صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۱۴۵۳۸۸
درهمایش پیشگیری ازتخلفات وسایل نقلیه عمومی اعلام شد

مرگ 30درصدموتور‌سواران در تصادفات


بصیرت:همایش پیشگیری از تخلفات وسایل نقلیه عمومی مجالی را مهیا کرد تا اعلام شود؛ 30درصد موتور‌سوارانی که تصادف می‌کنند کشته می‌شوند، مسیر ویژه دوچرخه در پایتخت ایجاد می‌شود، 74 درصد تخلفات تهران توقف‌های ممنوعه است و «اخراج» در انتظار رانندگان حمل و نقل عمومی است که اصرار بر تخلف دارند.
هادی هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ روز گذشته در همایش پیشگیری از تخلفات وسایل نقلیه عمومی از ایجاد مسیر‌های ویژه دوچرخه‌سواری تهران خبر داد و گفت: این مسیر در منطقه 8 تهران راه‌اندازی می‌شود. وی دوچرخه را یک وسیله پاک و سالم دانست که آلودگی ندارد و برای شهروندان یک ورزش به شمار می‌رود و تصریح کرد: دوچرخه‌سواران راننده محسوب می‌شوند و طبق قانون، رانندگان باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. رئیس پلیس راهور تهران در عین حال گفت: در کشور گواهینامه دوچرخه صادر نمی‌شود. وی در ادامه به حمل و نقل عمومی اشاره کرد و با اشاره به اینکه روزانه 15 میلیون سفر با 20 میلیون جابه‌جایی در شهر تهران انجام می‌شود، افزود: تراکم و کندی ترافیک، تصادفات و آلودگی زیست‌محیطی به عنوان تهدیدی برای شهروندان به‌شمار می‌رود. رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه تاکسی‌ها روزانه 4 میلیون نفر را در شهر تهران جابه‌جا می‌کنند و نقش اساسی در حمل و نقل شهری دارند، افزود: اولین علت اصلی کندی حرکت توسط تاکسی‌ها توقف‌های غیرمجاز و دوبله است که سبب کند شدن ترافیک می‌شود. وی تصریح کرد: توقف‌های رانندگان تاکسی در درون شهر علاوه بر مشکلات ترافیکی موجب آزار خود رانندگان تاکسی هم می‌شود. او گفت: 74 درصد تخلفات رانندگی در تهران توقف‌های ممنوعه است که 25 درصد آن‌را توقف‌های دوبله تشکیل می‌دهد. وی اظهار داشت: خودروهای داخلی که به عنوان تاکسی استفاده می‌شوند، کیفیت و ایمنی لازم را ندارند و کوچک‌ترین غفلتی خسارات مالی و جانی به رانندگان تاکسی وارد می‌کند. به گزارش ایسنا، هاشمی در ادامه از ظاهر رانندگان و وضع نامناسب تاکسی‌های پایتخت انتقاد کرد و گفت: تاکسی یک وسیله نقلیه لوکس است و این لوکس بودن، رانندگانی منظم، شیک و منضبط می‌خواهد. رئیس پلیس راهور تهران اظهار داشت: علت اینکه شهروندان از خودروهای شخصی به عنوان تاکسی استفاده می‌کنند به موضوعاتی چون عدم نظافت، وضع نامناسب صندلی‌ها و وضع ظاهری تاکسی‌ها باز می‌گردد که این موضوع تهدیدی برای رانندگان تاکسی‌هاست. وی از رانندگان تاکسی خواست تاکسی‌متر خود را روشن کنند و افزود: در هنگام بارندگی، عصرها و ترافیک سنگین تاکسی‌ها در خیابان حضور ندارند. وی تاکید کرد: کنترل و نظارت مناسب بر تاکسی‌ها انجام نمی‌شود و می‌توان گفت این نظارت‌ها ضعیف است. رئیس پلیس راهور تهران گفت: در برنامه‌های امسال آموزش کارکنان و رانندگان سازمان‌های عمومی، دولتی و خصوصی را مدنظر قرار داده‌ایم و به این افراد آموزش‌های ترافیکی ارائه خواهیم داد. وی همچنین به موضوع آزبست در هوای تهران اشاره کرد و گفت: استاندارد آزبست در هوای آزاد در دنیا و کشورمان صفر است اما به‌رغم قانون ممنوعیت استفاده از آزبست در سال 76 و یک مهلت 10 ساله، هنوز آزبست در کشور استفاده می‌شود. رئیس پلیس راهور تهران تصریح کرد: در سال 88 بیش از 770 هزار تن آزبست وارد کشور شده است. وی گفت: سال گذشته 65 نفر جاعل در ارتباط با جعل معاینه فنی، گواهینامه، جعل حکم قاضی برای ترخیص خودرو و طرح ترافیک، شناسایی و دستگیر شده‌اند. رئیس پلیس راهور تهران تاکید کرد: در دنیای امروز آرم طرح ترافیک دیگر معنایی ندارد و از شیوه‌های جدید برای این موضوع استفاده می‌شود لذا لازم است که از فناوری‌های جدید در ارائه خدمات به مردم و انجام کارها استفاده بیشتری ببریم. حجت‌الاسلام حسن یزدانیان، رئیس دادسرای ویژه جرائم راهنمایی و رانندگی نیز در این همایش گفت: 30 درصد رانندگان موتورسوار که تصادف می‌کنند، براثر این حوادث کشته می‌شوند. وی با اشاره به اینکه در سال 88 حدود 170 هزار تصادف خسارتی در تهران روی داده است، افزود: در سال 87 آمار تصادف تاکسی‌ها 7 هزار و 724 فقره بود که این میزان در سال 88 به بیش از 9 هزار و 657 فقره رسید. یعنی 2 هزار فقره افزایش تصادف را شاهدیم. وی گفت: طبق آمارها 6 میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در تهران وجود دارد که 3 میلیون و 900 هزار دستگاه آن را خودروهای سواری تشکیل می‌دهد. رئیس دادسرای ویژه جرائم راهنمایی و رانندگی از وضع پارکینگ‌ها در تهران انتقاد کرد و گفت: پارکینگ‌ در تهران به اندازه کافی وجود ندارد و ظرفیت معابر نیز پاسخگویی پارک خودرو‌ها و تردد آنها نیست. سید جعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران هم در حاشیه این همایش با تاکید بر اینکه دوره‌های خاصی برای رانندگان خودروهای عمومی در نظر گرفته و این رانندگان آموزش‌هایی نظیر زبان‌شناسی و ارتباط با مسافران و نیز آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات شهری را فرا‌گرفته‌اند به ایسنا گفت: خوشبختانه این دوره‌ها در رفتار عمومی رانندگان تاثیر زیادی داشته است. وی با اشاره به آیین‌نامه انضباطی در نظر گرفته شده در تاکسیرانی و اتوبوسرانی، خاطرنشان کرد: چنانچه راننده‌ای اصرار بر تخلف داشته باشد، بر اساس این آیین‌نامه انضباطی با وی برخورد شده و جریمه تخلف در حد اخراج در نظر گرفته شده است.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات