تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۸۴۱
‌روزنامه ال موندو:

کره‌شمالی‌ و آمریکا از ایران درس بگیرند

(روزنامه مردم‌سالاري - 1396/05/22 - شماره 4387 - صفحه 15)

روزنامه ال موندو نوشت: کره شمالی‌ و آمریکا باید توافق ‌هسته‌ای امضا شده قدرت‌ها با ایران را الگویی برای خود قرار دهند و از آن درس بیاموزند. روزنامه اسپانیایی در ادامه مقاله‌ای به قلم «لوییس میکل اورتادو» افزود:«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران روز شنبه هفته گذشته در سخنرانی مراسم تحلیف خود با به چالش کشیدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود «که ما با افراد بی‌ تجربه در سیاست، هیچ چیز مشترکی نداریم و به آنانی‌ که تجربه سیاسی دارند، پیشنهاد می‌کنیم که از توافق ‌هسته‌ای استفاده و آن را به یک الگو برای تحقق توافق‌های بین‌المللی و یک قانون برای حل و فصل مناقشات تبدیل کنند».

در میان افرادی که روحانی را تشویق می‌کردند‌، «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا حضور داشت . تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ که ساعاتی بعد آغاز شد، نشان می‌دهد که نه کره‌ای‌ها و نه آمریکایی‌ها به سخنان روحانی گوش ندادند. هرچند که سخنان روحانی باعث دلجویی کسانی‌ که هراس دارند که ایران به توسعه موشک‌های قادر به حمل کلاهک‌های ‌هسته‌ای بپردازد یا ‌یک شبکه شبه نظامیان ضد آمریکایی از تهران تا بیروت را تشکیل دهد، نشده اما این سخنان بیانگر یک واقعیت به رسمیت شناخته شده است و آن این است که توافق ‌هسته‌ای امضاشده در سال 2015 و به اجرا درآمده از ژانویه 2016 (دی 1394)، موثر واقع شده است‌. «انیسه بصیری» محقق امنیت در خاورمیانه برای اندیشکده «روسی» در این مورد در صحبت با روزنامه ال موندو گفت «توافق ‌هسته‌ای موفق شد نگرانی‌ جامعه بین‌المللی را در مورد ماهیت برنامه ‌هسته‌ای ایران متوقف کند و همزمان برخی‌ مشوق‌ها برای اینکه ایرانی‌ها به هدف توافق خود دست یابند را ارائه داد».

وی افزود «این نتیجه حل یک بحران بین‌المللی سطح اول از طریق دیپلماسی است». چندین ناظر تعریف می‌کنند چگونه دولت‌های اوباما و روحانی، پس از ماه‌های طولانی مذاکرات و (به ادعای این روزنامه) پس از اینکه ثابت شد که تحریم‌ها برای مسدود کردن راه ایران به سوی بمب ‌هسته‌ای و جنگی دیگر با عواقبی احتمالا فاجعه بار، که در نزدیکی‌ کمین کرده بود، کافی‌ نبودند، توافق ‌هسته‌ای را امضا کردند. بصیری در این مورد می‌گوید «هر دو طرف دارایی سیاسی خود را سرمایه گذاری کردند تا که به یک راه حل دیپلماتیک دست یابند».

رسانه اسپانیایی اضافه کرد: به گفته یک کارشناس سازمان بین المللی انرژی ‌هسته‌ای، ایران امروز بازرسی شده ترین برنامه ‌هسته‌ای جهان را دارد و بازرسان آژانس به 100 درصد تا‌سیسات ‌هسته‌ای دسترسی دارند . سازمان بین‌المللی انرژی ‌هسته‌ای گواهی کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده است. فقط دولت ترامپ که به گفته رویترز سفیر خود را در سازمان ملل به وین خواهد فرستاد تا که فشار‌ها با هدف عدم تمدید این گواهی را افزایش دهد ، افق تاریخی توافق را ابری می‌کند . صداها علیه ترامپ که توافق ‌هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ قلمداد کرده است، از خود واشنگتن شنیده می‌شوند .

«جیک سولیوان» مشاور سابق «هیلاری کلینتون» در مصاحبه ای با شبکه سی‌ بی‌ یاد آور شده بود «ما در کره شمالی‌ با احتمال اینکه باید از قدرت نظامی برای جلوگیری از اینکه بر روی کلاهک یک موشک بمب اتمی‌گذاشته شود استفاده کنیم روبرو هستیم .ما در این رابطه با ایران این نگرانی را نداریم زیرا برنامه ‌هسته‌ای این کشور در کنترل است».در مقابل موفقیت ایران، آمریکا و کره‌شمالی‌ چندین طرح از جمله مذاکرات شش جانبه را در سال 2003‌، اندکی‌ پس از اینکه کره از معاهده عدم گسترش سلاح‌های اتمی‌کناره گیری کرد، آغاز کردند. پیونگ یانگ در سال 2006 ، نخستین سلاح اتمی‌خود را آزمایش کرد .اندکی‌ بعد کره شمالی‌ در پاسخ به محکومیت سازمان ملل به دلیل آزمایشش با موشک قاره پیما ، از مذاکرات کنار کشید و این مذاکرات به گل نشستند .

«بروس کلینگنر» تحلیلگر بنیاد «هریتاژ» در سال 2015 در صحبت با این روزنامه گفت «بزرگترین مانع برای یک توافق بالقوه ‌هسته‌ای با کره شمالی‌، بدون شک خود کره شمالی‌ است. تهدید‌های پی در پی پیونگ یانگ مبنی بر نابودی اتمی‌علیه آمریکا و متحدانش افزون بر حملات سایبری و فراخوانی به یک حمله از نوع 11 سپتامبر، بسختی می‌توانند یک جو مطلوب برای یک نزدیکی‌ دیپلماتیکی ایجاد کنند».

http://www.mardomsalari.net/4387/page/15/19584

ش.د9601828

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات