تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۱۸۳۰۸۵

متن کامل گزارش نقض حقوق بشر آمریکا در سال- 2009 (بخش چهارم)

اشاره: با توجه به اینکه از هر 10 نفر زندانی 6 نفر دارای بیماری روانی است، برخی از زندان‌های ایالات متحده به‌صورت «تیمارستان‌های جدید» برای معتادان به مواد ‌مخدر و بیماران روانی درآمده است. به گزارش خبرگزاری فارس، مدیریت بحرانی زندان‌ها در آمریکا روز به‌روز وخیم‌تر می‌شود به طوریکه واشنگتن پست در تاریخ 7 آوریل 2009 گزارش کرد: آزار جنسی زندانیان یکی از بزرگترین رسوایی‌ها درخصوص نقض حقوق بشر در زندان‌های آمریکاست.

شیوع بیماری‌های واگیردار بین زندانیان آمریکا
در دهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال 2009 که به ‌منظور حمایت و پشتیبانی از حقوق بشر و حق آزادی اساسی و انسانی مردم سراسر جهان و مقابله با تروریسم برگزار شد، یکی از گزارشگران اعلام کرد: آمریکا مجموعه‌ای از فعالیت‌های همه‌جانبه‌ را در نقض حقوق بشر انجام داده است و با این مفاد کنوانسیون سازمان ملل علیه شکنجه و آزار و اذیت زندانیان را نقض کرده است که ازجمله آنها می‌توان تبعید، بازداشت‌های مخفیانه درازمدت و شکنجه زندانیان را نام برد. این گزارشگر در ادامه گفت: براساس گزارشی که در شصت‌و‌چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، آمریکا و پیمانکاران خصوصی‌اش مردان مسلمانی را که در عراق و سایر کشورها بازداشت کرده بودند مجبور می‌کردند که به یکدیگر تجاوز کنند. موارد متعدد تجاوز به زندانیان توسط کارکنان زندان گزارش و ثبت شده است. براساس گزارش واشنگتن پست (11 سپتامبر 2009) در طول چند سال گذشته آمار تجاوز افسران و کارکنان زندان به زندانیان دو برابر شده است. بیش از سی درصد از زندانبانان به‌دلیل تجاوزات جنسی دارای پرونده قضایی هستند. 40 درصد از این افراد نیز جنایات دیگری غیر از جنایات جنسی در پرونده‌شان وجود دارد.
شیوع بیماری‌های واگیردار بین زندان‌ها ازجمله مواردی است که در بین زندانیان به چشم می‌خورد. وزارت دادگستری آمریکا در گزارش خود آورده است. 20231 زندانی مرد و 1913 زندانی زن تا پایان 2008 به ویروس ایدز مبتلا شده و آزمایش ویروس اچ.آی.وی آنها مثبت در آمده است. این مربوط به افرادی است که تن به آزمایش داده‌اند. مطابق آمار دیگر بین 5/1 تا 9/1 درصد از زندانیان مرد و زن زندان‌های آمریکا ایدز دارند. از سال 2007 تا 2008 تعداد زندانیان مبتلا به ایدز در بین زندان‌های کالیفرنیا، میسوری و فلوریدا به ترتیب 246، 169 و 166 نفر که پرونده جدیدی باز کرده‌اند، مشاهده شده است. در سال 2007 بیش از 130 زندانی بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست دادند. گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مارس 2009 حاکی از این است که تجهیزات و وسایل ضروری برای درمان بیماران مبتلا به ایدز در زندان ایالتی نیویورک وجود ندارد. در این گزارش آمده است زندانی‌های مبتلا از سایرین جدا نبوده و مدیریت زندان از در اختیار گرفتن وسایل پزشکی برای مبتلایان نیز خودداری می‌کند.
زندان‌های آمریکا تیمارستان‌های جدید بیماران روانی
با توجه به اینکه از هر 10 نفر زندانی 6 نفر دارای بیماری روانی است، برخی از زندان‌های ایالات متحده به‌صورت «تیمارستان‌های جدید» برای معتادان به مواد ‌مخدر و بیماران روانی درآمده است. در تاریخ 10 می 2008، اکونومیست گزارش داد که ایالات متحده ازجمله اندک کشورهایی است که در آن، تبهکاران از حقوق خود محرومند. برخی از ایالت‌های آمریکا حتی رأی دادن را برای تبهکاران قدغن می‌کنند.
ازسوی دیگر، از سال 1979 تا 2009 در آمریکا 7 هزار و 713 نفر به‌وسیله صندلی الکترونیکی یا تزریق سم اعدام شده‌اند. یعنی به‌طور متوسط ظرف این مدت سالیانه 257 نفر اعدام شده‌اند. اکثر اعدام‌ها در آمریکا به‌وسیله صندلی الکترونیکی و تزریق سم انجام می‌شود. هم‌اکنون نیز فهرست 53 نفره زنان محکوم به اعدام و در انتظار مرگ در آمریکا وجود دارد که دراین بین، «ترزا لویس» زنی 41 ساله با نارسایی ذهنی بود که 23 سپتامبر 2010 اعدام شد.
ترکیب زندان‌ها نیز در آمریکا نژادپرستانه است: از هر 15 سیاه‌پوست، یکی از آنها زندانی هستند و از هر 9 نفر یکی از آنها بین 20 تا 34 سال سن دارد و از هر 36 نفر آنها، یک نفر هیسپانیک است. دو‌سوم از آنهایی که در حبس ابد به‌سر می‌برند، آمریکایی‌های سیاه‌پوست یا آمریکای لاتینی هستند و در پرونده ایالت نیویورک، تنها 3/16 درصد از زندانیان سفیدپوست هستند.
مأموران پلیس مسئول برقراری امنیت هنگام قماربازی
پلیس آمریکا سالیانه موارد متعددی از نقض قانون علیه شهروندان را مرتکب شده‌ است. واشنگتن پست در تاریخ 19 ژانویه 2009 در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی این خبرگزاری منتشر شد، گزارش کرد: دفتر ایالتی بررسی و تحقیقات آمریکا (اف.بی.آی) در ازای گرفتن مبلغی از تعدادی از توزیع‌کنندگان اصلی مواد مخدر در این منطقه، 4 مأمور پلیس را مسئول برقراری امنیت هنگام قماربازی این گروه در طول 2 سال گذشته کرده است. علاوه‌بر آن این پایگاه خبری در نوامبر 2009 گزارش دیگری را منتشر کرد مبنی‌بر آنکه رئیس پلیس سابق یکی از شهرهای ایالت جورجیای آمریکا به اتهام فروختن یک تفنگ مسروقه به یکی از شهروندان این شهر تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری «شیکاگو بریکینگ نیوز» در سپتامبر 2009 یکی از مأموران پلیس شیکاگو خارج از زمان خدمتش درحالی که ترافیک سنگینی در جریان بود یک راننده اتوبوس را به خاطر اینکه مسیر او را مسدود کرده بود، کتک زد.
پایگاه خبری «شیکاگو تریبون» در تاریخ 19 سپتامبر گزارش کرد: 4 تن از مأموران سابق پلیس در شیکاگو متهم به دریافت رشوه‌ای در حدود 500 هزار دلار از یکی از توزیع‌کنندگان اسپانیایی مواد مخدر شدند که این دلال مواد مخدر این مبلغ را به‌خاطر فرار از دست قانون به آنها داده بود.
در ژولای 2009 اف.بی.آی چهار نفر از مأموران خود را به ‌دلیل حمایت غیرقانونی از رهبران مواد مخدر در طول دو سال گذشته و گرفتن رشوه از آنان تحت بازجویی قرار داد. به گزارش پایگاه خبری «هافینگتون پست» در تاریخ 8 اکتبر 2009، ایست‌های بازرسی در شهرهای بزرگ آمریکا سالیانه در حدود 1 میلیون نفر را تفتیش و بازرسی بدنی می‌کنند که این میزان در مقایسه با چند سال قبل مقدار قابل توجهی است.
استفاده بی رویه از دستگاه‌های شوکر علیه افراد بی‌گناه
مطابق آمار پلیس آمریکا سالیانه جلوی بیش از 1 میلیون شهروند خود را بی‌دلیل گرفته و آنها را بازخواست می‌کند و در نهایت با یک معذرت ‌خواهی شهروندان را رها کرده و یا برای انجام تحقیقات بیهوده به اداره پلیس می‌برد.
میزان شکایت از افسران پلیسی که علیه شهروندان خشونت مرتکب شده‌اند، دو برابر شده است. تنها در یک نمونه از این دست حوادث در سوم سپتامبر 2009 پلیس سن خوزه با باتوم و گاز اشک‌آور بیش از 10 بار دانشجویی را به باد کتک گرفت که پخش این تصاویر رسوایی بزرگی برای پلیس به بار آورد.
به گزارش پایگاه خبری «مرکوری نیوز» در تاریخ 10 اکتبر 2009 یکی از دانشجویان دانشگاه ایالتی «سن خوزه» توسط 4 تن از نیروهای پلیس این شهر بیش از 10 مرتبه با باتوم و تفنگ شوک‌دهنده برقی «تاسر» مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت. پایگاه خبری «بلاگ.اورگان» در تاریخ 23 اکتبر 2009 گزارش کرد: یکی از مأموران پلیس محلی ایالت اورگان آمریکا بدون هیچ دلیل خاصی به یک دانشجوی چینی حمله‌ور شد و او را مورد ضرب‌وشتم قرار داد. براساس گزارش‌های رسیده از سازمان عفو بین‌الملل، در 10 ماهه نخست سال 2009 استفاده مأموران پلیس آمریکا از تفنگ‌های تاسر منجر به کشته شدن 45 نفر شده است که کوچک‌ترین قربانی نوجوانی 15 ساله بوده است. از سال 2001 تا اکتبر 2009 تعداد قربانیانی که با این تفنگ‌ها کشته شده‌اند 389 نفر گزارش شده است.
ادارات دولتی آمریکا مهمترین منابع انتشار اخبار کذب
ازسوی دیگر فساد مسئله‌ای شایع در دستگاه اداری آمریکاست. بیش از 1000 مأمور دولت و پلیس در دو سال گذشته توسط FBI مورد محاکمه و بازجویی قرار گرفتند. چهار نماینده جمهوریخواه به سبب فساد مجبور به استعفا شدند و تعداد زیادی از نمایندگان کنگره نیز تحت پیگرد و بازجویی هستند. از سال 2000 تا 2005 نمایندگان کنگره آمریکا بیش از 81 هزار روز از پایتخت دور بوده ـ‌ مجموعاً 223 سال ـ که جمعاً 23000 سفر را شامل می‌شود که اکثر این سفرها به نواحی تفریحی پاریس‌، هائیتی، ایتالیا و... بوده است.
ادارات دولتی آمریکا، ازجمله مهمترین منابع انتشار اخبار کذب هستند به‌ نحوی‌‌که وزارت خارجه آمریکا جزء 20 سازمان فدرالی است که اقدام به انتشار اخبار غیرواقعی می‌کند. ازسوی دیگر دولت نسبت به خبرنگاران آزاد واکنش‌های بسیار سختی نشان می‌دهد و موارد متعددی از زندان و تبعید آنها وجود دارد.
افزایش فقر و جهش ناگهانی آمار خودکشی در آمریکا
حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم آمریکا به‌خوبی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. به‌لحا‌ظ ثروت، شکاف عمیق و گسترده‌ای در جامعه آمریکا مشاهده می‌شود. بر طبق گزارش 5 اکتبر 2008 نیویورک تایمز، در ایالات متحده توزیع بسیار نابرابری در درآمد و دستمزدها بین ثروتمندترین و کم‌درآمدترین مردم وجود دارد. درآمد یک‌پنجم مردم آمریکا به‌طور میانگین 170/168 دلار است. 1 درصد بالای مالیات‌دهندگان نیویورک‌سیتی 37 درصد درآمد ناخالص شهر ـ شامل دستمزدها، درآمد تجاری و درآمدهای سرمایه‌ای و بقیه درآمدها ـ را دریافت می‌کنند. در نیویورک سیتی 64 میلیونر، در مجموع، مالک معادل 344 میلیون دلار آمریکا هستند که 469 درصد بیشتر از مجموع اموال میلیونرهای این شهر در دو سال گذشته است. گزارشی که ازسوی سازمان ملل متحد در 22 اکتبر 2008 منتشر شد، نشان داد که شکاف درآمدی در شهرهای بزرگ آمریکا ازجمله نیویورک، واشنگتن، آتلانتا و نیو اورلئان تقریباً به گستردگی برخی شهرهای آفریقایی است و نسبت نابرابری درآمدی در شهرهای آمریکا بسیار بالاست.
جمعیت زیر خط فقر در آمریکا به بیشترین میزان خود در 11 سال اخیر رسیده است. واشنگتن پست در 10 سپتامبر 2009 گزارش داد که تا پایان سال 2008 درمجموع 8/39 میلیون آمریکایی زیر خط فقر زندگی می‌کردند و این میزان نسبت به سال 2007، تعداد 6/2 میلیون نفر افزایش داشته است. نرخ فقر در سال 2008 برابر با 2/13 درصد بود که بالاترین میزان از سال 1998 به‌شمار می‌رود. تعداد افراد بین 18 تا 64 ساله‌ای که زیر خط بینوایی زندگی می‌کردند 1/22 میلیون نفر بود که نسبت به سال قبل 170 هزار نفر افزایش یافته است. حدود 1/8 میلیون خانوار در فقر به‌سر می‌بردند که 3/10 درصد از تمام خانواده‌های آمریکایی را شامل می‌شود. نیویورک‌تایمز در 29 سپتامبر 2009 گزارش داد که نرخ فقر در شهر نیویورک در سال 2008 به 2/18 درصد رسید و 28 درصد ساکنان محله بروکس بورو در فقر به‌سر می‌بردند. از آگوست 2008 تا آگوست 2009 گاز و برق بیش از 90 هزار خانواده فقیر در کالیفرنیا (به‌دلیل نپرداختن قبض‌ها) قطع شد. در نتیجه این اقدام، یک پیرمرد 93 ساله بر اثر سرما در خانه‌اش یخ زد و مرد. فقر موجب جهش ناگهانی میزان خودکشی در آمریکا شده است. طبق گزارشات، سالیانه 32 هزار خودکشی در آمریکا به وقوع می‌پیوندد که دو برابر تعداد قتل‌ها (18هزار قتل در سال) می‌باشد.
امتناع از گرفتن اجساد بستگان به دلیل هزینه سنگین کفن و دفن
مرکز پزشک قانونی لس‌آنجلس اعلام کرد که وضع اقتصادی فقرا به قدری خراب شده است که خانواده افراد فوت شده، حاضر نیستند جسد بستگان خود را از سردخانه تحویل بگیرند زیرا تاب پرداخت هزینه کفن و دفن را ندارند. در سال 2008 تعداد 712 جسد بی‌صاحب در سردخانه لس‌آنجلس با هزینه دولت سوزانده شد که نسبت به سال قبل 36 درصد افزایش یافته است.           ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات