صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۱۵۰۵۱۷

اخبار ویژه روزنامه های 18مرداد1389


ایران

احمدی‌نژاد و نصرالله، محبوب‌ترین نزد اعراب

خبر اول این که نتایج نظرسنجی دانشگاه مرینلند امریکا نشان داده که دکتر محمود احمدی‌نژاد، «بشار اسد» و «هوگو چاوز» رؤسای جمهور سوریه، ایران و ونزوئلا به همراه «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه، سید«حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، محبوب‌ترین شخصیت‌ها در میان افکار عمومی عربی هستند.این نظرسنجی با 4 هزار نفر جامعه آماری و در کشورهای مصر، لبنان، اردن، عربستان سعودی، مغرب و امارات برگزار شده و مرکز مطالعاتی سابان نتایج آن را منتشر کرده است.

ترفند جریان فتنه برای سوء استفاده از یک شهید

خبردیگر این که پدر شهید «محمد حسین فیض» از شهدای فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه ای از حضور برخی اصلاح‌طلبان در منزل وی پس از شهادت فرزندش خبرداده و گفته است: خانم ابتکار و آقای مسجدجامعی و نجفی آمده بودند. من تعجب کردم، آمده بودند تقصیر را بیندازند گردن رهبری! در اصل آمده بودند که این را بگویند. بعد می‌گفتند که این حوادث تقصیر ما نیست و ربطی به میرحسین موسوی هم ندارد!

وی همچنین با بیان این که برخی می‌خواهند از شهادت پسرش سوء استفاده کنند گفت: بهشت زهرا خیلی عکس گرفتند. ما یک روز آنجا بودیم. دیدیم دو تا خانم دارند عکاسی می‌کنند. دایی‌ام رفت سراغ‌شان، تا متوجه خانواده ما شدند، پریدند توی ماشین و فرار کردند. می‌آیند عکس می‌گیرند. پارچه سبز می‌گذارند! کارهایی می‌کنند تا این مرحوم را به نفع خود مصادره کنند.

پیشنهاد احمدی‌نژاد نشانه تسلط او بر مسائل بین‌المللی است

شنیدیم که میخائیل بوگولیوبوف کارشناس ارشدانستیتو شرق شناسی سنت پترزبورگ پیشنهاد «محمود احمدی‌نژاد» برای مذاکره با «باراک اوباما»، را نمونه بارز حسن نیت ایران دانسته و گفته: این پیشنهاد همچنین نشانگر تسلط رئیس جمهوری ایران بر مسائل بین‌المللی است.

کروبی این بار گریبان خاتمی را گرفت

با خبر شدیم که پس از بروز اختلافات عدیده میان مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی که بارها با تلاش شکست خورده برخی بزرگان اصلاح‌طلب جهت آشتی آنان روبه‌رو شده، مهدی کروبی طی مذاکراتی با برخی چهر‌ه‌های سیاسی اصلاح‌طلب، خواستار موضع‌گیری آنان علیه خاتمی شده است.

کروبی در دیدارهای متعدد با برخی متهمان حوادث بعد از انتخابات و چهره‌های دیگر سیاسی ضمن برشمردن دلایل اختلافات خود با خاتمی، وی را یک محافظه‌کار خوانده و تصریح کرده است: خاتمی در مبارزات آنان نه تنها هیچ نقشی نداشته بلکه تنها درصدد استفاده از پتانسیل جریان سبز و ضمیمه کردن آن به جریان اصلاحات می‌باشد.وی خطاب به برخی محکومان حوادث بعد از انتخابات با بیان این که خاتمی در طول حوادث یک سال گذشته فقط دیدار با آزادشدگان حوادث بعد از انتخابات را در دستور کار خود داشته و هزینه‌ای در این راه پرداخت نکرده، نسبت به ایفای نقشی که در تقسیم کار به او سپرده شده، ابراز تردید کرده و گفته است: وی تا پایان راه با ما نخواهد بود.

اذعان رویترزبه پیشرفت غنی‌سازی اورانیوم در ایران در شرایط تحریم

خبر رسیده کهخبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مؤسسه علوم و امنیت در لندن (ایسیس) نوشته: جمهوری اسلامی ایران با وجود اعمال تحریم‌ها از سوی غرب، با افزایش نصب تجهیزات، موفق به غنی‌سازی اورانیوم بیشتری شده است.این مؤسسه انگلیسی با ادعای اینکه ایران سرگرم استفاده از سانتریفیوژهای نسل دوم (آبشاری) در تأسیسات هسته‌ای نطنز می‌باشد افزوده:‌ ایران اخیراً نیز به غنی‌سازی 20 درصدی برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقات پزشکی دست زده است. خبرگزاری رویترز در ادامه به نقل از یک مقام آگاه در مؤسسه علوم و امنیت به استفاده ایران از سانتریفیوژهای جدید در هفته‌های اخیر اشاره کرده و استفاده از آن را برای غنی‌سازی دوباره مواد باقیمانده از دور اول و بهره‌برداری از تمام ظرفیت اورانیوم مفید دانسته است.

تکذیب دیدار محرمانه حماس با مقامات صهیونیستی

با خبرشدیم که جنبش مقاومت اسلامی حماس برخی گزارش‌ها درخصوص دیدار محرمانه یکی از سران خود با سران اسرائیلی را تکذیب کرده است.عمر عبدالرزاق، یکی از مقامات حماس در کرانه باختری در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اعلام کرد: این گزارش‌ها ساختگی و گمراه کننده است. سران حماس هرگز با هیچ یک از سران اسرائیلی دیدار نخواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد که این گزارش‌ها با هدف آسیب رساندن به جنبش مقاومت اسلامی حماس و کاهش محبوبیت روزافزون این جنبش در کرانه باختری مطرح می‌شود.گفتنی است، روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن روز شنبه از برگزاری دیداری پنهانی میان عبدالرزاق و مقامات اسرائیلی در منطقه نتاتیا خبر داده بود.

استخدام پزشک شکنجه در امریکا

یک خبر دیگر این که گزارشها حاکی از آن است که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا با این اعتقاد که «برخی انسانها انسان نیستند» برای شکنجه زندانیان پزشک استخدام می‌کنند.سایت اینترنتی «اکتیو پست» در گزارشی در این باره می‌نویسد: اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده نشان می‌دهد که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا تلاش دارند این را بگویند که برخی از انسان‌ها انسان نیستند.

در این مطلب آمده است: به نظر می‌رسد امریکایی‌ها عمدتاً از این نکته که کشورشان بر اساس اصولی تأسیس شده و بر اساس حقوق فردی است، آگاه نیستند و هم اکنون جناحی شبیه گشتاپو در این کشور به بهانه دفاع از امریکا به شکنجه‌هایی دست می‌زند و از پزشکان آموزش دیده برای شکنجه زندانیان با فرض دفاع از کشور استفاده می‌کند.

نامه‌نگاری‌های احساسی برای جلب نظر افکار عمومی

دست آخر این که جمعی از اعضای احزاب توقیف شده مشارکت و سازمان مجاهدین، نامه‌ای را خطاب به رئیس دستگاه قضا منتشر کرده‌اند و ضمن دفاع از فتنه 88، هدف اقدامات احزاب متبوع خود را در سال گذشته، «دفاع از تمامیت ارضی ایران» و در راستای «حفظ استقلال کشور» دانسته‌اند!

این درحالی است که بررسی عملکرد این احزاب در سال‌های اخیر و به ویژه در جریان آشوب‌های خیابانی سال گذشته، حاکی از واقعیت دیگری است.فعالان سیاسی معتقدند اعضای مشارکت و مجاهدین که در هفته‌های اخیر و با افشای سندی درباره کمک مالی امریکا به این جریان، تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته‌اند و همچنین با انحلال قریب‌الوقوع خود روبه‌رو هستند، تلاش می‌کنند تا با نامه‌نگاری‌های تند و احساسی، نظر افکار عمومی را جلب کنند.

جمهوری اسلامی

جهت اطلاع 

*** سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب کفرآمیز "آیات شیطانی" از تلاش‌های بین‌المللی و میانجیگری برخی از کشورها برای جلوگیری از حکم سنگسار سکینه آشتیانی حمایت کرد. به گزارش آخرین نیوز، پس از آنکه داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل از ایران خواست تا با لغو حکم اعدام سکینه آشتیانی اجازه خروج وی از ایران را صادر کند، سلمان رشدی که برای شرکت در نمایشگاه ادبی بین‌المللی پاراتی به برزیل سفر کرده است در مصاحبه با رسانه‌های این کشور گفت: هر کشوری بتواند در رابطه با این زن بیچاره کاری انجام دهد قابل تقدیر است زیرا باید بتوان این مشکل را بدون اینکه این زن نگون‌بخت اعدام شود، حل و فصل کرد؛ اگر دولت برزیل می‌تواند به او کمک کند، این بسیار عالی و در خور توجه است. سکینه آشتیانی مورد توجه بسیاری از محافل بین‌المللی قرار گرفته زیرا به اتهام ارتکاب زنا در ایران در آستانه سنگسار قرار گرفته است. رئیس‌جمهور برزیل که تلاش می‌کند باب گفتگوها با ایران را باز کند پیشنهاد پناهندگی به این زن برای فرار از این مجازات داده بود که با مخالفت مسئولان کشورمان مواجه شد. محمد مصطفایی وکیل پرونده سیاسی شده این زن محکوم به سنگسار هم هفته گذشته به ترکیه پناهنده شده و درخواست پناهندگی داده است.

***یک روزنامه چاپ باکو نوشت: گاز مورد نیاز نخجوان به جای ایران در آینده از ترکیه تأمین خواهد شد. روزنامه "باکو خبر" نوشت: خط لوله‌ای از ترکیه به جمهوری خودمختار نخجوان احداث خواهد شد تا گاز آذربایجان از طریق همین خط لوله به نخجوان منتقل شود. الهام شبان رئیس مرکز مطالعات نفت جمهوری آذربایجان گفت که نخستین دلیل اصلی این می‌تواند باشد که ایران بابت انتقال گاز به نخجوان که در شرایط بلوکه قرار دارد، 15 درصد حق ترانزیت از آذربایجان مطالبه می‌کند. این رقم بسیار بالا است. درحالی که در اروپا این رقم بین 5 - 7 درصد می‌باشد. در آسیا نیز حداکثر 10 درصد می‌باشد. وی افزود: دلیل دیگر نیز کمکهای اقتصادی ایران به ارمنستان است. ایران از زمستان سال 1385 گاز مورد نیاز نخجوان را به صورت ترانزیت (دریافت از جمهوری آذربایجان و با 15درصد کمتر تحویل در جلفا) تأمین می‌کند.

کیهان

دعوای سیر و پیاز میان سمساری رسا و شبکه های رجوی و پهلوی (خبر ویژه)

شبکه تلویزیونی وابسته به جریان نفاق جدید که از خارج کشور مدیریت می شود، هنوز آغاز به کار نکرده مورد تخطئه محافل ضد انقلابی دوآتشه قرار گرفت.

سایت ضد انقلابی خودنویس با انتقاد از تظاهر شبکه رسا به مسلمانی نوشت: تلویزیون اینترنتی مذکور روی هم رفته چیزی نبود جز شکل شنیداری و دیداری سایت های جرس و کلمه. این در حالی است که بدنه جنبش سبز سکولار است و معلوم نیست سکولارها چرا باید به عنوان بخش قوی جنبش، در خدمت بخش ضعیف آن یعنی اصلاح طلبان باشند.

این رسانه ضد انقلاب همچنین با اشاره به آوردن آیه ای از سوره احزاب در آغاز منشور شبکه تلویزیونی مذکور نوشت: چرا سوره احزاب؟ این سوره عمدتاً در مورد منافقان است.

به نوشته خودنویس، رسا تنها صدای اصلاح طلبان را کمی بلندتر می کند. آنها از امام راحل می گویند حال آن که عده زیادی در جنبش به واسطه مخالفت با همان آرمان های آیت الله خمینی به خیابان ریختند.

اما سایت صهیونیستی بالاترین در حالی که می کوشید رویکرد فتنه سبز و نفاق جدید را توجیه کند و به برخی انتقادها پاسخ دهد، موسوی و کروبی و خاتمی را با مسعود رجوی سرکرده منافقین و رضا پهلوی سرکرده سلطنت طلبان مقایسه کرد و نوشت برخی رسا را رسانه رسمی جنبش سبز ندانسته و پا را فراتر گذاشته و رهبری موسوی و کروبی را درون جنبش نپذیرفته اند. اکنون زمانی نیست که بتوان به نگاه جماعتی که دارای اعتقادات دینی هستند بی توجه بود. باید از مخالفان موسوی در جنبش سبز پرسید به اعتقاد شما چه کسی باید در رأس و تئوریسین جنبش باشد؟ پسر محمدرضا پهلوی یا مسعود رجوی؟ گروه های چپ پیشنهادشان چیست؟ رسانه رسمی اصلاح طلبان چه باشد، شبکه مقاومت ملی مجاهدین ]منافقین[ یا شبکه پارس یا رنگارنگ؟

نویسنده بالاترین پس از اینکه نقش موسوی و کروبی در فتنه را بهتر و مفیدتر از مسعود رجوی و رضا پهلوی ارزیابی می کند، برای آن که تردیدی در ضدیتش با دین پیش نیاید می نویسد: اینکه سبزها در خیابان مخالف حکومت دینی بودند دلیل نمی شود تلویزیون اصلاح طلبان در این بازه زمانی- تأکید می کنم در این بازه زمانی- به بطلان حکومت دینی اذعان کند. البته تحریف حرکت سبز و تزریق دین به آن، بزرگ ترین خیانت است.

در همین حال بنا به گزارش جهان نیوز کسانی چون بهروز- الف، ابوالفضل-ف، هدیه - ت با رسا همکاری می کنند اما برخی شواهد حاکی از آن است که برخی همکاران فراری نشریات زنجیره ای که هم اینک به رادیو فردا، بی بی سی، روزنت، رادیو زمانه و جرس سرویس می دهند قرار است همزمان محصولات این شبکه ها را با دادن رنگ و لعاب ایرانی تر، در رسا منتشر کنند و در واقع قرار است این شبکه، مانند یک سمساری رسانه ای عرضه کننده دست دوم تولیدات رسانه های بیگانه باشد. برخی از عناصر فراری به این سمساری رسانه ای بیشتر به چشم ارتزاق مالی و نان دانی نگاه می کنند و معتقدند که اگر برای سبزها آب نشود، برای آنها نان می شود. دولت آمریکا و برخی دولت های همسو در اروپا به لحاظ سیاستگذاری و پشتیبانی مالی، در رأس هرم مدیریت رسا قرار می گیرند.

تهدید نظامی سرانجامی جز هل دادن ایران به ساخت بمب اتمی ندارد (خبر ویژه)

مدیر مرکز مطالعات سیاسی خارجی در موسسه بروکینگز واشنگتن، احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران را رد کرد و آن را زیانبار و نقض غرض دانست.

مایکل هاتلون در گفت وگو با خبرگزاری شینهوا گفت: چنین حمله ای نه تنها بعید بلکه زیانبار است.

وی با اشاره به تضاد جدی حمله به ایران با سیاست های دولت اوباما گفت: «حمله به ایران در واقع اقدامی در جهت استراتژی حمله پیشدستانه است که اوباما در جریان رقابت های انتخاباتی این سیاست دولت بوش را به شدت نقد و رد کرده بود. دولت اوباما بیشتر مایل است برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران از رویکرد همکاری با دیگر قدرت های جهانی- روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا- برای افزایش فشارهای اقتصادی و تحریمی علیه دولت ایران بهره بگیرد. اما اقدام نظامی علاوه بر افزایش حمایت های داخلی مردم ایران از برنامه های هسته ای این کشور تنها می تواند چند سال در برنامه های این کشور وقفه ایجاد کند و ایرانی ها پس از حمله قادرند از نو تاسیسات هسته ای خود را بسازند».

وی افزود مشکل دیگر این است که در صورتی که آمریکا اقدام نظامی کند، این کار بازگشت به سیاست های دولت بوش خواهد بود و از این پس جامعه جهانی تصور خواهد کرد که آمریکا بار دیگر به سیاست های یکجانبه گرایانه دولت بوش بازگشته است و از این رو مخالفت ها با تحریم های ایران افزایش خواهد یافت و شاید دیگر کمتر کشوری حاضر شود به طور جدی تحریم های ایران را اجرا کند.

اخیراً گروه تحقیقاتی آکسفورد هم در گزارشی 14 صفحه ای اعلام کرد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران باعث جنگ پایدار و بی ثباتی در منطقه خاورمیانه می شود در حالی که نهایتاً مانع از توسعه برنامه هسته ای ایران و حتی دستیابی به تسلیحات هسته ای هم نخواهد شد بلکه می تواند زمینه دستیابی به بمب اتمی را نیز فراهم کند.

از سوی دیگر اشمیل بورمن از اعضای جنبش یهودیت علیه صهیونیسم در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: تهدیدهای اخیر آمریکا و اسرائیل علیه ایران بیشتر جنگ روانی و رسانه ای است. می توان به اظهارات سنجیده مقامات ایرانی باور داشت. هر نیروی مهاجمی باید قبل از اقدام چند بار درباره عاقبت رفتارش فکر کند.

آمریکا: هرگز نمی توانیم روابط تجاری کشورها را با ایران قطع کنیم (خبر ویژه)

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که هماهنگی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را در کشورهای مختلف پیگیری می کند، از ناتوانی کشور متبوعش در تحریم موثر ایران خبر داد.

رابرت اینهورن (مشاور ویژه وزیر خارجه در امور منع اشاعه سلاح های کشتار جمعی) در ترکیه و در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره رویکرد آمریکا در مقابل مقاومت ترکیه برای ادامه همکاری ها با ایران گفت: روابط ایران با ترکیه و سایر کشورهای همسایه می تواند ادامه یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما هیچگاه نمی توانیم کشورهای جهان را وادار کنیم تا روابط تجاری خود را با ایران متوقف کنند.

«اینهورن» افزود: هدف از تحریم های شورای امنیت، قطع کامل روابط با ایران نبوده است.

ادعای اخیر اینهورن در حالی است که آمریکا و اروپا در اقدامی غیرقانونی و با دور زدن شورای امنیت تحریم های جداگانه ای را تصویب کرده و به بسیاری از شرکت ها فشار آوردند تا روابط اقتصادی قانونی خود با ایران را از جمله در زمینه هایی نظیر فروش بنزین، سرمایه گذاری، بیمه و... قطع کند.

خبرچین سفارت هم آب به هیکل تحریم ها گرفت! (خبر ویژه)

سردبیر روزنامه توقیف شده سرمایه و از عناصر مرتبط با سفارت انگلیس بر ناکارآمدی تحریم های آمریکا و غرب علیه ایران تاکید کرد. این در حالی است که آمریکا و انگلیس در راستای حمایت از فتنه سبز اقدام به تصویب تحریم های تازه علیه جمهوری اسلامی کرده بودند.

سعید- ل در روزنامه زنجیره ای شرق نوشت «آخرین و جدیدترین تحریم های اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران هم رذیلانه است و هم بی فایده. رذیلانه از آن رو که برخلاف هدف ادعایی غرب به جای برنامه اتمی ایران اقتصاد کشور ما را هدف قرار داده است و بی فایده به آن سبب که حتی از طریق اعمال فشار بر اقتصاد ایران در ابعادی گسترده تر از همین رشته تحریم ها یا تحریم های اعمال شده از سوی شورای امنیت یا ایالات متحده نیز نه اقتصاد ایران و نه برنامه اتمی آن به زانو درنخواهد آمد و بازنخواهد ایستاد. هنوز هیچ مورد یا نمونه ای در تاریخ دیده نشده که کشوری ولو بر اثر شدیدترین تحریم های اعمال شده از سوی بزرگترین قدرت های جهانی، فروپاشیده باشد.

وی می افزاید: اگرچه اعمال تحریم اقتصادی آثار اقتصادی نیز در پی دارد اما هرگز به تنهایی آنچنان تعیین کننده نیست که بتواند کشوری یا رژیمی را به زانو درآورد و یا از پیشبرد اهداف ژئوپولتیک خود باز دارد. اقتصاد ایران سالهاست که از آستانه تاثیرپذیری از تحریم های اقتصادی ولو شدیدتر از این، عبور کرده است. حجم تولید ناخالص داخلی ایران امسال به400 میلیارد دلار به قیمت های اسمی و 900 تا هزار میلیارد دلار به قیمت قدرت برابری خرید بالغ می شود. ظرفیت های صنعتی و کشاورزی و خدماتی نصب شده و بالقوه موجود در این اقتصاد به مراتب بیش از این ارقام است و به محض اعمال تحریم ها، قابلیت فعال شدن دارد.

حجم تجارت خارجی رسمی این کشور 200 میلیارد دلار است و تجارت خارجی غیررسمی آن را هیچ کس نمی داند. حدود 10هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی با بیش از 15کشور شامل شیخ نشین های جنوب خلیج فارس دارد که اغلب آن اساسا کنترل ناپذیر است و بلافاصله پس از برقراری هرگونه تحریمی، شبکه ای عظیم از میلیون ها مرزنشین در دو سوی آن می توانند سالانه تا 50 میلیارد دلار عبور و مرور کالا از دو طرف را سازماندهی کنند. از سوی دیگر تشدید تحریم ها، عمدتا به رشد تولید صنعتی ایران خواهد انجامید چنانکه صنعتی شدن ایران اساسا در جریان جنگ تحمیلی و گرانی و کمیابی بی سابقه منابع ارزی در دهه پس از آن ممکن شد. در وهله سوم، تحریم اقتصادی، حتی اگر سلاحی برای پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی باشد که هست، سلاحی درازمدت است که اثرات آن کم یا زیاد در دوره های طولانی ظاهرشدنی است. حال آنکه ماهیت برنامه اتمی ایران اساسا کوتاه مدت یا حداکثر میان مدت است و غرب، در این عرصه از تاکتیکی نامناسب و بی فایده بهره گرفته است.

این تحلیل در حالی است که برخی گردانندگان فتنه سبز ضمن ارتباط گیری با برخی محافل رسمی در غرب خواستار تحریم اقتصادی ایران برای به زانو درآوردن دولت و نظام شده و حتی «گرا»ی نهادها و مراکز حساس و ضروری برای تحریم را هم داده اند. عناصر فراری این جریان نیز در خارج کشور بارها به صورت علنی خواستار تحریم و فشار اقتصادی بر ایران شده اند.

درباره سعید- ل شایان ذکر است که حسین رسام تحلیلگر سیاسی سفارت انگلیس، وی را به همراه عطریانفر و شمس الواعظین از رابطین این سفارت برای خبرگیری در 5 سال گذشته معرفی کرده بود. رسام در تاریخ 19مرداد 89 در دادگاه و در تشریح ارتباط گیری با گروهها و اشخاص، استخدام افراد ایرانی برای کسب خبر را یادآور شد و گفت: من در طول 5 سال اخیر، 130نفر و طی یک سال اخیر هم 50 نفر را جذب سفارت کرده و از طریق قرارهای ملاقات که با آنها در رستوران ها و کافی شاپ ها می گذاشتم، اطلاعات مورد نیاز را کسب می کردم. کسانی چون عطریانفر، لیلاز و شمس الواعظین مرتبطین مهم من بودند. ما همچنین از طریق بخش صدور ویزا اقدام به جمع آوری اطلاعات و ارتباط گیری با افراد مستعد می کردیم.

بالاخره باید یک خاکی روی سرمان بریزیم! (خبر ویژه)

شماری از عناصر وابسته به گروهک ملی-مذهبی در منزل «ح-م-ت» از اعضای گروه موسوم به مجمع محققین و مدرسین به تبادل نظر پرداختند. براساس این دیدار مقرر شد دور جدیدی از تلاش ها جهت نفوذ به بیوت علما و مراجع جهت ایجاد شکاف میان قم و تهران سازمان داده شود چرا که تلاش های قبلی نتیجه چندانی به همراه نداشته است.

گفته می شود در جلسات اخیر سران گروهک ملی مذهبی که با هدف آسیب شناسی جریان تجدیدنظر طلبی و چرایی ناکامی جنبش به اصطلاح سبز برگزار شد، حاضران از دینی بودن مردم ایران و احترام قاطبه ملت به جایگاه مرجعیت و ولایت به عنوان موانعی نام بردند که میدان نفوذ و مانور جریانات سکولاریستی و تجدیدنظرطلب را با مشکلات اساسی مواجه نموده است. به گزارش «مشرق» طیف ملی مذهبی شامل پیمان (جنبش مسلمانان مبارز)، عزت الله سحابی(نشریه ایران فردا)، ابراهیم یزدی(نهضت آزادی)، لطف الله میثمی(نشریه چشم انداز) و رضا رئیس طوسی و محمد محمدی گرگانی، حسین رفیعی و... در آخرین جلسه خود طرحی با عنوان «سیر تحول پایگاه اجتماعی مرجعیت در نیم قرن اخیر در ایران» به تصویب رسانده تا در پوشش این طرح مطالعاتی و پژوهشی بتوانند اعضای گروهک را به بیوت مراجع و فضلای حوزه علمیه قم نزدیک سازند.

در سفر برخی دانشجویان وابسته به گروهک ملی مذهبی به قم که در رشته های علوم سیاسی و جامعه شناسی در دانشگاه تهران تحصیل می کنند، اعضای این گروه دیدار سه ساعته ای را در منزل «ح-م-ت» در قم با اعضای مجمع محققین و مدرسین برگزار می کنند و مهمترین دغدغه این گروه را «بررسی تعاملات مرجعیت و ولایت فقیه» عنوان می کنند.

در گزارش این گروه از ملی مذهبی ها آمده است: ما برخی چهره های روحانی را شناسایی کرده ایم که پتانسیل خوبی برای مطرح شدن و اتخاذ مواضعی خلاف سیاستگذاری های حاکم دارند.

در این جلسه یکی از اعضای مجمع محققین سوالی را مطرح و می پرسد در این پروژه شما، چه کمکی را مجمع می تواند به شما داشته باشد که سرپرست گروه می گوید « ما در گام نخست باید خود را به مراجع نزدیک کنیم که برای تحقق آن ما روی سه گروه مطالعه و بررسی کرده ایم. گروه اول کسانی هستند که در حوزه اداره بیوت و پیگیری مسایل مربوط به طلاب و روحانیون و رفت و آمد متدینین و مقلدان، حضور دارند. گروه دوم کسانی هستند که قبلاً در کنار مراجع بودند و اطلاع خوبی از روحیات، حساسیت ها و ارتباطات مراجع دارند اما امروز به هر دلیلی از بیوت مراجع جدا شده اند و گروه سوم محققین پژوهشگری هستند که به واسطه دروس خارج و پیگیری موضوعات فقهی با مراجع ارتباط نزدیکی دارند.»

گزارش مشرق می افزاید: اعضای مجمع محققین با پذیرش این طرح متعهد شدند از طریق برخی افراد نزدیک به بیوت و اساتید علم حقوق به ویژه برخی اعضای دانشگاه مفید و رسانه هایی که در اختیار دارند، پیگیر موضوع باشند.

شایان ذکر است جریان های نهضت آزادی و منافقین با نزدیکی به بیت آقای منتظری و مدیریت وی در طول چند سال توانستند از وی یک چهره ضد انقلاب بسازند و به واسطه وی عقده های خود را علیه اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی خالی کنند.

قدس

اخبار ویژه 

افزایش مشکوک مراجعات به سفارت انگلیس

خبر آنلاین - افزایش مراجعات به سفارت انگلیس در تهران و وعده اعطای روادید شش ماهه برای یادگیری زبان، برخی افراد را راهی سفارت انگلیس در تهران کرده است.

درخواست نماینده مجلس از رییس جمهور

ایلنا- جمشید انصاری، نماینده اصلاح طلب زنجان و عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی درباره اظهارات رییس جمهور پیرامون فعالیت های ستادی علیه اجرای هدفمند کردن یارانه ها گفت: اگر احمدی نژاد ادعای وجود چنین ستادی را دارد، باید سندش را ارایه و همچنین افراد فعال در آن را نیز معرفی کند.

امینی: مشایی دچار پریشان گویی است

فارس - پرویز امینی، نویسنده کتاب «جامعه شناسی 22 خرداد» گفت: رحیم مشایی دچار پریشان گویی هایی است که ارزش علمی و عقلی ندارد و سخنان وی، تنها به دلیل قرار گرفتن در کنار احمدی نژاد موجب ایجاد حساسیت شده است که البته رفتار و گفتار او به جایگاه رئیس جمهور آسیب زده است.

تهدید به مرگ فرمانده ایرانی الاصل پلیس انگلیس

ایرنا - فرمانده ایرانی الاصل سابق پلیس انگلیس که به اتهام واهی سواستفاده از قدرت در زندان به سر می برد، قصد دارد از رفتار «نژادپرستانه» مسؤولان زندان شکایت کند. وکلای علی دیزایی، فرمانده ایرانی الاصل و سابق پلیس غرب لندن می گویند: همبندان دیزایی در زندان او و خانواده اش را به مرگ تهدید کرده اند و مسؤولان زندان هم هیچ اقدامی برای جلوگیری از تهدید ها نمی کنند.

ایده پرداز شبکه ماهواره ای اصلاح طلبان کیست؟

آخرین نیوز- راه اندازی شبکه ماهواره ای اصلاح طلبان مقدمات خود را پشت سرمی گذارد. تا کنون اسامی گردانندگان و مدیران این شبکه اعلام نشده اما از ابوالفضل فاتح، به عنوان ایده پرداز اصلی این شبکه نام برده می شود.

مصاحبه استودیوی لندن با اوین!

مشرق نیوز - روزنامه گاردین و بی بی سی فارسی مدعی مصاحبه اختصاصی با سکینه محمدی شدند.

این در حالی است که وی در اوین زندانی است.سکینه محمدی زنی است که به اعدام محکوم شده و درپی ارتباطات وکیل وی با رسانه های خارجی، به سوژه متهم سازی ایران به اقدامات ضد حقوق بشری تبدیل شده است. بر اساس مستندات پرونده، این متهم پس از ارتکاب به زنای محصنه، شوهر خود را نیز کشته است.

سلمان رشدی هم دست به کار شد!

آخرین نیوز- نویسنده مرتد کتاب کفرآمیز «آیات شیطانی» از میانجیگری برای جلوگیری از اجرای حکم سنگسار سکینه محمدی حمایت کرد. سلمان رشدی در نمایشگاه ادبی بینالمللی پاراتی در برزیل گفت: هر کشوری بتواند برای این زن بیچاره کاری بکند، قابل تقدیر است!

نشست مهم «اوباما» برای پذیرش برنامه هسته ای ایران

رجا - فلینت و هیلاری مان لورت، تحلیلگران آمریکایی که تحولات در روابط ایران وآمریکا را رصد می کنند، در نوشته ای در هافینگتون پست، جزئیات جدیدی را از جلسه پستویی «اوباما» با خبرنگاران در کاخ سفید منتشر کردند. این دو با استناد به نقل قول های منابع حاضر در آن نشست خبر داده اند که " اوباما " شاید آماده پذیرش برنامه هسته ای صلح آمیز ایران با نظارت بین المللی باشد.

نام «شهید» برسنگ قبر کشته های اغتشاشات!

رجا - تعدادی از خانواده های کشته شدگان حوادث پس از انتخابات، سنگ قبر این افراد را تعویض و بر روی آن عنوان شهید را حک کرده اند. این در حالی است که تعویض سنگ قبر با درج نام شهید، تنها با مجوز کتبی بنیاد شهید و ایثارگران و تأیید مسوولان بهشت زهرا (س) انجام شدنی است.

نظرسنجی؛ بیشتر اعراب، موافق ایران اتمی هستند

پرس تی وی- نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند و مؤسسه زاگبی که به پیشنهاد مؤسسه بروکینگز آمریکا انجام شده است، نشان می دهد، بیشتر اعراب ایران اتمی را برای خاورمیانه بهتر می دانند. در سال 2009 فقط 29 درصد از اعراب، ایرانی مجهز به سلاح اتمی را برای خاورمیانه مثبت می دانستند، اما در نظرسنجی سال 2010 ، این رقم به بیش از 57 درصد رسیده است.

کلهر، سه تار، رسانه و راهپیمایی 25 خرداد

مهر- مهدی کلهر در گفتگویی و در پاسخ به این پرسش که آیا خودتان ساز هم می زنید، گفت: نه نمی زنم. قدیم یک دوره کوتاهی سه تار و تار می زدم اما چون برای قلبم ضرر دارد، سالهاست که ساز را کنار گذاشته ام. کمی هم پیانو کار کرده ام.

مشاور رسانه ای احمدی نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه می گوید: یکی از اشکالات بزرگ ما این است که در رأس رسانه های ما «آدم های رسانه ای» قرار ندارند. وی همچنین گفته است: اینکه صدا و سیما شنبه بعد از انتخابات سکوت کرد و از راهپیمایی 25 خرداد هیچ تصویری پخش نکرد یک اشتباه بزرگ بود. حتی اگر آن راهپیمایی غیر قانونی بود 2 نمره از آن مردم کم می کردیم، می شدند 18 ، اما به یاد داشته باشیم انقلاب اسلامی هدفش این بود که مردم را بی تفاوت بار نیاورد.

استقبال وهابی ها از اظهارات «مشایی»

فارس- سخنگوی جامعه روحانیت با اشاره به استقبال وهابی ها از اظهارات رحیم مشایی در تلویزیون عربستان گفت: مفتی وهابی در اظهارات سخیفانه ای اشاره کرده بود که 30 سال پس از انقلاب اسلامی یکی از مسؤولان ایرانی چهره واقعی این انقلاب را که همان ملی گرایی است، برای مسلمین جهان نمایان کرد.

 

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات