صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۱۴۷۵۴۰

پاسداری از پاسداری (بخش ششم و پایانی)

احمدرضا هدایتى مقدمه: در پنج شماره قبل به بیان ویژگی های فرهنگ پاسداری و تفکر بسیجی اشاره کردیم و در ادامه به چالش های پیش روی این فرهنگ و به عبارتی آفت های آن و همچنین به راهکارهای تقویت فرهنگ پاسداری پرداختیم.در بخش ششم و پایانی به عنوان حرف آخر نکاتی را در خصوص این موضوع با هم مرور می کنیم:

باید اعتراف کرد که متأسفانه سپاه از آغاز تشکیل تا به حال در پاره ای از موارد خواسته یا ناخواسته با از دست دادن فرصت های پیش رو، موفق نشده است از امکانات موجود به نحو مطلوب استفاده نماید. برای نمونه و در بعد کلان حضور نیروهای سرباز در سپاه پیوسته فرصت مناسبی را برای ترویج و انتقال فرهنگ پاسداری به جامعه در اختیار سازمان قرار داده است، در حالی که به نظر می رسد از این ظرفیت در حد مورد انتظار بهره برداری نشده است.
در سطح سپاه و بسیج موارد قابل ذکر فراوانی وجود دارد، که هرچند در ظاهر کوچک و کم اهمیت به نظر می رسند، اما با نگاه عمیق تر می توان به نقش موثر این موارد، نه تنها در حفظ فرهنگ پاسداری، بلکه در انتقال و ترویج آن به جامعه پی برد.
در این رابطه می توان به مواردی مانند فرصت ناشی از حضور بسیجیان و سایر اقشار مردم در رده ها برای ترویج و تعمیق متقابل فرهنگ پاسداری و بسیجی در جامعه اشاره کرد که متأسفانه طی این سال ها مورد غفلت و یا حداقل کم توجهی قرار گرفته است.
با توجه به توضیحات فوق و به عنوان حسن ختام، ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از مبانی اسلامی همچون نهج البلاغه، پیشنهادات ذیل ارائه می شود:
1-برجسته سازی و استفاده بیشتر از توصیه های اسلامی در تهیه طرح ها و اجرای برنامه ها.
2-تأکید بر استفاده بیشتر و متقابل از فرصت حضور نیروهای بسیجی و مردمی در رده ها برای انتقال و ترویج فرهنگ پاسداری و بسیجی.
3-تلاش برای انتقال فرهنگ بسیجی به سربازان غیر بسیجی به کار گرفته شده در رده ها و همچنین حفظ و تقویت وضعیت سربازان بسیجی.
4-تأکید بر نوآوری در نوع و نحوه ارائه مطالب مورد نظر در سخنرانی ها و استفاده از روش ها وحتی ابزار جدید.
5-جلوگیری از آلوده شدن کارکنان به مصادیق تخلفات مالی و مادی حتی در مقیاس های کوچک، استفاده صحیح و به موقع و مناسب از ابزارهای تشویقی و تنبیهی و روش های دیگر.
خلاصه کلام اینکه؛ راز پاسداری از پاسداری و نحوه تبدیل ارزش ها به باور و گفتمان عمومی را تنها و تنها باید در سیره شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی که خود نشات گرفته از سیره و روش پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است و حتی برخی از روش های مورد استفاده در آن ایام جستجو نمود. فلذا باید شیوه ای را اتخاذ کرد تا ضمن استفاده از ابزار و امکانات جدید، امکان احیاء فرهنگ و ارزش های بدو تشکیل سپاه، مجددا فراهم شود و مطمئنا برای دستیابی به این هدف یکی از بهترین راهکارها، تمسک جستن به نهج البلاغه و توصیه های حضرت علی(ع) به فرماندهان و کارگزارانشان از جمله نامه معروف ایشان به مالک اشتر است، زیرا برجسته سازی و توجه به این نکات در تهیه طرح ها و اجرای برنامه ها، می تواند به عنوان بهترین راهکار، بخش عمده اهداف مورد نظر در این زمینه را محقق سازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات