صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۹۷۶۹۹

اخبار ویژه روزنامه های14دی89


جمهوری اسلامی

جهت اطلاع 

*** یک دفتر انتشاراتی در ترکیه - کشوری که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند - در نظر دارد کتاب آیات شیطانی را ترجمه کرده و آن را به صورت الکترونیکی در روز 8 بهمن ماه منتشر کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه رادیکال ترکیه، دفتر انتشاراتی "کاراگونش" که از تمایل خود برای ترجمه و انتشار کتاب آیات شیطانی به زبان ترکی خبر داده، حتی جلد کتاب جدید را بر روی سایت خود رونمایی کرده است. جمعی از نویسندگان و ناشران ترک در واکنش به این خبر با اشاره به مخالفتهای شدید مردمی تاکید کردند: با توجه به اینکه امکان نشر این کتاب در ترکیه وجود ندارد، انتشارات کاراگونش در نظر دارد از ایده ویکی لیکس استفاده کرده و آن را به صورت اینترنتی منتشر کند. قبلاً نیز در سال 1373 "عزیز نسین" (نویسنده معروف اهل ترکیه) برای ترجمه کتاب آیات شیطانی با اعتراضات شدید مردم روبرو شد و در نهایت وی از این تصمیم انصراف داد. در همان زمان، روزنامه "آیدین لیک" ترکیه به مدت سه روز خلاصه‌ای از کتاب آیات شیطانی را منتشر کرده بود که این اقدام با اعتراضات گسترده مردم ترکیه و آتش زدن دفتر این روزنامه همراه شد و از آن پس هیچ اقدامی در این زمینه در ترکیه صورت نگرفت.

*** اعتراض‌ها به دولت مالزی موجب عقب نشینی در برخورد با شیعیان شد. برخورد با شیعیان مالزی که در ایالت سلانگور این کشور درحال عزاداری ایام عاشورای حسینی بودند و تبلیغات انحرافی که یک گروه وهابی علیه شیعیان به راه انداخته بود، در همان زمان مورد اعتراض شیعیان سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی قرار گرفت. شیعیان تایلند در اعتراض به این اقدام تظاهرات کردند و خواستار برخورد با وهابیونی شدند که برای شیعیان مالزی مزاحمت ایجاد نمودند. در ایران نیز طلاب مالزیائی مقیم قم با تجمع در مقابل سفارت کشورشان در تهران به رفتار غیرقانونی با شیعیان عزادار اعتراض کردند. در مالزی که 13 ایالت دارد فقط ایالت سلانگور است که به دلیل نفوذ وهابیون در "سازمان امور دینی" آن، با برخورد افراطی برای شیعیان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

قدس

اخبار ویژه 

تحریف نام خلیج فارس در شبکه خبری روسیا الیوم

فارس- مجری و کارشناسان شبکه خبری عرب زبان روسیا الیوم در یک برنامه مستند با موضوع «ناآرامی های سیاسی و ژئوپولتیکی» از واژه مجعول «خلیج ع ر ب ی» برای نام خلیج فارس استفاده کردند.

نقش سفارتخانه های آمریکا در دوبی و باکو برای مانیتورینگ ایران

باشگاه خبرنگاران- پایگاه اینترنتی بلیتس کوتیدیانو ایتالیا نوشت: مدارک جدیدی از کنسولگری آمریکا از جاسوسی سفارتخانه های آمریکا در امارت نشین دوبی و باکو مرکز جمهوری آذربایجان علیه ایران خبر می دهد.

نسخه ای از مصاحبه موسوی با مجله تایم در کیف مرندی

خبرآنلاین- علیرضا مرندی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای موسوی در روزهای قبل از انتخابات، مصاحبه ای با مجله تایم کرده اند، مصاحبه ای که من هنوز هم یک نسخه از آن را در کیفم دارم. در آن مصاحبه از ایشان پرسیده شده است که با توجه به اینکه اختیار بسیاری از امور در شورای عالی امنیت ملی و یا تعیین سیاستهای کلی نظام در عرصه دیپلماسی بر عهده رهبری است، شما در صورتی که رئیس جمهور شوید، چه برنامه ای برای آنکه قدرت را در دست بگیرید دارید؟ ایشان هم با شکوهمند خواندن تظاهراتهایی که در حمایت از وی قبل از انتخابات شده بود، گفته بودند که با پشتوانه همین تظاهراتها ایشان را زیر فشار قرار خواهیم داد تا قدرت را تقسیم کنند.

مرندی که وزیر بهداشت کابینه موسوی نیز بود، افزود: این مصاحبه قبل از انتخابات چاپ شده بود و من پس از انتخابات دو سه نامه به ایشان نوشتم که پس از آن خود آقای موسوی با من تماس گرفتند و بنده به ایشان گفتم این چه مطالبی است که به نقل از شما منتشر شده؟ بهتر است شما با خودتان خلوت کنید و آن مصاحبه را تکذیب کنید، اما ایشان چنین نکردند.

نجفی: اگر بودم، به طرح 9 دی رأی می دادم

باشگاه خبرنگاران- محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران در مورد علت رأی ندادنش به طرح نامگذاری میدان یا خیابانی در تهران به نام 9 دی گفت: اگر در جلسه بودم، به این طرح رأی مثبت می دادم و به دلیل اینکه در این جلسه حضور نداشتم، شائبه رأی ندادنم به وجود آمده که این مطلب درست نیست!

ریگی اعدام شد

پارسینه- یکی از اشرار سیستان و بلوچستان دیروز در زندان زاهدان اعدام شد. روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد: بهمن ریگی به اتهام محاربه و تیراندازی و کشتن چهار نفر از افراد بیگناه در زاهدان و ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و خرید و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود.

«نه» سیدحسن نصرا... به رحیم مشایی

مشرق - اسفندیار مشایی، رئیس دفتر رییس جمهور برای دادن پیام محرمانه رئیس جمهور به بشار اسد و میشل سلیمان، رئیسان جمهور سوریه و لبنان به دمشق و بیروت می رود.به موجب این گزارش، درخواست دیداری از سوی دفتر ریاست جمهوری برای دیدار مشایی با سید حسن نصرا...، دبیرکل حزب ا... لبنان فرستاده شده که بی پاسخ مانده است.

احضار یک نماینده مجلس به دادگاه

الف- حمید رسایی نماینده تهران به تازگی با شکایت فرزند یکی از مقامات برای پاره ای توضیحات در خصوص مسایلی خارج از وظیفه نمایندگی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.

سناریوی خصمانه «پ ک ک» علیه اردوغان

ایسنا - رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک.) در اظهاراتی مشکوک پیش بینی کرد که نخست وزیر ترکیه در دو الی سه ماه آینده ترور شود! روزنامه ترکیه ای حریت نوشت: عبدا... اوجالان، که در زندان بسر می برد در دیدار با وکیلش گفته است، ممکن است اردوغان مانند تورگوت اوزال، رئیس جمهور اسبق ترکیه ترور شود.

فتنه جدید وهابیت

فارس- منابع خبری از پخش سریال «حسن و حسین» با تصویر چهره نورانی «حسنین» علیهم السلام در برخی کشورهای عربی خبر دادند. سریال «حسن و حسین» که پیش از این نامهایی همچون «الاسباط»، «معاویه و دوران فتنه» و «مشعل های نور» داشته است؛ سریالی کویتی است که به دلایل فنی و همچنین مخالفت شیعیان کویت با آن، در اردن فیلمبرداری شد. خبر پخش قریب الوقوع سریال «حسن و حسین» که در آن، چهره این دو امام همام به تصویر کشیده شده، در حالی منتشر می شود که محافل وهابی از پخش سریال مختارنامه به علت تصویر شدن بخشهایی از تاریخ اسلام انتقاد کرده اند.

کیهان

گزارش فشرده 80 سال خیانت BBC به ملت ایران (خبر ویژه)

همکار دیرینه بی بی سی فارسی اذعان کرد این رسانه از زمان رضاخان در خدمت دولت انگلیس قرار داشته است.

معصومه طرفه از عناصر ضدانقلاب مقیم لندن که 12سال با بی بی سی همکاری کرده، در گفت وگو با یکی از رسانه های وابسته به اپوزیسیون به عملکرد دوگانه بی بی سی نسبت به رضاخان پرداخت و اظهار داشت: مدارک موجود نشان می دهد خانم آن لمبتون که در آن زمان مشاور مطبوعاتی دفتر نمایندگی بریتانیا بود، نویسنده بیشتر مطالبی بود که از بی بی سی پخش می شد. براساس این مدارک، در وهله اول در تحلیل های بی بی سی به پیشنهاد لمبتون، از رضاشاه تعریف می شده و او را رهبر شجاعی توصیف می کردند که ایران را مدرن و پیشرفته کرده؛ اما وقتی که او برای اخراج آلمانی ها با بریتانیا همکاری نمی کند با او در می افتند، شروع می کنند از مفاسد اخلاقی او صحبت کردن و این که او به دیکتاتور تبدیل شده و دولتش با فساد دست به گریبان است و صحبت هایی که ما آن را در بی بی سی می شنویم همه منفی می شود. براساس مدارک موجود در این دوره بسیاری از گفتارها و گزارش های بی بی سی از طریق دفتر نمایندگی بریتانیا و از طریق وزارت خارجه بریتانیا دیکته می شده است.

گوینده سابق بی بی سی که در بخش اخبار بین المللی بی بی سی هم فعالیت کرده و سپس برای مدتی به رادیو آزادی (وابسته به سازمان سیا) پیوست، درباره عملکرد بی بی سی فارسی در دوره نهضت ملی شدن نفت می گوید: دولت انگلیس در مورد ملی شدن صنعت نفت مجادله شدید با دولت ایران داشت و نمی خواست صنعت نفت ملی شود؛ زیرا ضررهای اقتصادی آن متوجه بریتانیا می شد. بنابراین شروع کرد به در افتادن با دولت ایران. در آن دوره هم با وجودی که تعداد زیادی خبرنگارهای بین المللی به ایران رفته بودند تلاش کردند که این موضوع را جا بیاندازند که ملی شدن صنعت نفت به ایران صدمه می زند. براساس مدارک موجود، در همین زمان مطالبی را که در واقع از وزارت خارجه به بی بی سی پیشنهاد می شود، شخصی که نام ندارد به عنوان خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی می نویسد و تحلیل می کند. تحلیل ها همان تحلیلی است که وزارت خارجه مطرح می کرده است. حتی در داخل بی بی سی هم ایرانی هایی که کار می کردند می گفتند که ما تحصن می کنیم و حاضر نیستیم برخلاف نهضت نفت بنویسیم؛ اما این گزارشها از راههای دیگر و استودیوهای دیگری فرستاده می شد. اینها مسائلی است که بسیاری از بریتانیایی ها هم راجع به آن نوشته اند و بسیاری از افراد هم که خودشان در بی بی سی کار می کرده اند، تایید کرده اند.

طرفه اضافه می کند: یک شب پیش از آنکه موضوع ملی شدن صنعت نفت در مجلس ایران به رای گذاشته شود، بی بی سی گزارشی پخش می کند که در آن به شدت از ملی شدن نفت انتقاد می کند و این که این موضوع چه ضررهایی برای مردم ایران خواهد داشت و چگونه ایران را منزوی خواهد کرد]![ دولت انگلیس آنچه در توان داشت انجام داد تا ایران را متقاعد کند. این گزارش در واقع حرف هایی بود که دولت به بی بی سی پیشنهاد کرده بود تا در گزارشها و تحلیل های خود جا دهد. مدارک وزارت خارجه به روشنی این موضوع را نشان می دهد. موارد دیگری هم هست که وقتی شرایط بین ایران و بریتانیا بحرانی می شود در آن شرایط سفارت انگلیس در تهران کنترل می کرده که چه اخباری پخش بشود و چه چیزهایی گفته شود. در واقع دولت خط می داده که چه گفته شود و چیزهایی که قرار بوده گفته شود از صافی دولت می گذشته است.

وی درباره انتشار اخبار وقوع انقلاب اسلامی در بی بی سی اذعان کرد: واقعیت این بود که مخالفان شاه به صحنه آمده بودند و انقلابی که در ایران رخ می داد، از نظر ژورنالیستی جالب بود. حتی 80درصد کارکنان بی بی سی هم مخالف رژیم شاه شده بودند. اما صحیح نیست نام مخالفان انقلاب در بی بی سی را ببرم. ]![

طرفه در عین حال تاکید کرده است: تحلیل ها حتی تا یک ماه مانده به پیروزی انقلاب نشان می دهد دولت انگلیس طرفدار شاه است. دولت انگلیس آن زمان معتقد بود شاه بهترین گزینه و بهترین دوست لندن در منطقه است.

وی با اشاره به باز شدن پای خبرنگاران بی بی سی به ایران از دوران سازندگی و سپس اصلاحات گفت: کم کم از دوران هاشمی اجازه داده شد افرادی از بی بی سی به ایران بروند و با بعضی از مقام های نسبتا بلندپایه مصاحبه کنند.

خبرنگار سابق بی بی سی می گوید: بسیاری از مدیران بی بی سی با مقام های وزارت خارجه بریتانیا دیدارهایی دارند. طبق آنچه که در وب سایت بی بی سی هم نوشته شده است، بی بی سی استراتژی بین المللی بریتانیا را درک می کند. این در واقع به این معنا است که بی بی سی کاری نمی کند که این استراتژی را مخدوش کند.

وی اضافه کرد: بریتانیا کشوری است که برای رسانه ها پول خرج می کند و دلش می خواهد در جهان نفوذ داشته باشد. می توانیم هم بگوییم دولت انگلیس با دولت فعلی ایران در افتاده و تلویزیون فارسی بی بی سی را به وجود آورده اما این تئوری توطئه است]![

تغییر فاز کجا بود؟ سردرگم شده ایم (خبر ویژه)

یک عضو گروهک ادوار تحکیم گفت: وضعیت ما هم مانند وضعیت اپوزیسیون است که در سردرگمی به سر می برد.

سعید- ق که از فرانسه پناهندگی گرفته، در مصاحبه با رادیو زمانه اضافه می کند: از حوادث بعد از انتخابات حدود یک سال و نیم می گذرد و الان دیگر اثری از مخالفان نیست. منتها شما وقتی به رسانه های خودمان نگاه می کنید اصلا به آسیب شناسی این اتفاق نمی پردازند. رسانه های اپوزیسیون یک حالت ایدئولوژیک پیدا کرده اند و به هم دلداری می دهند که نخیر هیچ اتفاقی نیفتاده و فقط «فاز» جنبش تغییر کرده است. به نظر من جریان دانشجویی اپوزیسیون هم به رکود افتاده است از جمله به دلیل نداشتن افق مشخص برای آینده، نبود برنامه و راهکار. سر این موضوع هم نه بحثی می شود و نه توافقی وجود دارد برای همین همه مان سردرگم هستیم.

اپوزیسیون برای جمهوری اسلامی حکم زنگ تفریح را پیدا کرده است (خبر ویژه)

ایران به سرعت در برنامه هسته ای خود رشد می کند و یک سال دیگر با افزایش قدرت هسته ای ایران، دیگر شاهد حمایت های دولتهای غربی از جریان اپوزیسیون نخواهیم بود.

سایت ضدانقلابی و صهیونیستی ایران گلوبال تحلیل مذکور را در ارزیابی وضعیت اپوزیسیون و طرح برخی پیشنهادها در این محافل برای امید بستن به انتخابات مجلس سال آینده عنوان کرد.

ایران گلوبال معتقد است: سیر تسلسل باطل اپوزیسیون در زمینه دعوت به شرکت در انتخابات و بعد شعار تقلب، غیر از خریدن زمان برای رژیم فایده دیگری ندارد. نمی توان یک سال دیگر منتظر ماند. شرایط لحظه به لحظه در حال تغییر است و یک سال دیگر با گسترش بیشتر برنامه هسته ای ایران، غربی ها همین حمایت های فعلی را نیز از ما دریغ خواهند کرد و مجبورند در برابر ایران هسته ای بیشتر کوتاه بیایند.

این رسانه ضدانقلاب یادآور می شود: آنچه امروز به نام «تقابل» دولتهای غربی با جمهوری اسلامی مطرح می شود، یک سال بعد با توسعه فعالیت های هسته ای ایران تبدیل به «تعامل» خواهد شد و غرب مجبور می شود در قبال برخورد جمهوری اسلامی با اپوزیسیون سکوت کند چرا که ایران هسته ای در منطقه ای به مراتب حسا ستر از آسیای شرقی و کره شمالی قرار دارد و قدرت بیشتری در واداشتن غرب به سکوت خواهد داشت.

ایران گلوبال در پایان نوشت: ما برای بازی اصلاح طلبان و تعارف و وصف عکس رخ یار در پیاله، توسط موسوی و بازی با کلمات و «به به و چه چه گفتن» وقت نداریم. بستن مچ بند سبز و حضور در تلویزیون ها و کشیدن عکس اهرام ثلاثه و تشریح نحوه مبارزه بدون خشونت! در مواجهه با رژیم، شبیه اهدای زنگ تفریح به رژیم اسلامی ایران است. غرب نگران نیست که آنها نگران خود هستند و راه برطرف کردن نگرانی های خود را به خوبی می دانند. باور کنیم که تنها شده ایم.

فقط نظر کیهان نیست

فقط نظر کیهان نیست همه خاتمی را ستون پنجم می دانند (خبر ویژه)

نظرات کیهان درباره خیانت خاتمی و لزوم محاکمه وی فقط نظرات حسین شریعتمداری نیست بلکه مورد حمایت دولت، سپاه و بسیج، وزارت اطلاعات، مدیریت قوه قضائیه، مجلس و بخش های مهم اصولگرایان است.

سایت روزنت با انتشار این مطلب به قلم علی افشاری (از عناصر فراری مرتبط با سازمان های ضدایرانی در آمریکا)، شرط گذاری های اخیر خاتمی برای حضور در انتخابات مجلس را مورد تردید قرار داد و نوشت: اظهارات جعفری دولت آبادی دادستان تهران آب پاکی را روی دستان خاتمی ریخت و خیلی زود پرونده سخنان وی را در خصوص فعال شدن اصلاح طلبان در عرصه سیاسی بست. وی با بیانی تقریباً آشکار، شرط گذاشتن خاتمی را علامت طلبکاری دانست و به نوعی با او اتمام حجت کرد که فرصت تاریخی برای بازگشت به نظام را از دست داده است و باید از کارهایش دست برداشته و آماده محاکمه شود. پیش از آن هم حمله حسین شریعتمداری به اظهارات خاتمی در جمع فراکسیون اقلیت، دشواری ها و به بیانی دیگر بن بست های پیش روی بازگشت اصلاح طلبان به حاکمیت را بازتاب می داد. استراتژی خاتمی، پس از تجربه جنبش سبز و با توجه به نوع نگاه بخش مسلط قدرت مجال و بخت قابل اعتنایی برای تحقق ندارد.

روزنت اضافه می کند: روزنامه کیهان که خطوط کلی آن هماهنگی روشنی با سیاست های رهبری دارد، خاتمی را به ملاقات های پنهانی با جورج سوروس، ابراز دوستی با راسموسن دبیرکل ناتو و حامی کاریکاتوریست دانمارکی مورد اعتراض جهان اسلام، ائتلاف با منافقین، بهایی ها، سلطنت طلب ها، مارکسیست ها و پژاک در فتنه 88، مصداق سرمایه بزرگ اسرائیل در داخل ایران، گلوپاره کردن برای دفاع از اسرائیل در روز قدس، آتش زدن مسجد، قتل بسیجی ها و اجرای نسخه دیکته شده جرج سوروس، جین شارپ و ریچارد رورتی برای کودتاهای مخملی متهم کرده است.

نویسنده این پایگاه اینترنتی ضدانقلاب یادآور می شود: از آنجا که خاتمی علی رغم آشکارسازی تفاوت هایش با موسوی و کروبی، در مجموع از کلیت مواضع آنها دفاع کرده است، بسیار بعید است که تن به خواسته محکومیت جنبش سبز بدهد و هزینه چنین کاری برای او در بدنه حامی جریان اصلاحات بسیار سنگین است و به منزله یک خودکشی سیاسی است. از طرف دیگر کف خواسته نظام و اصولگرایان نیز ابراز برائت کامل و صریح از فتنه گران و به قول دادستان تهران اعلام توبه برای بازگشت به دامان نظام است و لذا امکان نقش آفرینی دوباره خاتمی در درون حکومت بسیار نامحتمل است. علائم موجود نشان از این دارد که حاکمیت تصمیم به اخراج خاتمی گرفته است، فیلترینگ سایت خاتمی، محدودیت های بنیاد باران، جلوگیری از سخنرانی در دانشگاه و ممنوع الخروجی وی آشکار می سازند که او دیگر از حاشیه امنیت درون نظام برخوردار نیست. حاکمیت کلی هزینه کرده و نمی پذیرد که مجدداً جریانی را که ستون پنجم دشمن می شمارد به عرصه سیاست بازگردند.

وی از سوی دیگر با به چالش کشیدن کفایت خاتمی و اصلاح طلبان برای معارضه جدی با نظام می پرسد: عملکرد فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس هشتم چه بوده و چه تاثیری داشته است؟ آیا بود و نبود آنها تفاوت قابل ملاحظه ای در عملکرد مجلس در چارچوب خواست اصولگرایان داشته است؟ سابقه خاتمی نشان می دهد که وی اهل ایستادگی روی خطوط قرمز نیست و سر بزنگاه از شروطش کوتاه می آید. صدر و ذیل سخنان خاتمی با هم نمی خواند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات