تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۱۴۹۹۹۹

تداوم بازتاب انتخابات در رسانه‌های دنیا


گروه بین‌الملل
انتخابات 24 آذر و حضور گسترده مردم در کانون توجه همه شبکه‌های خبری جهان قرار دارد و حتی رسانه‌های مکتوب جهان نیز در پایگاه‌های اینترنتی خود به انعکاس فوری خبرهای این انتخابات بزرگ پرداختند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شبکه الجزیره میزان استقبال مردم ایران را از انتخابات 24 آذر بسیار گسترده‌تر از انتخابات گذشته خواند و افزود: مردم ایران انگیزه‌های زیادی برای مشارکت در انتخابات دارند. شبکه دویچه وله آلمان هم با اذعان به شور و هیجان مردم در انتخابات اعلام کرد، انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی فرصتی برای مردم فراهم کرده است تا به راحتی ابراز عقیده کنند. مطبوعات اسپانیا نیز اعلام کردند حضور گرایش‌های مختلف سیاسی در انتخابات‌ شوراهای اسلامی و خبرگان سبب شده است مردم با شور و هیجان خاصی در آن شرکت کنند.
رزونامه پرشمار ال پائیس چاپ مادرید نوشت: در این انتخابات طیف‌های سیاسی برای اجرایی کردن برنامه‌های مورد نظر خود با هم رقابت کردند.
همچنین روزنامه ال موندو چاپ مادرید نوشت: مردم ایران با آغاز زمان رأی‌گیری به طور گسترده در پای صندوق‌های رأی حضور یافتند. خبرگزاری رسمی افه در گزارش خود اعلام کرد، مردم ایران مشارکت در انتخابات را وظیفه‌ای ملی و مذهبی می‌دانند. روزنامه اسپانیایی ال پائیس چاپ مادرید در گزارشی با عنوان «مشارکت گسترده در انتخابات روز جمعه در ایران» نوشت: بسیاری از مردم تهران سرمای هوا را به تن خریدند و پای صندوق‌های رأی حضور یافتند.
ال پائیس در ادامه این گزارش به نقل از آقای احمدی‌نژاد نوشت: خوشبختانه ایرانیان همواره هوشیار بوده‌اند و در طول تاریخ هرگز به خواست دشمنان خود رفتار نکرده‌اند. در این گزارش آمده است که رییس‌جمهوری ایران در حرکتی مردم‌پسند در مسجد محل رأی‌گیری نزدیک به منزلش در شرق تهران حضور یافت و پس از حدود نیم ساعت انتظار در صف رأی‌دهندگان رای خود را به داخل صندوق انداخت. ال پائیس در ادامه این گزارش، یادآور شد که بسیاری از هواداران احمدی‌نژاد از این فرصت برای نزدیک شدن به وی استفاده و نامه‌ها و درخواست‌های خود را تقدیم وی کردند. به نوشته این روزنامه پرخواننده، احمدی‌نژاد با وجود برخی انتقادها، همچنان در میان مردم عامه و قشر کارگر از محبوبیت زیادی برخوردار است.
شمار زیادی از روزنامه‌های اسپانیایی چاپ مادرید، بارسلونا، والنسیا و کالیسیا نیز به نقل از خبرگزاری اسپانیایی یوروپ پرس، انتخابات روز جمعه شوراهای شهر، مجلس خبرگان رهبری و میان‌دوره‌ای مجلس را چنین بازتاب دادند که حضور گسترده ایرانیان پای صندوق‌های رأی باعث شد که مسئولان انتخاباتی در دو مرحله و در مجموع سه ساعت زمان انتخابات را در کشور تمدید کنند. یوروپ پرس با اشاره به صفهای طولانی مردم در مراکز رأی‌گیری خاطرنشان کرد که استقبال از انتخابات در ایران به حدی بود که مسئولان در بسیاری از مراکز با کمبود برگه‌های رأی مواجه و ارسال فوری آنها را خواستار شدند.
در این گزارش با بیان اینکه شمار گسترده رأی‌دهندگان برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی مسئولان را غافلگیر کرد به نقل از علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آمده است که حضور گسترده و پرشور در انتخابات، جامعه جهانی را بر آن می‌دارد که در موضع خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تجدیدنظر کند. شبکه تلویزیونی بی‌.بی‌.سی اعلام کرد مردم ایران در انتخابات شوراهای اسلامی و مجلس خبرگان هرگز مجبور نیستند به یک طیف خاص رأی دهند و گزینه‌های سیاسی مختلفی پیش رو دارند.
رویترز و ای.پی.تی.ان رأی‌گیری در ایران را رویداد مهم سیاسی دانستند و شبکه‌های تلویزیونی سی.ان.ان العربیه و یورونیوز نیز انتخابات 24 آذر ایران را به طور گسترده پوشش دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات