سخنرانی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در شورای روابط خارجی آمریکا سبب بروز انتقاداتی علیه ریچارد هاس شده است. هاس که در دور اول ریاست جمهوری بوش طراح سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا بوده و هم اکنون ریاست شورای روابط خارجی آمریکا را برعهده دارد به علت دعوت از احمدی نژاد برای سخنرانی در شورای مذکور در معرض انتقادهای یهودیان آمریکا و کاندولیزا رایس قرار گرفته است. به گزارش آفتاب به نقل از نیویورک تایمز، هاس با اشاره به اینکه از اقدام خود پشیمان نیست گفته است: من به دیپلماسی به عنوان یک امتیاز یا تشویق نگاه نمی کنم زیرا از نظر من دیپلماسی یک ابزار است و مطمئن هستم اگر از آن به درستی استفاده کنیم می توانیم منافع خود را پیش ببریم. به گفته رئیس شورای روابط خارجی آمریکا که یک مرکز غیردولتی است: آمریکا هرگاه گزینه هایش را محدود می کند خود را دچار مشکل می کند. هاس همچنین با انتقاد از اصرار غرب برای تعلیق غنی سازی در ایران به عنوان پیش شرطی برای آغاز مذاکرات گفته است: غرب باید تأکید خود برمتوقف شدن تمامی فعالیتهای مربوط به غنی سازی اورانیوم پیش از آغاز مذاکرات را کنار بگذارد زیرا این نتیجه نهایی مذاکرات است که مهم است، نه هزینه های آغاز مذاکرات. هاس در مقاله ای که در ارتباط با سخنرانی احمدی نژاد در شورای روابط خارجی در روزنامه لس آنجلس تایمز منتشر کرده می نویسد: دیدار با یک شخص به شما این فرصت را می دهد تا سبک و روش آنها را بهتر درک کنید زیرا کمتر پیش می آید که انسان پس از دیدار با یک فرد دقیقاً با همان احساسی که پیشتر از او داشته است جدا شود. هاس در مقاله خود همچنین نوشته است: در دیدار با احمدی نژاد سه مسأله مورد توجه من قرار گرفت: نخست آنکه احمدی نژاد برای همکاری جهت ایجاد ثبات در عراق اعلام آمادگی کرد، دومین اینکه ایران معتقد است از حق غنی سازی برخوردار است ولی به دلایل مذهبی از دستیابی به تسلیحات هسته ای منع شده و مسأله سوم اینکه ایران در صورتی که واشنگتن آمادگی آن را داشته باشد برای از سرگیری روابط آماده است.