صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۱۴۳۶۳۸

علی زاکانی:بیانیه ایران، برزیل و ترکیه راه را بر همه بهانه جویی ها بست


بصیرت: نماینده مردم تهران گفت: بیانیه ایران، برزیل و ترکیه بازی برد برد برای ایران است. این موضع فعال ما باعث می شود، زیاده خواهان و مستکبرین به ویژه کشورهای سلطه گر غربی در مقام انفعال قرار گیرند.
به گزارش بصیرت،علی زاکانی در گفت و گو با سایت جهان نیوز افزود: در یک کلام این بیانیه بازی برد-برد برای ایران است. این موضع فعال ما باعث می شود زیاده خواهان و مستکبرین به ویژه کشورهای سلطه گر غربی در مقام انفعال قرار بگیرند.
وی گفت: نتایج مذاکرات سه جانبه در این نشست چشم انداز جدیدی پیش روی ایران هسته ای قرار داد که می تواند الگوی موثر و متفاوتی برای کشورهایی باشد که تلاش دارند در مقابل نظام سلطه و تک قطبی جهانی ایستادگی کنند.
وی همچنین در خصوص دست آوردهای ایران در این نشست اظهار داشت: جای تبریک و تقدیر به دولت و شورای امنیت وجود دارد. چرا که دستاورد های این نشست برای آینده فعالیت های هسته ای ایران بسیار قابل توجه است.
زاکانی در ادامه افزود: در بیاینه پایانی تفاهمات سه جانبه، همه ملاحظات ما مطرح شده است و اگر به شروط این بیانیه عمل شود همه خواسته های ایران عملی خواهد شد و چنانچه عمل نشود ایران چیزی را از دست نخواهد داد.
وی با بیان اینکه ایران با این دستاورد، عملا زمین بازی را به نفع خودش تغییر داده است، افزود: یکی از ابداعات ایران در برگزاری و اجرای این نشست این بود که طرف حساب خود را گروه وین قرار داد که این نیز یک پیروزی جدید برای برنامه های هسته ای ایران محسوب می شود. چرا که ذیل این موضوع همه بافته ها و تلاش کشورهای غربی در سنگ اندازی پیش روی اهداف هسته ای ایران از هم گسسته و نقش بر آب خواهد شد .
زاکانی با بیان اینکه از این پس این غربیها هستند که در مقام پاسخگویی قرار می گیرند و فشار از روی ایران کاملا برداشته می شود، اظهار داشت: با برداشتن این فشار ،قطعنامه های قبلی بی اثر می شود و راه برای قطعنامه های جدید مسدود می شود.
زاکانی در ادامه تاکید کرد: نتایج نشست تهران کاملا در راستای اهداف هسته ای ایران بوده است و درصورت تحقق شروط این توافقات، ایران هسته ای به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر در دنیا پذیرفته می شود.
نماینده مردم تهران درعین حال خاطر نشان کرد: آنچه در پایان این نشست صادر شده، یک بیانیه است و اگر به مفاد آن عملی شود، الزام آور خواهد بود و می تواند تبدیل به توافق نامه شود.
به گفته وی صدور این بیانیه نیز نشان می دهد که ایران با تدبیر وارد عمل شده است.
دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در همین ارتباط افزود: این تدبیر و این مسیر طوری طراحی شده است که خارج از فرآیند 1+5 است، به این ترتیب که کشورهای دیگر هم دخیل هستند.
زاکانی اظهار داشت: حضور کشورهایی مثل ترکیه و برزیل که مشترکات زیادی با ایران دارند، می تواند به عنوان یک برگ برنده برای ما محسوب شود.
به گفته وی انتقال اورانیوم 3.5 درصد توسط شورایی غیر از 1+5 برای ایران تضمین آور است.
به گفته زاکانی در این تدبیر جدید راه متفاوتی در تعاملات بین المللی ایجاد شده است که اجازه نمی دهد خواسته های استکباری به سادگی بر کشورها تحمیل شود.
نماینده مردم تهران همچنان اظهار داشت: از دیگر دستاوردهای این نشست این بوده است که اساسا نیاز ما تدریجی بوده است و ما فی البداهه به 120 کیلو سوخت هسته ای برای جایگزینی راکتور سوخت تحقیقاتی نیاز نداشتیم .
زاکانی همچنان تاکید کرد: دست آورد های این بیانیه حکایت از این دارد که ما هم بر مواضع قانونی خود پافشاری کردیم و هم مسیری را انتخاب کردیم که در عین شفافیت بتواند پیروزمندانه از بن بست غربیها خارج شود.
نماینده مردم تهران در انتها خاطر نشان کرد: همه بهانه هایی که دنبال می کردند تا الزاماتی را به ایران تحمیل کنند و ایران را تحت فشار قرار دهند کنار گذاشته شده است و همه پذیرفته اند که ایران هم صداقت دارد و هم بر خواسته های خود مصر است که این می تواند الگوی جدیدی را پیش روی دیگر کشور ها نیز قرار دهد. به هر حال در یک کلام این بیانیه بازی برد برد برای ایران است. این موضع فعال ما باعث می شود زیاده خواهان ومستکبرین به ویژه کشورهای سلطه گر غربی در مقام انفعال قرار بگیرند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات