صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۹۲۵۳۴

مجتهدی مورد تأیید ده‌ها مجتهد


پس از رحلت مرجع تقلید بزرگ و عالی قدر جهان اسلام حضرت آیت الله العظمی اراکی در روز 8/9/73 تقریبا نسلی از مراجع عظام تقلید به پایان رسید و مساله خلأ مرجعیت به موضوع مهم کشور مبدل شد. بدین منظور جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسات متعددی به بحث و گفت وگو درباره این موضوع پرداخته و سپس طی اطلاعیه ای اعلام کرد: «موضوع مرجعیت از اعظم مسائلی است که نمی تواند از مصالح مسلمین و استقلال و عظمت آنان جدا و منفک باشد یا بدون توجه به دسیسه ها و توطئه های کفی و استکبار ضد اسلام مورد بررسی و امعان نظر قرار گیرد، لذا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسات متعدد این موضوع را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. تا اینکه در جلسه مورخ جمعه 11/9/73 به این نتیجه رسید که حضرات آیات آقایانی که ذیلاً نامشان یاد می شود واجد شرایط مرجعیت می باشند و تقلید از هر کدام آنان جایز است و الله العالم:
1- حضرت آیت الله حاج شیخ محمدرضا فاضل لنکرانی؛
2- حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی بهجت؛
3- حضرت آیت الله حاج سید علی خامنه ای (مقام معظم رهبری)؛
4- حضرت آیت الله حاج شیخ حسین وحید خراسانی؛
5- حضرت آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی؛
6- حضرت آیت الله حاج سید موسی شبیری زنجانی؛
7- حضرت آیت الله حاج شیخ ناصر مکارم شیرازی (دامت برکاتهم).
در همان ایام در تهران همین موضوع در بین علما مطرح بود که جامعه روحانیت مبارز تهران نیز در تاریخ 15/9/73 با صدور اطلاعیه ای نوشت: «ضمن احترام و اکرام نسبت به همه شخصیت های فقهی به ویژه علما، مدرسین و استوانه های علمی حوزه علمیه قم ... اسامی آیات عظام و فقهای والامقام که تقلید از آن بزرگواران جایز و عمل به فتاوی آنان صحیح و بری الذمه باشد را اعلام می دارد:
1-حضرت آیت الله سید علی خامنه ای؛
2-حضرت آیت الله حاج محمد فاضل لنکرانی؛
3-حضرت آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی...»
یکی از شخصیت های مورد بحث و مطرح در این ایام که با حساسیت ویژه ای مورد گفت وگو قرار می گرفت، بحث رهبر معظم انقلاب بود که در مجالس و محافل، مقام علمی و فقاهت معظم له مورد توجه بود و در این رابطه نظرات علما و فقها و زعمای حوزه های علمیه را که در دو مقطع حساس در رسانه ها اعلام و درج شده بود ذیلاً مرور می کنیم:
 حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید وقت اطلاعیه ای نوشت: «اینجانب با توجه به سابقه آشنایی دیرین با ایشان و اطلاع از مراتب تحصیلی اذعان به اجتهاد به نحو اطلاق وی دارم. علاوه بر اشاره، بلکه تصریح امام عظیم الشأن (قدس سره الشریف) در موارد متعدد به صلاحیت و شایستگی رهبری ایشان، دلیل عمده بر مقام اجتهاد معظم له می باشد.
مرحوم فاضل لنکرانی در بیانات دیگری در این رابطه فرمودند: «بیست سال پیش وقتی در مشهد در مسجد گوهرشاد با ایشان برخورد کردم آن موقع ایشان از مدرسین محترم مشهد بود. پرسیدم چه چیزی تدریس می کنید فرمودند مکاسب تدریس می کنم... مکاسب از مهم ترین و مشکل ترین کتاب علمی ماست. به نظر من ایشان یک فقیه و مجتهد است.»
مرحوم آیت الله مشکینی نیز چنین مرقوم فرمودند: «حضرت مستطاب آیت الله حاج سید علی خامنه ای (مدظله العالی) واجد مقام فقاهت و اجتهاد و قدرت استنباط احکام شرعیه که تصدی مقام معظم رهبری بدان نیازمند است، می باشند.»
آیت الله جوادی آملی : «اجتهاد و عدالت حضرت آیت الله جناب آقای حاج سید علی خامنه ای (دامت برکاته) مورد تأیید می باشد.
آیت الله خزعلی: «خبرگان صلاح دانستند یک نفری که مدبر و مدیر باشد و با فقه و استنباط احکام آشنایی معتنابهی داشته باشد و مورد تأیید امام عزیزمان باشد، انتخاب کنند.»
آیت الله مهدوی کنی: «الحمدالله آیت الله خامنه ای مورد تأیید همه علما و فقها هستند و سوابق درخشانی که دارند و خدمت هایی که در بعد از پیروزی انقلاب داشتند بیانگر این است که فرد شایسته ای هستند.»
آیت الله طاهری خرم آبادی: «مرحوم آیت الله حائری نیز در زمان حیات خود از تیزهوشی و اجتهاد آیت الله خامنه ای صحبت کرده و ایشان را اهل نظر دانسته اند. بنابراین از نظر اجتهاد و فقاهت و مسائل علمی، فکر نمی کنم جای هیچ شبهه ای وجود داشته باشد. بینش سیاسی ایشان نیز برای همه محرز است و ایشان عملاً در طول دوران انقلاب این را به اثبات رسانیده اند.»
¤ آیت راستی کاشانی: «شکی نیست که ایشان از نظر مقام علمی همان طور که جمعی از مجتهدین در مجلس خبرگان شهادت داده اند، به مقام اجتهاد نائل شده اند. خصوصاً اینکه از این جهت مورد عنایات امام امت نیز بوده اند.»
آیت الله ابراهیم امینی: «حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) در فقاهت و اجتهاد به مرتبه ای است که برای تصدی مقام ولایت و رهبری صلاحیت کامل دارد.»
آیت الله محمد مومن، از اعضای فقهای شورای نگهبان: «هنگام رأی گیری در مجلس خبرگان برای رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(دامت برکاته) اجتهاد معظم له با قیام بینه شرعیه نزد این جانب ثابت بود ولی بعداً به واسطه حضور در جلسات مباحثه فقهی شخصاً به اجتهاد ایشان پی بردم و اکنون شهادت می دهم که معظم له مجتهدی عادل و جامع الشرایط می باشد.
¤آیت الله شیخ محمد یزدی: «حضرت آیت الله حاج سیدعلی خامنه ای (دامت ظله الشریف) فقیهی والامقام و مجتهدی عالی رتبه هستند که بر علوم موثر در استباط تسلطی در حد بسیار بالا دارند.»
ایشان همچنین در سال 73 هم می گوید: «بدون تردید حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری که از فقهای عالی قدر واجد شرایط تقلید مرجعیت هستند و دارای مرجحات عدیده می باشند، می توان در تمام مسائل مورد نیاز تقلید نمود.»
 مرحوم آیت الله مرتضی بنی فضل: «از آنجایی که روز رحلت مرحوم حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) بیش از هفتاد نفر از علمای بزرگ که عده کثیری از آنان مجتهد مسلم و عادل هستند، رهبر معظم انقلاب اسلامی را واجد صلاحیت برای افتاء در ابواب مختلف فقه تشخیص دادند؛ لذا تقلید از ایشان جایز و موجب تقویت نظام جمهوری اسلامی است.
آیت الله میرزا جعفر اشراقی: «مرجعیت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) را تصدیق نموده و تقلید از ایشان را مجزی می دانیم.»
آیت الله سید علی اکبر قریشی: «وصلی الله علی رسوله و اهل بیته الطاهرین، اینجانب مرجعیت و جایزالتقلید بودن مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) را مسلم می دانم.»
¤ آیت الله سید عباس خاتم یزدی: «با توجه به شرایط اهلیت نیابت از وجود مقدس حضرت بقیه الله (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) در اداره امور فقهی و دینی و اجتماعی و سیاسی امت اسلامی در زمان غیبت صاحب الامر (سلام الله علیه و علی آبائه المعصومین)، اینجانب تقلید فقیه الامه الاسلامیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت مستطاب آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) را بی اشکال و بلامانع و مجزی و مبری ذمه می دانم.»
آیت الله محسنی گرکانی: «در مسائل انتخاب مرجع تقلید باید بسیار هوشیار بود. خصوصاً در مسائل مربوط به امور حکومتی که مطلقاً از ولی فقیه و مجتهد جامع الشرایط حضرت مستطاب آیت الله خامنه ای (دامت برکاته العالی) تقلید کرد و مسائل شخصیه و عملیه که مورد اختلاف نمی باشد نیز اولویت تقلید با ایشان است. ولی در مسائل اختلافی در صورت تشخیص اعلم، از مجتهد اعلم باید تقلید کرد والا در صورت تساوی مخیر بوده که با وجود مقام منیع ولایت، تقلید معظم له اولی است.»
آیت الله موسوی جزایری: «راه روشن و حجت تمام است با وجود بنیه عادله از فقهاء عظام و مدرسین و مجتهدین والامقام که به اهلیت معظم له برای مرجعیت تقلید شهادت داده اند، خدای را بر این نعمت عظمی شاکریم. هر چند از ادای شکر او قاصر و عاجزیم.»
حضرت آیت الله غروی تبریزی: «حضرت آیت الله آقای حاج سید علی آقا خامنه ای رهبر معظم انقلاب «دام ظله» یگانه تحفه و ذخیره جامعه روحانیت در این زمان می باشند و اینجانب با کمال افتخار به مرجعیت دینی ایشان جهت تمشیت امور مسلمانان جهان معتقد هستم.»
آیت الله مصباح یزدی: «دقت نظر مقام معظم رهبری به قدری بالاست که : گاهی برای ما این مطرح می شود- نسبت به بعضی از اساتیدشان هم برتری دارند و تأکید می کنند که ایشان در یک حد بسیار بالایی از فقاهت و حسن استنباط قرار دارند و این شایستگی مقام معظم رهبری را برای صدور فتوا و مرجعیت اثبات می کند.»
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی پس از ارتحال امام طی پیامی خطاب به مقام معظم رهبری چنین می نگارند: «حضرت عالی از چهره های درخشان انقلاب اسلامی ایران بوده و همیشه مورد تأیید و تکریم امام عزیزمان بوده اید. حضرت امام بارها از جناب عالی به عنوان مجتهد مسلم و نیز بهترین فرد برای رهبری نظام اسلامی نام می بردند. من و تمامی اعضای بیت حضرت امام از حضرات آیات خبرگان محترم صمیمانه تشکر می نماییم چرا که معتقدیم روح امام عزیزمان از این انتخاب شاد و آرام شده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات