صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۰۳۹۷۶

تونس ؛قیامی مردمی:دکترسید رضا صدرالحسینی

در بیست ششم آذرماه "محمد البوعزیزی "، یک دوره‌گرد تونسی در اعتراض به مصادره اجناسش از سوی پلیس و بیکاری اقدام به خودسوزی کرد که موج ناآرامی‌ها و اعتراضات بی‌سابقه مردمی را در پی داشت .

در بیست ششم آذرماه "محمد البوعزیزی "، یک دوره‌گرد تونسی در اعتراض به مصادره اجناسش از سوی پلیس و بیکاری اقدام به خودسوزی کرد که موج ناآرامی‌ها و اعتراضات بی‌سابقه مردمی را در پی داشت . مروری گذرا به وقایع یکماهه تونس :
1 ـ با توجه به ویژگی‌های خیزش و حرکت یک ماهه مردم تونس که با شتابی کم سابقه به فرار زین العابدین بن علی رئیس جمهور این کشور انجامید، می‌توان آن را، قیام عمومی وسراسری دانست که ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک انقلاب واقعی را نیز داراست، ولیکن با توجه به این که این قیام هنوز فاقد رهبری مشخص و واحد است و‌ از طرف دیگر اهداف آن (یعنی‌ چگونگی و ماهیت ساختارهای سیاسی و اقتصادی که خواستار آن است )؛ تعیین نشده، نمی‌توان نام انقلاب را برآن نهاد .
2- در حال حاضر جز فرار بن علی (و خانواده اش) و ارائه وعده‌های تغییر اساسی در ساختارهای سیاسی و اقتصادی تونس، تغییر محسوس دیگری در این کشور صورت نگرفته و از این نظر می‌توان گفت که مردم تونس با وجود کسب پیروزی چشمگیر در حذف خاندان بن علی از رأس ساختار سیاسی، هنوز راه طولانی و پر خطری را تا تحقق خواسته‌ها و احقاق حقوق خود در پیش دارند .
3 ـ راشد الغنوشی، رهبر حزب اسلامی و منحله النهضه که نزدیک به دو دهه از عمر خود را به حالت تبعید در خارج از کشور گذرانده است؛ تمایل خود را به بازگشت به تونس اعلام کرده و بسیاری از محافل سیاسی براین اعتقادند که این شخصیت اسلامی و هواداران وی از جمله محورهای تعیین‌کننده در روند تحولات چند ماه آینده تونس خواهند بود .
4 ـ در دولت موقتی که بعد از فرار بن علی تشکیل شده ( و مأموریت آن برگزاری انتخاباتی آزاد تا دوماه آینده است) و دولت وحدت ملی نامیده می‌شود، اسلام گرایان تونسی، یعنی بدنه اصلی قیام‌کنندگان در آن راه نیافته‌اند و تنها به احزاب رسمی قبلی که در زمان بن علی نیز اجازه فعالیت داشتند اجازه حضور در دولت موقت داده شده است .
5 ـ در حال حاضر، نیروهای ارتش تونس به بهانه برقراری امنیت و مقابله با گارد رئیس جمهوری در نقاط حساس و کلیدی این کشورمستقرند و از نظام سیاسی این کشور که هم اینک رئیس هفتاد و چند ساله پارلمان تونس کفالت ریاست جمهوری آن را به عهده دارند حفاظت می‌کنند .
6 ـ بسیاری از مردم و برخی از حقوقدانان تونسی، باقی ماندن مهره‌های سیاسی سابق در پست‌های سیاسی و اجرایی را محکوم دانسته و برضرورت تغییرات اساسی و بویژه بر ضرورت فراهم شدن شرایط برای اجرای عدالت در عرصه اقتصاد و توزیع ثروت عمومی تأکید کرده‌اند .
7 ـ در دنیای غرب اینک بیش‌ترین کوشش‌ها آغازشده تا از برپایی یک نظام سیاسی مردمی که قاعدتاً نظامی ضد غربی خواهد بود، جلوگیری شود . البته رسانه‌های غربی اعتراف می‌کنند‌ که‌ مردم تونس، بن علی را یکی از مهره‌ها و سپرده‌های فرانسه و امریکا و نظام حکومتی تونس را نیز یکی از نظام‌های وابسته به غرب می‌دانسته اند؛ با اینحال این رسانه ها، هم اینک نظام دموکراسی غربی را برای ساختارآینده تونس تجویز می‌کنند و به دروغ براین موضوع تأکید می‌نمایند که مردم خواستار چنین راه حلی هستند حال آن که این به معنای چشم پوشیدن از فرهنگ خودی درتونس و اتکا به قوانین اساسی وارداتی خواهد بود .
8- ناظران معتقدند که سقوط دولت تونس، پیامی برای بسیاری از کشورهای عربی است که یک خاندان سال‌های طولانی قدرت را در دست دارد.
9- بعضی معتقدند انقلاب اسلامی که در آستانه 33 سال پیروزش می باشد توانسته الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی برای رهایی از دست دیکتاتورها شان باشد و تونس از این جمله اند .
به هر حال در جهان متغییر کنونی آنچه میتواند ملیت های تحت ستم را نجات دهد رهبری آگاه و با نفوذ،مکتبی کارآمد، مبارزه ای جهت دار، ایمان به پیروزی و استقامت مردم است . (سید رضا صدرالحسینی)
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات