تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۱۱۷۸۷

رییس‌جمهور: لزوم تنگ‌تر کردن حلقه‌های مقابله با تخریب‌گران محیط زیست در عرصه جهانی


رییس‌جمهور اصلاح وضع موجود را برای صیانت از محیط زیست یک تعهد و میثاق عمومی برای تمامی کشورهای جهان دانست و با تاکید بر تنگ تر کردن حلقه‌های مقابله با تخریب گران محیط زیست در عرصه جهانی از آمادگی کامل کشورمان برای مشارکت در زمینه حفاظت از محیط زیست خبر داد.
دکتر محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز (شنبه) در مجمع جهانی تالاب ها برای آینده به مناسبت چهلمین سالگرد انعقاد کنوانسیون رامسر ، با اشاره به اینکه محیط زیست بستر بالندگی، رشد و برپایی زندگی زیبا و سعادتمند برای بشریت است، اظهار داشت : خداوند همه عالم را در یک تعادل بسیار زیبا خلق کرد تا در بستر این عالم انسان شکوفا شود و بتواند با بهره گیری از عوامل مادی ، مسیر کمال و زندگی متعالی را طی کند.
دکتر احمدی‌نژاد افزود: به هم خوردن تعادل طبعیت در واقع به هم خوردن نظم فکری انسان در رسیدن به قله های هدف است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه چرخه های طبیعی از جمله آب و هوا چرخه های قانونمند و بسیار دقیق و پیچیده هستند، گفت: اگر در هر نقطه از این شبکه بسیار گسترده خللی وارد شود به همه شبکه های جهان منتقل خواهد شد.
وی تصریح کرد: کسانی که تصور می کنند در گوشه ای تخریب های سنگین بر چرخه های محیط زیست وارد می کنند تبعات آن محدود به آن منطقه خواهد شد تصورشان غلط است زیرا محیط زیست و چرخه های طبیعی شبکه به هم پیوسته است.
دکتر احمدی‌نژاد حمایت از سیاست های صیانت از محیط زیست را یک مسوولیت همگانی دانست و گفت: در دهه های اخیر سیر تخریب محیط اعم از تالاب ها و جنگل ها شتاب فزاینده ای گرفته است و امروز یکی از سنگین ترین چالش های روبروی بشر، تحولات سنگین آب و هوایی و آلودگی های بی نظیر محیط زیست است.
رییس‌جمهور در ادامه عدم آگاهی، عدم وجود استاندارد و قوانین و ضوابط در خصوص محیط زیست و وجود اندیشه سرمایه داری را سه عامل مهم در تخریب محیط زیست دانست و گفت: هنوز در بسیاری از نقاط جهان قانون جامعی برای حفاظت از بخش های گوناگون طبیعی وجود ندارد و زمانی که قانون نباشد هرج و مرج گسترش پیدا می کند و همین موضوع موجب تخریب های گسترده می شود.
دکتر احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به نقش اندیشه سرمایه داری در موضوع تخریب محیط زیست گفت: زمانی که عده ای انسان را موجودی بریده از آسمان و به دنبال لذت فردی و حداکثری و عدم پایبندی به تعهدات اخلاقی تبدیل می کنند در اصل سنگ بنای تخریب محیط زیست را گذاشتند.
وی افزود: برخی از کشورها اگر بخواهند مراکز صنعتی و سوزاننده سوخت فسیلی خود را با استانداردهای روز دنیا منطبق کنند از توجیه اقتصادی ساقط می شوند این بدان معناست که آنها با فروش محیط زیست و طبیعت توانسته اند ثروت اندوزی کنند.
رییس‌جمهور افزود: بیشترین تخریب محیط زیست توسط کسانی انجام شده است که پیرو اندیشه سرمایه داری و انسان بریده از اخلاق و آسمان هستند در حالیکه در دستورات آسمانی، احترام به طبیعت از جایگاه والایی برخوردار است و صیانت از محیط زیست جزو دستورات اکید و عبادات الهی است.
دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به آیین ایرانیان در حفاظت از محیط زیست گفت: صیانت از محیط زیست در اندیشه الهی در اصل صیانت از اندیشه های انسانی است ولی متاسفانه اندیشه سرمایه داری برای تصرف ثروت ها همه حد و مرزها را در هم شکسته است.
رییس‌جمهور با اشاره به آلودگی های موجود در خلیج فارس گفت: امروز بیشترین آلودگی ها در خلیج فارس ناشی از تردد ناوگان های نظامی است که برای تصرف سرزمین های منطقه از جمله افغانستان ، عراق در این آب ها حضور دارند.
دکتر احمدی‌نژاد افزود: تخریب هایی که امروز در افغانستان وعراق صورت گرفته اگر از همین امروز قطع شود و دولت های این کشورها تمام توان خود را بسیج کنند و کشورهای منطقه نیز برای جبران این آسیب ها به آنان کمک کنند حداقل 50 سال زمان نیاز است تا این تخریب ها جبران شود.
رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مسابقه سنگین سوخت فسیلی ناشی از نگاه سرمایه داری اشاره کرد و گفت: برای بازگرداندن تعادل محیط زیست توقف و روند تخریب باید در چند بخش از جمله آموزش و تعریف استانداردهای جدید سرمایه گذاری کرد.
دکتر احمدی نژاد افزود: در بخش آموزش باید تمامی ساختارهای دخیل در مدیریت جهان بسیج شوند و برنامه های آموزشی همگانی را جزء متون ‌آموزشی تمام سطوح تحصیلی در جهان قرار دهند.
رییس جمهور با اشاره به تعریف استانداردهای روشن در موضوع محیط زیست گفت:باید استانداردهای بسیار روشن و دقیقی برای محیط زیست تعریف کرد تا همه کشورهای جهان موظف به اجرای آن باشند.
دکتر احمدی نژاد در ادامه به عزم عمومی برای جایگزینی اندیشه انسانی به جای اندیشه سود محوری و سرمایه داری اشاره کرد و گفت:اگر سازمان ملل و نهادهای وابسته به دنبال اصلاح هستند در ابتدا باید نوع نگاه به انسان و طبیعت را در خود اصلاح کنند و در غیر این صورت بخش های کوچکی از جهان تنها به صیانت از محیط زیست اهتمام می کنند اما آنهایی که بیش از 50 درصد تخریب ها را انجام می دهند هیچ تغییری از خود نشان نمی دهند بنابراین باید اصلاح نوع نگاه به محیط زیست از مراکز مهم جهانی یعنی سازمان ملل آغاز شود.
رییس جمهور افزود: سازمان ملل باید تمامی روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی را بر مبنای حفظ و صیانت از محیط زیست تنظیم کند درغیر این صورت تعدادی از کشورها با عزم خود تنها می توانند یک صدم کشورهای تخریب کننده را درست کنند.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه تخریب کنندگان محیط زیست باید براساس ضوابط مستحکم موظف به اصلاح روند خود شده و متعهد شوند که ظرف 5 سال چرخه های صنعتی و مصرفی خود را اصلاح و در حد استانداردهای جهانی کنند ، گفت: 95 درصد مردم جهان به سوی اصلاح حرکت می کنند اما کشوری که 5 درصد جهان را در اختیار دارد معادل 95 درصد تخریب می کند و هیچ تغییری هم در روند خود به وجود نمی آورد.
رییس جمهور گفت: اگر جهانیان موضوع اصلاح نوع نگاه به محیط زیست را مطالبه کنند اتفاق بزرگی رخ خواهد داد ، این مجمع می تواند بند هایی را به تصویب برساند که در اصلاح روند تخریب محیط در جهان موثر واقع گردد.
رییس‌جمهور در ادامه تالاب‌ها را حلقه‌های بسیار مهمی از چرخه هستی خواند و گفت: خداوند با این تالاب‌ها حلقه‌های زمین را همچون گاهواره‌ای آرام و زیبا برای رشد و نمو انسان تعریف کرده است، بنابراین باید در حفظ و نگهداری آنها تلاش شود.
در مجمع جهانی تالاب‌ها برای آینده که به مناسبت چهلمین سالگرد کنوانسیون به مدت دو روز در تهران و رامسر برگزار می‌شود، مقامات ارشد ونمایندگان 53 کشور جهان حضور دارند.
رییس جمهور در ابتدای این مراسم از تمبر یادبود این مجمع رونمایی کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات