صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۱۹۶۱۰۶
تأملی بر رویکرد جدید غرب در تولید فیلم‌های ضداسلامی و ضدایرانی

دیپلماسی شهروندی، حربه جدید هالیوود


آرش فهیم
تولید فیلم های ضد ایرانی توسط غرب وارد مرحله جدیدی شده است. در ماه های اخیر رسانه ها به طور مکرر از تولید فیلم بر ضد ایران و اسلام خبر می دهند، اما تفاوت بزرگی که در رویکرد جدید دیده می شود، استخدام گسترده سینماگران بومی است. اگر در سال های پیش عمده فیلم های ضد ایران و ضد اسلام توسط خود فیلمسازان غربی انجام می گرفت، امروز بار اصلی این مسئولیت بر عهده افرادی است که ترک وطن کرده و خود را در اختیار دشمنان کشورشان قرار داده اند. این مسئله بخشی از برنامه دیپلماسی شهروندی آمریکاست.
دیپلماسی شهروندی چیست؟
دیپلماسی شهروندی یکی از برنامه های آمریکا برای رسوخ در کشورها و تحقق اهدافش با کمترین هزینه ممکن است. در این روش با جذب نخبگان و به خصوص هنرمندان، زمینه برای پیشبرد اهداف آمریکا در جوامع گوناگون و به ویژه کشورهای مستقل فراهم می شود. وزیر خارجه آمریکا چندی پیش با انتشار یادداشتی با تأکید بر پررنگ تر شدن برنامه «دیپلماسی شهروندی» اعلام کرد که آمریکا به شهروندانی نیاز دارد که از طریق برنامه های دیپلماسی شهروندی تبدیل به سفرای آمریکا شوند.
طی این برنامه، آن دسته از هنرمندان که در فرهنگ آمریکایی هضم شده اند تبدیل به اهرم هایی برای ترویج ارزش های ایالات متحده در کشورهای خود می شوند. از جمله مصادیق بارز این برنامه درباره ایران، جذب سینماگرانی چون «بهمن قبادی» و «گلشیفته فراهانی» و ... بوده است. به وجود آمدن موج تولید فیلم ضد ایرانی توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور از نتایج «دیپلماسی شهروندی» است.
شاید جلسه چند سال پیش پنتاگون با سینماگران آمریکایی برای تولید همه جانبه فیلم علیه ایران، همه را دچار این سوال کرد که چرا بخش اصلی مدعوین در این جلسه، تهیه کنندگان بودند و حضور کارگردانان کم رنگ بود، اما حالا مشخص شده که مسئولیت اصلی تهاجم سینمایی به ایران بر دوش تهیه کنندگان است. آنها موظف شدند تا به شناسایی افراد وطن فروش که به کار فیلمسازی هم وارد هستند، دست بزنند. زیرا تجربیات قبلی اهالی هالیوود نشان می داد که ساخت فیلم توسط فیلمسازان آمریکایی اگرچه با دستاوردهای هنری و تکنیکی بیشتری همراه بوده است، اما به خاطر شناخت ضعیف آنها از مردم و فرهنگ ایرانی، کارشان بر مردم کشورمان تأثیر کمتری می گذاشت. به عنوان مثال، فیلم هایی چون «شبی با پادشاه»، «300»، «اسکندر»، «شاهزاده ایرانی» و ... که با کارگردانی سینماگران آمریکایی ساخته شدند، نتوانستند آن طور که باید و شاید انتظارات هالیوود و اربابان آن را برآورده کنند. ضمن اینکه تحریفات اساسی تاریخی این فیلم ها اعتبار هالیوود را زیر سوال برد.
فیلمسازان ایرانی به خاطر آشنایی با روحیات، امیال و عواطف ایرانی بهتر می توانستند در خدمت تبلیغ بر ضد کشور خودشان دربیایند. به همین دلیل در دو سه سال اخیر شاهد گسترش موج تولید فیلم ضد ایرانی توسط فیلمسازانی ایرانی هستیم.
کافی است نمونه ای از این فیلم ها را در نظر بگیریم؛ «سنگسار ثریا.م» به کارگردانی سیروس نورسته که فیلم به شدت پیش پا افتاده و ضعیفی است و هر فرد آگاهی به دروغین بودن آن پی می برد، اما می بینیم که امروز همین فیلم عامل گسترش تبلیغ بر ضد ایران شده است. به عقیده کارشناسان، این فیلم نقش مهمی در محوریت یافتن موضوع پرونده آشتیانی در تبلیغ بر ضد ایران داشته است.
از قضا بهمن قبادی نیز در حال تولید فیلمی با موضوع زنان در ایران است. این فیلم «101 دختر» نام دارد و هدفش به تصویر کشاندن ادعاهای دروغین سران استکبار در نقض حقوق زنان در ایران است. بهمن قبادی دو سال پیش، بعد از ساخت یک فیلم غیرقانونی و زیر زمینی از ایران خارج شد و از همان زمان به پادویی برای محافل سیاسی ضد ایرانی مشغول شد. وی در زمان بازداشت رکسانا صابری به جرم جاسوسی برای آمریکا، مدعی شد که با وی نامزد است، اما این ادعا با تکذیب قاطعانه خانواده صابری روبه رو شد.
این فیلم در منطقه «اربیل» کردستان در حال ساخت است و نکته قابل توجه این که قبادی یک تجزیه طلب است و انتخاب این منطقه از کشور عراق نیز بی ربط با این گرایش نیست.
نمونه دیگر ساخت فیلمی در ضدیت با انقلاب اسلامی فیلمی است که به زودی در آمریکا به نمایش درخواهد آمد. در این فیلم ادعا می شود که این سازمان «سیا» بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد! این فیلم «روسری طلایی» نام دارد و توسط یکی از عناصر فراماسون به نام «بهمن نصیری» ساخته شده است. او به صراحت خود را از اعضای فراماسونری معرفی می کند. فراماسونری یکی از شاخه های وابسته به کانون های صهیونیستی است. این جریان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف تبدیل کردن ایران به «اسرائیل دوم» فعالیت می کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز هدفش را بر دین زدایی از جامعه ایران متمرکز کرد.
در فیلم «روسری طلایی» که قرار است اواخر سال 2010 در آمریکا اکران شود، انقلاب اسلامی دسیسه ای از طرف سازمان سیا برای براندازی شاه ملعون ایران معرفی می شود! عده ای از مخالفان نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش های بسیاری برای شایع کردن این سخن که بیشتر به یک طنز شبیه است، نمودند. همه ما احتمالاً با سخنانی از این دست که روی دادن انقلاب اسلامی را کار آمریکایی ها و انگلیسی ها می دانند، روبه رو شده ایم. حالا با تولید فیلمی با همین مضمون آن هم با تدارک دستگاه های امنیتی ایالات متحده، منشأ اصلی این شایعه مشخص می شود.
کارگردان فیلم ضد ایرانی «روسری طلایی» ضمن ادعای فوق، مدعی شده که گروگان گیری (فتح لانه جاسوسی آمریکا در تهران) هم دسیسه ای بود برای انتخاب شدن ریگان به ریاست جمهوری آمریکا!
دیپلماسی شهروندی در کشورهای اسلامی
تمرکز دیپلماسی شهروندی بیشتر بر ایران به عنوان محور اصلی انقلاب جهانی علیه آمریکاست. اما فعالیت های سینمایی که می توان آن را در حیطه این برنامه به حساب آورد در سایر کشورهای اسلامی نیز جریان دارد.
یکی از نمونه های بارز این برنامه، ساخت نسخه افغانی سریال «24» به تهیه کنندگی مشترک آمریکایی ها و استرالیایی ها و البته با نقش آفرینی خود افغانی هاست. این سریال اخیراً از شبکه طلوع افغانستان پخش می شود.
«24» سریال سفارشی سازمان سیا برای توجیه جنایات ضد بشری آمریکا با شعار مبارزه با تروریسم است. این سریال دارای محتوایی ضد اسلامی و ضد ایرانی است و حالا نسخه افغانی آن با نام «عقاب چهار» در حال نمایش است.
لس آنجلس تایمز در این باره گزارش داده که این فیلم، داستان فردی تروریست است که قصد دارد تا در نقطه ای از شهر بمب گذاری کند ولی با تلاش به موقع و هوشمندانه پلیس افغانستان، شکست می خورد. در این فیلم نیروهای پلیس افغان به عنوان افرادی کارآمد و همیشه پیروز معرفی می شوند، در حالی که در زندگی واقعی مردم افغان، پلیس افغان به قاچاق موادمخدر، رشوه گیری و بی برنامگی مشهور است.
همچنین رسانه ها چندی پیش از ساخت یک فیلم ضد اسلامی در کشور مصر خبر دادند. این از معدود مواردی است که یک فیلم ضد اسلامی در داخل کشوری اسلامی ساخته شده و در همان کشور نیز به نمایش درآید! فیلم «القمص مرقص عزیز» به کارگردانی یک کشیش قبطی مصری در مصر ساخته شده است. این کشیش در ابتدای فیلم خود، با وقاحت تمام فیلمش را به «همه مسلمانان تروریست در سراسر عالم» تقدیم کرده است !
در این فیلم به طرز فجیعی به پیامبر گرامی(ص) و دین اسلام توهین شده است. در این فیلم که نشانه های نژادپرستی و افراط گرایی به وضوح در آن هویداست، اسلام را دین خشونت و مسلمانان را افرادی نشان می دهد که تشنه به خون انسان ها در سراسر عالم هستند !
این فیلم که هم اکنون در سایت های مسیحیان و قبطیان مصر به صورت گسترده به نمایش درآمده، مجموعه ای است از الصاق چند تصویر و فیلمی که پیشتر غربی ها برای توهین به اسلام ساخته بودند و در اینترنت موجود بوده است !
خبرگزاری ابنا درباره این فیلم گزارش داده که صحنه آغازین این فیلم، حرکتی است از بالای بام کلیسای «سیده عذراء» در مصر و نمایش صلیب آن به سمت پایین. سپس مردی با لباس عربی و شمایل رسول الله(ص) نشان داده می شود که در پشت سر او، هلال ماه و شمشیر (به عنوان نماد اسلام) قرار دارد! این فرد با شمشیر خود در حال سر بریدن مسیحیانی است که به سوی کلیسا و برای دعا در حال حرکتند. سپس دوربین عقب تر می رود و تعداد زیادی جمجمه مسیحیان کشته شده در راه حفظ دین خود توسط این مرد عرب را به نمایش درمی آورد !
در پس زمینه این فیلم نیز صدای مردی شنیده می شود که حدیثی ادعایی از «عبدالله بن عمر» را نقل می کند که: «پیامبر(ص) فرمود آنقدر مردمان را بکشید تا اینکه به اسلام بگروند»!! عکس هایی از «أیمن الظواهری» نفر دوم القاعده هم در ادامه این فیلم نمایش داده می شود که عبارت «الاسلام یدمر الانسان» (اسلام آمده تا انسان را نابود سازد) را در پشت سر خود دارد !
ویژگی عجیب این فیلم این است که بخش هایی از فیلم موهن «فتنه» ساخته «گیرت ویلدرز» سیاستمدار اسلام ستیز هلندی نیز در فیلم این کشیش ضد اسلام وجود دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات