صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۱۴۷۷۵۹

چشم انداز توسعه در بازار سرمایه


بصیرت: نمابورس: در سال 89، اصلاحات ساختاری در بازار سرمایه صورت می‌گیرد که نه تنها چشم‌انداز حجم، ارزش و گردش مالی در بازار سرمایه را افزایش می‌دهد، بلکه رفتار سرمایه‌گذاران را نیز در بلند‌مدت تغییر خواهد داد و گردش بازار از جوهای هیجانی تا تحلیل محوری را شاهد خواهیم بود. یکی از این اصلاحات ساختاری، دسترسی مستقیم به معاملات یا انجام معاملات آنلاین است.
1- دسترسی مستقیم به معاملات
در حال حاضر معاملات از طریق شبکه کارگزاری‌ها فیلتر شده، انجام می‌شود و جریانات بازار بیشتر توسط شبکه کارگزاری‌ها هدایت می‌شود، در حالی که با انجام معاملات به‌طور مستقیم نه‌تنها مشاوره در سرمایه‌گذاری‌ها و ارائه تحلیل و اطلاع‌رسانی پررونق‌تر می‌شود بلکه از اثر جوهای هیجانی و جهت‌‌دهی به بازار کاسته می‌شود و در نهایت با تحلیل محورتر شدن بازار سرمایه‌، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام بهبود یافته و حجم و ارزش معاملات افزایش می‌یابد‌. با اجرای معاملات آنلاین‌، نیاز سرمایه‌گذاران به اطلاعات افزایش می‌یابد و اطلاع‌رسانی اینترنتی ازطریق سایت‌های تخصصی مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.
2- معاملات آتی سهام
معاملات آتی سهام، دیگر موردی است که با ایجاد تنوع در ابزارهای مالی بازار سرمایه ما را پر‌رونق‌تر خواهد کرد. معاملات آتی سهام برمبنای استفاده از اهرم‌های مالی در ازای سرمایه کمتر و سود بیشتر است. سرمایه‌گذاران با پرداخت 10 درصد ارزش قرارداد که مدت آن سه ماه تصویب شده، می‌توانند نسبت به خرید سهام اقدام کنند که مهم‌ترین دستاورد آن جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر به بازار است ضمن آنکه با خروج بازار سهام از تک‌محصولی، نقدشوندگی بازار نیز افزایش می‌یابد.
3- تصویب آئین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی
آئین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی با تسهیلاتی که در بخش سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد می‌کند‌، به افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کمک خواهد کرد. ایجاد شعبه کارگزاری‌های خارجی در ایران و برعکس می‌تواند نقش مهمی در رونق بورس داشته باشد. بازده‌های بازار سهام تهران برای خارجی‌ها جذاب بوده و با افزایش سرمایه‌گذاری خارجی‌ها نقدینگی بازار افزایش می‌یابد. ضمن این‌که بازیگران بازار را نیز تغییر می‌دهد. تفاوت نرخ بازده مورد انتظار آنها در سرمایه‌گذاری‌ها، رفتار بازیگران بازار سهام را نیز متاثر خواهد کرد. اگر چه این تغییر اندک و آهسته باشد ولی در بلند‌مدت موثر خواهد بود.
4- تغییر دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس
دستورالعمل نحوه انجام معاملات‌، تدوین و برای تصویب به هیات مدیره سازمان بورس ارسال شده است‌. در این دستورالعمل مقررات معاملاتی تغییر کرده و امکانات جدیدی را به بازار ارائه می‌کند که با کاهش محدودیت‌ها و تسهیل ساز‌و‌کارها، نقدشوندگی بازار را افزایش می‌دهد و رفتار سرمایه‌گذاران را نیز تغییر خواهد داد.
موارد چهارگانه فوق در شش ماه ابتدای سال‌جاری اجرایی خواهند شد و بازار سهام را به لحاظ ساختاری متاثر خواهد کرد و فارغ از جو مثبت یا منفی، تغییرات اقتصادی یا سیاسی به دلیل تغییر ساختاری، انتظار رفتارهای متفاوتی از سرمایه‌گذاران می‌رود و امید آن است که بازار تحلیل محورتر شده و کمتر جو هیجانی بازار ما را متاثر کند.
نوشته شده توسط محمود رضا خواجه نصیری
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات