صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۳  ، 
کد خبر : ۱۶۵۴۵
بصیرت:

فریب جامعه جهانی / حنیف غفارى


انتشار گزارش 16 نهاد اطلاعاتى ایالات متحده آمریکا که در آن برعدم انحراف هسته‌اى جمهورى اسلامى ایران تاکید شده است دغدغه‌هاى تازه‌اى را در نظام بین‌الملل به‌وجود آورده است. در حالى که شوراى امنیت سازمان ملل متحد وکشورهاى 1+5 با اعمال انواع فشارهاى غیرقابل توجیه از جمله صدور دو قطعنامه غیرمستند علیه ایران سعى کردند تهران را به ساخت بمب اتم متهم کنند ، انتشار گزارش اخیر درآمریکا همه معادلات جریان سلطه را برهم ریخت.

دراین خصوص لازم است سه نکته مهم را مدنظر قرار دهیم:

1- “ فریب جامعه جهانی” توسط شوراى امنیت سازمان ملل متحد مقوله‌اى‌ست که به سادگى نمى‌توان از کنار آ‌ن گذشت. ساختار نامتوازن وسلطه محور سازمان ملل متحد مجالى را جهت انتشار حقایق نظام بین‌الملل باقى نمى‌گذارد. دمیده شدن روح استعمار فرانو درکالبد سازمان‌هاى بین‌المللى نقطه آسیب جهان امروز محسوب مى‌شود نقطه آسیبى که آمریکا و چهار عضو دائم شوراى امنیت سعى دارند آن را در لابه‌لاى ژست‌گیرى‌هاى تصنعى دیپلماتیک خود پنهان سازند. به راستى هزینه “ فریب افکار عمومى جهان “ در خصوص پرونده هسته‌اى ایران را کدام مرجع قضائى بین‌المللى باید بپردازد؟

2- “ فریب جامعه جهانی” معلول تداوم نگاه دیکتاتورى قدرت‌هاى بزرگ نسبت به دیگر دولت‌ها و ملت‌هاى دنیاست. توقف این نوع نگاه معلول تقویت مولفه‌هایى مانند” رشد آگاهى جمعی”، “افول قدرت جریان سلطه “و... مى‌باشد.

کاخ سفید و تروئیکاى اروپایى وحتى کشورهاى چین وروسیه باید در خصوص “فریب جامعه جهانی” در مورد پرونده هسته‌اى ایران پاسخگو باشند. مسلما این پاسخگویى باید در دادگاهى عادل ، محکمه ‌پسند و برخاسته از جریان مستقل جهانى صورت پذیرد. طى چهار سال اخیر نگاه حقوقى نسبت به فعالیت‌هاى صلح آمیز هسته‌اى تهران رنگ باخته و نگاه سیاسى مسموم و بازدارنده‌اى جایگزین آن شده است.

باتوجه به گزارش نهادهاى اطلاعاتى آمریکا تداوم این نوع نگاه سیاسى به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. واشنگتن ودیگر کشورهاى 1+5 از همان ابتداى طرح پرونده هسته‌اى ایران نسبت به ماهیت صلح‌آمیز آن آ‌گاه بوده‌اند اما با وقاحت کامل نگاه خود را بر روى حقایق بسته و با هدف تحدید قدرت روز افزون ایران سنگ اندازى‌هاى مختلفى را در مقابل دولت وملت‌ ما انجام دادند. در کاخ سفید” دیک چنی” به‌عنوان اصلى‌ترین مخالف نظام جمهورى اسلامى بارها مانع از افشاى اطلاعات سیا و پنتاگون در خصوص برنامه‌هاى صلح‌آمیز هسته‌اى ایران شد اما در نهایت طیف افراطى حزب جمهوریخواه نیز نتوانست مانع از انتشار گزارش اخیر 16 نهاد اطلاعاتى آمریکا شود.

3- گزارش نهادهاى اطلاعاتى آمریکا نشان مى‌دهد که ایستادگى دستگاه سیاست خارجى ایران در مقابل تهدیدات شوراى امنیت طى دو سال گذشته کاملاً معقول و موفقیت آمیز بوده است. عقب نشینى از سیاست خارجى تهاجمى و مصالحه با مخالفان هسته‌اى ایران نتیجه‌اى جز توقف پیشرفت تهران در معادلات علمی، نظامى واستراتژیک خاورمیانه نخواهد داشت.

پیشنهادات اخیر دبیر شوراى عالى امنیت ملى کشورمان در دیدار با خاویر سولانا ازجمله “ خلع سلاح منطقه‌اى وبین‌المللى کشورهاى داراى سلاح هسته‌اى “،” همکارى مشترک براى عدم اشاعه سلاح‌هاى هسته‌اى “ و “ همکارى مشترک براى دستیابى و بهره‌گیرى از فناورى انرژى هسته‌اى “ جملگى بیانگر حقانیت هسته‌اى ایران هستند.

از این‌رو غرب در مقابل کشورمان برگ برنده‌اى دراختیار ندارد تا بتواند با استناد و اتکاى به آ‌ن قدرت تهران را محدود نماید. دراین شرایط کاخ سفید و متحدانش چاره‌اى جز پذیرش “ ایران هسته‌ای” و زندگى در کنارآ‌ن ندارند. حقیقتى که بارها از سوى استراتژیست‌هاى واقع گراى غرب مورد تائید قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات