تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۱۸۹۹۸۰

عظمت عملیات بیت‌المقدس

اشاره: سوم خرداد و حماسه آزادسازی خرمشهر نقطه عطف جنگ تحمیلی و تاریخ پس از انقلاب است که همانا اگر نبود، بسیاری از اتفاقات خوش وخوش آیند پس از آن اتفاق نمی افتاد. این روز و اتفاقات آن محمل خوبی برای تحقیق و پژوهش میان افراد و نسل های مختلف است. به مناسبت سالروز این حماسه قصد داریم تا صفحه را به آن اختصاص دهیم درعین حال حجم مطالب وارده ازطرف خوانندگان محترم ونهادهای نظامی به حدی بود که ما را مجبور به انتخاب میان آنها کرد. آنچه می بینید کمی از بسیار مطالبی است که برای ما ارسال شده است و جا دارد تا از سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برای گفتگو با یکی از سرداران ارتش، سازمان حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه، بخاطر مطلب حماسه فتح، نیروی زمینی ارتش،معرفی تفصیلی عملیات بیت المقدس مرکز تحقیقات سپاه و خوانندگان محترمی که مطالب خوب و پربار خود را برای ما ارسال کرده اند تشکر کنیم و پوزش بطلبیم به خاطر وسع کم ما به لحاظ انتشار آنها. ان شاءالله ما را از دعای خیر و دیگر مطالب پربار خود محروم نکنند.

 فریده شریفی
بهترین تفسیر عرفانی از عظمت عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر پیام امام خمینی (ره) بینانگذار جمهوری اسلامی ایران است که در آن ابعاد عرفانی فتح خرمشهر بیان شده که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» آزادی خرمشهر یکی از بزرگترین حماسه های تاریخ کشور است که تحول عظیمی را در جبهه های جنگ بوجود آورد و با تقویت روحیه شهادت و اعتماد به نفس در بین رزمندگان نوید پیروزی های بعدی را با خود داشت.
فتح خرمشهر حماسه افسانه شکست ناپذیری ابرقدرت ها را درهم شکست. در حالیکه همه تحلیل گران معتقد بودند که ایران دیر یا زود شکست می خورد و بعضی نیز معتقد بودند که اگر ایران تسلیم نشود باید 30 سال مقاومت کند اما هیچ کس تصور نمی کرد که با پیروزی های پی در پی بویژه آزادی خرمشهر آزادی ملت ایران که در 22 بهمن 1357 انقلاب خود را به پیروزی رساندند دوباره بدست آید.
فتح خرمشهر حضور یکپارچه ملت برای رسیدن به اهداف انقلابی را با همه توان در عرصه ایثار و فداکاری نشان داد و زیباترین صحنه های عشق و جانبازی را به نمایش گذاشت.
با فتح خرمشهر یک الگوی جامع برای اندیشه و عمل دفاعی ، امنیتی و استراتژیک کشور بوجود آمد و پیروزی های بعدی یکی پس از دیگری به وقوع پیوست.
حماسه خرمشهر یک پدیده فرازمانی و فرامکانی
حماسه خرمشهر یک پدیده فرازمانی و فرامکانی است که می تواند برای نسل های آینده حیات سیاسی، اجتماعی و نظامی ملت ایران را در مسیر تاریخی خود تضمین کند. در واقع ملتی که حماسه بزرگ مقاومت و آزادسازی خرمشهر را در کارنامه خود رقم زد ثابت کرد که هرگز مورد تجاوز و حمله بیگانگان قرار نخواهد گرفت و برای برقراری امنیت ملی و استقبال خود تا پای جان می جنگد و مبارزه خواهد کرد. تأثیرات مختلف این فتح بویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی بر هویت ملی آنچنان بود که الهام بخش تفکر، رفتار مردم و مسئولین در صحنه های سیاسی، اجتماعی، نظامی و امنیتی شد و هویت دفاعی، امنیتی این ملت بر آمده از این حماسه پرشور ملی و تاریخی است.
در شرایطی که ایران در منطقه حساس و استراتژیک خاورمیانه قرار دارد و قدرت های فرامنطقه ای به دلایل مختلف به منافع استراتژیک این منطقه چشم دوخته اند و برای رسیدن به اهداف خود از هر وسیله چه جنگ، اشغال، کشتار تطمیع، سازش و... استفاده می نمایند به حول و قدرت الهی بعد از مقاومت جانانه مردم در طی هشت سال دفاع مقدس هیچ قدرتی قادر به چشم اندازی و طمع ورزی به جمهوری اسلامی ایران نیست و جلوی هرگونه تهدید و تجاوز گرفته شده است.
این قدرت پس از نمایش مقاومت، جانبازی، ایثارگری فرزندان این سرزمین بویژه در ایام دفاع مقدس بدست آمده، همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تجلیل واقعی از صدها هزار انسان والایی که در سخت ترین اوضاع کشور درکسوت سپاهی، ارتشی، بسیجی، نیروی انتظامی و جهاد سازندگی آن افتخارات و حماسه های جاویدان را آفریدند تنها از عهده پروردگار متعال بر می آید...»
مقاومت مردم خرمشهر
مقاومت 43 روزه مردم خرمشهر فصل مهمی در هشت سال دفاع مقدس است. زیرا بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند که اگر خرمشهر مقاومت نمی کرد و متجاوزین خیلی آسان آنجا را می گرفتند شاید اصلا سرنوشت جنگ این گونه رقم نمی خورد. می توان گفت حماسه 43 روزه خرمشهر سدی شد بر این که عراقی ها سریع به اهدافشان نرسند و توان نظامی آنها در منطقه به هم بریزد. اهمیت حماسه 43 روزه خرمشهر و نیز شخصیت شهید محمد جهان آرا به عنوان نماد مقاومت در مجموعه خرمشهر از مراکز عطف دفاع مقدس به حساب می آید که اگر خرمشهر در همان روزهای نخست به دست عراقی ها می افتاد دشمن به یک نقطه حساس دسترسی پیدا می کرد و آن استفاده از بندر خرمشهر بود و همچنین گرفتن آبادان و اهواز هم راحتتر می شد. به تعبیر دیگر اگر در خرمشهر مردم و نظامیان مقاومت نمی کردند آبادان و اهواز براحتی به دست عراقی ها می افتاد و به دلیل رودخانه هایی که در اطراف شهر قرار دارد بیرون کردن ارتش عراق در خوزستان کار بسیار سختی می شد. در این صورت احتمال داشت جنگ ده پانزده سال طول کشد اما مقاومت یک سقوط چند روزه را به مقاومت 43 روزه تبدیل کردکه پیامدهای فراوانی هم در پی داشت. مقاومت در خرمشهر باعث شد که تشتت آرا و اختلاف های تاکتیکی موجود بین فرماندهان نظامی هماهنگ شود؛ به نحوی که وقتی عراقی ها از رودخانه کارون عبور کردند ایران خودش را اندکی پیدا کرده بود، حداقل نیروهایی را به سمت آبادان و خرمشهر فرستاده بود و نیروهایی در اطراف اهواز جمع شده بودند که عراق ناگهان با یک جبهه شکل گرفته روبرو شد.
از سوی دیگر مقاومت مردم خرمشهر حماسه ای از یاد نرفتنی است چرا که مردم این شهر عزیز در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که به هیچ وجه آمادگی این تجاوز ناگهانی را نداشتند اما با سلاح عزم و ایمان به مکتبشان و عشق و علاقه به میهن اسلامیشان با دست خالی و بدون سلاح آنچنان مقاومت جانانه ای به عمل آوردند که در تاریخ بی نظیر ماند و همان طور که امام راحلمان فرمودند «مردم خوزستان دین خود را به اسلام ادا نمودند».
به اعتقاد کارشناسان نظامی مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد به هیچ وجه با دیگر مقاومتها قابل مقایسه نیست مثلا در تجاوز نظامی آمریکا به عراق آمریکاییها به راحتی عراق را می گیرند و اصلا مقاومتی از سوی مردم نمی شود. در حالی که عراق به وسیله خود غربی ها تا دندان مسلح شده بود اما جلوی تجاوز را برای چند روز هم نتوانست بگیرد و شهرهای عراق یکی پس از دیگری به دست نیروهای آمریکایی افتاده بود.
عملیات حیرت انگیز بیت المقدس
آزادسازی خرمشهر در عملیات حیرت انگیز بیت المقدس، از قدرت عظیمی حکایت می کرد که آمیزه «همت و ایمان» رزمندگان اسلام، پدید آورنده آن بود. نگاهی به رخدادهای بعد از فتح خرمشهر و اظهارات و پیام های رسمی و غیررسمی دولتمردان آمریکایی و مجامع بین المللی به وضوح حکایت از آن دارد که برپاکنندگان اصلی جنگ تحمیلی، یعنی آمریکا و متحدانش، از کارآمدی این طرح، ناامید شده اند و برای مقابله با نظام اسلامی ایران، راه کار دیگری را می جویند، چرا که، ادامه جنگ، از یکسو، خیزش پرشتاب نهضت های اسلامی در منطقه را به دنبال داشت و از سوی دیگر، برای قدرت های بزرگ که در سطح گسترده ای به نفع عراق وارد این کارزار شده بودند، شکست ارتش عراق، ترجمان شکست و ناکامی آنان بود و این پدیده می توانست حلقه وابستگی کشورهای اقماری دو ابرقدرت آن روز - آمر یکا و شوروی - را با آسیبی جدی روبرو کند. از آن مقطع زمانی به بعد، آمریکا و متحدانش از طریق عراق به جنگ شهرها روی آوردند و با مجهز کردن ارتش صدام به موشک های دوربرد، هواپیماهای مدرن و سلاح های شیمیایی و میکروبی، تلاش گسترده ای را برای وادار کردن ایران به پذیرش صلح آغاز کردند و حتی با اقداماتی نظیر، ارسال ناوهای جنگی به خلیج فارس و محاصره دریایی ایران، جنگ کاهش قیمت نفت، بمباران و موشک پرانی به کشتی های تجاری و نفتکش، حمله به هواپیمای مسافربری بر فراز آبهای خلیج فارس و در کریدور بین المللی، مستقیماً و بی پرده به حمایت از ارتش عراق در جنگ با ایران اسلامی شرکت کردند.
به گواهی اسناد غیرقابل انکار و اعترافات صریح دولتمردان آمریکایی در جریان جنگ اول خلیج فارس برپایی جنگ تحمیلی فقط یکی از توطئه های آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بود و بدیهی است که خاتمه جنگ تحمیلی و خاموشی توپخانه ها نمی توانست به مفهوم پایان دشمنی آمریکا با ایران اسلامی باشد. از آن پس آمریکا، اهداف استراتژیک خود برای براندازی نظام جمهوری اسلامی را از راههای دیگری دنبال کرد. اما تجربه دفاع مقدس به آمریکا آموخته بود که اصلی ترین مانع برای تسلط دوباره نظام سلطه بر ایران اسلامی، قدرت عظیم و توفنده ای است که از آمیزه «همت و ایمان» مردم در این مرز و بوم شکل گرفته است و آمریکا، ضرب شست و کارآمدی این قدرت عظیم را در جریان فتح خرمشهر به وضوح دیده بود.
نتایج سیاسی، نظامی عملیات بیت المقدس
شهر خرمشهر که در ساعت 30/16 دقیقه روز
4/8/59 پس از 34 روز مقاومت از دست رفته بود پس از 575 روز در ساعت 11 روز 3/3/61 طی عملیات بیت المقدس و کمتر از 49 ساعت به دامان میهن اسلامی بازگشت.
طی این عملیات خرمشهر، هویزه و پادگان حمید و مناطق عمومی جفیر، حسینیه و ده ها پاسگاه مرزی، 180 کیلومتر از مرز، بیش از 5 هزارو 800 کیلومتر مربع از سرزمین مقدس وطن اسلامی مان از اشغال دشمن آزاد شد.
8 لشگر دشمن بین 30 تا 80 درصد منهدم شدند. 17 هزار تن از دشمنان کشته یا زخمی شدند و 20 هزار تن به اسارت درآمدند، غنائم به دست آمده نیز بسیار چشمگیر بود. مهمتر از نتایج نظامی، نتایج سیاسی عملیات بیت المقدس بود که شگفتی و حیرت زدگی محافل و افکار جهانی را از قدرت ایمان مردم ایران برانگیخت . تا آن روز این قدرت را دنیا باور نکرده بود با اینکه انقلاب اسلامی پیروز شده بود، مقاومت های سنگینی صورت گرفته بود، جنگ پیشرفت کرده بود و سنگرهای دشمن یکی پس از دیگری فتح می شد و دشمنان خوار و ذلیل قدرت ایمان و استقامت مردم ایران می شدند اما روزی که خرمشهر فتح شد دنیا به ارزش واقعی اعتقادات اسلامی مردم پی برد و دشمن عملاً در تلاش های خود با ناکامی مواجه شد.
تغییر نگرش ها و باورهای جهانی نسبت به توانمندی ایران باعث شد که دنیا بفهمد ایران قدرتمند است؛ ارتش، سپاه و بسیج قدرتمند است و به راحتی نمی توان این ملت قدرتمند را تحت سلطه و سیطره مستکبران قرارداد.
سوم خرداد 1361 روز شکست آمریکا و دشمنان ایران بود. سوم خرداد در واقع محصول اتحاد ملت و حضورقوی بسیج در کنار ارتش و سپاه و روزی است که امام خمینی (ره) معجزه روح الهی خود را به جبهه آورد.
نتیجه گیری
تجربه آزادی خرمشهر ثابت کرد که اگر عناصر اصلی موفقیت یعنی ایمان، وحدت، اطاعت از ولایت فرماندهی، خلوص و تقوی در عرصه سازندگی کشور، در عرصه دانش اندوزی و فن آوری، در عرصه اقتصادی و در عرصه نهضت خدمت رسانی به مردم به کار گرفته شود چنین پیروزی های عظیمی در تمامی عرصه ها بدست خواهد آمد.
فتح خرمشهر باعث شد که به یاری خداوند الگویی بدست آید که مبتنی بر تفکر انقلابی اندیشه و مکتب دفاعی بجای سلاح، بجای ساز و برگ نظامی و بجای قدرت و آتش است. الگویی که انسان را در خط مقدم قرار می دهد و ایمان را بر سلاح برتری می بخشد. الگوهای بدست آمده پس از آزادی خرمشهر انسان های مؤمن، انقلابی و پیرو مشی زندگانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، الگوهایی که در مقابل تهدیدات ایستادگی می کنند و به پیروزی می رسند در واقع عزت و سربلندی کنونی ایران اسلامی مدیون مجاهدت ها و ایثارگری همین انسان های مؤمن و عاشقی است که با اهدای خون خود فتح بزرگ خرمشهر را باعث شدند و اقتدار سیاسی کنونی و اعتبار جهانی ایران اسلامی را به نمایش گذاشتند.
اکنون هر خردادی که پدید آید مدیون حماسه های خرداد پیشین است، روزهای به یادماندنی که برای انقلاب اسلامی رقم خورده به همین دلیل باید گفت همه مدیون خردادیم، مدیون شهدای پانزدهم و سوم خرداد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات