بصیرت: وقوع انفجارهای اخیر در شهر استکهلم پایتخت سوئد بار دیگر بحران امنیت در اروپا را پررنگ کرده است.کشورهای اسکاندیناوی در کل
امن ترین کشورهای اروپایی هستند.به چالش کشیده شدن امنیت اجتماعی و روانی افراد در کشوری مانند سوئد نشان می دهد که اروپای واحد هنوز نتوانسته است در تامین امنیت کشورهای عضو خود موفق باشد.دو انفجار در مرکز استکهلم که وزیر امور خارجه سوئد آن را حمله تروریستی خواند، به کشته شدن یک تن و زخمی شدن دو تن دیگر انجامید.
سخنگوی پلیس استکهلم در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا شخص کشته شده عامل انتحاری بوده اعلام کرده است که این احتمال وجود دارد. این حادثه زمانی شروع شد که خودرویی در مرکز شهر آتش گرفت و پس از آن با انفجار از داخل خودرو همراه شد که به گفته پلیس انفجار کپسول کوچک گاز بوده که قسمتی از وسایل ساخت بمب محسوب میشود. حادثه دوم در 300 متری انفجار اول رخ داد که یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت. در هر صورت تهدیدات تروریستی در اتحادیه اروپا وارد فاز تازه ای شده است .کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد در این خصوص اظهار نموده است :" ما بیشتر نگران این مسئله هستیم که حمله تروریستی در مکانهای شلوغ و مرکزی شهر استکهلم انجام شود. این حادثه چندان جدی نبود اما میتوانست فاجعه آمیز باشد. "بنابر این حادثه اخیر در سوئد می توانست بسیار
سخت تر باشد.از سوی دیگر ،این حادثه نه تنها تهدیدی امنیتی برای استکهلم بلکه برای کل اروپای واحد محسوب می شود .
گویا بحران امنیت در اروپای واحد از کشورهایی مانند یونان و فرانسه عبور کرده و خود را به خیابانهای ظاهرا امن سوئد رسانده است!چندی پیش پلیس نروژ نیز اعلام کرد که یک گروه تروریستی را در این کشور دستگیر کرده است.گروهی که قصد داشتتند چندین بمب گذاری را در اسلو و حتی برخی شهرهای دیگر اروپایی انجام دهند.در هر صورت تهدیدات امنیتی در اروپا نسبت به قبل جدی تر شده است.از سوی دیگر،با توجه به مقررات سختگیرانه کشورهای اروپایی در خصوص اعطای ویزا به شهروندان سایر نقاط دنیا،عملا این تهدیدات مصدری خارج از اروپای واحد ندارد و مقامات اسکاندیناوی
نمی توانند در این خصوص دست به ارائه تفسیری وارونه از بحران امنیت بزنند.
مسلما اگر اروپای واحد بحران امنیت را در این منطقه به صورتی صحیح تفسیر می کرد هم اکنون می توانست جلوی بسیاری از عملیات تروریستی صورت گرفته در کشورهای مختلف را بگیرد.بدون شک همه انفجارهای ایستگاه متروی مادرید در 11 مارس سال 2004 میلادی را به یاد دارند.انفجارهایی که منجر به کشته و زخمی شدن صدها اسپانیایی شد .خطای مقامات اروپایی از همان نقطه شروع شد. مقامات اروپای واحد به جای مقابله
واقع بینانه با این بحران سعی کردند ابعاد تبلیغاتی آن را به سود خود تقویت کنند.اینکه اروپای واحد نیز از سوی گروههایی خارج از خاک اروپا هدف تهدید قرار دارد و باید همکاریهای امنیتی در این خصوص تقویت شود!اما آن قدر مقامات اروپایی بر روی تهدیدات خارجی متمرکز شدند که به طورکل تهدیدات امنیت داخلی را از یاد بردند.شاید بهتر باشد در این خصوص مثالی بزنیم تا مسئله روشن تر شود !
در جریان ارسال بسته های پستی حاوی مواد منفجره از یونان به دفاتر مرکل و سارکوزی،عملا نقطه هادی بحران در یونان واقع بود .بنابر این در اینجا تمرکز بر بحرانهای خارجی معنا و مفهومی ندارد .واقعیت امر این است که مقامات اروپای واحد از همان سال 2001 میلادی در تعریف بحران امنیت جمعی در این کشور و متعاقبا تروریسم و راهکارهای مقابله با آن دچار مشکل بودند .وقوع بحرانهای اقتصادی در اروپای واحد نیز زمینه ساز وقوع بحرانهای امنیتی در این منطقه است.در چنین شرایطی بهتر است مقامات اروپای واحد به جای توجیه روشهای نادرست امنیتی خود راهکار جدیدی در این خصوص طراحی کنند.در هر صورت وقوع حادثه تروریستی اخیر در سوئد بار دیگر بحران امنیت در اروپا را پررنگ کرده است.این بحران نشان داد که حتی کشورهای مرفه تر اروپایی نیز از بحران در امان نیستند.سخنگوی پلیس استکهلم اعلام کرده است که تحقیقات در دست انجام است تا ببینیم آیا این دو انفجار با یکدیگر مرتبط هستند یا خیر. چندین ساعت پس از انفجار هنوز جسد فرد کشته شده کف خیابان باقی بود. روزنامههای سوئدی در گزارشهای خود نوشتند که فرد کشته شده عامل انتحاری بوده است. به گفته شاهدان، این فرد کشته شده مواد انفجاری به همراه داشته است.در این خصوص نامه های تهدید آمیزی نیز به برخی مراکز خبری سوئد ارسال شده است .نسخهای از نامه
تهدید آمیز برای پلیس امنیتی سوئد نیز ارسال شد اما آنها از افشای محتوای این نامه امتناع کردند. واکنش نخست وزیر سوئد در این خصوص نیز جالب توجه است . نخستوزیر سوئد در واکنش به انفجارهای تروریستی اخیر در مرکز استکهلم، وقوع چنین حوادثی در این کشور را "غیر قابل قبول " ارزیابی کرده است. در هر صورت رینفلدت از این پس به علت اتخاذ سیاستهایش در افغانستان بیشتر مورد خشم افکار عمومی کشورش قرار خواهد گرفت. "فردریک رینفلدت " در اظهاراتی درباره انفجارهای تروریستی اخیر در مرکز شهر استکهلم اعلام کرد: «وقوع چنین اتفاقاتی در کشوری همچون سوئد غیر قابل قبول است و باید منتظر عواقب زودرس آن باشیم.»
در هر صورت این حمله تروریستی در یکی از مناطق مرکز سوئد رخ داده است.منطقه ای که در آن شهروندان سوئدی رفت و آمد زیادی دارند.در هر صورت این بحران می توانست به بحرانی سخت تر و فاجعه آمیز تبدیل شود.از این رو نخست وزیر سوئد باید نهایت تلاش خود را در خصوص ایجاد امنیت در کشورش به کار گیرد.همچنین دولت ائتلافی رینفلدت باید در سیاستهای خود مبنی بر اعزام نیروهای سوئد به افغانستان تجدید نظر کند.
بارها شهروندان سوئدی مخالفت خود را با این مسئله ابراز نموده اند که رینفلدت در این خصوص توجهی به درخواست افکار عمومی خود ندارد .رینفلدت هم اکنون دیگر به خوبی می داند که بحران امنیت می تواند به پاشنه آشیل دولت وی تبدیل شود.
این روزها پلیس در حال بررسی این موضوع است که آیا ممکن است دو انفجار رخ داده در استکهلم، نامه اینترنتی تهدیدآمیزی که لحظاتی پیش از حملات فوق دریافت شد و به افغانستان اشاره داشت و همچنین جسد مردی که ظاهرا در نتیجه یکی از انفجارهای فوق کشته شده، به هم مرتبط باشد؟به نظر می رسد ارتباط میان این سه ماجرا حتمی است زیرا زمان روی دادن آنها یکسان است.انفجارهای اخیر استکهلم نه تنها تهدیدی برای امنیت اسکاندیناوی بلکه تهدیدی برای کل اروپای واحد محسوب
می شود،اروپای واحدی که هم اکنون از بحرانهای امنیتی و اقتصادی رنج می برد.
سحاب فاطمی