صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۱۵۸۵۵
بصیرت ::

یک چریک در کسوت نخست وزیر / ترجمه:محمدعلى فیروزآبادى ‎/فرانکفورترآلگماینه


انتخابات ۱۷ نوامبر، ایالت پر التهاب کوزوو را در مسیر حوادث مهم قرار داد. پس ازاین انتخابات، دولت صربستان و آلبانى تبارهاى کوزوو با یکدیگر برسر تعیین سرنوشت سیاسى کوزوو پاى میز مذاکره خواهند نشست. در همان حال گفت وگوهاى تعیین سرنوشت سیاسى کوزوو زیرنظر گروه «تروییکا» متشکل از آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا درحالى از سرگرفته خواهد شد که این مذاکرات پس از نزدیک به یک دهه - ازسال ۱۹۹۹ تاکنون - هنوز به نتیجه اى نرسیده است . در چنین فضایى رأى مردم کوزوو همه بازیگران این مناقشه را غافلگیر کرد. اکثریت مردم بویژه جوانان کوزوو به حزبى رأى دادند که تفکر رادیکال ترین بخش جامعه را در این بحران نمایندگى مى کند. برنده این مبارزه هاشم تاچى رهبرحزب دموکراتیک کوزوو است، کسى که همه آلبانى تبارهاى کوزوو به امید آنکه او تا ۱۰ دسامبر - پایان ضرب الاجل استقلال - پرچم کشور مستقل را بر فراز بالکان به اهتزاز درخواهد آورد، نام او را در برگ آراى خود نوشتند . اکنون چهره اى آماده نشستن در منصب نخست وزیرى کوزوو است که همه ایام جوانى خویش را در مسیر مبارزه براى استقلال گذرانده است. او در سال ۱۹۶۸ میلادى در کوزوو متولد شد و تحصیلات خود را در رشته تاریخ در دانشکده ادبیات پریشتینا به اتمام رساند و در رشته علوم سیاسى دراتریش و سوئیس تحصیل کرده است. «هاشم تاچى» از فرماندهان عملیاتى ارتش آزادیبخش کوزوو بوده که در سال ۱۹۹۳ میلادى توسط «آدم یاشاى» از آلبانیایى تباران مبارز کوزوو بنیاد نهاده شد. تاچى در آلبانى آموزش نظامى دیده و علیه نیروهاى نظامى صربستان جنگیده است. به همین دلیل هاشم تاچى در مذاکرات کوزوو در «رامبویه» فرانسه در فوریه ۱۹۹۹ میلادى رئیس گروه مذاکره کننده آلبانیایى تباران بود و سپس براى پست نخست وزیرى کوزوو پیشنهاد شد. درآن زمان حکومت یوگسلاوى از پلیس بین الملل در فرانسه خواهان دستگیرى «هاشم تاچى» و تحویل وى به یوگسلاوى شد.

بنا به درخواست حکومت بلگراد، تاچى در ماه ژوئن ۲۰۰۳ میلادى در فرودگاه بوداپست دستگیر ولى با وساطت هیأت غیر نظامى سازمان ملل آزاد شد.

در دوران فعالیت حزبى نیز هاشم تاچى تفکر مبارزه با صرب ها را تعقیب کرد، او بعد از پایان دادن به فعالیت نظامى خود در اکتبر ۱۹۹۹ میلادى با تشکیل حزب «دموکراتیک گسترش کوزوو» که بعداً به حزب «دموکراتیک کوزوو» تغییر نام داد به صحنه سیاسى کوزوو وارد شد. تاچى در شوراى حکومت موقت کوزوو که در پانزدهم دسامبر ۱۹۹۰ میلادى از سوى هیأت غیر نظامى سازمان ملل در کوزوو تشکیل شد به عنوان یکى از معاونان رئیس این شورا فعال بود. پیروزى او با موج نگرانى بلگراد روبه رو شده است. تاچى به بیانیه هاى تهدید آمیز صرب ها اعتنا نکرد. اکنون نیز با همان اندیشه مبارزه جویى در باره آینده کوزوو گام برمى دارد. «هاشم تاچى» نخست وزیر آینده کوزوو در گفت و گویى با روزنامه آلمانى «فرانکفورترآلگماینه» ضمن احترام به مذاکرات تروییکاى اروپایى، اعلام مى کند که پس از این مذاکرات، کوزوو در مورد استقلال خود تصمیم نهایى را خواهد گرفت.

* کوزوو چه زمانى صاحب یک دولت جدید خواهد شد

ما تا دهم دسامبر صبر مى کنیم و سپس یک دولت ثبات تشکیل خواهیم داد.

* آیا از مذاکرات میان صرب ها و آلبانیایى ها که به سرپرستى تروییکاى اروپایى تا اوایل دسامبر ادامه دارد و طى آن در مورد وضعیت آینده کوزوو بحث مى شود، انتظار خاصى دارید

انتظار مصالحه میان صرب ها و کوزوو را ندارم اما دستورجلسه تروییکا تا دهم دسامبر براى ما محترم است. پس از آن کوزوو دستورجلسه خود را خواهد داشت و در مورد آینده خود تصمیم نهایى را خواهد گرفت و من در این مورد انتظار حمایت هاى بین المللى را دارم. ما نمى توانیم صبر کنیم تا همه دولت ها براى به رسمیت شناختن ما آماده شوند. پیشنهاد صرب ها مبنى بر ارائه مدل هنگ کنگ هم قابل قبول نیست و به همین صورت مدل قبرس را هم نمى توان براى کوزوو تجویز کرد. آن پیشنهاد تشکیل فدراسیون و یا کنفدراسیون با صرب ها هم پذیرفتنى نیست. هیچیک از این ایده ها مناسب و قابل تأمل نیست.

* آیا تشکیل اتحادیه اى مانند اتحادیه اى که میان صربستان و مونته نگرو تشکیل شد و سه سال بعد مونته نگرو طى یک رفراندوم از آن خارج شد، مى تواند راه حلى براى مسأله کوزوو باشد

نه، الآن زمان تصمیم گیرى است و تردید جایز نیست. ما یکصد سال تمام منتظر چنین روزى بوده ایم.

* آیا مذاکرات تروییکا تنها بر سر آمادگى براى توافقى میان دولت هاى اتحادیه اروپایى که احتمالاً براى استقلال کوزوو آماده مى شوند، نیست

این هم مى تواند باشد. من با اکثر رهبران اروپایى صحبت کرده ام. همه آنها بر این عقیده هستند که باید تصمیم نهایى گرفته شود و آنها هم آنچه را که صربستان مى داند، مى دانند: استقلال تنها راه حل ممکن است.

* آیا پارلمان کوزوو طى اعلامیه اى نمادین استقلال صرب ها را به رسمیت خواهد شناخت

کوزوو آماده به رسمیت شناختن استقلال صرب ها است و من امیدوارم که صرب ها هم بزودى در موقعیتى قرار بگیرند که استقلال دولت کوزوو را به رسمیت بشناسند.

برخى دولت هاى اتحادیه اروپایى نمى خواهند استقلال کوزوو را به رسمیت بشناسند و حتى با مأموریتى در چارچوب سیاست دفاع و امنیت اروپایى در کوزوو هم مخالفت مى کنند.

نمى خواهم باور کنم که یونان قصد منزوى شدن در اتحادیه اروپایى را دارد. به رسمیت شناختن کوزوو بیشتر در جهت منافع یونان است تا به رسمیت نشناختن آن. داشتن مناسبات خوب مبتنى بر همکارى با کوزوو به نفع یونان است و این کشور نباید این موقعیت را از دست بدهد.

*و قبرس

نمى توانم تصور کنم که قبرس بر این موضع خود ایستادگى کند. من مشکلات قبرس را درک مى کنم اما این کشور نباید تبدیل به بخش جدامانده و منزوى اتحادیه اروپایى شود. به نظر من در نهایت قبرس هم بخشى از آن تصمیم اروپایى خواهد شد. اما کوزوو نمى تواند منتظر قبرس شود. دنیا و کوزوو نمى توانند قربانى مشکلات برخى کشور ها شوند.

* آیا پارلمان جدید کوزوو اعلام استقلال را در همین سال جارى تصویب مى کند

کوزوو بنا ندارد دنیاى آزاد، واشنگتن و اتحادیه اروپایى را به صورتى ناخوشایند غافلگیر کند. رفتار ما هماهنگ با جامعه جهانى خواهد بود زیرا ما نمى خواهیم کشورى مستقل اما منزوى باشیم. ولى پس از دهم دسامبر و با توافق واشنگتن و بروکسل، کوزوو تصمیم نهایى را خواهد گرفت.

* اگر کوزوو بخواهد در سازمان هایى عضو شود و دیگر اعضا این عضویت را نپذیرند، آنگاه این چه استقلالى خواهد بود کوزوو چگونه خواهد توانست به عضویت سازمان ملل متحد درآید

کوزوو به سرعت عضو صندوق بین المللى پول و چهار تا شش ماه پس از استقلال، عضو بانک جهانى خواهد شد. اما مسأله مهم در وهله اول براى ما این است که رسماً مستقل شویم و سازمانى مثل ناتو در مأموریتى بین المللى و غیرنظامى، مناسبات خوب ما با همسایگان را حفظ کرده و مناسبات بهتر با صربستان را پایه ریزى کند. بدین صورت ما مى توانیم گام به گام همرنگ مکانیسم هاى جهانى شویم.

* جورج بوش در همین تابستان گذشته در تیرانا طى نطقى اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا، کوزوو را به عنوان یک کشور(مستقل) به رسمیت خواهد شناخت. این سخنرانى فقط براى آلبانیایى تبارهاى کوزوو یک نطق تاریخى بود یا براى همه آلبانیایى ها

ایالات متحده آمریکا نقشى منحصر به فرد براى کوزوو دارد. آن سخنرانى پرزیدنت بوش هماهنگ با خواسته هاى ملت کوزوو بود. در نهایت هم همه با ارزیابى وى مبنى بر این که استقلال کوزوو حتمى است، هم رأى خواهند شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات