بصیرت : گروه ترجمه -پایگاه اینترنتی اسکاتمن در مقالهای به قلم مایکل تئودولو در 16 مارس 2011(25 اسفند) به مساله اعزام نیروهای سعودی به بحرین و موضعگیری جدی ایران در برابر آن پرداخته و مینویسد اعزام هزار نیروی سعودی به بحرین با موضعگیری مخالفتآمیز ایران همراه بوده است و در واقع تنشهای ایران و عربستان را تشدید کرده است. در عین حال، رهبران سنی بحرین نیز مدتهاست که ادعا میکنند مخالفان شیعه در این کشور عامل ایران هستند. به علاوه، در این شرایط به نظر نمیرسد که ایران به مداخله نظامی برای جلوگیری از سرکوب شیعیان دست بزند. اما به طور جدی در عرصههای دیپلماتیک و عمومی تلاش میکند تا در برابر چنین سرکوبهایی بایستد و در این راستا نیز اقدامات بسیاری انجام داده و با روحیه فراوان از خیزشهای عربی حمایت کرده است. ایران بارها از دولتهای منطقه خواسته است به مردم خود اجازه اعتراضات مسالمتآمیز بدهند.
نویسنده در پایان مینویسد علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز گفته است که حاکمان عرب خود را در برابر خشم ملتهای خود قرار دادهاند. همچنین او مداخله نظامی سعودیها را به دستور امریکا دانست. در عین حال، شاهد هستیم به رغم اینکه رابرت گیتس در دیدار از بحرین خواستار اصلاحات شد، نیروهای سعودی با مشورت امریکایی به منظور سرکوب معترضان وارد خاک بحرین شدهاند.