صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۱۵۳۳

درباره سازمان ملل متحد


▪چرا به سازمان ملل متحد نیاز داریم؟
اغلب گفته شده است که اگر سازمان ملل متحد وجود نداشت به دلایل زیر باید تاسیس می شد؛در جهانی که گرفتار مصیبت درگیری هاست سازمان ملل متحد مذاکره مستقیم میان حکومت ها را ممکن می کند و عرصه رسیدگی به مشکلات ریشه دار را فراهم می نماید.سازمان ملل متحد سازمان دهنده اقدام در مورد مسائل بزرگ جهانی، مانند محیط زیست و مواد مخدر است و بهترین سازوکار موجود برای برانگیختن تحرک و حفظ همکاری بین المللی برای حل و فصل این مسائل را ارائه می دهد.سازمان ملل متحد و اثرگذاری های آن به تحکیم اقتصادها و تثبیت بازارهای مالی کمک می کنند. آنها در راه ریشه کنی بیماری ها، افزایش تولیدات غذایی و بالا بردن طول عمر تلاش می کنند. از پناهندگان حمایت می کنند و به آسیب دیدگان بلایای طبیعی کمک های غذایی و امداد فوری می رسانند.

 سازمان ملل متحد و کارگزاری های آن از گروه های آسیب پذیر مانند کودکان، پناهندگان، بی خانمان ها، اقلیت ها، بومیان و از کار افتادگان حمایت می کنند.سازمان ملل متحد و کارگزاری های آن دستگاه معیارهای فنی و قانونی در عرصه های حیاتی تعاملات جهانی از معیارهای امنیت هوایی گرفته تا معیارهای حقوق بشر را تعیین می نمایند.برای پی گیری و تحقق هدف های یاد شده هیچ سازمانی در جهان شایسته تر از سازمان ملل متحد نیست، زیرا هیچ سازمان دیگری فراگیری و مشروعیت ملل متحد را ندارد.
▪ آیا سازمان ملل متحد یک حکومت جهانی است؟
سازمان ملل متحد حکومتی جهانی نیست و هرگز قرار نبوده که اینگونه باشد. از آنجایی که سازمان متشکل از دولت های مستقل است فقط آنچه را که دولت های عضو در مورد آن به توافق برسند، می تواند انجام دهد و در واقع به عنوان ابزاری در اختیار آنهاست.
▪ سازمان ملل متحد برای پیشبرد توسعه چه فعالیتی دارد؟
یکی از تصورات نادرست درباره سازمان ملل متحد آن است که این سازمان به طور عمده درگیر حفظ صلح است. در حقیقت کمتر از 30 درصد فعالیت سازمان ملل متحد مربوط به حفظ صلح و امنیت است و بیشتر فعالیت آن به توسعه و کمک بشر دوستانه اختصاص دارد. نظام سازمان ملل متحد، تنها نهاد جهانی در زمینه افزایش توسعه است که از طریق اجرای برنامه های عملی توسعه، زندگی عده بی شماری از مردم را در فقیرترین نقاط جهان بهبود بخشیده است.
▪ سازمان ملل متحد چه توانایی هایی دارد که دیگران ندارند؟
شماری صفات برجسته منحصر به فرد، سازمان ملل متحد را خصوصاً در زمینه پیشبرد توسعه موثر می سازد. این صفات عبارتند از؛
- جهان شمولی آن؛ هنگام اتخاذ تصمیمات اساسی و سیاست گذاری ها همه کشورها می توانند اظهار نظر کنند.
- بیطرفی آن؛ سازمان نماینده هیچ نوع منافع ملی یا تجاری نیست و می تواند روابط قابل اعتماد با کشورها و مردم آن کشورها را به منظور تامین کمک بی قید و شرط، توسعه دهد.
- حضور جهانی آن؛ سازمان به منظور ارائه کمک در جهت توسعه، گسترده ترین شبکه دفاتر در کشورها را در اختیار دارد.
- اختیارات فراگیر آن موجب می شود تا به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و اضطراری بپردازد.
- تعهد آن در برابر «مردم ملل متحد».
سازمان کمک می کند معاهداتی درباره محیط زیست بسته شود، به عنوان مثال این نوع معاهدات در سال های اخیر به کاهش آلودگی نفت منتشره از کشتی ها تا 60 درصد، به کنترل آلودگی فرامرزی در آمریکای شمالی و اروپا و به توقف تولید گازهایی در کشورهای صنعتی که لایه ازن را نابود می کنند، کمک کرده است. سازمان های تحت پوشش سازمان ملل متحد موجبات انعقاد بیش از 170 معاهده و پیمان محیط زیستی را فراهم کرده اند. از زمان تشکیل نخستین کنفرانس محیط زیست سازمان ملل در 1972، این ملل متحد بوده که محیط زیست را در راس دستور کار بین المللی قرار داده است.

 دستور کار 21 که در کنفرانس سال 1992 سازمان ملل متحد درباره محیط زیست و توسعه با عنوان اجلاس زمین، مورد بحث و مذاکره قرار گرفت، پیش نویس برنامه ای فراگیر و جهانی را برای توسعه از لحاظ زیست محیطی تدوین کرد که مبنای بسیاری از طرح های ملی و ابتکارهای محلی شده است. در بررسی انجام شده در سال 1997 مشخص شد که اقدام موثری با تاکید بر اولویت هایی چون آب، جنگل ها، گرم شدن جهان و انتقال تکنولوژی می باید صورت می گرفته است.

هزینه سازمان ملل متحد چقدر است؟
در سال 1999، بودجه جاری سازمان ملل متحد به حدود 26 / 1 میلیارد دلار رسید. بودجه جاری که عملیات حفظ صلح را دربر نمی گیرد، هزینه فعالیت ها، کارکنان و اقدامات زیربنایی اساسی سازمان ملل را تامین می کند. همه کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد هستند طبق منشور که معاهده ای بین المللی است، موظفند سهمی از بودجه را بپردازند. سهمیه هر دولت بر مبنای سهم آن در اقتصاد جهانی محاسبه می شود.
بودجه سازمان ملل متحد چگونه تعیین می شود؟
مخارج سازمان ملل متحد طی مراحل دقیقی با مشارکت همه کشورهای عضو معین می شود.
در ابتدا، بودجه سازمان ملل متحد پس از بررسی دقیق درخواست های یکایک ادارات سازمان، توسط دبیر کل به مجمع عمومی پیشنهاد می شود. پس از آن، 16 عضو کمیته مشورتی مسائل اداری و مالی و 34 عضو کمیته برنامه ها و هماهنگی آن را تحلیل می کنند. پیشنهادهای این کمیته ها به کمیته اداری و مالی مجمع عمومی که متشکل از همه کشورهای عضو است، فرستاده می شود که رسیدگی بیشتری در بودجه می کند. سرانجام، برای بررسی و تصویب نهایی به مجمع عمومی ارسال می گردد.

کارگزاران۲۹/۶/۸۵

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات