صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۱۹۳۷۲۲

اردوکشی تالار شیشه‌ای‌ها برای خرید


بصیرت: چه قبل از جلسه معارفه شرکت همراه اول و چه بعد از آن، هیچ کارشناسی در ارزند‌گی سهام این شرکت شکی نداشت ولی این موضوع که نقدینگی مورد نیاز برای خرید سهام همراه اول از چه محلی تأمین خواهد شد موضوعی است که همچنان ذهن اهالی بازار سهام وکارشناسان را به خود مشغول کرده است.
برخی از کارشناسان بر این باورند که عرضه تدریجی و پیوسته 10 در‌صد از سهام همراه اول از طریق فرابورس آثار سوئی بر بازار بورس خواهد داشت، چرا که پیوسته و تدریجی بودن این واگذاری به حتم خروج آرام آرام نقدینگی از بازار بورس به منظور خرید این سهام را به همرا ه خواهد داشت و در مقابل برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که نقدینگی مورد نیاز برای خرید این سهم از خارج از بازار بورس تأمین خواهد شد و بر همین اساس بورس اوراق بهادار تحت تأثیر این واگذاری قرار نخواهد گرفت.
در همین رابطه رئیس شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با جوان علت اصلی نوسان بازار بورس را در هفته گذشته، تأمین نقدینگی مورد نیاز به جهت خرید سهام شرکت همراه اول از محل فروش سهام دیگر شرکت‌های بورسی عنوان کرد و گفت: ارزندگی سهام اول باعث شده تا بورس اوراق بهادار شاهد خروج نقدینگی از این بازار وحر کت آن به فرابورس باشد به طوری که هر چه به زمان واگذاری نزدیک می‌شویم آثار سوء این واگذاری بر بورس نمایان‌تر می‌شود.
حسن قالیباف اصل افزود: جاذبه عرضه اولیه سهام همراه اول در فرابورس و معرفی ابعاد آن پس از جلسه معارفه این شرکت در اوایل هفته گذشته بر فشار فروشندگان سهام در بازار به منظور تأمین نقدینگی لازم برای خرید سهام همراه اول افزوده است‌.
وی در ادامه با ‌اشاره به فشار ناشی از صف فروش سهام در تالار شیشه‌ای اظهار داشت‌: حجم و ارزش معاملات همزمان با انتشار خبر واگذاری همرا ه اول در تالارشیشه‌ای کاهش چشمگیری یافته است.
از سوی دیگر محمد آرانی کارشناس بازار سرمایه با‌ اشاره به اوگذاری سهام شرکت همراه اول اظهار داشت: با توجه به ارزش‌گذاری سهام همراه اول وپیش بینی کشف قیمت حدود چهار هزار تومانی در روز عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس، به نظر می‌رسد نزدیک به 400 میلیارد تومان نقدینگی برای خرید پنج درصد سهام همراه اول نیاز باشد.
وی خاطر‌نشان کرد: این در حالی است که گردش نقدینگی در بورس اوراق بهادار به 20 میلیارد تومان در روز هم نمی‌رسد‌‌. از این رو انتظار می‌رود متقاضیان سهام همراه اول که عمدتاً حقیقی هستند برای تأمین وجه اقدام به نقد کردن بخشی از سهام موجود در پرتفوی خود در بورس کنند بنابراین تقاضای فروش سهام شرکت‌ها تا چند روز آینده در بورس غوغا می‌کند.
وی در رابطه با زمان پایان یافتن صف‌های فروش درتالار شیشه‌ای گفت: با توجه به حجم پایین سهام قابل عرضه و اعلام فروش پی در پی این سهم تا رسیدن به سقف 10 درصد،طی ماه‌های آتی بر انگیزه معامله‌گران برای نقد کردن بخش بیشتری از سهام در اختیار خود در بازار افزوده می‌شود و از این رو به نظر می‌رسد تا زمان اجرای عرضه اولیه سهام همراه اول فشار ناشی از فروش سهام شرکت‌های بورسی کماکان ادامه یابد‌.
در چنین شرایطی باید منتظر بود و دید آیا تالار شیشه‌ای دست روی دست خواهد گذاشت و خروج نقدینگی را برای خرید سهام همراه اول به نظاره خواهد نشست و یا اینکه از نقدینگی موجود در بازار با تکیه بر روش‌های مرسوم چون افزایش سهام شناور شرکت‌های ارزنده‌تر از سهام همراه اول حفاظت خواهد کرد.
هادی غلامحسینی
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات