صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۷۹۲۸۲

اخبار ویژه روزنامه های 1آبان89


ایران

دیگه چه خبر؟

عصبانیت BBC از کاهش بودجه دولتی خود

خبر اول این که بنگاه خبرپراکنی دولتی «بی‌بی‌سی» و حکومت انگلیس توافق کرده‌اند که مسئولان تأمین هزینه بخش جهانی بی‌بی‌سی از وزارت امور خارجه این کشور به بنگاه بی‌بی‌سی منتقل شده و تنها منبع رسمی تأمین بودجه به این بنگاه خبری منحصر شود. به‌عبارت دیگر از این به‌بعد بودجه‌ این شبکه تنها از طریق مالیات مردم انگلیس تأمین شده و وزارت امور خارجه این کشور که مأموریت طرح ریزی و پشتیبانی «عملیات روانی» در کشورهای هدف را بر عهده دارد، به ظاهر بودجه بی‌بی سی را قطع خواهد کرد. این مسئله نارضایتی دست‌اندرکاران این شبکه را به همراه داشته است.

اگر به حج بروم کاری می‌کنم که احمدی‌نژاد انگشت به دهان شود

خبر دیگر اینکه براساس خبرهای رسیده یکی از سران فتنه پس از مشاهده استقبال باشکوه مردم لبنان از دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان، در شرایط روحی نامناسبی به‌سر می‌برد. در همین راستا وی در دیدار گروهی از روزنامه‌نگاران با اشاره به انزوای رسانه‌ای خود از آنان برای مطرح شدن استمداد طلبیده است. او با اشاره به برخی پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی نزدیکانش برای سفر به حج گفت: اگر من به حج بروم آنچنان استقبالی از من خواهد شد که خواهید دید از استقبالی که لبنانی‌ها از احمدی‌نژاد کردند بیشتر خواهد بود و کاری می‌کنم که از این استقبال احمدی‌نژاد نیز انگشت به دهان بشود!

سران صهیونیستی از نزدیکی روابط ایران و مصر هراس دارند

شنیدیم که یک نشریه آلمانی در شماره اخیر خود طی گزارشی درخصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر تأکید کرده که رژیم صهیونیستی از نزدیکی مناسبات تهران - قاهره بیم و هراس دارد. مجله اشپیگل نوشته: جمهوری اسلامی ایران و مصر بعد از 31 سال روابط سرد،‌ اینک به هم نزدیک می‌شوند و این نزدیکی مناسبات می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از تحولات مثبت در منطقه باشد. اشپیگل افزوده: رژیم صهیونیستی با تردید و نگرانی این تحولات را دنبال می‌کند.

اخراج مجری امریکایی در پی اهانت به مسلمانان

با خبر شدیم که رادیو ملی مردمی امریکا (NPP) ناگزیر شد مجری خود را که به مسلمانان توهین کرده بود، اخراج کند. خوان ویلیامز از مجریان «رادیو ان‌پی‌آر» (NPR) بود که در برنامه «بیل اورایلی فکتر فاکس نیوز» به عنوان کارشناس حاضر می‌شود. برخی رسانه‌های امریکا از جمله شبکه فاکس‌نیوز به حمایت از ویلیامز پرداختند، اما مدیر NPR گفت او اصول حاکم بر رسانه‌ها را نقض کرده است. خوان ویلیامز در برنامه اورایلی فکتر درباره مسلمانان گفته بود: «وقتی که من سوار هواپیما می‌شوم و افرادی را می‌بینم که لباس مسلمانان را می‌پوشند یا اینکه خودشان می‌گویند مسلمان هستند، نگران می‌شوم.»

دست رد ترکیه بر سینه امریکا

دست آخر این که معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد ترکیه بر مخالفت کشورش با تحریم‌های ایران تأکید کرده است. علی باباجان در واشنگتن گفته: در حالی که بسیاری از شرکت‌های اروپایی، روسی و چینی هنوز به فعالیت‌های همه‌جانبه تجاری خود با ایران و یافتن درهای جدید تجاری ادامه می‌دهند، این برای تجار ترکیه عاقلانه نخواهد بود تا روابط تجاری خود با ایران را قطع کنند.

جمهوری اسلامی

جهت اطلاع 

*** برای اولین بار، یک ورزشکار ایرانی در مسابقات بین‌المللی وزنه برداری در کنار نماینده رژیم صهیونیستی قرار گرفت! این اقدام خلاف خط مشی جمهوری اسلامی در سوم مهرماه در وزن 105 کیلوگرم در مسابقات لهستان صورت گرفت و مسئولان فدراسیون وزنه برداری می‌گویند این کار را با مجوز سفارت ایران در لهستان کرده‌اند. مشروح گزارش ایسنا در این زمینه را در صفحه ورزشی روزنامه امروز بخوانید.

*** با اینکه هنوز حدود سه سال از دوره دولت دهم باقی مانده است، تلاش برای سامان دهی جناحی انتخابات ریاست‌ جمهوری دور بعدی شروع شده است. یک سایت اصولگرا دولت را به خاطر اینکه یکی از مسئولین دولتی در سفرهای استانی هیئت دولت، با دعوت افراد خاصی در استان، جلسه انتخاباتی برگزار می‌کند و در پی ساماندهی افراد برای انتخابات آینده ریاست جمهوری است، زیر سئوال برده، اما جالب اینست که بخش‌های دیگری از اصولگرایان نیز در شهرها و استان‌های مختلف تلاش‌هائی را برای یارگیری جهت انتخابات ریاست جمهوری و در رقابت با دولت یازدهم آغاز کرده‌اند.

کیهان

داغی که حماسه قم بر دل ضد انقلاب گذاشت (خبر ویژه)

همکار سازمان یک نومحافظه کار و صهیونیستی در آمریکا سفر آیت الله خامنه ای به قم را موفق ارزیابی کرد.

مهدی خلجی که با «مؤسسه واشنگتن برای خاورنزدیک» (WINEP)- همکاری می کند و پیش از فرار از کشور، یکی از دبیران سرویس روزنامه انتخاب بود، در گفت وگو با دویچه وله آلمان گفت: من معتقدم سفر آیت الله خامنه ای به قم سفر موفقی بوده است. این سفر نشان داد که حوزه علمیه آن قدر با جمهوری اسلامی همسو می باشد که به هیچ وجه نمی تواند حسابش را از نظام جدا کند. این نشان دهنده ثبات موقعیت جمهوری اسلامی است.وی با رد یاوه گویی برخی محافل ضد انقلاب مبنی بر ارتباط این سفر با تأیید مرجعیت رهبری تصریح کرد: من با این حرف موافق نیستم.

آیت الله خامنه ای به طور رسمی یک مرجع است در اوایل دهه 70 مرجعیت ایشان توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام شد. مجموعه فتواهای ایشان به فارسی در وب سایت شان در دسترس است. ایشان مقلد فراوانی دارد که نه تنها از او تقلید می کنند، بلکه وجوهات شرعی شان را به آیت الله خامنه ای می پردازند. آیت الله خامنه ای مرجعیت اش تثبیت شده و با موازینی که در جامعه شیعی وجود دارد، به هیچ وجه نمی شود درباره مرجعیت ایشان و رسمیت آن تردید کرد. من فکر نمی کنم که این سفر به هیچ وجه ارتباط به تأیید گرفتن برای مرجعیت داشته باشد.

خلجی گفت «پیام سفر این است که حوادث پس از انتخابات هیچ خللی در جایگاه و محبوبیت رهبری ایجاد نکرده است. آیت الله خامنه ای نیازی به این سفر برای گرفتن تأییدیه ندارد».

یادآور می شود استقبال تاریخی مردم و علمای موقع شناس قم از رهبر انقلاب باعث تغییر محور از سوی رسانه های ضدانقلاب شده است به نحوی که این رسانه ها و عوامل ضدانقلاب همکار آنها -که تا دیروز ادعا می کردند استقبال سردی از رهبر انقلاب در قم صورت خواهد گرفت- به فحاشی و اهانت مستقیم علیه استقبال میلیونی مردم و علما روی آورده اند.

رادیو زمانه (رادیو بردگان) در پیگیری این فاز عقده گشایانه، از قول محمد برقعی (یکی از اعضای گروهک ملی- مذهبی و مقیم آمریکا) به استقبال علما و مردم حمله کرد و گفت: عده ای از روحانیون ترسو هستند، عده ای محافظه کارند، عده ای منافع دارند، عده ای ذهنشان تیز نیست. الان در حوزه یک مشت فرصت طلب ردیف می شوند و استقبال می کنند]![ غیر از بسیجی که حکومت در سراسر کشور می کند تا مردم را در نقطه ای جمع کند، مردم سودجویی هم هستند، تماشاچی هم هستند و فضا را پر می کنند. این نشان دهنده هیچ چیزی نیست. این تصاویر می تواند آمریکایی ها را بترساند اما نه ما را. در کشورهای جهان سومی، دو میلیون جمعیت را برمی دارند و می آورند. آنها می توانند از همه کشور بسیج کنند و نیرو بیاورند یا مردم را تهدید کنند]![

در این میان سایت هایی نظیر بالاترین و خودنویس و... فحاشی های علنی گسترده ای علیه مراجع و علما و مردم منتشر کردند که شدت عصبانیت رسانه های ضدانقلاب خارج نشین را از حماسه بزرگ قم نشان می دهد. اغلب این فحاشی ها قابل انتشار نیست. سایت خودنویس در این میان نوشته است «شماری از وابستگان زندانیان دستگیر شده نامه به مراجع نوشته اند. کدام مراجع؟ این امامزاده ها که مراد شما را نمی دهند، چه خوشتان بیاید و چه بدتان بیاید. این مراجع]...[ به شما کمک کنند؟ همه این مراجع یکی هستند. زهی خیال باطل!

جوابیه فاضل میبدی و پاسخ کیهان (خبر ویژه)

به دنبال درج خبر ویژه ای در شماره چهارشنبه گذشته کیهان، محمدتقی فاضل میبدی توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این توضیح نوشت: «مطالب نسبت داده شده به اینجانب واقعیت ندارد. 1) مقاله ای با عنوان «فتنه حاکم و ذلت مومن» برگرفته از سایت کلمه نسبت به اینجانب آورده شده باید گفت؛ این مقاله در گذشته نوشته شده و هیچ ارتباطی با سفر مقام محترم رهبری به شهر قم ندارد. حال سایت کلمه از کجا برگرفته است، نمی دانم. 2) در این روزنامه بنده را به عنوان باند مهدی هاشمی معرفی کرده که تنها می توان بر آن خندید. اینجانب در اوایل دهه 60 در سپاه از مخالفان سیدمهدی هاشمی بودم به گونه ای که اختلاف من و ایشان در محضر آیت الله خامنه ای به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع مطرح شد. شاید دوست قدیمی بنده آقای حسین شریعتمداری این موضوع را به یاد داشته باشند. و مدارک آن در سپاه موجود است.

3) در آن روزنامه مجمع محققین و مدرسین را به عنوان گروهک جعلی یاد کرده اید. باید بگویم که اینجانب عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین هستم و این مجمع علاوه بر این که شناسنامه دار و قانونی است، تمام اعضای آن از مدرسین و محققین بنام و شناخته شده حوزه علمیه می باشند. تقاضا می شود به ادبیات خود توجه فرمایید که هر حزب و گروهی که نسبت به وضع موجود انتقاد دارد از واژه های تحقیرآمیز استفاده نکنید».

درباره این واکنش چند نکته شایسته یادآوری است: 1- اولا باید پرسید سایت های فتنه گر نظیر کلمه، بالاترین و جرس، چطور تصادفا مقاله «مغالطه آمیز» کذایی را یافته و در اولین روز سفر رهبر معظم انقلاب به قم و علیه این سفر منتشر کرده اند تا استقبال «موقع شناسانه» و از سر بصیرت مردم و علمای گرانقدر در قم را تخطئه کنند و دروغ قبلی درباره «پیش بینی استقبال سرد» را بدین طریق بپوشانند؟ 2- درباره ادعای بند دوم و سوم، باید یادآور شویم که کار ویژه باند مهدی هاشمی و بقایای آن، «منفی بافی و شایعه پردازی و دروغ پراکنی علیه ولی فقیه- از روزگار حضرت امام(ره) تا به امروز- همراهی با جریان فتنه و منافقین، موازی سازی انحرافی در برابر جامعه مدرسین و ایجاد اختلاف میان روحانیت و مسئولان» بوده که جریان موسوم به «مجمع محققین» هم به ویژه در طول یک سال و نیم گذشته فتنه نفاق جدید، در خدمت به این رویکرد کم نگذاشته است. چگونه می توان مدعی مخالفت با سیدمهدی هاشمی معدوم بود اما به سیره نفاق آلود و شیطنت آمیز او عمل کرد؟ 3- در خبر ویژه کیهان(که ناظر به خبر عام تری بود و در حاشیه، به تلاش مذبوحانه رسانه های فتنه گر به استناد مقاله آقای فاضل میبدی اشاره می کرد) به دفاع نامبرده از جریان استعماری و ضد اسلامی «بهائیت» و همچنین دفاع او از جدایی دین از سیاست در مصاحبه با رسانه های بدنامی چون رادیو فردا و رادیو زمانه اشاره داشت، که در توضیح ارسالی مسکوت مانده است. حق بدهید که افکار عمومی و مخاطبان باهوش نتوانند عنوان غیرواقعی «مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» را با جریان دفاع از فتنه گری و دفاع از بهائیت و جدایی دین از سیاست یکجا جمع کنند.

نتانیاهو: ایران به مرز اسرائیل رسیده است (خبر ویژه)

رئیس رژیم صهیونیستی می گوید باید به واسطه صلح با فلسطینیان، به آمریکا کمک کرد تا بر چالش ایران فائق آید. این اظهارات آرزوگونه و ناشدنی در حالی ابراز شده که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به عقب نشینی چند سال پیش از خاک غزه (بخشی از خاک فلسطین) ابراز پشیمانی کرد.

شیمون پرز در دیدار سران گروه های یهودی در بیت المقدس اظهار داشت: پیشرفت در مذاکرات صلح خاورمیانه با فلسطینیان می تواند به سیاست آمریکا در قبال ایران و برنامه هسته ای آن کمک کند. پایان نزاع اسرائیل و فلسطین باعث تقویت وضعیت امنیتی ایالات متحده در خاورمیانه خواهد شد و می تواند به انزوای ایران کمک کند. اگرچه اسرائیل نمی تواند کمک های آمریکا به اسرائیل را به طور کامل جبران کند، اما قادر است در حد خود، با خاتمه دادن به درگیری مختصر با فلسطینیان، به آمریکا کمک کند. در حالی که آمریکا می کوشد نیازهای امنیتی اسرائیل را درک کند و به آن واکنش نشان دهد، اسرائیل هم می تواند نیازهای امنیتی آمریکایی ها را درک کند.

وی گفت: «اگر ما بتوانیم به درگیری ثانوی خود با فلسطینیان خاتمه دهیم، به تشکیل ائتلاف ضد ایرانی در خاورمیانه کمک کرده ایم. پایان گرفتن خصومت بین اسرائیل و فلسطینیان به آمریکا اجازه خواهد داد تا توجه خود را بر تهدیدی که از جانب ایران وجود دارد، متمرکز کند.

پرز همچنین گفت: «ما تنها جنگیدیم اما نمی توانیم تنها دوام بیاوریم. ما برای موجودیت خود به دوستی ایالات متحده نیاز داریم. این امر آسانی نیست اما واقعیت این است. ما نمی توانیم به تنهایی به حیات خویش ادامه دهیم.

اظهارات پرز درباره لزوم سازش با فلسطینیان برای تمرکز آمریکا روی تهدید ایران در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی در کنست (پارلمان) اسرائیل تاکید کرد: ما از جنوب لبنان و نوار غزه خارج شدیم، حکومت ایران جای ما را پر کرد و با ما هم مرز شد.

وی افزود: «ما از جنوب لبنان نیروهای خود را بیرون آوردیم و ببینید که امروز چگونه حکومت اسلامی ایران به جدار مرزی ما رسیده است. و از غزه بیرون آمدیم و ببینید که چگونه ایران خود را به جدار مرز اسرائیل رسانده است. نباید امکان داد چنین وضعی برای بار سوم تکرار شود».

یادآور می شود مذاکرات سازش که پس از 2 سال تعطیلی با فشار و وساطت آمریکا از سر گرفته شده بود پس از یک ماه کش و قوس بی نتیجه، به خاطر از سرگیری شهرک سازی توسط صهیونیست ها در کرانه باختری رود اردن متوقف شد.

شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در حالی نزاع فلسطین - اسرائیل را چالش فرعی و درجه دوم می داند که ملت فلسطین و تمام ملت های جهان، رژیم اسرائیل را نامشروع و اشغالگر می دانند. از سوی دیگر سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با گستاخی - و با وجود اذعان به اشغال فلسطین و آواره کردن مردم آن- اعلام کرد اجازه نخواهد داد میلیون ها آواره فلسطینی به خانه و سرزمین خود بازگردند.

اما درباره ادعای پرز مبنی بر اینکه «ما به تنهایی جنگندیم» باید یادآور شد که اساس تشکیل رژیم صهیونیستی به واسطه مداخله مستقیم رژیم استعماری انگلیس، واگذاری فلسطین به صهیونیست ها و تجهیز مالی و تسلیحاتی آنها امکانپذیر شد و پس از آن نیز همواره انگلیس و آمریکا و برخی دولت های اروپایی به طور دربست از صهیونیست ها جانبداری کرده اند.

ایران به واسطه کشورهای اسلامی تحریم ها را دور می زند (خبر ویژه)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد «ایران با تاسیس بانک و موسسات مالی در کشورهای اسلامی، تحریم ها را دور می زند». همزمان، دولت ترکیه با فشار آمریکا برای قطع روابط تجاری با ایران مخالفت کرد.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: ایران از طریق خرید یا افتتاح موسسات مالی یا شعب بانکی در دیگر کشورها از جمله کشورهای اسلامی، دسترسی خود به نظام بانکی جهان را حفظ می کند و می کوشد به چرخه مالی جهان متصل بماند.

وی اگرچه مدعی بود تحریم ها اثرگذارند، در عین حال اذعان کرد: ما بر این باوریم که ایران دارای نقش مهمی در منطقه است. ما از اعضای اوپک می خواهیم این نقش را به رئیس جدید خود- ایران- یادآور شوند.

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است که فشارهای آمریکا- از جمله از طریق استوارت لوی معاون وزیر خزانه داری- برای کاهش مبادلات تجاری ترکیه با ایران به نتیجه نرسیده است. لوی اخیرا به ترکیه سفر کرده بود.

روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: ترکیه فشار آمریکا برای کم کردن مبادلات تجاری با ایران را پس می زند و سرپیچی می کند. علی باباجان معاون نخست وزیر ترکیه چهارشنبه در واشنگتن گفت «شرکت های ترکیه آزادند در مورد تجارت با ایران خودشان تصمیم بگیرند». آنکارا لابی های مصرانه علیه ایران را رد می کند. این کشور، همسایه غربی ایران است و کوتاهی ترکیه در عمل به تحریم ها، اثربخشی فشارها را تهدید می کند. اردوغان ماه گذشته گفته بود ما می خواهیم تجارت با ایران را به 3 برابر برسانیم.

لس آنجلس تایمز اضافه کرد: باباجان معاون اردوغان که یکی از بنیانگذاران حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه است می گوید «در حالی که بسیاری از شرکت های اروپایی، چینی و روسی کماکان با ایران تجارتی عمده دارند، قطع مناسبات شرکت های ترک با شرکت های ایرانی عاقلانه نیست». ترکیه یک سوم انرژی مورد نیاز خود را از ایران می گیرد و مبادلات بازرگانی دو کشور، که ارزش آن بیش از 10 میلیارد دلار است، بخصوص برای مناطق فقیرنشین ترکیه در مجاورت مرز ایران اهمیت دارد.

استوارت لوی معاون صهیونیست وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته در جریان دیدار از ترکیه گفته بود: ترکیه نقش مهمی در اعمال تحریم ها علیه ایران دارد و اجرای تحریم ها از سوی ترکیه به اندازه فشار تمام کشورهای دیگر اهمیت دارد.

با این حال روزنامه وال استریت ژورنال معتقد است: ترکیه در ماه های اخیر به عنوان حلقه کمکی ایران معرفی شده و به خاطر عدم حضور در فشارها، تلاش برای تحریم ایران را بی اثر می کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه از موفقیت های تازه ایران در روزگار تحریم (خبر ویژه)

نخست وزیر ایتالیا گفت: «می ترسم تحریم ها علیه ایران موفقیت آمیز از آب درنیاید» همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «ایران ضمن دور زدن تحریم ها به موفقیت های سیاسی بزرگی در عرصه سیاست خارجی نایل آمده است.»

سیلویو برلوسکنی درگفت وگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه ضمن دعوت غرب به رویکرد معتدل و پرهیز از افراطی گری، در اثرگذاری تحریم ها ابراز تردید کرد و اظهار داشت: احتمالاً رویکرد معتدل مفیدتر خواهد بود. ما در تحریم ها مشارکت می کنیم اما من ترسم از این است که تحریم ها علیه ایران موفقیت آمیز از آب درنیاید.

وی اضافه کرده است: اعمال تحریم از سوی شورای امنیت معمولاً باعث تقویت حکومت ها شده که نمونه آن کشور کوباست.

برلوسکنی از چین و روسیه خواست از نفوذ خود برای اثرگذاری تحریم ها استفاده کنند؛ چیزی که رادیو فردا در توضیح آن می نویسد: چین و روسیه همواره در مورد اعمال تحریم ها با تردید رفتار کرده اند. حجم معاملات تجاری ایران و ایتالیا 6 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

همزمان با تردیدافکنی نخست وزیر ایتالیا در تحریم های ضد ایرانی، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: به رغم گسترش تحریم ها و بی اقبالی غرب به ایران، جمهوری اسلامی در ماه های اخیر توانسته در سطح منطقه به پیروزی هایی دست یابد. سفر مهم محمود احمدی نژاد به لبنان یکی از این موفقیت های بزرگ بود. همچنین معرفی ایران به عنوان یک بازیگر اصلی در صحنه افغانستان از سوی آمریکا و نیز سفر نوری مالکی به تهران و احتمال نخست وزیری وی در عراق، دو پیروزی عمده دیگر ایران در عرصه سیاست منطقه ای است.

خبرگزاری فرانسه اضافه می کند: علاوه بر اینها دستیابی ایران به ریاست سازمان پرنفوذ اوپک بعد از 36 سال پیروزی دیگری برای جمهوری اسلامی محسوب می شود. ریاست بر اوپک به این دلیل مهم تلقی می شود که هم پیمانان سنتی آمریکا، همچون عربستان، نقش مهمی در انتخاب نامزدهای ریاست این سازمان حساس بین المللی بازی می کنند. ایران همچنین در دورتر از مرزهای خود نیز توانسته روابط نزدیک تری با برزیل (که قدرتی نوظهور در صحنه جهانی است) برقرار کند و این علاوه بر روابط گرم این کشور با ونزوئلاست که رئیس جمهور آن نهمین سفرش به ایران را همین هفته انجام داد.

این خبرگزاری می نویسد:کامیابی های یاد شده جایگاه ایران را در گفت وگوهای ماه آینده ایران با کشورهای غربی بر سر پرونده هسته ای این کشور قوی تر کرده است. این گفت وگوها از اکتبر سال گذشته در بن بست مانده است. با این اوصاف احتمال انزوای ایران، بخصوص در منطقه خاورمیانه، سخت است. یک دیپلمات به شرط ناشناس ماندن می گوید که نمی توان نفوذ ایران در منطقه را نادیده گرفت و انکار کرد. دیپلمات دیگری به افزایش تحرک سیاسی ایران در آفریقا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آسیا برای مقابله با تحریم ها اشاره می کند.

قدس

اخبار ویژه 

رهبرانقلاب: آقای مروی ! من این دغدغه را دارم

مرکزخبرحوزه- حجةالاسلام والمسلمین مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری در نشست طلاب مدرسه علمیه شهیدین قم به نقل برخی دیدگاه ها و نظرات رهبر انقلاب پرداخته که در بخشی از آن آمده است:

*این که گفته می شود، فلان قضیه اتفاق افتاد و رهبری خبر نداشتند یا به ایشان نگفتند و در جریان نبودند، کذب محض است. زیرا معظم له نسبت به همه موضوعات و مباحث، اشراف کامل دارند. این گونه نیست که کسی بخواهد به معظم له خط بدهد، یا القایی بکند، برای ایشان جلسه بگذارد و یا تعیین تکلیف کند، خیر، آقا از درایت و تدبیر فوق العاده ای برخوردار هستند.

* در همین سفر قم، ایشان از همه برنامه های سفرشان مطلع بودند و در جریان کامل دیدارها قرار داشتند، حتی در بسیاری از جزئیات نظر می دهند. برای نمونه، ایشان افرادی را که قادر به نشستن روی زمین نبودند، نام بردند و تأکید کردند که حتماً در اتاق صندلی باشد، سپس فرمودند: برخی هم روی پتو می نشینند.

* در دیدار روز پنجشنبه گذشته، ایشان تأکید کردند: در سفر قم به مسؤولان بگویید حتماً، تبلیغات سفر غلو آمیز نباشد، تعریضی به علما، بزرگان و دیگران نباشد، تعریفها بی جا نباشد، من می خواهم با طلبه ها صحبت کنم و با روحانیون حرف دارم. یکی از دغدغه های من در سفر به قم، که ذهن مرا مشغول کرده این است که مبادا این آقایون(محافظان) زمانی که علما و بزرگان برای دیدار می آیند، چون آنها را نمی شناسند به آنها بی احترامی کنند. من این دغدغه را دارم، آقای مروی برای این جریان چه می کنید؟

* با آقا رفته بودیم کوه پیمایی، تعدادی از پاسداران با لباس شخصی جلوتر حرکت می کردند، فردی از روبرو می آمد، یکی از پاسدارها مسیر او را عوض کرد و او را از مسیر دیگری راهنمایی کرد. آقا که این صحنه را دیدند به آن پاسدار گفتند: چرا راهش را کج کردید؟

پاسدار پاسخ داد: ببخشید. ایشان پاسخ دادند: این بخشیدن ها تا کی باید ادامه داشته باشد و با ناراحتی فراوان گفتند: تا کی باید ببخشم؟ «حد یَقِف» این بخشیدن ها کجاست؟ اگر این آقا می آمد و یک سیلی به من می زد، برای من قابل تحمل تر بود تا این که راهش را کج کردی.

* در یکی از سفرها جوانی در میان جمعیت اهانت هایی کرد که پاسداران او را گرفتند و بردند، شب آقا برای استراحت رفتند، اما چند لحظه بعد برگشتند و گفتند:«آن جوانی که پاسداران در میان جمعیت گرفتند چه شد؟ ببینید کیست. اگر گروهکی است و با نظام مشکل دارد و پرونده دار است که هیچ، مأموران وظیفه خودشان را انجام دهند، اما اگر بخاطر من و بر هم زدن سخنرانی من، او را گرفته اند، به پاسدارها بگویید؛ همین امشب آزادش کنند.

ادعای جدید آمریکا درباره دور زدن تحریم ها

ایسنا- مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ایران در تلاش است با گشودن بانکهایی در کشورهای مسلمان از تحریم ها اجتناب کند.

افزایش شمار طرفداران احمدی نژاد در آمریکا

باشگاه خبرنگاران- سخنرانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و درخواست وی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب حادثه 11 سپتامبر سبب افزایش چشمگیر طرفداران احمدی نژاد در آمریکا شده است. به گزارش روزنامه اسلام پست، بسیاری از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان حقیقی در آمریکا با دیدگاه رئیس جمهور ایران در این باره موافق هستند.

اقدام بحث برانگیزامارات

ایسنا - دولت امارات پایگاه نظامی دریایی را در نزدیکی تنگه هرمز افتتاح کرد. به گزارش سایت امارات الیوم، مسؤولان نظامی امارات اعلام کردند، بر اساس اهمیت استراتژیکی که امارت الفجیره از آن برخوردار است، مسؤولان این کشور توجه به ایجاد یک پایگاه نظامی دریایی در نزدیکی تنگه هرمز را که از اهمیت استراتژیک و اشراف بر دریای عمان برخوردار است، را خواستار شدند.

نگرانی اسرائیل از سفر هیأت پارلمانی آلمان به ایران

عصر ایران- مقامات اسرائیلی از سفر اخیر یک هیأت پارلمانی آلمان به ایران ابراز نگرانی کرده اند. به گزارش روزنامه صهیونیستی«جروزالم پست» یک مقام اسرائیلی که نامی از او برده نشده این سفر را «تأسف برانگیز و غیرسازنده» خوانده که پیام درستی را به ایران منتقل نمیکند.دوشنبه هفته پیش، یک هیأت پارلمانی از آلمان برای یک دیدار شش روزه وارد ایران شد.

نوه آیةا... سیستانی از رهبر انقلاب چه خواست؟

تابناک - در یکی از دیدارهای چند روز گذشته با رهبر انقلاب در قم، حجة الاسلام سیدجواد شهرستانی داماد و رئیس دفتر حضرت آیةا... العظمی سیستانی با پسر و نوه نوجوانش خدمت رهبری رسیدند و نوه آیةا... سیستانی چفیه رهبری را از ایشان گرفت.

جلسات انتخاباتی در سفر استانی!

جهان - همزمان با انجام سفرهای استانی هیأت دولت، یکی از نزدیکان رئیس جمهور و از مقامات ارشد دولتی به فکر تبلیغات در انتخابات آینده ریاست جمهوری است که تا کنون در چند استان با مسؤولان محلی جلساتی خصوصی برگزار کرده است.

آمادگی ژاپن برای فروش هواپیمای دست دوم به ایران

عصر ایران - رئیس شرکت هواپیمایی ژاپن اعلام کرد که این شرکت ممکن است هواپیماهای دست دوم بویینگ 747 به ایران بفروشد.

میسان: آمریکا تجزیه می شود

رجا - تیری میسان، پژوهشگر فرانسوی و سردبیر پایگاه خبری «ولترنت» در گفتگو با تارنمای «باراک اوباما دات آی آر» گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده باید منتظر تجزیه و فروپاشی این کشور باشیم.

تهدید دانشجویان به ترک سخنرانی مشایی

فارس - پس از آنکه اعلام شد، اسفندیار رحیم مشایی به جای رئیس جمهور در مراسم اختتامیه بیست وپنجمین همایش جشنواره ملی قرآن سخنرانی می کند، دانشجویان تهدید کردند که به هنگام سخنرانی رئیس دفتر رئیس جمهور محل سالن را ترک می کنند.

رسالت

شنیده ها و نکته ها

چفیه رهبری بر دوش نوه آیت الله سیستانی

دیدارهای چند روز گذشته مراجع، علما و فضلای حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب که معمولا در دو نوبت بعد از ظهر و بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود، با حاشیه های جالبی همراه بوده است.

 یکی از این دید و بازدیدها که در آن حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی ـ داماد و رئیس دفتر حضرت آیت الله سیستانی ـ با دو پسر  نوجوانش خدمت رهبری می‌رسند، حاشیه جالبی داشت.

 در این دیدار و در همان حین که حجت‌الاسلام شهرستانی فرزندان خود را به عنوان نوه  آیت‌الله‌سیستانی معرفی می‌کردند نوه کوچک آیت‌الله سیستانی با اشتیاق خاصی چفیه رهبری را از ایشان می‌گیرد تا بیت آیت‌الله‌سیستانی هم چفیه رهبر انقلاب را با خود برده باشند.

موسوی و کروبی  قاتل جنبش سبز هستند

در جریان جشن تولد! یکی از مقامات سابق اجرایی،وی در پاسخ به درخواست برخی از مهمانان برای همراهی با موسوی و کروبی گفته است: من نگران وضع موجود هستم، این آقایان راه صحیح را نمی‌روند.

وی ادامه داده است:  نمی خواهم ناراحتتان کنم اما واقعیت این است که به‌خاطر برخی عملکردها این جریان شبکه‌های اجتماعی را از دست داده است، اگر به‌دور از احساسات  و واقع بینانه قضایا را رصد کنیم می بینیم که ریزش قابل توجه ای در بدنه طرفداران  خود داشته ایم. در فضای مجازی الان هم موفق نیستیم و هنوز نتوانسته‌ایم شبکه اجتماعی قبل را احیاء کنیم.

وی افزوده است: نمی خواهم همه تقصیر ها را به گردن موسوی و کروبی بیندازم ، من و دیگران هم  دراین باره مقصر بوده ایم اما این آقایان نمی خواهند بپذیرند که  این جنبش مد نظرشان به حالت کما رفته و آنها مسبب اصلی این  واقعه هستند.این مقام سابق اجرایی همچنین گفته است : بزرگترین مشکل ما در حال حاضر خودخواهی ها و منیت هایی است که گریبان بزرگان جریان اصلاحات را گرفته است و اگر دیر بجنبیم و به‌خودمان نیاییم مرگ این جریان حتمی است و آن‌وقت پشیمانی  دیگر فایده ای ندارد.

پرداخت حقوق و مزایا به یک فتنه‌گر از بیت المال

طبق اطلاع موثق زهرا رهنورد همسر میر حسین موسوی یکی از سران فتنه کماکان از دانشگاه تهران حقوق دریافت می کند. علی رغم اینکه وی بیش از یکسال است که در این دانشگاه تدریس نمی کند ولی حقوق و مزایای وی به عنوان رئیس گروه فرهنگ و هنر دانشگاه تهران به صورت کامل پرداخت می شود. 

عروس آذربایجان که همیشه با کوچکترین مسئله ای که برای خود و همسرش اتفاق می افتاد جنجال راه می انداخت  تاکنون درباره این دریافت از دولتی که ادعا می کنند قبولش ندارند سکوت کرده و هر ماه حقوق  خود را  دریافت می کند.

گفتنی است رئیس دانشگاه تهران اخیرا طی ابلاغیه ای خواستار مشخص شدن وضعیت وی و چند نفر دیگر از جریان فتنه -که قبلا در دانشگاه تهران تدریس می کرده اند ولی حالا دیگر فعالیتی در این دانشگاه ندارند اما کماکان حقوق  دریافت می کنند - شده بود که تاکنون متولیان امر در دانشگاه تهران به این ابلاغیه واکنشی نشان نداده اند.

جوان آنلاین

تلاش ناکام جریان انحرافی برای نفوذ در دفاتر مراجع

تلاش جریان انحرافی اصولگرایان برای نفوذ در دفاتر برخی مراجع با ناکامی مواجه شده است.

   تلاش جریان انحرافی اصولگرایان برای نفوذ در دفاتر برخی مراجع با ناکامی مواجه شده است.

به گزارش«جوان آنلاین»،جریان انحرافی اصولگرایان در ادامه فعالیت های انتخاباتی خود برخی تلاش ها را برای ارتباط گیری با برخی اعضای دفاترمراجع تقلید را سازماندهی کرده بودند که با هوشیاری این افراد درپی گیری اهداف خود ناکام مانده اند.گفته می شود پیشنهاد جهت سپردن مدیریت و مسئولیت،عضویت درهئیت مدیره برخی نهادها،تامین مایحتاج مالی و امکانات لجستیکی،دعوت برای حضور در برخی جلسات،ارسال برخی پکیج های تبلیغاتی متعلق به عنصر محوری این جریان ازجمله اقداماتی بوده که در این زمینه سازماندهی شده بود.در این زمینه گرچه برخی فعالان سیاسی معتقدند این اقدام تلاشی برای جلب و جذب برای پوشش گیری در پشت مراجع بوده اما ازدیگر سو برخی معتقدند این اقدامات تلاشی جهت ایجاد اختلاف در دفاتر مراجع بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات