صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۱۷۸۰۴۲

اخبار ویژه روزنامه های 18مهر89


ایران

دیگه چه خبر؟

عفت مرعشی: مهدی هاشمی با افتخار به ایران بر‌می‌گردد!

خبر اول این که عفت مرعشی همــسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت درباره دیدار اخیر خود با فرزندش مهدی هاشمی در دبی گفته: پسرم مهدی را در حالی دیدم که از لحاظ روحی و جسمی وضعیت مناسبی داشت و فقط ناراحتیش دوری از ما بود. وی همچنین با طرح این سؤال که چرا به ترکیه نرفته با اشاره به مسائل انتخابات 88 ادامه داده: پسرم درباره این صحبت می‌کرد که طی جلسه‌ای که در محل اقامتش داشته به وی وعده داده که بزودی به ایران باز خواهد گشت و آن هم با افتخار و درمیان انبوه علاقه مندان به خود.

اعتراض 5 هزار طلبه حوزه‌های علمیه به عدم محاکمه سران فتنه

خبر دیگر اینکه کمپین 5 هزارنفری طلاب حوزه‌های علمیه شهر تهران در اعتراض به عدم محاکمه سران فتنه تشکیل شده که هدف از تشکیل این کمپین، واکنش به حوادث پس از انتخابات و عدم محاکمه سران فتنه به عنوان یک مطالبه عمومی است. این کمپین که از طلاب حوزه‌های علمیه تهران شروع شده در سایر اقشار و طیف‌های مردم نیز ادامه خواهد داشت.

رد ادعای گروهک جندالشیطان درباره یک ربایش

شنیدیم کهمعاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با مضحک خواندن ادعای گروهک تروریستی جندالشیطان مبنی بر گروگان گرفتن یک کارمند فعال در بخش اتمی ایران در اصفهان گفته: فرد ربوده شده هیچ ارتباطی با مجموعه‌های اتمی ایران ندارد. محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به این ادعای گروهک تروریستی جند الشیطان مبنی بر ربودن امیرحسین شیرانی به عنوان یک کارمند اتمی ایران، افزوده: وی یک کارگرجوشکار در زمان ساخت یکی از تأسیسات محلی بوده که در سال 1386 اخراج شده است. وی با بیان این‌که این فرد پس از اخراج با برخی قاچاقچیان مواد مخدر در ارتباط بوده تصریح کرده: دستگیری این فرد مربوط به مسائل درون گروهی آنها می‌باشد.

توتال و شل تحریم امریکا علیه ایران را دور زدند

با خبر شدیم که روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال گزارش داده: دو شرکت بزرگ نفتی توتال فرانسه و رویال داچ شل هلند با نادیده گرفتن تحریم امریکا علیه ایران، اعلام کردند در پروژه‌های نفتی ایران حضور خواهند داشت. این روزنامه نوشته: مقامات دو ابرشرکت نفتی رویال داچ شل و توتال اعلام کردند که راه را برای سرمایه‌گذاری‌ و حضور خود در پروژه‌های نفتی ایران باز گذاشته‌اند و تصمیم دارند به همکاری‌ها در این خصوص ادامه دهند. این روزنامه امریکایی افزوده: مدیر شرکت فرانسوی توتال بلافاصله پس از بیانیه وزارت امور خارجه امریکا، با مقامات ایرانی تماس گرفته تا به آنها اطمینان دهد این شرکت تصمیم ندارد به داد و ستدهای خود با جمهوری اسلامی پایان بدهد.

استمداد گروهک منافقین از شرکت‌های امریکایی و صهیونیستی

دست آخر این که با افزایش فرار نیروهای ناراضی پادگان اشرف و ناتوانی گروهک تروریستی منافقین برای ممانعت از این فرارها، سران این گروهک تروریستی دست به دامان شرکت‌های امنیتی امریکایی و صهیونیستی شده‌اند. در بیش از شش ماهی که از حضور خانواده اعضای فرقه رجوی در پشت درهای پادگان اشرف می‌گذرد و با وجود تمام کنترل‌هایی که سران این فرقه برای فرار اعضای ناراضی ایجاد کرده‌اند، نیروهای ناراضی از فرصت‌های به دست آمده استفاده کرده و اقدام به فرار می‌کنند. بر این اساس سران گروهک تروریستی منافقین عقد قرارداد با شرکت امریکایی بلک واتر برای جلوگیری از فرار افراد و برقراری اقدامات شدید کنترلی در سطح پادگان را در دستور کار قرار داده‌اند.

کیهان

تی سانسورچی صهیونیست پهلوی و همسر موسوی به تفاهم سبز می رسند (خبر ویژه)

داماد سرلشکر زاهدی عامل کودتای 28مرداد و وزیر اطلاعات و جهانگردی رژیم پهلوی از مواضع منافقانه و التقاطی همسر میرحسین موسوی تمجید و ستایش کرد.

داریوش همایون که به عنوان سانسورچی ارشد رژیم طاغوت و مهره مورد اعتماد شاه و دربار معروف بود، درباره اظهارات زهرا رهنورد که تصریح کرده بود جنبش سبز مجموعه جریان های مذهبی(؟!) و لائیک است گفت: گفتار خانم رهنورد درست همان است که درنظر داشتم. ایشان در یک جمله بلوغ و بالندگی جنبش سبز را گفته اند. همان راه یافتن توسعه به شعارهای مبارزه، نشانه پیشرفت مهمی در اندیشه سیاسی ماست که می باید سران بیرونی ]اپوزیسیون[ را اندکی شرمسار کند. در گفتار خانم رهنورد جسارت موج می زند، جسارت به معنای بیرون زدن از معمول و از عادت شده.

وی درباره نسبت اپوزیسیون خارج و جریان نفاق در داخل گفت: جریان بیرونی هرچه هم درگیر کار، به هر حال در بیرونند، آنها را بیش از اندازه نباید جدی گرفت. گروهها و سازمان های قدیمی مانند همیشه در پی یافتن نقشی برای خود هستند.

گفتنی است همسر موسوی اخیرا در مصاحبه ای ضمن دفاع از گروهک تروریستی منافقین، اعدام عناصر وابسته به این گروهک در زمان حضرت امام(ره) را مورد هجمه قرار داد.

داریوش همایون که یکی از غارتگران ثروت های ملی به شمار می رود، چندی پیش از انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین کابوس زندگی 85 ساله خود یاد کرد. اکنون خانم رهنورد و موسوی باید توضیح دهند که چه تفاهم سبزی میان آنها با داماد صهیونیست عامل کودتای انگلیسی- آمریکایی 28 مرداد برقرار شده است.

بیرون آوردن خرگوش از کلاه با مساعدت موساد و پنتاگون (خبر ویژه)

محافل رسانه ای در غرب تلاش اوباما برای امنیتی کردن فضا در آمریکا و اروپا را به چالش کشیدند.

روزنامه گاردین اوباما را متهم کرد که با مقاصد سیاسی و جنگ طلبانه اقدام به بزرگ نمایی تهدیدهای امنیتی می کند.

به نوشته روزنامه گاردین، دیپلمات های عالی رتبه پاکستانی و مقامات اطلاعاتی اروپا به گاردین گفته اند، هشدار تروریستی آمریکا که این هفته درباره توطئه های القاعده برای حمله به اهدافی در اروپای غربی صادر شد، مبتنی بر انگیزه سیاسی بود نه اطلاعات موثق.

واجد شمس الحسن سفیر پاکستان در انگلیس گفت: این هشدار نامشخص آمریکا که با وجود مبهم بودنش دیگر کشورها از جمله انگلیس و فرانسه را بر آن داشت سطح هشدار تروریستی شان را بالا ببرند، تلاشی برای توجیه روند اخیر تشدید حملات آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشین و بالگرد به داخل پاکستان بود که «این کشور را به آتش کشیده است.»

وی به عنوان یک دیپلمات کهنه کار که رابطه نزدیکی با رئیس جمهور پاکستان دارد، گفت: دولت اوباما قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره در این ماه که انتظار می رود جمهوری خواهان نتیجه خوبی کسب کنند، مسئله ترور را دستاویز سیاسی کرده است.

وی همچنین معتقد است که این اقدام اوباما واکنش به فشارهایی است که برای اثبات ضروری بودن راهبرد جنگی اش در افغانستان و افزایش نیروهای آمریکایی در آن کشور که عموم آمریکاییان از آن ناراضی اند، متحمل می شود.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکایی هم هشدار واشنگتن به اتباع خود درباره سفر به اروپا را تلاش کاخ سفید برای بی ثبات جلوه دادن پاکستان دانسته است.

واین مدسون، تحلیلگر آمریکایی در گفت وگو با پرس تی وی تصریح کرد: دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تلاش آگاهانه ای را در جهت هر چه بیشتر بی ثبات جلوه دادن پاکستان آغاز کرده است.

این روزنامه نگار ارشد مقیم واشنگتن می گوید، به اعتقاد من دولت اوباما و پنتاگون در این اقدامات از مساعدت سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) نیز برخوردار است و آنان تلاش می کنند تا پاکستان را یک کشور ناتوان جلوه دهند.

مدسون می افزاید، این بازی سیاسی بسیار خطرناکی است که دولت کاخ سفید آغاز کرده است، اما باید تاکید کرد که گردانندگان اصلی این بازی، پنتاگون و سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا، سیا هستند.

وی می گوید: آمریکا تنها هنگامی شبه نظامیان القاعده را همچون خرگوش شعبده بازی از درون کلاه بیرون می آورد که بخواهد از آن برای دستیابی به مقاصد خود بهره جویی کند.

در همین حال ژنرال جیمز جی استاوریدیس فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در اروپا با استناد به هشدار امنیتی آمریکا گفت: این تهدید تروریستی به خوبی می تواند ادامه جنگ در افغانستان را توجیه کند(!)

«آنتی وار» با اشاره به سخنان این ژنرال ارشد ناتو نوشت: اینکه تازه پس از 9 سال جنگ، استاوریدیس در مقام توجیه آن برآمده است، جای بسی تعجب دارد. واقعیت آن است که جنگ افغانستان بدون هیچ توجیهی در حال ادامه است، بنابراین چنین شایعاتی برای مقامات ناتو غنیمت محسوب می شوند.

ایاد علاوی از خط قرمز آمریکا عبور نمی کند (خبر ویژه)

سخنگوی ائتلاف سکولار «العراقیه» (به ریاست ایاد علاوی) ضمن اذعان به هماهنگی این جریان با آمریکا گفت: کاندیداتوری نوری مالکی برای نخست وزیری عراق، مطمئناً عبور از خط قرمزهای مورد نظر جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکاست.

حیدر الملا در گفت وگو با تلویزیون الشرقیه اظهار داشت: ما امروز می گوییم اقدام مالکی، در نامزدی نخست وزیری مطمئناً عبور از خط قرمز ترسیم شده از سوی جو بایدن است و این یعنی قرار گرفتن ما در تقاطعی که یک سوی آن آمریکا و سوی دیگر آن ایران است. این چهره سکولار بی آن که به وابستگی جریان متبوعش به رژیم سعودی و آمریکا اشاره کند، مدعی شد: ما طی 7 سال گذشته از ایران رنج کشیده ایم. البته طرف آمریکایی به ما گفته که می خواهد نقطه پایانی بر جایگاه ایران باشد.

وی در حالی که تلویحاً از وابستگی خود به آمریکا و سعودی خبر می داد، اضافه کرد: موضع ما در ائتلاف العراقیه، مخالفت با شرکت در دولتی است که رئیس آن نوری مالکی باشد. نوری مالکی خط قرمز اعلام شده از سوی جوبایدن را رد کرده است.

آنها را شما مدیریت می کنید یا آنها شما را؟! (خبر ویژه)

روزنامه تازه تاسیس «ملت ما» (نزدیک به محسن رضایی) شماری از روزنامه نگاران زنجیره ای را دعوت به همکاری کرده است.

در این روزنامه که با صاحب امتیازی عبدالحسین روح الامینی و مدیرمسئولی امیرحسین مردی منتشر می شود برخی همکاران نشریات و سایت های زنجیره ای که در جریان فتنه سال گذشته، از فتنه گران در قالب مقاله و امضا حمایت کردند (از جمله «علیرضا-خ، سجاد-س، فروزان-الف، محمد-ب، مهناز-ش، نعمت-الف و...) همکاری دارند.

این روزنامه اگرچه مدعی «موج» سوم است اما گارد اصلی خود را تخطئه دولت قرار داده و این در حالی است که کوچکترین مرزبندی با افراطیون مدعی اصلاح طلبی که پای فتنه و آشوب سال گذشته بودند، از خود بروز نداده است و با این حساب معلوم نیست این چه جریان سوئی است که از افراطیون برای تخطئه یکجانبه دولت اصولگرا بهره می گیرد و هیچ موضعی علیه همان افراطیون ندارد.

برخی گزارش ها حاکی از صبغه انتخاباتی روزنامه مورد اشاره است. در کنار این روزنامه ظاهرا اصولگرا، روزنامه های دیگری نیز با همین پوشش فعالیت می کنند که از شماری از عناصر زنجیره ای دعوت به همکاری کرده اند و در این میان معلوم نیست مدیران این روزنامه های شبه اصولگرا، عناصر زنجیره ای را مدیریت می کنند یا خود توسط آنها مدیریت می شوند.

برخی از همکاران چنین نشریات و رسانه هایی پس از ارتکاب انواع خیانت ها، از کشور گریختند که آخرین آنها احمد جلالی فراهانی همکار نشریات ایران (دوره اصلاحات)، همشهری، تهران امروز، اعتماد و خبرگزاری مهر بود.

آیت الله یزدی: با او ملاقات نمی کنیم پیش ما مردود است (خبر ویژه)

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما اصلا آقای مشایی را قبول نداریم که بخواهیم با او ملاقات بکنیم.

آیت الله محمد یزدی درباره این سؤال که آیا آقای مشایی درخواست ملاقاتی با شما داشته، گفت: ما اصلا آقای مشایی را قبول نداریم که درخواست ملاقات بکند و در این جهت آقای احمدی نژاد درخواست کرده اند که بگذارید آقای مشایی بیاید و حرف هایش را شما بشنوید و آقای جنتی همان جا گفت یعنی به ما تهمت ملاقات با فلانی بخورد؟ آقای مشایی این قدر پیش ما مردود است که حاضر نیستیم با وی ملاقات کنیم و در این جهت، خودش برای ملاقات درخواستی نداشته. معلوم است که خود وی نیز می فهمد؛ بالاخره یک آدمی است که خود را رییس و همه کاره دفتر احمدی نژاد می داند. البته مشایی آدمی است که از پول و موقعیت استفاده می کند و بر این تصور است که با این کارها می تواند رییس جمهوری آینده شود؛ بنده همین جا به شما می گویم، در آینده اگر آقای مشایی به عنوان رییس جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسماً و صریحاً مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است و اگر بنده در قید حیات باشم، قطعاً با این موضوع مخالفت خواهم کرد و به هر قیمتی که باشد موافقت نخواهیم کرد که آقای مشایی رییس جمهوری مملکت شود.

وی در گفت وگو با پنجره و درباره این سؤال که «در دوران آقای احمدی نژاد چه نصایحی به ایشان داشته اید؟» گفت: در حال حاضر جامعه مدرسین مؤثرترین عامل در جهت ریاست جمهوری احمدی نژاد بوده و حمایت زیادی از ایشان کرده است، ولی در عین حال روی برخی از کارهای او دست گذاشته و می گوید که خلاف است؛ مثلا اظهارات آقای مشایی و پول هایی را که آقای مشایی دارد خرج می کند، بارها اعضای جامعه مدرسین ایراد گرفته اند. تأثیرهم داشته زیرا خودش را کنترل کرده است، اگر تأثیر هم نداشته، اشکالی ندارد؛ ما انجام وظیفه کرده ایم.

آیت الله یزدی در این مصاحبه همچنین درباره رابطه اش با آقای هاشمی رفسنجانی گفت: ما رابطه مان همیشه خوب بوده، البته اختلاف هم داشتیم. در حال حاضر هم رابطه مان خوب است و اختلاف نظر هم داریم. در مجلس هم که ایشان رئیس بود و بنده نایب رئیس، همیشه اختلاف که داشتیم به ایشان می گفتم این روشنفکربازی ها اسمش اجتهاد نیست و آقای هاشمی می گفت مجتهدین گفته اند اجتهاد مبنای خاصی دارد.

وی درباره نقش هاشمی در انتخابات سال گذشته گفت: در جریان فتنه، سران فتنه به پشتیبانی آقای هاشمی خیلی کارها کردند و آقای هاشمی اساساً یک نوع تفکر داشته و دارد که هیچ ربطی به جامعه مدرسین ندارد. ایشان هیچ وقت عضو جامعه مدرسین نبوده و همیشه عضو جامعه روحانیت مبارز بوده و در آن جا نیز همیشه این بحث ها با ایشان وجود داشته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری تدبیرهای بسیار خوبی داشتند و تبیین کردند که حساب ایشان از سران فتنه جداست و در نهایت این اواخر دوستان گفتند که شما حساب تان را از فرزندان تان جدا کنید، زیرا شما یک موقعیت و فرزندان تان موقعیت دیگری دارند.

آیت الله یزدی درباره ناطق نوری هم گفت: آقای ناطق امروز، غیر از آقای ناطق پنج سال پیش است، مثل آقای هاشمی که غیر از آقای هاشمی 10 سال پیش است. الان روش آقای ناطق را تأیید نمی کنم. زیرا بدون علت از دوستانش کناره گیری کرده، به خاطر یک سری مسائلی که جزیی است. در نظام سیاسی و زندگی نباید به جزییات به این اندازه توجه کرد و آن جمله معروف که می گویند فروعات را با اصول از هم جدا کنید، بیشتر به همین مسئله تأکید دارد و آن ها که در متن جریان هستند، متوجه می شوند که معنای اصول و فروعات با هم چیست.

قدس

اخبار ویژه 

استمداد عاجزانه منافقین از آمریکا و صهیونیستها

پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) - با افزایش فرار نیروهای ناراضی پادگان اشرف، سران فرقه منافقین دست به دامان شرکتهای امنیتی آمریکایی و اسرائیلی شده اند و با بستن قرارداد با شرکت آمریکایی بلک واتر برای جلوگیری از فرار افراد اقدامات شدید کنترلی را در پادگان در دستور کار قرار داده اند.

ادعای گروگانگیری یک کارمند اتمی کذب است

ایرنا- محمدمهدی اسماعیلی، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با مضحک خواندن ادعای گروهک تروریستی جندالشیطان مبنی بر گروگان گرفتن یک کارمند فعال در بخش اتمی ایران در اصفهان گفت: فرد ربوده شده هیچ ارتباطی با مجموعه های اتمی ایران ندارد.

دخالت آشکار هلند در امور داخلی آژانس اتمی

ایسنا - خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت اقتصاد هلند اعلام کرد که مقامات هلند ممکن است علیه یک شرکت صادرکننده به دلیل آن چه نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران با انتقال یک محموله به نمایندگی از جانب آژانس اتمی به ایران خوانده شده است، اقدام حقوقی انجام دهند. آژانس اتمی نیز در وین تأیید کرده که سفارش یک ردیاب نشت هلیوم برای یک پروژه  مربوط به سرطان که در ایران اجرا می کند، را داده است اما افزود که این پروژه در سال 2007 به تصویب شورای حکام 35 عضوی این سازمان که اتحادیه اروپا را نیز شامل می شود، رسیده است.

انتقاد وکیل علی مطهری از توهین رسانه ای

ایلنا - پیمان حاج محمود عطار، وکیل علی مطهری به توهین برخی رسانه ها به مواضع اخیر علی مطهری اشاره کرد و گفت:  حق شکایت موکلم از مدیرمسوول سایت و یا رسانه گروهی و نشریه ای که مطالب توهین آمیز یا نشر اکاذیب و افترا یا هتک حرمت موکل در آن منتشرشده است، محفوظ است.

رحیمی: اقتصاد فرانسه با یک «اخم» ایران می پاشد

فارس- محمدرضا رحیمی،معاون اول رئیس جمهوربا اشاره به قدرت ایران در تنبیه اقتصادی دولتهای تابع آمریکا در بحث تحریم ایران گفت: اقتصاد فرانسه با یک اخم ایران فرومی پاشد و به وضعیت 100 سال پیش برمی گردد.

استقبال از سریال ایرانی در مصر

تابناک - برخلاف اعلام تحریم تماشای فیلم یوسف پیامبر، بینندگان و اندیشمندان مصری از پخش این سریال ایرانی استقبال کردند.

قالیباف: نامردان دیروز پیشقراول نباشند

ایسنا - محمدباقر قالیباف شهردار تهران درپانزدهمین یادواره  700 شهید مجتمع مسکونی فجر،گفت: بنده و امثال بنده اگر در جبهه بودیم،حق نداریم امروز بابت آن سر کسی منت بگذاریم یا به عنوان یک ابزار از آن استفاده کنیم. وی افزود: دیگرانی که هیچ انسی با فرهنگ جهاد و شهادت ندارند و آن روز در صف نامردان قرار داشتند، حق ندارند امروز پیشقراول دفاع از جنگ و جبهه باشند. این افراد می خواهند نان آن روز را بخورند.

برلوسکونی: من یک اسراییلی هستم

تابناک - سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا در مقابل تظاهرات کنندگان طرفدار اسرائیل در رم گفت:احساس می کنم یک اسرائیلی هستم.اعلام همبستگی برلوسکونی با صهیونیستها پس از آن صورت گرفت که یکی از متحدان سیاسی اش در جلسه پارلمانی، وی را دشمن یهود خواند و نخست وزیر پر حاشیه نیز برای رفع این اتهام علاقه اش را به اسرییلی ها نشان داد.

آیةا... یزدی: اجازه نمی دهیم مشایی رئیس جمهور شود

پارسینه - آیةا... یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در آینده اگر آقای مشایی به عنوان رییس جمهور مطرح شود، اولین تشکلی که رسمی و آشکارامخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است و اگر بنده در قید حیات باشم، با این موضوع مخالفت می کنم.

هدف کدیور از نگارش نامه های توهین آمیز

شبکه ایران- محسن کدیور از اعضای اصلی اتاق فکر لندن که چند سالی است به کشورهای غربی پناهنده شده، هدف خود را از نگارش نامه  علیه مسؤولان کشور، تهیه یک سند حقوقی علیه ایران دانسته است.

هواداران تیم ملی، «سبزها» را فراری دادند

شبکه ایران - همزمان با بازی ایران وبرزیل تعدادی از افراد فرصت طلب به دنبال فرافکنی بودند و قصد داشتند فضای ورزشگاه را به سمت و سوی سیاسی ببرند که واکنش تماشاچیان ایرانی سبب شد این افراد از میان جمعیت حاضر در جایگاه طرد شوند و به گوشه ای از استادیوم که کسی آنجا حاضرنبود،بروند.

حضور عبادی و گنجی در مراسم جنجالی

باشگاه خبرنگاران - اکبر گنجی و شیرین عبادی وکیل مدافع بهاییان و منحرفان جنسی در مراسم اهدای جایزه به کاریکاتوریست دانمارکی اهانت کننده به دین اسلام شرکت کردند.بر اساس این خبر، با حضور وزیر کشور آلمان، جایزه «آزادی و آینده رسانه های لایپزیک» به «کورت وسترگارد» اهدا شد.

جمهوری اسلامی

جهت اطلاع 

*** ماموران امنیتی رژیم صهیونیستی در نظر دارند طی دیدار با شخصیت‌های معارض کردی به ترجمه کتاب موهن آیات شیطانی اقدام کنند. سلمان رشدی مرتد کتاب موهن "آیات شیطانی" را در سال 1367 و با دریافت دستمزد قابل ملاحظه‌ای از دولت انگلیس به نگارش در آورد و طی آن به تحریف مبانی طرح شده در قرآن، توهین به ساحت پیامبر اسلام(ص)، اصحاب آن حضرت و... پرداخت. پس از انتشار این کتاب موهن، امام خمینی(ره) طی حکمی نویسنده این کتاب را مرتد دانست و حکم اعدام سلمان رشدی را صادر فرمود. از آن زمان تاکنون نامبرده تحت حفاظت شدید انگلیس و آمریکا قرار دارد. انتشار این کتاب به زبان‌های مختلف در رومانی، باکو، آلمان و سایر کشورها خشم مسلمانان را در پی داشت اما اخیراً نیز شنیده شده است یک هیئت پنج نفره از ماموران امنیتی رژیم صهیونیستی (موساد) با هدف ترجمه کتاب موهن (آیات شیطانی) به زبان‌های کردی و عربی به اربیل عراق عزیمت کرده‌اند. به گزارش

آتی یوز، دیدار محرمانه با تعدادی از شخصیت‌های ادبی، فرهنگی و احزاب معارض کردی از جمله برنامه‌های این هیأت در توزیع افکار نادرست طرح شده در این کتاب موهن است.

*** حضور در مسابقه فوتبال ایران و برزیل با هزینه

بیت المال، انتقادهای زیادی را برانگیخته است. سایت فردا نوشت: دیدار تیم‌های فوتبال ایران و برزیل علاوه بر تماشاگران حاضر در ورزشگاه تماشاگران ویژه دیگری نیز داشت که همگی از مدیران ارشد سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال بودند. این سایت افزود: حضور تمامی این مدیران فوتبالی برای تماشای دیدار تیم‌های ایران و برزیل با هزینه بیت المال جای سوال دارد. این مدیران درصورتی که مایل به تماشای دیدار تیم‌های ایران و برزیل بودند می‌توانستند با هزینه شخصی خود به ابوظبی سفر کنند. برزیل، سه بر صفر برنده این مسابقه بود.

*** سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با ارسال نامه‌ای درباره مطلب چاپ شده در ستون جهت اطلاع درخصوص شکایت خواننده زن بوشهری از تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی "مختارنامه" در روزنامه مورخ 14/7/89 توضیح داد: "پس از انتشار مطلبی در برخی رسانه ها، مبنی بر استفاده غیرمجاز از صدای هنرمندی در عنوان بندی پایانی مجموعه تلویزیونی مختارنامه، موضوع بررسی و مشخص شد این نوای لالایی گونه در مجموعه‌ای تحت عنوان "موسیقی مذهبی شیعیان ایران" در بخش "تعزیه‌های بومی بوشهر" با عنوان "مرثیه علی اصغر براساس لالایی" آمده که دارای مجوز انتشار به شماره 5979 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و توسط انتشارات ماهور به دفعات منتشر و در سال 1388 مجدداً منتشر و به بازار عرضه شده است. استفاده از این موسیقی نیز طی توافق رسمی صورت گرفته بین آهنگساز پروژه آقای "امیر توسلی" با مدیر موسسه نشر ماهور آقای "محمد موسوی" به عنوان صاحب قانونی اثر ذکر شده صورت گرفته و براین اساس، مطابق عرف آهنگسازی در ایران استفاده از قطعه مذکور از نظر قانونی بدون مانع است. البته جهت رعایت حقوق معنوی این هنرمند بوشهری و پدیدآورندگان اثر نیز، این موضوع در بخش منابع و ماخذهای موسیقی در عنوان بندی پایانی سریال مختارنامه نیز ذکر شده است.

جوان آنلاین

در آستانه انتخابات کنگره امریکا ،کسری بودجه امریکا رکورد زد

دفتر بودجه در کنگره امریکا اعلام کرد‌، در سال مالی کنونی دومین رقم بزرگ کسری بودجه امریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به ثبت رسید.

 دفتر بودجه در کنگره امریکا اعلام کرد‌، در سال مالی کنونی دومین رقم بزرگ کسری بودجه امریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به ثبت رسید.

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت: دفتر بودجه کنگره امریکا‌، رقم کسری بودجه امسال این کشور را یک تریلیون و 290 میلیارد دلار اعلام کرد.

برای جبران بخشی از این کسری بانک‌های امریکایی باوجود جذب میلیاردها دلار کمک‌های دولتی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن خانه‌های آن دسته از کسانی را که قادر نبوده‌اند برای چند ماه اقساط وام خود را پرداخت کنند، به حراج گذاشته‌اند.

انتشار یک سلسله گزارش‌ها در این ارتباط در رسانه‌های امریکایی باعث شده تا سنای امریکا یک جلسه گفت و شنود را طراحی کند.

رسانه‌های امریکایی گزارش دادند «رنه‌هاتزلر» یکی از مقامات «بانک آف امریکا» فقط طی ماه فوریه هفت تا هشت هزار پرونده مربوط به حراج‌گذاشتن املاک رهنی را بدون آنکه آنها را بخواند و از نظر قانونی بررسی کند، امضا کرده است.

شهروندان شاهد آن هستند که خانه‌هایشان مطابق گذشته از جانب بانک‌ها و مؤسسات مالی مصادره می‌شود.

مردم امریکا به شدت نگران وضع اقتصادی کشورشان هستند و اینکه چه سرنوشتی منتظر خانه‌هایشان است.

با این وجود کریستوفر داد، رئیس کمیته بانکداری سنای امریکا به خبرنگاران گفت که خانواده‌ها نباید نگران از دست دادن خانه‌هایشان به دلیل سوء مدیریت و یا تقلب باشند.

وی افزود: من عمیقاً به دلیل مطالب و اتهاماتی که اخیرا در ارتباط با عملکرد برخی از بزرگ‌ترین مراکز وام دهی کشور افشا شده است، آزرده شده‌ام.

اریک هولدر، وزیر دادگستری و دادستان کل امریکا گفته است: وزارت دادگستری گزارشاتی را که درباره خدمات نامناسب ارائه وام است، بررسی خواهد کرد.

همزمان با افزایش فشارهای سیاسی به منظور به حالت تعلیق در آوردن حراح املاک رهنی مؤسسه بانکی، «بانک آف امریکا» گفت: حراج املاک رهنی در همه 50 ایالت امریکا را متوقف کرده و در حال بررسی فرآیندهای داخلی خود است.

این مؤسسه بزرگترین وام دهنده مسکن در امریکا به شمار می‌آید که در عین حال اولین بانکی است که فروش و به حراج‌گذاردن املاک رهنی را به حالت تعلیق در آورده است.

روزنامه لوموند نیز گزارش داد که سیستم بهداشتی پرهزینه و ناکارآمد امریکا موجب کاهش امید به زندگی در امریکا شده است. این روزنامه در شماره دیروز خود نوشت‌: تحقیقی که روز پنجشنبه در امریکا منتشر شد نشان می‌دهد امید به زندگی در امریکا دیگر جزء افتخارات این کشور به حساب نمی‌آید و امریکا در این زمینه از کشورهای بزرگ صنعتی عقب مانده است. تحقیقات دانشگاه کلمبیا که برای مرکز پژوهش‌های بهداشتی مشترک المنافع صورت گرفته است نشان می‌دهد میزان امید زندگی برای امریکایی‌ها در مقایسه با یازده کشور دیگر کاهش یافته است.

امریکایی‌ها در سال 2005 در آخرین طبقه این رده بندی قرار گرفتند در حالی که در سال 1975 در رده سوم قرار داشتند.

توتال و شل: امریکا دروغ می‌گوید، با تهران معامله می‌کنیم

به‌رغم اعلام امریکا برای پیوستن شرکت‌های نفتی بزرگ جهان به تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران دو شرکت مهم نفتی از فرانسه و هلند با تهران تماس گرفته و اعلام کرده‌اند همچنان در پروژه‌های نفتی و گاز ایران حضور خواهند یافت.

 به‌رغم اعلام امریکا برای پیوستن شرکت‌های نفتی بزرگ جهان به تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران دو شرکت مهم نفتی از فرانسه و هلند با تهران تماس گرفته و اعلام کرده‌اند همچنان در پروژه‌های نفتی و گاز ایران حضور خواهند یافت.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، مقامات شرکت توتال و رویال داچ‌شل در هفته گذشته با ایران تماس گرفته و عنوان داشته‌اند که همچنان به ارتباط با تهران ادامه می‌دهند.

به نوشته این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه به این مدیر توتال بلافاصله پس از بیانیه وزارت امور خارجه امریکا درباره پیوستن شرکت‌های بزرگ نفتی به تحریم‌های ضد ایرانی با مقامات ایرانی تماس گرفت تا به آنها اطمینان خاطر دهد این شرکت نفتی فرانسوی قصد ندارد به داد و ستدهای خود با جمهوری اسلامی پایان بدهد.

وزارت امور خارجه امریکا در تاریخ 30 سپتامبر اعلام کرد این شرکت‌ها متعهد شده‌اند به سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران پایان دهند و از هرگونه فعالیت جدید در بخش انرژی این کشور خودداری کنند.وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: این تماس‌ها نشان می‌دهد این دو شرکت از برنامه بلندمدت خود در ایران چشم‌پوشی نکرده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که هفته گذشته اداره حسابرسی دولت امریکا نیز گزارشی منتشر ساخت که نشان می‌داد 16 شرکت نفتی بزرگ دنیا از جمله شرکت بریتیش پترولیوم به اشکال گوناگون در حال دور زدن تحریم‌ها و تداوم همکاری خود با طرف‌های ایرانی هستند.

تقلای کره برای فرار از تحریم‌هادولت کره‌جنوبی که در ماه‌های گذشته تحت فشار شدید مقامات امریکایی برای کاهش تبادل خود با ایران بوده است، برای حفظ تجارت 10 میلیارد دلاری خود با کشورمان، دو بانک این کشور را مسئول تبادلات ارزی با ایران کرده است.به گزارش فایننشال تایمز، بانک‌های ووری و بانک صنعت کره(IBK) دو بانکی هستند که برای تبادل پول با بانک مرکزی ایران و انتقال وجه بین تجار دو کشور تعیین شده‌اند.

کیم‌ جونگ‌وو از مسئولان بانک ووری دراین باره گفت که بانک مرکزی ایران از اهداف تحریم‌های تازه شورای امنیت نیست و بنا بر این تبادل پول از طریق آن قانونی است.وی تأکید کرد که کره‌جنوبی بر همین مبنا درباره اعمال تحریم بیشتر از سوی امریکا علیه ایران نگرانی ندارد.در همین حال ارنست لی سخنگوی دفتر نظارت بانکی کره‌جنوبی گفت:«در حال بستن درها به روی ایران هستیم اما یک پنجره را باز نگاه می‌داریم.»دولت کره‌جنوبی در ماه گذشته(سپتامبر) و پس از کش و قوس فراوان به طرف‌های امریکایی مجبور شد فعالیت 102 شرکت ایرانی از جمله بانک ملت و همچنین 24 شهروند ایرانی را در این کشور متوقف کند، این در حالی است که روی دیگر این اعمال تحریم‌ها، محرومیت بیش از 2000 شرکت کره‌ای از تبادل تجاری با ایران بوده است.

رایزنی ضد انقلاب برای گشودن جبهه مشترک با سران فتنه

برخی از گزارشهای اعلام شده توسط استخبارات به تازگی برخی از گروه های ضدانقلاب در پی درخواست پنهانی سران فتنه حاضر به کمک فتنه گران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی شده اند.

   برخی از گزارشهای اعلام شده توسط استخبارات به تازگی برخی از گروه های ضدانقلاب در پی درخواست پنهانی سران فتنه حاضر به کمک فتنه گران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی شده اند.

شنیده های خبرنگار کلمه نیوز حاکی است که برخی از گزارشهای اعلام شده توسط استخبارات به تازگی برخی از گروه های ضدانقلاب در پی درخواست پنهانی سران فتنه حاضر به کمک فتنه گران برای براندازی نظام جمهوری اسلامی  شده اند.

 به تازگی سرویس استخبارات عراق در گزارشی اعلام نموده در پی درخواست پنهانی سران فتنه از این گروه ها، گروهک های ضد انقلاب خلق عرب و کرد ایران در رایزنی برای گشودن یک جبهه مشترک با سران فتنه در ایران برای تغییر نظام به توافقاتی به شرح ذیل رسیده اند:

1- توافق اولیه برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران با همکاری این گروهک ها و سران فتنه و طرفداران آنها در ایران.

