تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷  ، 
کد خبر : ۱۸۹۷۳۵

نمایش قدرت نرم ایران در لبنان


 دبیر سیاسی
در حالی که دولت فرانسه در مهد دموکراسی با درگیری‌های خیابانی و جنگ و گریز با مردم در بحران مشروعیت به سر می‌برد و اعتصاب‌های فلج کننده مردمی دولت را تا مرز سقوط پیش برده است، دولت جمهوری اسلامی در فراتر از مرزهایش لبنان، قدرت نرم خود را در برابر صدها دورین خبرنگاران و ده‌ها میلیون بیننده آن به نمایش گذاشت و نشان داد که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در سرزمین ایران از پشتوانه‌ عظیم مردم برخوردار است؛ بلکه در دیگر کشورها نیز بر دل‌های مردم حکومت می‌کند. هماش عظیم 9 دی و 22 بهمن ملت ایران در سال 88 و استقبال عظیم مردم لبنان از رئیس جمهور ایران سندی بر این مدعاست.
درباره سفر رئیس جمهور به لبنان و استقبال بی‌نظیر لبنانی‌ها از ایشان نکاتی را باید مورد توجه قرار داد.
1.‌ اظهارات رسانه‌های دشمن درباره این سفر
صدای آمریکا: سفر احمدی‌نژاد به لبنان، قدرت نمایی ایران در صحنه‌ جهانی است.
روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی: ‌استقبال گسترده احمدی‌نژاد در لبنان یعنی موفقیت سیاست‌های تهران.
آسوشیتدپرس: سفر احمدی‌نژاد به لبنان اعتراضی جسورانه به آمریکاست.
رویترز: احمدی‌نژاد در لبنان با گسترده مردم مواجه شد.
یورونیوز: رئیس جمهور ایران در لبنان با خوش آمدگویی بزرگی روبه‌رو شد که این امر ترس غرب را به خاطر نفوذ ایران در منطقه افزایش خواهد داد.
روزنامه آمریکای هافتینگتون پست: احمدی‌نژاد قدرت نرم را در لبنان به کار برد.
باراک: نتیج سفر احمدی‌نژاد به لبنان برای اسرائیل بسیار مهم است.
بی بی سی: استقبالی که از احمدی‌نژاد در لبنان شد بی‌سابقه است.
سایت وزارت خارجه اسرائیل، نتانیاهو در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد: لبنان به تدریج به شاخه‌ای از حکومت آیت‌ا...‌ها در منطقه تبدیل می‌گردد و این یک تراژدی واقعی است.
سایت ضد انقلابی جرس وابسته به میرحسین موسوی: دیدار احمدی‌نژاد از لبنان؛ لحظه‌ای نمادین از نبرد ایدئولوژیک در خاورمیانه بود که اسرائیل پس از آن که نتوانست در سال 2006، حزب‌ا... را از میدان به در کند یا قاطعیت تسلیحاتی آن را به حداقل برساند، سرگردان است. این مسأله جشن مقاومت شیعی لبنان را به اولین دشمن ترسناک اسرائیل تبدیل کرده است. دیدار احمدی‌نژاد از بیروت، ضربه سخت به استراتژی آمریکاست.
بی بی سی: استقبالی که از محمود احمدی‌نژاد به عمل آمد، فضایی را بر لبنان حاکم کرد که صداهای مخالف در آن گم شد، حتی سرسخت‌ترین مخالفان ایران به دیدار رئیس جمهور اسلامی رفتند و انتقادات تند رسانه‌های آن‌ها جای خود را به تحلیل‌های مثبت داد.
نشریه آمریکایی نیویورک پست: این مسأله موفقیت جغرافیای سیاسی ایران در خاورمیانه را بهبود می‌بخشد.
فیگارو:‌ احمدی‌نژاد اسرائیل را در مرزش تحقیر کرد.
شبکه فاکس نیوز: خیابان‌های لبنان نشان دهنده قدرت و حضور ایران در لبنان و منطقه است.
کارشناسان صهیونیست: این‌که احمدی‌نژاد در بنت جبیل، بی اعتنا به جنگنده‌های آمریکایی ما، اسرائیل را نابود می‌داند یعنی تحقق کلام(امام) خمینی در مرزهای ما.
2.‌ انفعال در جبهه اصحاب فتنه و به اصطلاح مدعیان اصلاحات
فراموش نمی‌کنیم جمله عبدا... نوری وزیر کشور دولت کارگزاران و اصلاحات که در نشست مربوط به فلسطین در تهران اعلام کرد اگر امام هم زنده بود از ایده آزادی قدس دست بر می‌داشت و دوران طرح این‌گونه شعارها سپری شده است و باز به یاد داریم که نامزد جبهه فتنه، میرحسین موسوی، سیاست جمهوری اسلامی را درباره کمک مسلمانان لبنان و فلسطین و عراق زیر سؤال برد و این که ایران اسلامی با کشورهای هم‌ مرز آمریکا ارتباط برقرار می‌کند به‌عنوان ورود در حیاط خلوت آمریکا یاد می‌کرد و آن را به شدت محکوم می‌کرد! و پس از شکست در انتخابات دهم یاران این جبهه نیز با طرح شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»‌ و شعار جمهوری ایرانی به دروغ بر طبل‌ ملی‌گرایی و ناسیونالیسم ایرانی می‌کوبیدند و ملت ایران با شعار کوبنده «هم غزه هم لبنان جانم فدای اسلام» نقشه‌های شوم آن‌ها و اربابانشان را خنثی و طرح‌های استعماریشان را درهم کوبیدند.
استقبال بی‌نظیر مردم لبنان (اعم از شیعه و سنی و مسیحی) که با اعتراف خود دشمن، بی نظیر بود، نشان از فهم بالا و شعور سیاسی ملت ایران و کودنی اصحاب فتنه دارد.
جالب این‌که اصحاب فتنه که این عظمت را پیش‌بینی می‌کردند طی بیانیه‌ای مشترک از مردم لبنان خواستند که از نماینده ملت ایران استقبال نکنند! بر اساس گزارش سایت جرس، فاطمه حقیقت‌جو، رامین جهانبگلو، محسن مخملباف، محمدجواد اکبرین و ابراهیم نبوی طی نامه‌ای به مردم لبنان نوشتند: «احمدی‌نژاد برای لبنان و ایران، صلح و آرامش نمی‌خواهد بلکه به دنبال جنگ و تنش‌زدایی است!» ولی مردم لبنان مثل مردم ایران با بی‌اعتنایی به این حرف‌های مفت و سخیف، حماسه‌ای بزرگ آفریدند و اصحاب فتنه را به عزا نشاندند، جالب این‌که علاوه بر حضور حماسی مردم و استقبال مقامات عالی رتبه لبنان، به نشانه پیروزی لبنان در جنگ 33 روزه، مدال استکبار ستیزی از سوی 33 حزب لبنانی تقدیم رئیس جمهور ایران شد.
3.‌ مهم‌ترین دلیل استقبال چه بود؟
پرسشی که فراروی هر فرد قرار می‌گیرد این است که این استقبال عظیم چرا؟ اگر مردم به خاطر سفر یک رئیس جمهور و یک مقام بلند پایه کشور خارجی آمده‌اند پس چرا نسبت به سفر سایر رؤسای جمهور و پادشاهان عرب منطقه مثل ملک فهد عبدا... پادشاه سعودی بی تفاوت‌اند؟‌ بلکه بر عکس جرأت حضور در میان مردم را ندارند. اگر گفته شود استقبال به خاطر سفر رئیس جمهور ایران است؛ همگان به یاد داریم که آقای خاتمی داستان دیگری دارد. مردم لبنان به امام خمینی و حضرت آیت ا... العظمی خامنه‌ای و انقلاب اسلامی ایران عشق می‌ورزند و احمدی‌نژاد را نماینده انقلاب اسلامی احیاگر فکر امام خمینی(ره) و رساننده پیام حضرت آیت ا... العظمی خامنه‌ای به جهان می‌شناسند. این سخن را سید حسن نصرا... دبیرکل حزب لبنان با صدای بلند به همه جهانیان اعلام کرد، ایشان خطاب به دکتر احمدی‌نژاد گفت: «بوی شما بوی امام خمینی، نقش امام خامنه‌ای و چهره شما چهره رجال منظر ایران است. ما نفس‌های امام خامنه‌ای را در وجود شما احساس می‌کنیم. ما به ایمان عمیق خود به ولایت فقیه عادل، حکیم و شجاع افتخار می‌کنیم.
4.‌ تأثیرات سفر دکتر احمدی‌نژاد به لبنان
1-4- دیپلماسی فعال تهران در منطقه به‌رغم فشارهای سیاسی آمریکا و اروپا و تلاش‌های سیاسی برای انزوای ایران در منطقه. این سفر نشان داد که رابطه ملت‌ها با ملت ایران چگونه است و دلیل محبوبیت ملت و دولت ایران بازگشت به هویت اسلامی خویش است.
2-4- این سفر نشان داد که اسرائیل و پادشاهان عرب هم پیمان با اسرائیل به پایان عمر سیاسی خود نزدیک شده‌اند، زیرا به‌رغم رایزنی‌های گسترده در منطقه و فرا منطقه‌ برای لغو این سفر یا تحت‌الشعاع قرار دادن آن، هیچ گام مؤثری نتوانستند بردارند و این جمهوری اسلامی است که در منطقه خاورمیانه تصمیم ساز است نه اسرائیل و نه اربابانش و نه شیوخ و پادشاهان منطقه، در لبنان نیز دلارهای نفتی سعودی نتوانست کاری از پیش ببرد؛ بلکه این قدرت نرم جمهوری اسلامی است که در لبنان به نمایش گذاشته شد.
3-4- روزی که انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره)‌ در ایران به پیروزی رسید، جبهه کفر و ظلم از صدور آن به دیگر کشورها به شدت نگران شدند و در 31 سال گذشته برای جلوگیری از صدور انقلاب دست به هرگونه اقدامی زدند. ولی استقبال بی نظیر مردم لبنان نشان داد که اندیشه انقلاب اسلامی را با تهاجم و جنگ و ترور و... نمی‌توان در یک کشور محدود کرد. مطمئنا این روند ادامه خواهد یافت و طولی نخواهد کشید که جهانیان شاهد همین شور و احساسات در کشورهای غربی خواهند بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات