صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۱۷۴۰۹

در جریان مذاکرات هیئت نظامی ارتش عمان با فرماندهان عالی رتبه نظامی تاکید شد


همکاری مشترک و ارتقاء امنیت منطقه ای

هیئت نظامی عالیرتبه عمان در سفر با تعدادی از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح دیدار وگفتگوکردند.

سردار سید محمد حجازی، رئیس ستاد مشترک سپاه در دیدار با هیئت عالیرتبه نظامی ارتش عمان با ابراز خشنودی از ارتباط نظامی کشورهای مسلمان گفت: خوشبختانه پیشرفت خوبی در روابط ایران و عمان در عرصه های مختلف به وجود آمده اما نباید به این میزان بسنده کرد.

وی با اشاره به تبادل دانشجو میان نیروهای مسلح دو کشور گفت: باید این تعداد به چند برابر افزایش یابد و نیروهای سپاه پاسداران نیز آماده گسترش این تبادلات هستند.

رئیس ستاد مشترک سپاه یکی از دستاوردهای خوب نشست های مشترک ایران و عمان را کاهش مشکلات برای تردد کنندگان میان بنادر دو کشور دانست و افزود: با فوایدی که از این نشست ها به دست آمده می توانیم نتیجه بگیریم که توسعه روابط ایران و عمان به نفع مردم دو کشور و امنیت منطقه است.

سردارحجازی تأکید کرد: گسترش روابط و قدرتمند شدن نیروهای مسلح ایران وعمان به سود امنیت و منافع دو کشور است و مردم نیز از تعمیق این روابط خوشحال خواهند شد.

وی به فرماندهان ارتش عمان پیشنهاد کرد برای اطمینان بیشتر از اشراف دو کشور بر دریای عمان و خلیج فارس، همکاری های جدیدی مثل تبادل اطلاعات، رزمایش های مشترک و بازدیدهای ادواری شکل بگیرد.

در این دیدار سرتیپ سعود بن سلیمان بن ناصر الحسبی با اشاره به تلاش و انگیزه نیروهای مسلح ایران و عمان برای گسترش روابط گفت: ما وظیفه داریم تا تأکیدات رهبران دو کشور مبنی بر گسترش روابط دوجانبه را عملی کنیم که یکی از مهمترین این عرصه ها، موضوعات نظامی است.

معاون ستادکل ارتش عمان ، موضوع آموزش را یکی از دغدغه های نیروهای مسلح عمان دانست و گفت: در این زمینه ما علاقه مند به استفاده از مراکز آموزشی سپاه هستیم تا به وسیله تجارب و تخصص کارشناسان سپاه، اشکالات خود را برطرف کنیم و به وسیله امکانات شما، محدودیت های خود را در بخش آموزش رفع کنیم.

وی با تائید نظرات سردار حجازی پیرامون تاثیرات مثبت برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، گفت: بسیاری از موضوعات و حوادث سابق به خاطر این نشست های مشترک کاهش یافته و یا به صفر رسیده است که ماحصل تلاش های ایران و عمان است.

وی با تقدیر از حسن اعتماد ایران، گفت: با همکاری های نیروهای مسلح دو کشور، امنیت کامل در آبهای منطقه مشترک برقرار شده و امیدواریم موضوعاتی مثل رزمایش امداد و بالا رفتن امنیت منطقه است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به دلایل حضور نیروهای بیگانه در منطقه و منافع نامشروعی که از این حضور دنبال می کنند، تاکید کرد: کشورهای منطقه باید با اتحاد خود ید واحدی را ایجاد کنند تا کشورهای بیگانه بدانند هیچ نیازی به حضور آنها نیست.

سردارصفاری با تقدیر از تلاشهای عمان برای گسترش ارتباطات با ایران، موضوعات مورد تفاهم دو کشور را بسیار زیاد و متنوع دانست و گفت: با برگزاری کمیسیون های مشترک، بسیاری از ابهامات و اختلافات ناشی از عدم هماهنگی برطرف شد.

وی برگزاری مانورهای مشترک در زمینه هایی مثل امداد و نجات را از جمله اقدامات خوب برای گسترش همکاری نیروهای مسلح دو کشور عنوان کرد و به سرتیپ ناصر الحسبی پیشنهاد کرد که با همکاری نیروی دریایی سپاه موضوعاتی مثل دوره های عملی مشترک دریایی میان دو کشور انجام شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان با اشاره به حساسیت و اهمیت تنگه استراتژیک هرمز، پیشنهاد تشکیل گشت دریایی مشترک را مطرح کرد.

رئیس هیئت نظامی عمان نیز با تقدیر از مهمان نوازی و برخورد گرم مسئولان ایران با هیات عمانی، تشکیل کمیسیون های مشترک را اقدامی بسیار مفید خواند و گفت: برای عملی کردن پیشنهادات سردار صفاری، رایزنی های لازم را انجام خواهد داد.

سردار مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در دیدار با هیات نظامی عمان با تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه که بر اصول حسن همجواری، ایجاد الگوی امنیت منطقه ای توسط کشورهای منطقه و امنیت در خدمت توسعه و پیشرفت استوار است ایجاد یک نیروی نظامی مشترک میان کلیه کشورهای خلیج فارس برای مبارزه با ناامنی، قاچاق، دزدی دریایی و تروریسم را تضمین کننده امنیت منطقه دانست.

وی با اشاره به حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، از آن به عنوان نقطه عطفی در روابط ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس یادکرد و افزود: امنیت منطقه ای و توسعه همه جانبه در سایه روابط دوستانه و همه جانبه و همکاری های منطقه ای شکل می گیرد.

سردارنجار اجرای پروژه ایران هراسی از سوی نیروهای بیگانه در منطقه را در راستای تحقق اهداف و منافع بلندمدت آنان در غارت و چپاول منابع این منطقه دانست و تصریح کرد: دعوت شورای همکاری خلیج فارس از دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران نشان دهنده اراده رهبران کشورهای منطقه برای توسعه و افزایش همکاری های فی مابین است.

وزیر دفاع همچنین آمادگی وزارت دفاع کشورمان را برای انتقال فناوری های مستقل و بومی نظامی ایران به کشورهای منطقه خلیج فارس بویژه کشور عمان اعلام کرد.

رئیس هیئت نظامی این کشور نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران،گفت: همکاری های دفاعی ایران و عمان سابقه طولانی دارد و ما تلاش می کنیم این روابط به سطوح بالاتری ارتقا پیدا کند.

امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی رئیس ستاد مشترک ارتش نیز در دیدار با هیئت نظامی کشور عمان ، با اشاره به ضرورت برگزاری کمیسیون ها و دیدارهای مشترک میان نیروهای مسلح کشورهای مسلمان گفت: اینگونه اجلاس موجب می شود همکاری کشورهای منطقه افزایش یافته و شاهد بالا رفتن ضریب امنیت در این بخش باشیم.

وی تاکید کرد: اشتیاق ایران برای توسعه روابط با کشورهای منطقه به حدی است که رسما اعلام کرده ایم حاضریم پیمان های متعدد دفاعی را با کشورهای منطقه منعقد کنیم.

امیرموسوی با اشاره به علاقمندی کشور عمان برای گسترش همکاری های نظامی با ایران گفت: ما نیز حاضریم تجربیات دفاع مقدس و نیز دستاوردهای جدید خود را به این کشور منتقل کنیم و در زمینه پذیرش دانشجو از این کشور نیز ظرفیت بیشتری را اختصاص دهیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش اظهار داشت: همکاری کشورهای منطقه در بخش نظامی نه تنها تهدیدی برای سایر کشورهای منطقه نیست بلکه حفظ و ثبات امنیت را به دنبال دارد اما حضور کشورهای بیگانه اهانت به کشورهای منطقه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات