صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۱۴۴۱۴۶

گزارش عملیات بیت المقدس به روایت شهید صیاد شیرازی


 خبرگزاری فارس: دشمن با دادن تلفات بسیار سنگین و ضایعات زیاد از هم پاشیده شده و امروز به حالتی رسیده که آن چه را که امام عزیزمان تعبیر می‌کنند کاملا تحقق یافته و آن هم این که دشمنان اسلام همیشه از رعب و وحشتی که از سپاهیان اسلام دارند، یا مجبورند تسلیم بشوند و یا این که فرار را برقرار ترجیح بدهند.
اشاره: آنچه پیش روی شماست مصاحبه اختصاصی مجله «پیام انقلاب» با شهید امیر سپهد «علی صیاد شیرازی» درباره عملیات بیت المقدس در قرارگاه نصر است که در همان مراحل انجام عملیات با ایشان صورت گرفته است. آن زمان ایشان با درجه سرهنگی، فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی را به عهده داشت:
س: بفرمائید که نحوة پیشروی رزمندگان دلیر اسلام از شروع مراحل اول و سوم عملیات بیت المقدس به چه صورت بوده و تا به حال به چه نتایجی دست یافته‌اید؟
ج: بسم الله الرحمن الرحیم. عملیات حساس بیت المقدس که در نیمه‌های شب روز دوازدهم اردیبهشت ماه در منطقة خوزستان آغاز شد یکی از گسترده‌ترین عملیات در تاریخ جنگ بود، و کلاً این عملیات دارای ویژگی‌های زیادی نسبت به عملیات سابق بود.
اولین ویژگی این بود که در این عملیات سنگین‌ترین عملیات- عبور از رود کارون- انجام شد، که طی آن با وجود تعداد زیادی خودرو و تانک و وسائل سنگینی که رزمندگان اسلام داشتند و خود رزمندگان اسلام که بیش از ده‌ها هزار نفر بودند عملیات طوری غافلگیرانه انجام شد که تا 2 الی 3 ساعت بعد از حرکت این رزمندگان از خط شروع، هنوز دشمن مطلع نشده بود که چنین عبوری از رودخانه انجام شده است.
دومین ویژگی این بود که پس از عبور از رودخانه در مرحله یکم عملیات، رزمندگان موفق شدند که سر پلی را که بیش از 800 کیلومتر مربع وسعت داشت اشغال بکنند. این سر پل از یک طرف به رودخانه، و از طرف دیگر به محور حساس اهواز- خرمشهر محدود است و ویژگی دیگر عملیات در این است که بعد از آن همه عملیاتی که در طول جنگ تحمیلی انجام شد این عملیات می‌توانست سرنوشت‌ساز باشد. همان طور که امروز آثارش کاملا مشخص است و اگر بخواهیم از ویژگی‌های دیگر نام ببریم باز هم بایستی بر نحوة تشکل و سازماندهی نیروهای رزمنده اسلام تکیه کنیم که این ترکیب از کاملترین نوع خودش برخوردار بود. یکی این که نیروهای سه‌گانه ارتش جمهوری اسلامی شامل نیروهای، زمینی- هوایی- دریایی، برای اولین بار هر سه با هم در این عملیات شرکت داشتند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نیروهای بسیج مردمی‌اش. لشکرهائی تشکیل داده بود که این لشکرها برای اولین بار به صورت منسجم و متشکل و حتی متشکل‌تر از عملیات فتح المبین وارد عمل شدند، نیروهای ژاندارمری هم به اضافة همکاری‌ها و ایثارگری‌های برادران جهاد سازندگی و امدادگران پزشکی و بالاخره کمک‌های مردمی که تغذیه جبهه‌ها را همچنان در کمال قدرت انجام می‌دادند از ویژگی‌های دیگر این عملیات بود که نسبت به عملیات‌های سابق کاملا پیشرفته‌تر بود. و عملیات بیت المقدس تا امروز در سه مرحله انجام شد.
مرحله اول: همان عبور از رودخانه و گرفتن سر پل 800 کیلومتر مربعی بود که عملیاتی از بالا یعنی از کرخه کور هم انجام و ضربات محکمی به دشمن زده شد.
مرحلة دوم؛ عبور از محور اهواز- خرمشهر بود که پس از عبور از این محور رزمندگان اسلام با چنان قدرت شگفت‌انگیزی به دشمن تاختند که موجب گردید تا نیروهای دشمن در شمال و جنوب کاملا به دو قسمت گردد و در نتیجه وحشت‌زده از منطقه و پائین کرخه‌کور شروع به فرار کرده و منطقه‌ای به وسعت بیش از 2500 کیلومتر را از ترس تخلیه کند. . رزمندگان اسلام با تعاقبی که انجام دادند ضربات مهلکی به دشمن زدند.
مرحله سوم؛ عملیاتی که الان در جریان آن هستیم و هنوز کامل نشده، آزاد سازی کامل خوزستان و آزاد سازی خرمشهر است که انشاء ا… به زودی انجام خواهد شد، این سه مرحله عملیات بیت المقدس را اگر بخواهیم جمع‌بندی بکنیم باید بگوئیم که دشمن با دادن تلفات بسیار سنگین و ضایعات زیاد از هم پاشیده شده و امروز به حالتی رسیده که آن چه را که امام عزیزمان تعبیر می‌کنند کاملا تحقق یافته و آن هم این که دشمنان اسلام همیشه از رعب و وحشتی که از سپاهیان اسلام دارند، یا مجبورند تسلیم بشوند و یا این که فرار را برقرار ترجیح بدهند، امروز ما این صحنه را به کرات می‌بینیم و ما می‌رویم که به یاری خداوند به پیروزی نهائی دست یابیم.
س: نقش نیروهای ارتشی (زمینی- هوائی- دریایی) به چه صورت بوده و به خصوص نقش نیروهای زرهی ارتش و سپاه و هماهنگی آن‌ها با هم به چه صورت بوده است؟
ج: کلا در این ترکیب مقدسی که ما داریم نیروهای سه گانه ارتش علاوه بر این که کارهای تخصصی منحصر به فرد خود را انجام می‌دهند و به طور مثال خلبانان شجاع نیروی هوایی با آن شجاعت و ایثاری که از خود نشان داده و عرصه را بر دشمن تاریک کردند و بسیاری از جنگنده‌های آن‌ها را زدند، پدافند نیروی هوائی در این عملیات بسیار بسیار مؤثر بود. در تمام این عملیاتی که داشتیم، هواپیماهای ترابری با تلاش شبانه‌روزی حمل مجروح و یا این که نیروهای ما را جا به جا می‌کرد و در کنار آن نیروی دریایی برای اولین بار در کنار نیروهای هوایی و زمینی و سایر رزمندگان وارد عمل شده بود و ما را در عبور از رودخانه و کارها و عملیات آبی- خاکی بسیار یاری کرد. تکاوران نیروی دریائی نیز در کنار سایر رزمندگان ضربات خود را به دشمن وارد می‌‌کردند و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی هم همان طور که ماه‌هاست در سنگرها به سر می‌برد و همیشه مملکت اسلامی را که امروز سنگر انقلاب اسلامی هم هست محافظت کرده همچنان در کنار برادران رزمندة خود، سپاه پاسداران و بسیج مردمی (با ترکیب بسیار مقدس چه نیرو‌های پیاده و چه نیروهای زرهی و حتی نیروهای توپخانه) همه با هم همکاری کردند و امروز ما از این ترکیب مقدس در‌س‌های بسیار بسیار آموزنده‌ای گرفتیم که انشاء ا… به یاری امام زمان پس از پایان این جنگ و رسیدن به پیروزی نهائی امید است که این درس‌ها را به نگارش در بیاوریم و برای مدرسه‌های آیندة جنگ و به نسل‌های جدید انشاء ا… آموزش بدهیم و به طور حتم در دورنمائی که در جنگ فی‌سبیل‌ا… داریم ما اسلام را در محدودة کشور خودمان نمی‌شناسیم، اسلام ما اسلامیست متحرک و قوی، که با زمینه‌هایی که از این مملکت اسلامی و عزیز فراهم شده مقدمات ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم کرده و انشاء ا… به رهبری امام زمان(ع) دین اسلام جهانگیر می‌شود و ما در این راه پیشتازان این انقلاب جهانی خواهیم بود و به طور حتم از این ترکیب مقدس برای سایر کشورهائی که حکومت اسلامی را برای خودشان مستقر بکنند استفاده خواهیم کرد؛ و روزی خواهد رسید که هدف ما قدس خواهد بود و آن وقت جهان خواهد دانست که ابر قدرت واقعی کیست، شرق است یا غرب؟ و یا آن که اسلام؟ و به یاری خداوند این نیز ثابت خواهد شد.
س: نظر شما در مورد عقب‌نشینی تاکتیکی!؟ که دشمن در جبهه‌های مختلف کرده چیست؟ و همچنین مقاومتی که در جبهه‌هایی مثل شلمچه و خونین‌شهر می‌کند را چه طور تجزیه و تحلیل می‌کنید؟
ج: عقب‌نشینی که صدام مفسد از آن نام می‌برد یک اصطلاح نظامی نیست که با فن و تکنیک خاصی انجام دهند، بلکه این عقب‌نشینی، فراری است که از جانب صدام، این خائن به اسلام در مقابل رعب و وحشتی که از رزمندگان اسلام پیدا کرده، می‌بینیم. بنابراین، این دیدگاه صدام است که می‌گوید این یک عقب‌نشینی است، ما این را عقب‌نشینی نمی‌دانیم بلکه آن را یک فرار مفتضحانه و مذبوحانه می‌دانیم. و باید عرض کنم که صدام آیندة خودش را پیش بینی می‌کند. بنابراین، اگر در مقابل این دیدگاهی که ارائه می‌کنیم فقط چند روز دیگر هم صبر کنیم خواهیم دید که چه بر سر صدام می‌آید و آن وقت است که با یک نگاه اجمالی به تمام آن بوق و کرنا‌های تبلیغاتی صدام که در طول این جنگ بیست ماهه در دنیا داشته و فریبی که مردمش را داده است و یک عده مزدور را دور خودش جمع کرده و این کارها را انجام داده، مشخص خواهد شد که سرنوشت راه باطل چیست؟ و چگونه حق هر چند که می‌خواهند نورش را بپوشانند به امر خدا این نور حاکمیت پیدا می‌کند و بر باطل غالب می‌شود.
بنابراین، امروز کاملا مشخص است که صدام رفتنی است و به هر صورت اگر خدا بخواهد ارتش او هم در هم شکسته شده بایستی هم که کاملا منهدم و نابود بشود و ما نیز تا مجازات صدام یعنی همان خواست بر حق خودمان و اخذ غرامت‌ها و زیان‌ها و ضررهائی که به ما وارد شده از این مبارزه دست نخواهیم کشید. و انشاء ا… امید پیروزی نهائی داریم که آن هم به خواست خدا بستگی دارد، هر چه او صلاح بداند همان خواهد شد و انشاء ا… خواست خدا به پیروزی رزمندگان اسلام قرار دارد.
والسلام علیکم*پاسداشت سالگرد آزادسازی خرمشهر

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات