صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۱۲۰۳۲

سپاه در سال همت مضاعف و کار مضاعف


اکبر صفرى
در سال1389 مجموعه های مختلف سپاه پاسداران به تبعیت از فرمانده معظم کل قوا با همتی مضاعف و کاری مضاعف، پرتوان تر از دیگر سال ها در حوزه های مختلف خوش درخشیدند. سپاه در سال گذشته همگام با تحولات منطقه ای و فرا منطقه ای، ضمن تقویت و عمق بخشی به مأموریت های اصلی و مرسوم خود در صیانت از انقلاب اسلامی، متناسب با مقتضیات زمان، نوع تهدیدات و چشم اندازهای ترسیم شده در حوزه های جدید نیز به ایفای نقش پرداخت.
بر آن شدیم تا با گذری بر این مجموعه فعالیت ها، ضمن گفتن «خدا قوت» به آحاد سربازان ولایت، در بخش های کوچک و بزرگ کشور پهناورمان، تلاش های صورت گرفته را مورد توجه قرار دهیم و ان شاء الله سال جدید را پر بارتر از گذشته آغاز کنیم. هرچند متأسفانه علی رغم تنوع فعالیت ها و گستردگی این حضور، به لحاظ محدودیت های موجود توجه به همه آنها امکان پذیر نیست و تنها قادریم قطرات ریزی را از این سیل خروشان به تصویر بکشیم.
سپاه و راهیان نور
موضوع کاروان راهیان نور از جمله برنامه هایی است که همگام با پایان یافتن جنگ تحمیلی مورد توجه سپاه پاسداران قرار گرفته است. این موضوع که در سال های اخیر با استقبال گسترده اقشار مختلف جامعه همراه و مورد توجه و تأکید خاص رهبر معظم انقلاب نیز واقع شد، به لحاظ نقش موثری که در احیا و بسط ارزش های معنوی در جامعه و انتقال ارزش های دفاع مقدس دارد، همچنان یکی از نقاط درخشان فعالیت های سپاه پاسداران به شمار می رود که با همکاری بخش های مختلف این نهاد انقلابی همچنان ادامه دارد. رشد 30 تا 50 درصدی و در مواردی 100 درصدی کاروان های راهیان نور، حضور رهبر معظم انقلاب در مناطق عملیاتی، استقبال 12 هزار نفر از اساتید دانشگاه ها و گرایش دختر مسیحی لهستانی به دین مبین اسلام با حضور در اردوی راهیان نور از جمله ویژگی های این حرکت عظیم فرهنگی در سال 89 بود.
سپاه و مراسم ارتحال امام
برگزاری مراسم سالروز ارتحال امام خمینی(ره) به عنوان یک مراسم ملی و اثرگذار هر ساله با همکاری بخش های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد توجه قرار می گیرد. حضور رهبر انقلاب در این مراسم، حضور شخصیت های بین المللی، استقبال گسترده آحاد ملت از این مراسم و از همه مهمتر، حقی که امام(ره) به عنوان پدر معنوی سپاه بر این نهاد انقلابی دارد، باعث شده فرماندهان رده ارشد سپاه به لحاظ اهمیت موضوع حتی از ماه ها قبل از شروع مراسم با هدف برقراری امنیت، خدمات رسانی به زائران، فعالیت های فرهنگی و... در این زمینه به برنامه ریزی و فراهم نمودن مقدمات مادی و معنوی بپردازند. حضور بیش از دو میلیون زائر در این مراسم، تجدید بیعت فرماندهان و نیروهای سپاه و بسیجیان، حضور کاروان زیارتی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشکده های سپاه همچون امام صادق(ع)، جواد الائمه(ع) و مرکز آموزشی سیدالشهداء(ع) و نیروی دریایی سپاه پس از طی صدها کیلومتر مسیر تا تهران به صورت پیاده و سواره، از جمله ویژگی های این مراسم در سال گذشته بود.
برنامه‌های سیاسی عقیدتی
در سال 89 دروه های یک هفته ای تربیت و تعالی برای بیش از 100 هزا ر نفر از پاسداران با هدف تعمیق معنویت در سپاه برگزار گردید و این حجم از آموزش در سپاه بی سابقه می باشد شکل گیری حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال88 و به لحاظ اهمیت این حوادث باعث شد تا در سال 89 نیز بخش مهمی از برنامه های سیاسی سپاه پاسداران به فتنه اختصاص یابد و سپاه بنا به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر افزایش بصیرت، با بصیرت افزایی و ورود به جنگ نرم با دشمن نقش موثری ایفا کرد. طوری که در سال گذشته به لحاظ تنویر افکار عمومی، صیانت از انقلاب اسلامی و شناخت ابعاد فتنه به عنوان یک تجربه ارزشمند، تحلیل و واکاوی جریان فتنه از طریق رسانه های داخلی و طی صدها نشست و سخنرانی در برنامه های سیاسی و عقیدتی این نهاد انقلابی مورد توجه قرار گرفت.
سازندگی و محرومیت‌زدایی
افتتاح فاز اول طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان توسط رئیس جمهور، پیشرفت 50 درصدی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، بهسازی، مرمت و ضریب سازی بیش از هزاران مدرسه در مناطق مختلف کشور توسط بسیج سازندگی، بهره برداری از خانه های بهداشت، خانه عالم و مسجد در روستاهای مختلف، رشد 42 درصدی اعتبارات سازمان بسیج سازندگی، تجهیز روستاها به امکانات ورزشی، اجرا و بهره برداری از 5000 پروژه محرومیت زدایی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و... از جمله موارد قابل اشاره در حوزه سازندگی و محرومیت زدایی در سال89 بود. در این میان به عنوان نمونه ورود بسیج سازندگی و سپاه ساری در طر ح های دریایی مازندران و عملیات برداشت شن های روان روستای کندال از توابع بخش «بمانی سیریک» توسط نیروی زمینی سپاه، بیابان زدایی استان اصفهان به دست جوانان بسیجی نشان از گستردگی موضوع سازندگی و محرومیت زدایی داشت.
سلامت و بهداشت و ایمنی
سپاه پاسداران علاوه بر توجه به وضعیت سلامت و بهداشت کارکنان همچون طرح صحت و خانواده های آنان در راستای افزایش ضریب سلامت در سطح جامعه و به ویژه در مناطق محروم کشور، اقدامات قابل توجهی را عملیاتی نموده است. در این میان به عنوان نمونه می توان به افتتاح بیمارستان صحرایی، درمان رایگان مردم، اعزام تیم های پزشکی بسیج به مناطق محروم و عشایرنشین مانند سیستان، پاوه، کلیبر، بوکان و... اشاره کرد.
مبارزه با قاچاق
مبارزه با کالای قاچاق در مرزهای تحت مأموریت سپاه به ویژه مرزهای آبی کشور، حضور قاطعانه بسیج در امر مبارزه با مواد مخدر و همکاری بسیجیان به دستگاه های مربوطه باعث شده سهم این نهاد انقلابی در روند رو به رشد اقتصاد کشور همچنان قابل توجه باشد. در این میان کشف و ضبط 90 تن سنگ منگنز قاچاق در کهنوج توسط عشایر بسیجی و شناسایی و توقیف 43 هزار لیتر سوخت قاچاق نیروهای مرزی پایگاه ولایت منطقه یکم دریایی سپاه از جمله موارد قابل اشاره در این زمینه در سال گذشته است.
امنیت پایدار
نقش سپاه در برقراری امنیت در اقصی نقاط کشور و مقابله با تروریسم همواره ستودنی و قابل توجه بوده است. موفقیت سپاه در برقراری امنیت در منطقه جنوب شرق و انهدام کامل تیم تروریستی گروهک پژاک در منطقه دالاهو، همکاری موثر در دستگیری فرمانده گروهک ریگی و ضربات سنگینی که سپاه به عوامل و عناصر این گروهک در منطقه وارد کرد، در ارزیابی گوشه ای از عملکرد امنیتی سپاه در سال گذشته قابل توجه است. طوری که رصد تحرکات گروهک های تروریستی، استمرار برگزاری همایش های وحدت بین طوایف سیستان و بلوچستان، دیدار فرماند هان سپاه با ریش سفیدان منطقه از جمله گا م های نخست برقراری امنیت با همکاری سران قبایل در جنوب شرق کشور در سال 89 به شمار می رود.
نابودی دو فروند هواپیمای شناسایی در آب های خلیج فارس توسط پدافند هوایی سپاه نیز از دیگر موضوعات قابل توجهی بود که در سال گذشته در رسانه های جهان دارای بازتاب فرامنطقه ای بود.
سپاه و رزمایش
انجام موفقیت آمیز «رزمایش پیامبر اعظم(ص)پنج» از جمله فعالیت های قابل توجه و برجسته سپاه در سال 89 به شمار می رود. حضور نیروهای سه گانه سپاه، استفاده از تجهیزات و سامانه های دفاعی پیشرفته، انجام عملیات های پیچیده، زمان برگزاری به لحاظ حساسیت های منطقه ای و جهانی و حضور برخی مقامات نظامی از کشورهای همسایه باعث شد این رزمایش در سطح جهان از بازتاب بسیار بالایی برخوردار باشد. طوری که فرمانده کل سپاه گفت: انجام این رزمایش باعث شکست روحیه دشمن شد. همچنین در این رزمایش دو فروند شناور ایتالیایی و فرانسوی در تنگه هرمز توسط واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد بازرسی قرار گرفتند.
پروژه سپاه‌هراسی
عملکرد موفق سپاه در کور کردن چشم فتنه و صیانت از انقلاب اسلامی باعث شد تا در سال 89 نیز همچون گذشته حجم عظیمی از تبلیغات سوء رسانه های وابسته به دشمنان انقلاب در فضای مجازی علیه مجموعه های مختلف سپاه و بسیج از جمله فرماندهان ارشد این نهاد انقلابی صورت گیرد و به القای پروژه «سپاه هراسی» روی آورند. در این میان می توان به ادعای کشف شبکه جاسوسی در کویت، حضور قرارگاه خاتم سپاه در تمام بخش های دولتی، دخالت سپاه در اعزام کشتی به غزه، تهدید مردم معترض(!) توسط سپاه و... اشاره کرد.
سپاه و مجلس
در سال گذشته مجلس شورای اسلامی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری های خوب و قابل توجهی داشت.
دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، قدردانی251 نماینده مجلس از رزمایش پیامبر اعظم(ص) پنج، دیدار کمیته دفاعی مجلس با مسئولان و فرماندهان ستاد نیروی هوافضای سپاه و... از جمله این موارد است.
سپاه و دفاع مردمی
سپاه علاوه بر حفظ و تقویت آمادگی دفاعی در میان پایوران خود می بایست در حوزه آمادگی دفاعی نیز در حوزه مردمی که در قالب بسیج تجلی یافته ایفای نقش کند. در همین راستا در سازمان بسیج مستضعفین در سال گذشته شاهد تغییر و تحول خوبی در حوزه ساختار دفاع مردمی بودیم و در همین زمینه می توان به سازماندهی 12 میلیون نفر بسیجی، آموزش 10 هزار نفر مربی آمادگی دفاعی، برگزاری اردوی آمادگی دفاعی، آموزش تیراندازی و اسلحه شناسی برای دانش آموزان، ساماندهی پنج هزار پیشمرگ کرد مسلمان، سازماندهی پنج میلیون نفر در بسیج خواهران، جذب بیش از 400 هزار عشایر بسیجی در بسیج عشایر کشور، جذب و سازماندهی 23 هزار هنرمند بسیجی و... اشاره کرد.
سپاه و رسانه
فعالیت های رسانه ای سپاه نیز در سال گذشته قابل توجه بود. رونمایی از نخستین نشریه چند رسانه ای بسیج در قزوین با نام ظهیر، برگزاری دهمین سالروز چاپ و نشر هفته نامه صبح صادق، آموزش خبرنگاران بسیجی، تشکیل کانون خبرنگاران حوزه دفاع مقدس و ... از جمله این موارد بود.
مجمع فرماندهان
نوزدهمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه نیز در آستانه میلاد امام حسین(ع) طبق سنوات گذشته بر گزار شد. این مراسم با سخنرانی رئیس جمهور، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، سردار سلامی و برخی از فرماندهان ارشد سپاه همراه بود و با دیدار فرماندهان با رهبر معظم انقلاب به کار خود پایان داد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات