیرتی در صحنه حاضر میشوند که آن روز جوان تبریزی در بیست و نهم بهمن وارد میدان شد و در طول دوران جنگ تحمیلی هشت ساله، در جبهه های مختلف از خود دلاوری و فداکاری نشان داد. امروز جوانهای ما همین جورند.» (29/11/1388)
انقلاب نیاز به دمیدن روح تازه ای داشت و باید از این خمودگی و روزمرگی رها می شد. این حوادث خون تازه ای در رگهای انقلاب جاری کرد و نسل تازه ای از انقلابیون را پرورش داد که طی سالهای بعدی برکات آن روشن تر خواهد شد.
«خیلی از این جوانها یا انقلاب را ندیده اند یا در پیروزی انقلاب سنین خیلی کمی داشته اند؛ اما امروز از کاری که ماها آن روز میکردیم، خیلی بهتر دارند عمل میکنند، خیلی قوی تر دارند عمل میکنند، هوشیارانه تر دارند کار میکنند. انقلاب بحمدالله برگ و بارش روزافزون است.» (29/10/1388)
اتحاد ملی
یکی از برکات این حوادث آن بود که اتحاد ملی و انقلابی را زنده کرد. هر فرد متعهدی با هر عقیده و فکری حس کرد باید از انقلاب دفاع کند.
«راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمانهاست؛ اتکای به خداست. لذا شما می بینید آن روزی که توده ی عظیم مردم در سرتاسر کشور احساس کنند که دشمنی ای متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنی جدی ای وجود دارد، بدون فراخوان حرکت میکنند می آیند. روز نهم دی شما دیدید در این کشور چه اتفاقی افتاد و چه حادثه ای پیش آمد.» (19/10/1388)
«به گمان من مهمترین هدف از حوادث دوران فتنه بعد از انتخابات - این چند ماه - این بود که بین آحاد ملت شکاف بیندازند؛ سعیشان این بود. میخواستند بین آحاد مردم شکاف بیندازند، و نتوانستند. امروز معلوم شده است که آن کسانی که در مقابل عظمت ملت ایران، در مقابل کار بزرگ ملت ایران در انتخابات ایستادند، آنها بخشی از ملت نیستند؛ افرادی هستند یا ضد انقلاب صریح، یا کسانی که بر اثر جهالت خود، بر اثر لجاجت خود، کار ضد انقلاب را میکنند؛ ربطی به توده مردم ندارند. توده ی مردم راه خود را ادامه میدهد؛ راه خدا را، راه اسلام را، راه جمهوری اسلامی را، راه پیاده کردن احکام الهی را، راه رسیدن به عزت و استقلال در پناه اسلام را. ملت حرکتش اینجوری است.» (19/11/1388)
محوریت ولایت
دشمن در حوادث اخیر به روشنی نشان داد مشکلش با نظام بر سر دموکراسی، رای، نظارت و ... نیست بلکه با اصل اسلام دشمنی دارد و محور اسلام را به درستی در جایگاه ولایت فقیه می بیند و می داند. از همین رو نوک اصلی حمله و تهاجم دشمن در فتنه اخیر متوجه این جایگاه رفیع و خطیر بود.
اگر چه حضرت ایت الله خامنه ای با تاسی به سیره امام راحل جایگاهی شخصی برای خود در این میدان قائل نبوده و تمام این پیروزی ها را ناشی از الطاف خداوند و حضور و بصیرت مردم مومن عنوان می کنند اما بدون شک گذر از این فتنه سخت بدون درایت و تدبیر مقام معظم رهبری ممکن نبود.
مردم حماسه 9 دی و 22 بهمن را به عرصه ای برای بیعت دوباره با ولایت فقیه تبدیل کردند و نشان دادند حرکت های دشمن نه تنها باعث تضیف این جایگاه نشده بلکه امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت و محوریت این اصل اساسی برای همگان اشکار شده است.
شتاب علمی
«مسائل کشور که فقط مسائل مربوط به اغتشاشگران نیست؛ کشور مسائل اقتصادی دارد، مسائل علمی دارد، مسائل سیاسی دارد، مسائل بین المللی دارد، مسائل امنیتی دارد؛ صدها مسئله ی مهم پیش روی مسئولان کشور هست؛ باید اینها را انجام بدهند؛ باید کشور را مدیریت کنند؛ باید کشور را جلو ببرند. دشمن میخواهد با این حوادث، چرخهای کشور از کار بیفتد؛ نباید به دشمن کمک کرد. دشمن میخواهد با اینگونه حوادث، چرخ پیشرفت اقتصادی متوقف بشود؛ دشمن میخواهد چرخ پیشرفت علمی که بحمداللّه دور برداشته است و حرکت علمی خوبی آغاز شده و رو به رشد هم هست، متوقف بشود.» (19/10/1388)
نگاهی به دستاوردهای اخیر کشور در زمینه علمی مانند پرتاب فضاپیما به همراه موجودات زنده، غنی سازی 20 درصد اورانیوم و ... نشان می دهد حوادث اخیر نه تنها وقفه ای در حرکت علمی کشور بوجود نیاورده بلکه باعث انگیزش و شتاب مضاعف نیز شده است.
سخن پایانی
مقام معظم رهبری جنگ را با تمام ویرانی ها و هزینه های جانی و مالی اش یک گنج خواندند. این تعبیر در زمان وقوع و ادامه جنگ، شاید چندان قابل درک و فهم نباشد اما امروز پس از گذشت بیش از دو دهه کاملاً ملموس است. بدون شک، به لطف پروردگار و بصیرت و ایستادگی مردم برکات حوادث اخیر نیز در آینده بیشتر آشکار می شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات