صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۱۸۶۱۷

بسته ۲۰ میلیارد دلارى بوش براى جلب حمایت اعراب


رئیس جمهور آمریکا همچنان به سفر خاورمیانه اى خود در میان موج اعتراض محافل منطقه ادامه مى دهد.جرج بوش در ادامه سفر دوره اى خود به چند کشور عربى و سرزمین هاى اشغالى، به ریاض رفت و با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودى دیدار و گفت و گو کرد سران عربستان و آمریکا در آخرین دور مذاکرات خود، معامله تسلیحاتى ۲۰ میلیارد دلارى را به انجام رساندند. به گفته شبکه هاى خبرى جهان عرب، بوش با بسته تسلیحاتى ۲۰ میلیارد دلارى آمریکا به کاخ سلطنتى ریاض رفت. این بسته تسلیحاتى که جنجالى ترین قرارداد نظامى آمریکا و اعراب به حساب مى آید براى نخستین بار در ژوئیه گذشته اعلام شد. آمریکا ادعا کرده است هدف از این کمک ها تقویت متحدان خود در خاورمیانه و محدود کردن نفوذ سیاسى ایران در منطقه است. اما اغلب ناظران خاورمیانه گفته اند که بوش این قرارداد را با هدف تأمین خواسته هاى کمپانى هاى نظامى آمریکا و با محاسبه جلب حمایت آنها در انتخابات آینده امضا مى کند. کنگره یک ماه فرصت دارد که طرح ارائه این کمک به ریاض را تصویب کند اما تاکنون افکار عمومى و خود اعضاى کنگره آمریکا بحث زیادى در مخالفت با آن داشته اندگزارش هاى منابع خبرى عربستان حاکى است سران دو کشور در این دیدار نتایج مربوط به اجلاس اخیر آناپولیس، طرح سازش خاورمیانه، برنامه هسته اى ایران، بحران بازار نفت، طرح اخیر اتحادیه عرب در خصوص بحران ریاست جمهورى لبنان و مسائل مربوط به امنیت عراق و قیمت نفت را مورد بحث و بررسى قرار دادند. در ادامه این دیدار همچنین تشکیل «سازمان بین المللى مبارزه با تروریسم» که در سال ۲۰۰۵ میلادى از سوى ملک عبدالله مطرح شده بود در فهرست مباحث سران دو کشور قرار گرفت. در این دیدار قراردادهایى در زمینه هاى دفاعى و امنیتى بین سران و مقامات دو کشور به امضا رسید که فروش تکنولوژى بمب هاى لیزرى هدایت شده به ارزش ۱۲۳ میلیون دلار از آن جمله است. همزمان با امضاى قراردادهاى نظامى - اقتصادى بوش و پادشاه عربستان، محافل رسانه اى و گروه ها و جمعیت هاى معترض در پایتخت هاى خاورمیانه اعتراض خود به سفر بوش را شدت بخشیدند. رسانه هاى سعودى نیز در گزارش هاى خود بر ناکام ماندن بوش در دستیابى به اهداف سفرش تأکید کردند. بر پایه گزارش منابع عربى دیدار پادشاه عربستان و بوش پشت درهاى بسته صورت گرفت و جزئیات چندانى از آن منتشر نشده است. منابع نزدیک به مذاکرات مى گویند که بحران بازار نفت در صدر گفت وگو هاى طرفین بود. به گفته این منابع، رئیس جمهور آمریکا پس از آن که دستور کار سیاسى سفرش با واکنش هاى مخالف رو به رو شد، مذاکرات خود را بر حوزه اقتصادى متمرکز کرده است. بوش در این راستا همچنین از میزگردى با حضور بازرگانان و تجار سعودى گفت: قیمت نفت بسیار بالاست و این براى اقتصاد ما دشوار است. امیدوارم که اوپک دریابد وقتى بزرگترین مشترى آن با مشکل مواجه مى شود خرید نفت و گاز از آن کاهش مى یابد. بوش همچنین در روز گذشته از اصطبل اسب هاى شاه عربستان نیز دیدن کرد(!) رئیس جمهور آمریکا امروز در آخرین مرحله از سفر برنامه ریزى شده خود براى دیدار با حسنى مبارک رئیس جمهور مصر به شرم الشیخ مى رود. اما مصرى ها با برپایى تظاهراتى در اعتراض به سفر قریب الوقوع او، علیه وى شعار دادند و تصاویرش را به آتش کشیدند. شمار زیادى از شرکت کنندگان در تظاهرات ضد بوش از اعضاى «اخوان المسلمین» قدرتمندترین گروه مخالف دولت مصر و نیز برخى از فعالان هوادار اصلاحات بودند. بوش در سفر ۹ روزه اش به خاورمیانه که تاکنون از فلسطین اشغالى، کرانه باخترى، کویت، بحرین، امارات عربى متحده و عربستان دیدن کرده، با مخالفت ها و اعتراضات مردمى زیادى مواجه شده است.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات