تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴  ، 
کد خبر : ۱۸۶۱۵۴

مکتب خمینی یا مکتب ایرانی


 خلیل منصوری
هر شریعتی دارای قرائت های گوناگونی است که از آن به مذاهب یاد می شود. در هر مذهبی نیز تفاوت های روشی وجود دارد که از آن به مکتب تعبیر می شود. تفاوت های روشی گاه چنان تأثیرگذار است که رنگ مذهب را دگرگون می سازد و چهره دیگری از آن ترسیم می کند.
در اسلام همانند دیگر شرایع الهی، مذاهب گوناگونی پدید آمده است که از آن جمله مذهب تشیع بر مدار دوازده امام معصوم(ع) است که امام دوازدهم آن در غیبت به سر می برد و به سبب فقدان شرایط مطلوب و عدم پذیرش کامل مردمی، از حضور در عرصه جامعه دور شده است.
مکتب ولایت فقیه
در مذهب تشیع، مکاتب چندی وجود دارد. مکتب امام خمینی(ره) یکی از این مکاتب است که از آن به مکتب ولایت فقیه نیز یاد می شود. در مکتب خمینی(ره) عناصر برجسته ای وجود دارد که از آن جمله می توان به ولایت فقیه در عصر غیبت اشاره کرد. در این تصویر، ولی فقیه مسئولیت نیابت از امام زمانی را به عهده می گیرد تا جامعه را به سوی کمالی سوق دهد که ظهور، رخداد طبیعی آن خواهد بود. بنابراین، نقش جامعه شیعی، نقش مقدماتی برای ظهور منجی بشریت و دولت عدالت محور جهانی حضرت مهدی(عج) است.
مکتب خمینی(ره) از عناصر دیگری چون عزت مداری، عدالت محوری، حکومت و حاکمیت و مانند آن بهره مند است. در این مکتب، تفسیر دیگری از جهان، مسئولیت مردم و مؤمنان، فلسفه حکومت، فلسفه فقه، فلسفه عاشورا، فلسفه ظهور و منجی ارائه می شود که از بسیاری جهات با مکاتب دیگری که در مذهب تشیع وجود دارد تفاوت های جدی و معناداری دارد.
در مکاتب دیگر، ممکن است از عرفان، ولایتمداری، تعبد، تعقل، حکومت، عاشورا، منجی و مانند آن سخن به مانند آید، ولی تعبیرها و تفسیر ها به گونه ای است که نمی تواند ملتی بزرگ چون ملت عصر خمینی را پدید آورده و تأثیرات و تحولات جهانی را به گونه ای رقم زند که همه جهان استکباری را در برابر آن قرار دهد و همه مستضعفان عالم را در صف خویش درآورد.
اسلام بیش از هزار و چهارصدسال است که در جوامع اسلامی حضور دارد و مکاتب تشیع از همان زمان نقش جدی در جامعه داشته است، ولی این مکاتب هرگز نتوانسته است آن مقدار تأثیرات و تحولاتی را به همراه داشته باشد که مکتب خمینی از تشیع به دنبال داشته است.
استکبار جهانی براساس «تشابهت قلوبهم» بر مدار استخفاف مردم شکل می گیرد تا اطاعت بی چون و چرای مردم جهان را به همراه داشته باشد. (زخرف، آیه54) اینان با دعوت مردم به ارباب های گوناگون و متعدد چون هواهای نفسانی و شهوانی، چنان مردم را به استخفاف می کشانند که دیگر هیچ عزتی در آنان نمی توان یافت و سرگردان از این اله به آن خدا می روند تا آرامش و آسایشی را بجویند که قابل دسترسی از این طریق نیست. (یوسف، آیات39و 40 و آیات دیگر قرآن)
هراس گردنکشان از مکتب خمینی(ره)
مکتب خمینی(ره) که مکتب حقیقی اهل بیت(ع) و تفسیر روشن و به واقع نزدیک تر از همه مکاتب دیگر به تشیع است، توانسته است انسانها را از استخفاف بیرون آورد و به ایشان بفهماند که می توانند در چارچوب توحید و اتحاد به همه استکبار نه بگویند.
این گونه است که مکتب خمینی(ره) در لبنان در جنگ سی و سه روزه، شاخ استکبار را شکست و پوزه صهیونیسم جهانی را به خاک مالید و در جنگ بیست و دو روزه در فلسطین زمین گیر کرد و کمرش را شکست که هنوز نتوانسته از خاک بلند شود و چون ماری زخمی به خود می پیچد.
از این رو صهیونیسم از مکتب خمینی و اسلامی که او پرچمدار آن است می هراسد و اسلام و مذاهب و مکاتب دیگر را چون کبریت بی خطر برای استکبار جهانی ارزیابی می کند.
بنابراین، اگر لازم است که از مکتب در اسلام و تشیع سخن به میان آید، می بایست از مکتب خمینی(ره) یاد شود که اکنون ولایت آن را مقام معظم رهبری به عهده دارد. چنین مکتبی است که کمال و تمام اسلام را به نمایش گذاشته و عزت را به همه مؤمنان و مسلمانان بلکه مستضعفان جهان بخشیده است و می توان گفت: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون، الیوم أکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً؛ امروز کافران از (زوال) آئین شما، مأیوس شدند، بنابراین، از آنها نترسید و از (مخالفت) من بترسید، امروز، دین شما را کامل کردم، و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.» (مائده، آیه3)
آیا بهتر نیست که به جای مکتب ایرانی با هزار اما و اگر و تفسیر درست و نادرست، از مکتب خمینی(ره) سخن بگوییم که استکبار را به زانو درآورده و عزت به همه عدالت خواهان و مؤمنان بخشیده و فلسفه بسیاری از مسایل بزرگ در اسلام و تشیع را تبیین و روشن کرده و توصیه هایی کامل برای ظهور منجی بیان داشته و ما را برای سعادت دنیوی و اخروی در چارچوب مکتب اهل بیت(ع) با تفسیر درست و روشن و راست آماده ساخته است؟
با دوستانی که از سراسر جهان می آیند وقتی سخن می گوئیم، همه بالاتفاق می گویند آن چه جهان را متحول ساخته نام خمینی و مکتب اوست، چرا که بی نام خمینی(ره) ، انقلاب اسلامی و ایران شناخته نمی شود و تمام دشمنان استکباری و کافر و مخالف از این نام هراس دارند. پس زنده باد نام خمینی و مکتب خمینی و مکتب اسلام .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات