صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۱۴۵۷۲

مشروح نشست دولت و مجلس


احمدی نژاد با اشاره به اینکه طرح‌های مجلس باید در راستای کوچک کردن دولت باشد، افزود: افزایش فهرست درخواست‌ها از دولت موجب بزرگ شدن دولت می‌شود.

هفتمین نشست مشترک دولت و مجلس شامگاه امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این نشست محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور، جمعی از معاونان ایشان و اعضای هیات وزیران و همچنین غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای هیات رییسه و بیش از 200 نماینده مجلس حضور دارند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور در این نشست گفت: ما مجلس و نمایندگان محترم را کمک به خود فرصت مغتنمی برای تسریع در حل مشکلات کشور و ملت می‌دانیم.

احمدی نژاد با تاکید بر این‌که مباحث اقتصادی قطعا نیازمند بحث‌های کارشناسی است، گفت: دولت ادعا ندارد که کارهایش بی نقص است اما باید دست به دست هم داده و نکات برجسته را تقویت و نکات ضعف را برطرف کنیم.

رییس جمهور دوره جدید را دوره تحولات و کارهای بزرگ دانست و تصریح کرد: می‌شد روند جاری بین مجلس و دولت به همان شکلی که وجود داشت ادامه پیدا کند، می‌شد که رییس جمهور 5-4 ساعت بیشتر در طول روز کار نکند و مجلس هم اینقدر حساسیت به کارها نداشته باشد اما اینگونه نیست و در این دوره، هم دولت و هم مجلس دنبال اصلاحات بنیادین و کارهای بزرگ در کشور هستند.

وی ادامه داد: مجلس و دولت دنبال فضاسازی کاذب برای مردم نیست تا آنها را مشغول کند.دولت و مجلس دوست هم هستند اما در امور کارشناسی بحث‌های جدی با هم دارند اما در پایان همه پایبند به قانون هستیم و این ناشی از نظم و روحیه انقلابی است.

رییس جمهور با تاکید به استقبال دولت از انتقادات سازنده، یادآور شد: یادمان نرفته است که در دوره‌های قبل کوچکترین انتقاد از دولت در روزنامه‌های مختلف با عنوان «توطئه و کودتا» تیتر می‌شد و گروهی بودند که اجازه نمی‌دادند کوچکترین انتقادی از مجموعه دولت صورت گیرد اما دولت نهم همیشه از انتقادات استقبال کرده و بناست دولت در آینده نزدیک در مراسمی منتقدین خود را مورد تشویق قرار دهد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: فضای کشور فضای صمیمانه است که همه آزادانه حرف‌های خود را می‌زنند.

رییس جمهور اصلاح ساختار سیستم حمل و نقل کشور را از جمله اقدامات بزرگ و مشترک دولت و مجلس برشمرد و گفت: تا امروز مباحث زیادی در این زمینه عنوان شده است اما حالا دولت و مجلس نگاه مبنایی و سیستماتیک به این موضوع کرده اند که در قالب تبصره 13 ارایه شده است.

رییس قوه مجریه حل مشکل مسکن را از دیگر اقدامات دولت دانست و اظهار داشت: امروز دولت و مجلس تصمیم گرفته‌اند، یکبار برای همیشه معضل مسکن را حل کنند برای اولین بار قیمت زمین را در امور مسکن صفر کرده‌ایم که نتایج آن قطعا در 4-3 سال آینده نمایان خواهد شد.

احمدی نژاد در ادامه بحث سهمیه بندی بنزین را مورد اشاره قرار داد و گفت: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کاری به این بزرگی بر دوش دولت‌ها گذاشته نشده بود.سهمیه بندی بنزین را شما تصویب کردید و دولت نیز بدون هیچ واکنشی از آن استقبال کرد و شروع به عملیاتی کردن آن کرد.این یک اتفاق خیلی بزرگ بود که نشان می‌دهد هم دولت و هم مجلس دنبال کارهای بزرگ و زیربنایی هستند.

رییس قوه مجریه با تاکید بر این‌که استقبال مردم از سهمیه بندی بنزین نباید بی پاسخ بماند، تصریح کرد: بیایید همه دست بدست هم بدهیم و همت بلند مردم را در صرفه جویی قبول فشار ناشی از سهمیه بندی بنزین،پاسخ بدهیم و مبالغ صرفه جویی مردم در خصوص بنزین را به زندگی آنها برگردانید.

رییس جمهور در ادامه نشست مشترک دولت و مجلس با بیان اینکه همه دوست داریم کشور مقتدر باشد و دولت بر همین اساس اصلاحات را از خود آغاز کرده است، گفت: کوچکتر کردن دولت و حرکت به سمت استفاده از روش‌های اسلامی از مهمترین اقدامات دولت برای اصلاحات است.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه طرح‌های مجلس باید در راستای کوچک کردن دولت باشد، افزود: افزایش فهرست درخواست‌ها از دولت موجب بزرگ شدن دولت می‌شود.

رییس جمهور با بیان اینکه روش فعلی ارایه لایحه بودجه معایبی دارد، گفت: شفاف نبودن ، سخت بودن اجرا و از جمله معایب بودجه نویسی فعلی است.

احمدی نژاد تصریح کرد : بودجه باید شفاف و قابل ارزیابی و اجرای آن آسان باشد.

رییس جمهور گفت: به عنوان مثال بودجه، بخش‌های گوناگون از جمله فرهنگ باید مجتمع و زیر نظر یک نهاد مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

احمدی نژاد افزود: احکامی که در بودجه دایمی است باید بصورت قانون نهادینه شود و تبصره‌های اضافی نیز باید حذف شود. رییس جمهور تصریح کرد: اصلاح بودجه نویسی به عنوان برنامه یک ساله از خدمات ماندگار و ارزنده خواهد بود.

احمدی نژاد گفت: دولت صیانت از جایگاه مجلس را وظیفه خود می‌داند، زیرا مجلس بزرگترین پشتوانه دولت است.

رییس جمهور افزود: تلاش برخی‌ها برای ایجاد اختلاف بین مجلس و دولت ناکام می‌ماند، زیرا مجلس و دولت پشتیبان هم هستند.

احمدی نژاد گفت: طبق آمارهای مجلس، دولت نهم قانونمند ترین دولت بوده است زیرا کمترین مصوبات مغایر با قوانین و بیشترین اصلاحات را داشته است.

ریس جمهور با اشاره به عزم مشترک دولت و مجلس مبنی بر اصلاح سیاست خارجی در زمینه اتخاذ سیاست‌های فعال تصریح کرد: ملت ایران دارای منطق مبتنی بر صلح، دوستی ، خداپرستی و عدالت است و آرمان‌های ملت ایران انسانی است و دولت و مجلس زیر بار قدرت های زورگو نمی رود.

احمدی نژاد با بیان اینکه این اعتقاد ما است، افرادی که برای خدا حرکت می‌کنند، بن بست و شکست ندارند و خدا آنها را یاری می‌کنند، تاکید کرد: با ایستادگی رهبری عزیز ، دولت ، مجلس و ملت نه تنها مساله هسته‌ای حل شده بلکه جایگاه ملت ایران بیش از پیش بالاتر رفته و تثبیت شده است.

رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر و سفر آقای پوتین به تهران گفت: انتشار بیانیه مهم سران خزر و دیدارهای دو جانبه با رییس جمهور روسیه و توافقات صورت گرفته، نشان داد که ایران قدرت بزرگ جهانی است.

احمدی نژاد همچنین افزود: پرونده هسته ای ایران امروز به آژانس بازگشته است که مسیر اصلی است .

ریس جمهور تاکید کرد: به فضل الهی جایگاه ملت ایران ممتاز است و ملت ایران محبوب مردم جهان هستند.

رییس مجلس در هفتمین نشست مشترک دولت و مجلس با بیان این‌که نهایی شدن لایحه خدمات مدیریت کشوری یکی از موفقیت‌های مجلس بوده است، گفت: این لایحه یکی از دستاوردهای بزرگ نظام است که باید با اجرای صحیح این قانون، کارایی بدنه دولت افزایش یابد.

غلامعلی حداد عادل افزود: با اجرای لایحه خدمات مدیریت کشوری، بی عدالتی‌ها در مشاغل حذف خواهد شد.

حداد عادل گفت: دولت باید آیین نامه‌های لایحه خدمات مدیریت کشوری را به سرعت اجرا کند.

وی تصریح کرد: تدوین لایحه اصل 44 از دیگر دستاورهای مجلس است که از همان ابتدا اهتمام ویژه‌ای از سوی دولت و مجلس برای آن وجود داشت و بدون فوت وقت رسیدگی شد.

رییس مجلس گفت: برای اولین بار شورای نگهبان به منظور مقایسه یک لایحه، هم روش قبلی و هم مقایسه با سیاست‌های کلی را در نظر می‌گیرد.

حداد عادل تاکید کرد: لایحه اصل 44 در نظر دارد در عرصه اقتصادی دولتی سبک‌تر و با نشاط‌تر با قدرت نظارتی و هدایتی را بوجود بیاورد.

رییس مجلس با اشاره به برخی مشکلات مردم گفت: حل مشکل گرانی بویژه برای طبقات کم درآمد به عنوان پشتیبانان مجلس و دولت با همکاری این دو قوه محقق می‌شود.

وی افزود: مجلس آمادگی دارد هر قانونی را برای کاهش تورم تصویب کند.

رییس مجلس با استقبال از روش نوین دولت در روند بودجه نویسی گفت: این راهکار جدید باید برای نمایندگان تبیین شود.

حداد عادل تصریح کرد: چه دلیلی وجود دارد که این دولت ناموفق بوده است زیرا نه حیف و میل وجود دارد و علاوه بر آن تلاش دولت نهم بسیار زیاد است.

رییس مجلس افزود: علاقه مردم در شهرستان‌های مختلف به توسعه و سازندگی و تلاش دولت در این راستا زیاد است.

وی گفت: مجلس خود را موظف به کمک به دولت می‌داند و اگر نقدی نیز وجود دارد از روی کارشناسی است و مجلس می خواهد دولت موفق شود.

مهندس برقعی ، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نیز در این نشست با بیان اینکه دولت درصدد است بودجه نویسی را شفاف و اصلاح کند، گفت: دولت پس از ارایه بودجه سال 86 ، در تلاش است تبصره‌ها را از بودجه حذف کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور افزود: تمام احکام ثابت موجود در لایحه، هفته آینده به مجلس تقدیم می شود.

برقعی تصریح کرد: بقیه احکام نیز در قالب لایحه ارایه می شود تا در مجموع وقت دولت و مجلس گرفته نشود.

وی تاکید کرد: ارقام هزینه‌ها و درآمدها نیز در 12 جدول به عنوان ماده واحده ارایه می‌شود تا بار از روی کمیسیون‌ها برداشته شود و همچنین شکل جامع و کاملی برای ارایه بودجه سال 87 تدوین شود.

در ادامه این نشست، وزیر مسکن و شهرسازی گزارشی از اقدامات دولت و وزارت مسکن در خصوص تامین مسکن نیازمندان ارایه کرد.

مهندس سعیدی کیا عرضه واحدها و زمین‌های اجاره‌ای، برنامه ریزی برای بافت‌های فرسوده، جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و مدیریت ساخت و ساز را از جمله اقدامات انجام شده در دو سال گذشته دانست و گفت: دولت آمادگی دارد به استعداد ‌5 /‌1 میلیون واحد مسکونی، زمین به شکل اجاره‌ای در اختیار مردم قرار دهد.

وزیر مسکن با اشاره به آمار منتشر شده در خصوص واحدهای مسکونی اظهار داشت: رشد جمعیت در ‌10 سال گذشته ‌6 /‌1 دهم درصد بوده اما رشد تشکیل خانوار بیشتر از ‌2 برابر آن است و امروز افزایش جمعیتی که در دهه ‌60 داشتیم به سن ازدواج و تشکیل خانواده رسیده‌اند.

وی افزود: طبق برآوردها و نیاز سالانه ازدواج، امسال ‌30 هزار واحد مسکونی باید ساخته شود.

وزیر مسکن با اشاره به اهتمام دولت در حل مشکل مسکن خاطرنشان کرد: برای مدیریت مسکن، نهادی با عنوان شورای عالی مسکن به حضور ‌11 نفر از وزرا و اعضای دولت با حضور رییس جمهور به صورت هفتگی جلسات منظم دارند و تاکنون مصوبات زیادی داشته است. این شورا در استان‌ها هم با عنوان ستاد تامین مسکن به ریاست استاندار تشکیل می‌شود.

وی تاکید کرد: از خرداد ماه امسال به استعداد ساخت ‌500 هزار واحد مسکونی زمین در اختیار تعاونی‌ها قرار گرفته است و ان شاءالله هر ماه به استعداد ‌100 تا ‌150 هزار واحدمسکونی، زمین توزیع می‌شود.

محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک دولت و مجلس در سخنانی، حجم فعالیت‌ها و اقدامات جدید دولت را که با مواضع اصولگرایانه و شجاعانه همراه است، مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم می‌دانیم که از تلاش‌های بی دریغ دولت تقدیر و تشکل کنیم.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور به سازمان ملل و همچنین برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر تصریح کرد: این فعالیت‌ها بسیار گران سنگ است که خیلی‌ها در دولت و مجلس گذشته آرزوی انجام آن را داشتند که توفیق پیدا نکردند. اقدامات دولت و شخص رییس جمهور، شأن و مرتبه کشورمان را در صحنه جهانی افزایش داده است.

باهنر با اشاره به دستاوردهای اجلاس خزر گفت: گذشته از بیانیه بسیار مهم و با اهمیتی که در این اجلاس به امضا رسید، تصمیمات و تفاهمات دو جانبه بسیار خوب و مفیدی نیز صورت گرفته است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر اهمیت و ضرورت برگزاری نشست بین دولت و مجلس برای تقویت تعامل‌ها تاکید کرد.

وی سفرهای استانی رییس جمهور را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم از تجربه دور اول سفرها در دور دوم سفرها استفاد شود.

باهنر همچنین با تاکید به ضرورت برگزاری نشست‌های کارشناسی بین دولت و مجلس گفت: در بحث لایحه بودجه حتما ضروری است که نشست‌های کارشناسی مشترک بین نمایندگان مجلس و دولت صورت بگیرد. در چنین حالتی قطعا شاهد نتایج بهتر و مفید تری خواهیم بود و این موضوع همچنین به استمرار گفتمان اصولگرایی خواهد انجامید.

دکتر الیاس نادران در نشست مشترک دولت و مجلس با بیان این‌که افزایش شاخص قیمت‌ها یکی از دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی سیاستمداران است، گفت: تورم در ایران بیشترین فشار را به اقشار کم درآمد وارد می‌کند.

وی افزود: افزایش شاخصی قیمت‌ها متاثر از سیاست گذاری‌ها، افزایش نقدینگی، وجود موانع برای سرمایه‌گذاری اتلاف درآمدهای نفتی، دیوانسالاری دولتی ، پایین بودن بهره وری و دولتی بودن اقتصاد، تورم ناشی از فشار تقاضا و بروز بیماری هلندی است.

نادران گفت: برای کنترل افزایش شاخص قیمت ها ابتدا باید دنبال مهار تورم بود و نه افزایش طرح‌های عمرانی.

وی افزود: تحقق عدالت اجتماعی و اجرای اصل 44 و کاهش تصدی گری‌های دولت از دیگر راهکارهای کاهش تورم و در نهایت کاهش شاخص قیمت‌ها است.

نادران تصریح کرد: دولت باید دنبال مهار تورم باشد، زیرا در غیر این صورت فعالیت‌های دولت در زمینه اجرای عدالت محقق نمی‌شود.

معاون اول رییس جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس با بیان این‌که علی رغم برخی ادعاها دست یابی به چشم انداز قابل تحقق است، گفت: قطعا با توجه به توانمندی و امکانات کشور در بخش‌های مختلف، چشم انداز محقق می‌شود.

دکتر پرویز داودی با بیان این‌که تحقق چشم انداز به اقتدار در زمینه‌های مختلف آن بستگی دارد، افزود : امروز در عرصه فرهنگی مشکلی نداریم اما باید مراقب شبیخون‌های فرهنگی بود که در بودجه سال ‌87 پیش بینی شده است.

معاون اول رییس جمهور گفت: در بحث سیاست خارجی و بین المللی نیز با توجه به درایت رهبری انقلاب، پشتوانه مردمی و فرصت شناسی رییس جمهور در شرایط خوبی هستیم که در آخرین آن دستاوردهای سفر دکتر احمدی نژاد به نیویورک و سفر پوتین به تهران و اجلاس خزر بوده است که موفقیت‌های مهمی حاصل شد.

داودی در ادامه یادآور شد: عدالت ، خصوصی سازی ، اخلاق و توزیع منابع از جمله دیگر شاخصه‌های چشم انداز است.

معاون اول رییس جمهور با رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه دولت در صدد اجرای چشم انداز نیست، گفت: ارایه سهام عدالت، احداث واحدهای مسکونی روستایی، برق رسانی به روستاهای بالای ‌20 خانوار ، توسعه مخابرات، تحت پوشش قرار دادن مدد جویان و نیازمندان، سفرهای استانی ، ایجاد بیمه اجتماعی روستاییان ، رانندگان و خادمان مساجد و تخصیص بودجه ویژه معلولان از جمله فعالیت‌های دولت در زمینه عدالت است.

داودی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف اقتصاد ، صنعت و سرمایه گذاری شاهد رشدهای چشمگیر هستیم، گفت: میزان صادرات از ‌5 /‌7 میلیارد دلار در سال ‌83 به ‌5/ ‌13 میلیارد دلار در سال ‌85 رسیده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها و راندمان طرح‌ها گفت: مجلس در اختصاص بودجه عمرانی با دولت همکاری کند تا پروژه‌های بیشتری اجرا شود.

چند تن از نمایندگان مجلس در نشست مشترک دولت و مجلس به ارایه نظرات خود پیرامون موضوعات گوناگون پرداختند. به گزارش جهان و به نقل از ایسنا، نوروززاده به نمایندگی از اقلیت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برنامه‌های اقتصادی دولت گفت: کشورمان در جذب سرمایه گذاری خارجی دچار مشکل است.

وی صنعت و معدن را موتور توسعه اقتصاد کشور دانست واظهار داشت: با وجود رشد نقدینگی که داشتیم، رشد لازم و کافی را در صنعت و معدن شاهد نیستیم.

نوروززاده با اشاره به این‌که انتقادات وی سیاه نمایی نیست، خاطرنشان کرد: در سال 85 درآمد نفتی افزایش قابل توجهی داشته و در جذب درآمدهای مالیاتی نیز شاهد افزایش هستیم و با احتساب اوراق قرضه و جذب منابع خارجی بایستی شاهد شکوفایی اقتصادی و رشد 8 درصدی باشیم.

در ادامه جلسه خانم نیک صفت، نماینده مجلس با قدردانی از زحمات رییس جمهور و دولت بویژه در دستیابی به موفقیت در سفر نیویورک و سخنرانی در دانشگاه کلمبیا گفت: علی رغم همه تلاش‌ها، باور توانمندی بانوان در حد شعار باقیمانده است.

وی افزود: انتظار ما تقویت جایگاه مشاوران رییس جمهور و رییس مرکز زنان و امور خانواده و تعامل با دستگاه‌ها است.

نیک صفت با اشاره به تدوین بودجه سال 87 درخواست کرد دولت بودجه مربوط به زنان بدسرپرست و بی سرپرست را اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه در هر عرصه‌ای که زنان وارد شده‌اند کشور صاحب موفقیت‌هایی شده است، تصریح کرد: باید در ورزش توجه یکسان بین زنان و مردان وجود داشته باشد.

نیک صفت همچنین افزود: کمبود بودجه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید از سوی دولت تامین شود.

وی در ادامه خواستار ایجاد معاونت پرورش و بهداشت در مدارس شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات