«اگر مبنای روابط خارجی هر کشور استفاده بهنگام از فرصتها و امکانات جهانی برای توسعه و پیشرفت و حفظ منافع ملی باشد، چه کسی می تواند مدعی توفیق سیاست خارجی کشور در دو سال گذشته باشد.»
عبارات فوق بخشی از سخنان محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت است که در دهمین کنگره این حزب ودر انتقاد از دولت نهم ایراد شد. میردامادی با این سخن خود ناشیانه اقدام به نفی اقدامات و دستاوردهایی کرده که دوست و دشمن به آن اذعان می کنند. امروزه تحرک بالای دولت نهم در عرصه های مختلف باعث خفیف شدن عملکرد دولتهای گذشته شده تا جایی که نقد از دولتهای گذشته گاه و بی گاه صورت می گیرد- صرف نظر از اینکه این عمل صحیحی است یا خیر- و این نقدهای گاه و بی گاه موقعیت گروهها و احزابی که در دولتهای گذشته نقش برجسته داشته اند را تضعیف می کند و شانس آنها را برای برداشت سهم بیشتر از قدرت کاهش می دهد از این رو آنها در واکنشی از سر عصبانیت به جای عرضه کردن نقاط قوت و مثبت خود- اگر داشته باشند : هجمه های انفعالی و ایذایی علیه دولت را انتخاب کرده اند که منطقا راه به جایی نخواهد برد. آنها در عوض نداشته های خود تلاش می کنند دانسته های دولت را سیاه جلوه دهند، اما حضور فعال دولت در جای جای امور حکومت شانس موفقیت را از آنها سلب کرده است.