2- توافق کامل بین طرفین باید مشروط به شرایطی شود که مصالح ضد انقلاب عرب و کرد در مناطق مورد نظر نیز تأمین شود.

3- تبدیل اعتراضات و تظاهرات به عملیات مسلحانه و منظم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران.

4- توافق با سران فتنه برای پشتیبانی مالی با توجه به اینکه سران فتنه سرمایه های زیادی در اختیار داشته و صاحبان شرکت های بزرگ هستند.  

5- بررسی در خصوص اخذ کمک مالی از کشورهای همسایه ایران بخصوص کشورهای عربی.

گفته می شود این توافقات توسط نمایندگان این گروه های ضد انقلاب و برخی نمایندگان وابسته به سران فتنه امضاء شده است.

خاتمی ستادهایش را از موسوی پس گرفت/تشکیل جلسات در پارکها

اصلاح طلبان شبکه هایی را که دراختیار میرحسین موسوی قرار داده بودند مجددا برای سید محمد خاتمی فعال کرده اند.اصلاح طلبان شبکه هایی را که دراختیار میرحسین موسوی قرار داده بودند مجددا برای سید محمد خاتمی فعال کرده اند.به گزارش«جوان آنلاین»،پس از قطعی شدن جدایی جریان اصلاحات از فرقه سبز که منجر به فعال شدن بنیاد باران در قالب یک حزب شده،عناصر اصلی جریان اصلاحات ستادها و تشکل هایی را که در انتخابات دهم در اختیار موسوی قرار داده بودند به همکاری مجدد فراخوانده و به بازسازی دوباره تشکیلاتی آنها مشغولند.پویش دعوت از خاتمی،نسیم 88 از جمله گروههایی هستند که هم اکنون فعال بوده و در هفته یک بار جلسات شبانه ای را برگزار می کنند.نکته قابل توجه این که عمده جلسات این گروهها در پارک ها برگزار می شود.گفته می شود دلیل این اقدام بالا بردن ضریب امنیتی بوده است!

سران فتنه به پشتیبانی هاشمی خیلی کارها کردند

آیت الله یزدی در گفت‌وگویی ضمن بیان برخی ناگفته‌ها در مورد نحوه ارتباط با هاشمی رفسنجانی و دولت، انتقادات صریحی نیز در مورد برخی عقاید رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد.

   آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگویی ضمن بیان برخی ناگفته‌ها و خاطرات نقل نشده در مورد این جامعه، مجلس خبرگان، نحوه ارتباط با آقای هاشمی رفسنجانی و دولت، انتقادات صریحی نیز در مورد برخی عقاید و رفتارهای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد.

به گزارش رجانیوز، بخش‌های مهم این گفت‌وگو به نقل از هفته نامه پنجره در ادامه آمده است:

ساواک چگونه توانست اعضای جامعه مدرسین را شناسایی کند؟

آنها در منزل آیت‌ا... آذری قمی اساسنامه جامعه مدرسین را پیدا کردند و در حقیقت این موضوع سبب شد همه افرادی را که نامشان در اساسنامه آمده بود، تبعید کنند که بنده نیز از جمله تبعیدی‌ها بودم. بعد ازتبعید شرایطی پیش آمد که کلیه بیانیههایی که توسط حضرت امام بهخصوص در دوران تبعید منتشر می‌شد، پس از ورود به منزل ما، پخش می‌شد.

در مورد انتخاب آیت‌ا... خامنه‌ای بهعنوان رهبری، ظاهرا برخی از اعضای جامعه مانند آقای آذری قمی مخالفتهایی داشتند؟

خیر، مخالفت داشتن، یک مسئله و فکر تشکیل شورای رهبری مسئله‌ای دیگر است که بیشتر از طرف آقای هاشمی سرچشمه گرفته بود و در این رابطه، همان زمان، اکثر اعضای جامعه مدرسین مخالفت کردند. در حال حاضر هم که دوباره آقای هاشمی این مباحث را مطرح می‌کند، باز هم ما مخالفیم و بعدا هم مخالف خواهیم بود. به این علت که مسئله تشکیل شورای رهبری مبنای فقهی و علمی ندارد، بلکه مبنای روشنفکری دارد، چون یک مجتهد هیچوقت نمی‌تواند مقلد باشد و با نظر شورایی بحث کند.

بهنظر شما علت طرح چنین مبحثی از سوی آقای هاشمی، ناشی از چه مسئله‌ایست؟

آقای هاشمی کمی کلیگراست و همین مسائل سبب می‌شود، بحث‌هایی را برای خود پیش بیاورد.

نحوه عملکرد آقای هاشمی در بعد از انتخابات ریاستجمهوری دهم چگونه بوده است؟

در جریان فتنه، سران فتنه به پشتیبانی آقای هاشمی خیلی کارها کردند و آقای هاشمی اساسا یک نوع تفکر داشته و دارد که هیچ ربطی به جامعه مدرسین ندارد. ایشان هیچ وقت عضو جامعه مدرسین نبوده و همیشه عضو جامعه روحانیت مبارز بوده و در آن‌جا نیز همیشه این بحث‌ها با ایشان وجود داشته است.

علت عدم شرکت شما در اجلاسیه خبرگان سال قبل چه بود؟ آیا بهخاطر کسالت بوده است؟

بله، اما عدم حضور بنده به علت اختلاف با آقای هاشمی بود. در حقیقت شبی که صبحاش اجلاس مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار می‌کرد، طبق رسمی که از زمان آیت‌ا... مشکینی رییس پیشین مجلس خبرگان بود، صحبتی با رییس مجلس برای تعیین محورهای سخنرانی افتتاحیه می‌شد. همه اعضا آن شب بودند و بنده به ایشان گفتم که جناب آقای هاشمی رسم بوده که شب قبل از شروع اجلاس، دوستان هیئت رییسه، محورهای سخنرانی را از رییس پرسیده و نظر می‌داده‌اند. آقای هاشمی یکسری مسائلی را مطرح کرد که از دید ما دست سوم و چهارم بود، بنده گفتم آقای هاشمی هیچ تعارفی نداریم این سخنان بیانش در مدرسه درست است، ولی شما باید فاصلهتان را با رهبری کم کنید، فاصله شما با رهبری زیاد است، در این شرایط اگر شما فاصلهتان را با رهبری کم کنید، بهخصوص در جلسه و قبل از نطقتان، حتما می‌توانید جلسه را خوب اداره کنید و بنده با توجه به ارتباطی که با اعضا دارم و گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری، پیشبینی می‌کنم جلسه فردا خالی از تشنج نخواهد بود؛ به این دلیل که شما با رهبری فاصله گرفتهاید و در حقیقت یک نوع برداشتهایی از این فاصله و سکوتتان شده. شما در نطق افتتاحیه، فاصلهتان را با رهبری کم کنید. بالاخره آن شب در کمیسیون سه نفره‌ای که بنده عضو آن بودم و این مباحث با آقای هاشمی طرح شد، به علت این‌که بنده ناراحت شدم، آخرش ایشان گفت که ادبیات فلانی را قبول ندارم و به یک شکلی مطلب را خواهم گفت که این مسئله‌ای که شماها می‌گویید حل شود. بنده همان شب از سر سفره نتوانستم بلند شوم و در حقیقت دچار بیماری شدم که هنوز هم آثار آن باقی مانده. ولی خوشبختانه مقام معظم رهبری تدبیرهای بسیار خوبی داشتند و تبیین کردند که حساب ایشان از سران فتنه جداست و در نهایت این اواخر دوستان گفتند که شما حسابتان را از فرزندانتان جدا کنید، زیرا شما یک موقعیت و فرزندانتان موقعیت دیگری دارند.

بهنظر میرسد، شما هم رابطهتان با آقای هاشمی بهتر شده است؟

ما رابطهمان با آقای هاشمی همیشه خوب بوده، البته اختلاف هم داشتیم؛ در حال حاضر، هم رابطهمان خوب است و اختلاف هم داریم. در مجلس هم که ایشان رییس بود و بنده نایبرییس، همیشه با هم اختلاف داشتیم. به ایشان می‌گفتم این روشنفکربازیها اسمش اجتهاد نیست و آقای هاشمی می‌گفت مجتهدین گفته‌اند، اجتهاد مبنای خاصی دارد. در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بهعنوان عضو شورای نگهبان شرکت می‌کردم. بارها با آقای هاشمی این بحث‌ها را داشتم که آقای هاشمی شما این‌جا حق ندارید که بگویید این خلاف شرع است یا خیر؛ این‌جا مجمع تشخیص مصلحت نظام است و تشخیص خلاف شرع بودن یا نبودن مربوط به شورای نگهبان است و آقای هاشمی می‌گفت نه حالا این‌جا بحث می‌کنیم، شاید در رأیگیری تأثیری داشته باشد که بنده می‌گفتم این خلاف است و اشکال شرعی دارد و شما حق ندارید این مسائل را مطرح کنید. با این اوصاف ما با هم دوست هستیم. البته نویسنده‌ای گفته که قضیه ما با لبخند حل می‌شود که این مطلب صحیح نیست، زیرا قضیه ما با ایشان حل شدنی نیست، آقای هاشمی یک نوع تفکری دارد و ما هم یک تفکر دیگر، اما در عینحال ایشان یک روحانی سابقهدار، مبارز و خدوم در کشور است که ما روشش را نمی‌پسندیم و با خودش هم صحبت کردهایم، ولی تخریبش را هم جایز نمی‌دانیم.

در مقطعی که آقای خاتمی برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شدند، شما از آقای ناطق حمایت کردید؛ این حمایت براساس چه تحلیلی بود؟

تحلیل لازم نداشت؛ کار ایشان را در دوره مجلس دیده بودیم و با هم معاشرت داشتیم و رفتار ایشان را دیده بودیم. در این جهت از وی حمایت کردیم.

در حال حاضر هم نسبت به آقای ناطق نوری این نظر را دارید؟

آقای ناطق امروز، غیر از آقای ناطق پنج سال پیش است، مثل آقای هاشمی که غیر از آقای هاشمی 10 سال پیش است.

چه تفاوتی دارند؟

مگر می‌شود شما همان فرد چند سال پیش باشید، مسلما فکرتان خیلی فرق کرده است.

در حال حاضر افکار و عملکرد ناطق نوری را تأیید می‌کنید؟

الان روش آقای ناطق نوری را تأیید نمی‌کنم.

علت این موضوع چیست؟

زیرا بدون علت از دوستانش کناره‌گیری کرده، بهخاطر یکسری مسائلی که جزیی است. در نظام سیاسی و زندگی نباید به جزییات به این اندازه توجه کرد و آن جمله معروف که می‌گویند فروعات را با اصول از هم جدا کنید، بیشتر به همین مسئله تأکید دارد و آنها که در متن جریان هستند، متوجه می‌شوند که معنای اصول و فروعات با هم چیست.

یک بخش از دوران ریاست شما بر قوه قضاییه همزمان بود با دوران ریاستجمهوری آقای خاتمی. از نظر شما بهعنوان رییس یکی از قوا، دولت آقای خاتمی در آن زمان دارای چه نقاط قوت و ضعفی بود؟

همین دعوایی که در حال حاضر با ایشان داریم، آن زمان هم بود و اساسا به این علت بود که مقدسترین چیزها در دوران آقای خاتمی زیر سئوال رفت. ما هم در حد خودمان با هر کس که می‌بایست برخورد کنیم از نظر قضایی برخورد داشتیم.

برخورد قضایی در زمان دولت آقای هاشمی هم صورت می‌گرفت؟

چه در دولت آقای هاشمی، چه در دولت آقای خاتمی و چه در دولت آقای احمدینژاد، آن چیزی که عقیدمان از نظر مبانی اسلامی بوده، عمل می‌کنیم. مثلا در دوران آقای هاشمی، ایشان طرفدار آقای کرباسچی بود و ما هم سخت مخالف این قضیه بودیم و در مرحله بحث به نقطه حساسی رسید و ایشان آنرا در محضر رهبری طرح کرد و ما هم در محضر رهبری گفتیم که به نظر ما رهبری نباید در این مسئله وارد شود، زیرا در دنیا رییسجمهوری را محاکمه می‌کنند، آب از آب تکان نمی‌خورد، اما آقای هاشمی می‌گوید اگر شهردار را محاکمه کنید، کشور به هم می‌ریزد؛ نخیر، کشور به هم نمی‌ریزد، زیرا ما برخلاف نظر آقای هاشمی شهردار را محاکمه کردیم و اتفاقی هم نیفتاد.

در آن دوران رابطه با نمایندگان مجلس ششم به چه صورت بود؟

در خاطرم هست که هیئترییسه مجلس یک مهمانی معروفی برای افراد مؤثر کشور، از جمله اعضای شورای نگهبان برگزار کردند. در آن مهمانی که رییسش آقای بهزاد نبوی بود، این موضوع را دنبال می‌کردند که بهنحوی حاکمیت را در خصوص کارهایی که انجام می‌دهند، اقناع کنند. در این مراسم مرحوم زواره‌ای هم همراه بنده بود، آقای بهزاد نبوی می‌خواست مراسم را با تشریفات فراوان برگزار کند که بنده همانجا به تشریفات اعتراض کردم و قبل از این‌که سفره بر چیده شود، از سر سفره عقب نشستم و گفتم تشریفات را کنار بگذارید و بحث را شروع کنید. بحث را شروع کردند و ما مخالفت صریح با پیشنهادهای آنها کردیم و از خاطرم نمی‌رود، وقتی می‌خواستیم از آن جلسه خارج شویم، آقای بهزاد نبوی به بنده گفت بالاخره شما بنده را اذیت کردید و نگذاشتید کار خود را انجام دهم و بنده نیز گفتم: ما اذیت نکردیم، کار شرعی و وظیفه خود را انجام دادیم. از بیان این خاطره می‌خواهم این موضوع را تأکید کنم که اینطور نیست که اگر اعضای جامعه مدرسین در جایی تشخیص دهند که مسیر نادرست است، چه در دولت و چه در خارج آن، نصیحت و موعظه می‌کنند.

در دوران آقای احمدینژاد چه نصایحی به ایشان داشته‌اید؟

در حال حاضر جامعه مدرسین موثرترین عامل در جهت ریاستجمهوری احمدینژاد بوده و حمایت زیادی از ایشان کرده است، ولی در عینحال روی برخی از کارهای او دست گذاشته و می‌گوید که خلاف است؛ مثلا اظهارات آقای مشایی و پولهایی را که آقای مشایی دارد خرج می‌کند، بارها اعضای جامعه مدرسین ایراد گرفته‌اند.

آیا تذکرات اعضای جامعه مدرسین تأثیری هم داشته است؟

بله، تأثیر داشته؛ زیرا خودش را کنترل کرده است، اگر تأثیر هم نداشته، اشکالی ندارد؛ ما انجام وظیفه کردهایم. در دوران آقای خاتمی روی ایشان نصیحت‌های ما تأثیر نداشت، ولی ما آن را بیان می‌کردیم.

بعضا اخباری منتشر می‌شود که آقای مشایی نزد علما می‌رود تا مواضع و افکار خود را طرح کند. آیا در این رابطه، برای دیدار، درخواستی از طرف آقای مشایی شده است؟

خود آقای احمدینژاد، به بنده و آقای جنتی پیشنهاد کردند که شما که اینقدر از آقای مشایی انتقاد می‌کنید، بگذارید یک جلسه بیاید پیش شما، آقای جنتی در همان جلسه بلافاصله در حضور آقای احمدینژاد گفتند که یعنی ما هم این بدنامی را پیدا کنیم که با آقای مشایی ملاقات کردهایم؟

درخواست ملاقات آقای مشایی با شما بود یا این‌که قصد دیدار با تمامی اعضای جامعه مدرسین را داشت؟

ما اصلا آقای مشایی را قبول نداریم که درخواست ملاقات بکند و در این جهت آقای احمدی‌نژاد درخواست کرده‌اند که بگذارید آقای مشایی بیاید و حرفهایش را شما بشنوید و آقای جنتی همانجا گفت: یعنی به ما تهمت ملاقات با فلانی بخورد؟ آقای مشایی اینقدر پیش ما مردود است که حاضر نیستیم با وی ملاقات کنیم و در این جهت، خودش برای ملاقات درخواستی نداشته. معلوم است که خود وی نیز می‌فهمد؛ بالاخره یک آدمی است که خود را رییس و همه کاره دفتر احمدی‌نژاد می‌داند. البته مشایی آدمی است که از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رییس‌جمهوری آینده شود؛ بنده همینجا به شما می‌گویم، در آینده اگر آقای مشایی بهعنوان رییس‌جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسما و صریحا مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است و اگر بنده در قید حیات باشم، قطعا با این موضوع مخالفت خواهم کرد و به هر قیمتی که باشد موافقت نخواهیم کرد که آقای مشایی رییس‌جمهوری مملکت شود.

بعضا در برخی خبرها مشاهده می‌شود که بعضی گروه‌های سیاسی به دنبال مرجع‌سازی برای خودشان هستند. آیا جامعه مدرسین در این زمینه نمی‌خواهد ورود پیدا کند؟

جامعه مدرسین خوشبختانه در زمینه مرجعیت، مبانی شرعی را کاملا رعایت کرده، می‌کند و خواهد کرد و در این رابطه جاهایی که باید جلوگیری کند، به این معنا که عدم صلاحیت شرعی برایش محرز شود، عمل کرده و خواهد کرد و در جاهایی که از لحاظ شرعی محدودیتی داشته نیز تأیید کرده است.

در زمینه مرجعیت آقای منتظری، چه اتفاقاتی در جامعه مدرسین رخ داد؟

بعد از فوت مرحوم آیت‌ا... گلپایگانی و آیت‌ا... اراکی شرایط اجتماعی ایجاب می‌کرد که تعدادی از علما را معرفی کنیم و در این راستا، جامعه مدرسین تعدادی را بهعنوان مرجع معرفی کرده که اتفاقا بنده در خاطر دارم که در آن زمان آقای فاضل، دبیر جامع مدرسین بودند و بارها به بنده می‌گفتند که یکی مثبت و یکی منفی، والا بنده نمی‌گذارم این جلسه به نتیجه برسد، چندین جلسه هم طول کشید و در این جهت، مثبت مقام معظم رهبری و منفی آقای منتظری بودند و مقام معظم رهبری، کمتر از اینهایی که شما می‌خواهید آنها را معرفی کنید نیستند و آقای منتظری هم حق مرجعیت ندارد و نمی‌تواند مرجع باشد.

اعلام نظرات جامعه مدرسین درخصوص مراجع از لحاظ شرعی بوده یا سیاسی؟

نظرات جامعه مدرسین از لحاظ شرعی اعلام شده و اصلا بحث سیاسی در این خصوص مطرح نبوده است. بنده در سن 80 سالگی هستم و جهنم را برای چه با نظر سیاسی بخواهم انتخاب کنم. این مباحث را که مطرح می‌شود، وظیفه شرعی خود می‌دانم و خوشبختانه کسانیکه در روزهای اول با بنده مخالفت می‌کردند که چرا مرجعیت مقام معظم رهبری را مطرح کرده‌اید، خیلی طول نکشید که همان‌ها با بنده در این جهت موافقت کرده و خودشان آمدند و به ما اعلام کردند؛ چون مرجعیت و موقعیت ایشان محرز و درست است.

شما چگونه به این نتیجه رسیدید و مرجعیت رهبری را از ابتدا اعلام کردید؟

بنده بهخاطر این‌که از نزدیک در دوران ریاست قوه قضاییه و بازنگری قانون اساسی با ایشان رابطه داشتم، بر این موضوع واقف بودم؛ زیرا در جریان بازنگری قانون اساسی، آقای خامنه‌ای رییس بودند و آقای هاشمی نایبرییس و بنده در آن زمان منشی بودم و شرایط کسالت حضرت امام سبب می‌شد که گاهی جلسه را فقط بنده اداره کنم، یعنی هر دو بزرگوار می‌رفتند جماران به ملاقات حضرت امام و در آن برهه آشنایی آقای خامنه‌ای با مبانی فقهی و علمی برای بنده محرز شد و در زمانی که مسئول قوه قضاییه شدم نیز وقتی فروعات را نزد ایشان مطرح می‌کردند، می‌دیدم که ایشان خیلی قوی‌تر از خیلی آقایان وارد بحث می‌شوند.

در مورد آینده جریان فتنه چه تحلیلی دارید؟

در جریان فتنه خیلی روشن است که سران فتنه تحت تأثیر تبلیغات خارجی و داخلی قرار گرفته و شاید بعضی از آنها نیز تا این حد، خودشان اطلاع نداشتند. برای همه کسانی که مختصری در جریان باشند، مثل روز روشن است که آنها در مقام براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و پشتیبانی خارجی را نیز به همین دلیل داشتند و از بعضی نیروهای داخلی نیز در این جهت بهره‌برداری شده بود که خوشبختانه با تدبیر بسیار جالب مقام معظم رهبری، این نقشه‌ها نقش بر آب شد. امروز سران فتنه خودشان هستند و خودشان و آن مثل معروف در خصوص آنها صدق می‌کند که وقتی در سلمانی مشتری نداشتند، سر همدیگر را می‌تراشیدند و در حال حاضر آنها چون مشتری ندارند، به دیدن همدیگر می‌روند و می‌نشینند صحبت‌هایی می‌کنند که یعنی ما هستیم، در حقیقت سران فتنه فکر می‌کردند با پشتیبانی‌هایی که از خارج و داخل داشتند، در فاصله کوتاهی نظام را از بین خواهند برد. ولی در این رابطه حضور مردم و تدبیر فوق‌العاده مقام معظم رهبری توانست این نظام را حفظ کند و نقشه‌های آنها را با شکست مواجه سازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات