صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۱۶۴۷۵۲
گزارش جدید مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا درباره ایران

نیروهای سپاه می توانند با حملات انبوه رگباری از آتش را بر سر دشمن بریزند

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا اذعان کرد: نیروهای سپاه پاسداران می‌توانند به شناورهای نظامی‌ای که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، حملات انبوه انجام دهند و رگباری از گلوله‌ها، راکت‌ها و سلاح‌های خوشه‌ای را بر سر دشمن بریزند.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا (CSIS) به تازگی گزارشی را درباره ایران به قلم "آنتونی کوردزمن " ریاست این مرکز منتشر کرده است.
این گزارش تحت عنوان "ایران، خلیج فارس و رقابت راهبردی " گزینه‌های مختلفی را در رابطه با موضوع ایران، خلیج فارس و رقابت استراتژیک در منطقه خلیج فارس مورد بررسی قرار می‌دهد.
در بخشی از این گزارش به نقش و قابلیت‌های فزاینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخصوص در دریا اشاره شده و بر توانمندی این نیرو در یورش سریع و انبوه به قوای دشمن احتمالی تصریح شده است.
به نوشته این مرکز، تمرکز اخیر سپاه بر ایجاد خط دفاعی غیرقابل نفوذ در ورودی دریای عمان عنوان شده و به بررسی راهبرد جنگ متقارن و نقش آن در رویارویی احتمالی ایران با یک دشمن قوی پرداخته شده است.
خبرگزاری فارس با توجه به حساسیت موضوع اقدام به تهیه و ترجمه این گزارش کرده است. برخی تعابیر نادرست و افراطی مطرح شده در این گزارش و همچنین اطلاعات ناصحیحی که این مرکز از زبان خود اعلام کرده برای حفظ اصالت ترجمه می باشد.
بخش هشتم این گزارش به شرح زیر است:
نقش و ماموریت در حال گسترش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- امیر عبدالرحیم موسوی جانشین فرماندهی ارتش اعلام کرد که ایران متعهد به توسعه عمق راهبردی (استراتژیک) خود است و افزود: در گذشته قوای نظامی ما مجبور بودند برای مقابله با دشمنان منطقه‌ای آماده باشند. این در حالی است که امروز ما با تهدیدات فرامنطقه‌ای مواجهیم.
- ایران پایگاه دریایی خود در منطقه عسلویه واقع در جنوب استان بوشهر را تقویت کرده‌ است.
- این پایگاه چهارمین پایگاه از مجموعه‌ای است که در کرانه‌های این آبراه راهبردی [خلیج فارس] بنا می‌شود، پایگاه‌هایی که از بندرعباس تا مناطق "پسابندر " یعنی نزدیک مرز پاکستان گسترده شده‌اند.
- این پایگاه‌های همچنین بخشی از آن چیزی است که دریادار مرتضی صفری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از آن به عنوان ماموریت جدید این نیرو برای ایجاد "خط دفاعی غیرقابل نفوذ " در دهانه دریای عمان توصیف کرده است.
قابلیت‌های در حال گسترش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- سپاه پاسداران می‌تواند یورش‌های دامنه‌داری علیه کشتیرانی در خلیج فارس انجام دهد، رزمایش‌های آبی-خاکی منظمی با استفاده از قوای زمینی سپاه علیه اهدافی مانند جزایر خلیج فارس صورت داده و می‌تواند یورش‌هایی علیه کشورهایی ترتیب دهد که در سواحل جنوبی خلیج فارس قرار دارند.
- ایران می‌تواند حملات هماهنگی با به کارگیری قایق‌های مملو از مواد منفجره کنترل از راه دور، قایق‌های تندروی تهاجم انبوه، شناورهای نیمه‌شناور اژدرافکن، استفاده انتحاری از هواپیماهای بدون سرنشین، زیردریایی‌های تهاجمی و زیردریایی‌های کوچک و موشک‌های ساحل به دریا و آتش سنگین توپخانه ترتیب دهد.
- نیروهای سپاه می‌توانند به کاروان شناورهایی که توسط آمریکا اسکورت می‌شوند یا شناورهای نظامی‌ای که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، حمله انبوه انجام دهد و رگباری از گلوله‌ها و راکت‌ها و سلاح‌های خوشه‌ای را برای فرونشاندن آتش دشمن و عملیات هوایی از سوی ناوهای هواپیمابر به کار گیرد.
- سپاه پاسداران همکاری نزدیکی با سازمان‌های اطلاعاتی ایران دارد و به نظر می‌رسد به صورت غیررسمی در برخی از سفارتخانه‌ها، مراکز خرید و دفاتر تجاری و دیگر جبهه‌ها در کشورهای خارجی حضور داشته باشد.
- ایران تلاشی را برای تامین داخلی تسلیحات خود آغاز کرده است. این کار به منظور بهبود قابلیت‌های دفاعی آن صورت می‌گیرد. این کشور اعلام کرده که 109 نوع از تجهیزات پیشرفته نظامی در طول دو سال گذشته تولید کرده است.
- در دسامبر سال 2008، دریادار حبیب‌الله سیاری،‌ فرمانده نیروی دریایی ارتش تایید کرد که دو ناوچه موشک‌انداز ساخت ایران به نام‌های کلات و درفش به همراه یک زیردریایی کلاس غدیر به نیروی دریایی ایران تحویل داده شده‌اند.
- دریادار علی فدوی، جانشین وقت فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به خبرگزاری فارس در نوامبر سال 2008 گفت که قایق‌های تندرو و هواپیماهای بدون سرنشین در کشور به تولید انبوه رسیده‌اند.
- در 6 دسامبر 2008 نیز نیروی دریایی ایران موشک سطح به سطح جدیدی را از یکی از ناوهایی خود با موفقیت آزمایش کرده است. این آزمایش بخشی از رزمایشی بود که ایران در امتداد یکی از مسیرهای راهبردی کشتیرانی برگزار کرد. رادیو دولتی ایران نیز در آن زمان اعلام کرد که موشک نصر-2 از یکی از ناوها شلیک آزمایشی شده و به هدفی تعیین شده در فاصله 30 کیلومتری اصابت کرده و آن را نابود کرده است.
فرمانده سپاه و راهبرد جنگ نامتقارن (چریکی)
- در اول سپتامبر 2007، رهبری ایران سردار محمد علی جعفری را که در آن زمان هماهنگ کننده مرکز تحقیقات و فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود به درجه سرلشکری و فرماندهی کل سپاه پاسداران منصوب کرد.
- سردار سرلشکر محمد علی جعفری در طول دوران خدمات نظامی خود بر جنگ نامتقارن و توسعه توانمندی موشکی بالستیک ایران تاکید کرده است.
- در سال 1992، وی به عنوان فرمانده نیروی زمینی سپاه منصوب شد. یکی از اقداماتی که او انجام داد بررسی و ارزیابی نقاط ضعف و قوت آمریکا که در جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان مشخص شد، بود
- جعفری سپس سرفصل‌های راهبردی را اعلام کرد که در نظر داشت به عنوان فرمانده سپاه پاسداران تقویت کند و بر تعهد خود به توسعه قابلیت‌های موشک‌های بالستیک و توانمندی جنگ نامتقارن سپاه پاسداران تاکید کرد. وی اینگونه عنوان می‌کند:
"جنگ نامتقارن ... یکی از راهبردهای ما برای مقابله با توانمندی قابل توجه دشمن است. نمونه بارز این نوع جنگ، تاکتیکی بود که توسط حزب‌الله لبنان در طول جنگ سال 2006 به کار گرفته شد. از آنجایی که دشمن دارای توانایی قابل توجهی در بحث تکنولوژیکی است و از آنجایی که ما هنوز در مقایسه با آنها از مزیت لازم برخوردار نیستیم و با وجود پیشرفت‌هایی که ما در بحث تجهیزات داشته‌ایم، تنها راه ما برای مقابله موفق با دشمن تدوین راهبرد [جنگ نامتقارن] و به کارگیری روش‌های متعدد در این راستا است. "
فرمانده کل سپاه پاسداران در اظهارات خود درباره راهبرد نامتقارن اینگونه مطرح می‌کند:
- جعفری در گذشته گفته بود که در صورت مواجهه با غرب، ایران سازمان‌های تحت نفوذ خود را به کار خواهد گرفت. وی در سخنرانی ژانویه سال 2005 خود به عنوان فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه در جمع فرماندهان اطلاعاتی سپاه و بسیج گفت: ایران علاوه بر توانمندی‌های خود، دارای قابلیت‌های بازدارنده قوی در خارج [از مرزها] است و اگر لازم باشد از آنها استفاده خواهد کرد.
- وی ادامه داد: بعد از حملات 11 سپتامبر، همه نیروهای سپاه پاسداران حالت عملیاتی خود را تغییر دادند و تاکید خود را بر کسب آمادگی رزمی قرار دادند. نخستین گام در جهت نیل به این هدف توسعه راهبرد جنگ نامتقارن و برگزاری رزمایش‌هایی [برای تمرین این راهبرد] است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- سپاه دارای استعداد بیش از 125 هزار نیرو است که با یک میلیون بسیجی تقویت می‌شوند
- یکی از نقاط قوت آن وجود 20 هزار نیروی دریایی سپاه و 5 هزار تفنگدار است
- مجهز به موشک‌های کروز سیرساکر از نوع HY-3 CSS-C-3 قابل پرتاب از کشتی (6الی 12 موشک‌انداز، 100 موشک با برد 95 الی 100 کیلومتر)،‌10 کشتی گشت موشکی هودونگ مجهز به موشک سی-802 (برد 120 کیلومتر) و بیش از 40 کشتی گشت موشکی مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، تفنگ‌های بدون پس ضربه و مسلسل‌ها.
- دارای قابلیت مین‌گذاری گسترده با استفاده از شناورهای کوچک و قایق‌های تجاری کوچک
- دارای پایگاه‌ در بندر عباس، خرمشهر، لارک، ابوموسی، الفارسیه، حلول و سیری
- گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروی هوایی سپاه توانسته هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) غیربمب‌افکن و پهپاد بمب‌افکن را به پرواز درآورد و کنترل بر قوای موشک‌های راهبردی ایران نیز برعهده سپاه پاسداران است
- سپاه دارای موشک‌های بالستیک شهاب 1 با برد 300، 500 و 700 کیلومتر و 12 الی 18 موشک‌انداز. موشک‌های بالستیک شهاب 3 با برد 1200 الی 1280 کیلومتر با 6 سکوی پرتاب موشکی که هر کدام ظرفیت 4 موشک را دارا هستند
دارایی‌ها و قابلیت‌های مهم سپاه پاسداران
- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای توانمندی‌های متعددی است که تهدید کننده خطوط کشتیرانی در خلیج فارس، دریایی عمان و دریای خزر هستند
- دارای سه فروند زیردریایی کلاس کیلو از نوع 877 و تعداد نامعلومی از زیردریایی‌های کوچک کلاس "قدر اس‌اس3 " ، اژدرهای هوشمند،‌ موشک‌های ضدکشتی و قابلیت کاشت مین‌های هوشمند
- سپاه قابلیت استفاده از 5 شناور کاشت مین، کشتی‌های آبی-خاکی، قایق‌های کوچک و تجاری را دارا است
- دارای قابلیت حمله به نفت‌کش‌ها، کشتی‌ها، تاسیسات ساحل با استفاده از قوای دریایی سپاه
- دارای توانایی حمله با استفاده از 8 فروند هواپیمای P-3MP و P-3F اوریون و جنگنده‌های مجهز به موشک‌های ضد کشتی از نوع سی-801 با برد 8 الی 42 کیلومتر و سی‌اس‌اس-ان-4 و دیگر موشک‌ها
- مین‌های سرگردان، مین‌های هوشمند و نشت نفت
- موشک‌های دوربرد ضدکشتی زمین پایه که قابلیت استقرار در سواحل یا جزایر را دارا هستند از نوع (موشک کروز سیرساکر HY-2 و سی‌اس‌اس-سی-4 و موشک‌های ضدکشتی قابل استقرار بر روی کشتی از نوع سی‌اس‌اس-ان-4)
- سپاه دارای قوایی است که رزمایش‌های صورت گرفته توسط آنها از توانمندی یورش و حمله به تاسیسات حیاتی صادرات و زیرساختی حکایت دارد
نیروی دریایی سپاه پاسداران
- سپاه پاسداران دارای قوای دریایی به استعداد 20 هزار نفر از جمله واحدهای تفنگدار دریایی به استعداد 5 هزار نفر است
- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده است که می‌تواند همه سکوهای موشک‌انداز متحرک ضدکشتی زمین‌پایه را عملیاتی کند. این نیرو همچنین مجموعه ای از کشتی‌های موشک‌انداز، قایق‌های اژدرافکن، کشتی‌های گشتی مجهز به راکت‌انداز، قایق‌های موتوری مجهز به مسلسل‌های سنگین، مین‌ها و همچنین زیردریایی‌های کوچک یونس کلاس (غدیر) و تعداد شناور زیرسطحی اژدرافکن در اختیار دارد
- نیروی دریایی سپاه پاسداران دستکم دارای 40 قایق سبک گشتی است و 10 کشتی گشتی هدایت شونده هودونگ مجهز به موشک‌های ضدکشتی از نوع سی‌-802 در اختیار دارد
- نیروی دریایی سپاه پاسداران کنترل قوای دفاع ساحلی ایران را در دست دارد. قوای ساحلی ایران شامل توپ‌های دریایی و یک واحد از موشک کروز ضد کشتی ساحل به دریای "سیرساکر HY-2 " است که در پنج پایگاه از هفت پایگاهی که در امتداد خلیج فارس بنا شده‌اند، مستقر هستند.
- نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای آرایش قوا در مکان‌ها متعددی از خلیج فارس است و نیروهای بسیجی را در کنار مردم محلی برای برعهده گرفتن عملیات پشتیبانی سازماندهی کرده است
- سپاه پاسداران از سپتامبر سال 2008 مامور دفاع از سواحل ایران در کرانه خلیج فارس شده و هم‌اکنون مشغول فعالیت در خلیج فراس و خلیج عمان است و می تواند در صورت در اختیار داشتن تاسیسات دریایی لازم در دیگر مناطق نیز وارد عمل شود
- نیروی دریایی سپاه می‌تواند سلاح‌های متعارف، بمب‌ها و مین‌ها و دیگر تسلیحات دریایی را در بنادر و تاسیسات و سکوهای نفتی منطقه مستقر سازد
- نیروی دریایی سپاه شامل 6 عنصر است که عبارتند از: شناورهای سطحی، زیردریایی‌های کوچک و غیرمتعارف، موشک‌ها و راکت‌ها، مین‌های دریایی،‌ توان هوایی و صنایع نظامی است
ادامه دارد ...

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات