تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۱۷۶۷۱
همزمان با تظاهرات مردم عربستان برای خروج نیروها از بحرین

حمایت حریری از آل‌ خلیفه


سعد حریری، متحد لبنانی عربستان سعودی، در حالی از اقدامات آل خلیفه، پادشاه عربستان حمایت می‌کند که علاوه بر محکومیت این اقدامات از سوی جامعه بین‌الملل، مردم عربستان نیز با تظاهرات گسترده خود، خواستار خروج نیروهای عربستانی از بحرین شدند. نخست‌وزیر سابق لبنان، در تماس تلفنی خود با پادشاه بحرین بر حمایت دولت و ملت لبنان از دولت و ثبات این کشور تأکید کرد. به گزارش «القدس العربی»، سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در تماس تلفنی با حمد بن عیسی آل ‌خلیفه، پادشاه بحرین درباره آخرین تحولات کشورهای عربی بحث و تبادل‌نظر کرد.
در این تماس تلفنی، الحریری تأکید کرد که دولت لبنان و ملت این کشور در کنار بحرین و حاکمیت و ثبات این کشور است. وی در ادامه افزود: لبنانی‌های مقیم بحرین پیش از هر چیز، به قوانین کشور احترام می‌گذارند و به هیچ‌وجه خود را وارد مسائل داخلی این کشور نمی‌کنند. الحریری همچنین از پادشاه بحرین خواست تا موضع‌های گروه‌های سیاسی لبنان را به مثابه موضع دولت یا ملت لبنان نداند. پادشاه بحرین نیز از موضع حریری تشکر کرد. در این تماس توافق‌نظر شد تا الحریری در آینده نزدیک، به بحرین با هدف تقویت روابط سفر کند. این در حالی است که بحرین به تازگی، شاهد موج اعتراض‌ها و سرکوب این روند از سوی نیروهای امنیتی و کشتار مردم بوده است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پیشتر از مخالفان بحرینی خواسته بود تا تحقق درخواست‌های خود و پیروزی بر طاغوت‌ها پایداری کنند.
تظاهرات در عربستان
در همین راستا، صدها تن از شیعیان عربستان در شرق این کشور تظاهرات کرده و خواستار خروج نیروهای عربستانی از بحرین و اصلاحات سیاسی را در عربستان شدند. به گزارش «النشره»، در این تظاهرات که روز جمعه در شهر القطیف در شرق عربستان با حضور صدها شیعه برگزار شد، زنان نیز مشارکت داشتند که پرچم‌های عربستان و بحرین را در دست داشتند. به گزارش «سی‌ان‌ان»، در این تظاهرات آرام، معترضین از حکومت آل سعود خواستند تا نسبت به آزادی زندانیان شیعی ـ که در تحولات اخیر این کشور بازداشت شده‌اند ـ اقدام کند. مردم معترض همچنین از حکومت آل سعود خواستند، هر چه سریعتر نظامیان عربستانی فرستاده شده به بحرین را نیز به کشور بازگرداند. سی‌ان‌ان در گزارش خود اعلام کرده است که همه تظاهرات‌کنندگان دیروز از شیعیان عربستان بودند و در تظاهرات آنها که نود دقیقه طول کشید، برخی از معترضین پرچم کشور بحرین را حمل می‌کردند.
همچنین تظاهرات دیگری در شهرک «العوامیه» در نزدیکی القطیف برگزار شد. تظاهرکنندگان همچنین دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: ما خواهان احترام به آزادی بیان و اندیشه و حق برگزاری تظاهرات هستیم. این در حالی بود که نیروهای سرکوبگر عربستان در خیابان الثوره و منطقه القلعه در مرکز القطیف به حالت آماده باش درآمده بودند و تظاهرکنندگان را متفرق کردند. برگزاری تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز را در جمعه آینده و هر جمعه رأس ساعت چهار بعدازظهر خواستار شدند. از سوی دیگر، ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان پیامی را از سوی ملک حمد بن عیسى آل خلیفه، پادشاه بحرین دریافت کرد. این پیام را خالد بن احمد آل خلیفه، رییس دفتر پادشاه بحرین بعدازظهر روز جمعه به وی تقدیم کرد. این فرستاده پادشاه بحرین، پیام تشکر و تقدیر ملک حمد بن عیسی را تقدیم پادشاه عربستان کرد.
آمریکا، همدست آل‌سعود
از سوی دیگر، یکی از اعضای جنبش صلح و عدالت بحرین با محکوم‌ کردن سکوت غرب و آمریکا در قبال فاجعه انسانی در بحرین و محروم شدن ملت این کشور از ساده‌ترین حقوق، تأکید کرد: غربی‌ها و حکومت آل سعود همدست رژیم حاکم در کشتار مردم بحرین هستند. «یاسرالصایغ» خاطرنشان کرد: کشورهای غربی و آمریکا، هیچ‌گونه واکنش یا صحبتی با رژیم حاکم بر بحرین نکردند و به همین سبب، آنها در قبال خون مردم بی‌گناهی که در این کشور کشته می‌شوند، همدست رژیم حاکم به شمار می‌روند، همان گونه که رژیم اشغالگر عربستان سعودی نیز در کشتار مردم این کشور سهیم است. وی که با العالم گفت‌وگو می‌کرد، افزود: پایگاه نظامی آمریکا در بحرین با وجود مخالفت ملت بحرین ایجاد شده است. الصایغ تصریح کرد: ملت بحرین ده‌ها سال است که خواهان ساده‌ترین حقوق انسانی هستند، اما تنها پاسخی که شنیده‌اند، سرکوب، شکنجه، کشتار، تبعید، آوارگی و انواع حملات و تکفیر و حلال شمردن خون این مردم است و حتی جلوی تلاش آنها برای به دست آوردن قوت روزانه نیز گرفته می‌شود.
وی درباره مواضع کشورهای غربی و همچنین ملت‌های اسلامی در قبال بحرین نیز گفت: در کشورهای غربی و جامعه اسلامی، گروه‌های بسیاری هستند که از ملت بحرین در برابر سرکوبگری‌های رژیم حاکم حمایت و با آنان اعلام همبستگی کردند، زیرا مسأله ملت بحرین مساله ای انسانی است. عضو جنبش صلح و عدالت بحرین تأکید کرد: تنها چیزی که ملت بحرین خواسته است، حقوق قانونی است که همه پیمان‌های بین‌المللی آنها را به رسمیت می‌شناسد. به همین جهت است که همه ملت‌های جهان با ملت بحرین اعلام همبستگی می‌کنند. یاسرالصایغ تصریح کرد: بحرینی‌ها در بیرون از کشور و در اروپا، همه تلاش خود را برای محاکمه عاملان کشتار مردم بحرین به کار گرفته‌اند.
هشدار سازمان پزشکان بدون مرز
سازمان پزشکان بدون مرز با تأکید بر اینکه مردم بحرین از ترس خشونت‌های رژیم جرأت مراجعه به بیمارستان‌ها را ندارند، گزارش داد که کمک مستقیم به مجروحان بحرینی برای ما ممنوع بوده و وضع مجروحین بسیار دردآور است. «ژروم اوبررایت»، رییس عملیات بین‌المللی سازمان پزشکان بدون مرز، در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی «استاندارد» در پاسخ به این پرسش که تیم شما در بحرین شاهد چه وقایعی است، اظهار داشت: دلسردی بزرگی در تیم ما وجود دارد. برای ما دو مسأله بزرگ در بحرین وجود دارد؛ یکی اینکه مردم این کشور اعتماد خود به مراکز درمانی را از دست داده‌اند. آنها جرأت نمی‌کنند به بیمارستان بیایند، چراکه از حمله رژیم می‌ترسند.
در بیمارستان‌ها هیچ امنیتی نیست و مجروحان احساس می‌کنند، واقعا به رژیم تحویل داده می‌شوند. از سوی دیگر، ما هیچ امکاناتی نداریم که بیماران را در برابر چنین وضعیتی حمایت کنیم. وی افزود: پزشکان نیز در این شرایط کاملا احساس ناراحتی می‌کنند. حکومت از آنها انتظار دارد که اطلاعات بیماران را در‌ اختیار آنها گذارند. اگر پزشکان این کار را انجام ندهند آنها خود وارد عمل می‌شوند. از چند روز پیش هم در این کشور حتی مجروحان دستگیر می‌شوند. این مقام سازمان پزشکان بدون مرز در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تهدیدهای بسیاری علیه اشخاص در این کشور وجود دارد و شرایط بسیار حاد است. انسان‌هایی که کمک می‌خواهند، خیلی ترس دارند و آنهایی هم که می‌خواهند به دیگران کمک کنند خودشان از طرف رژیم تهدید می‌شوند. این شرایط برای همه ـ چه پزشکان محلی و چه پزشکان بین‌المللی ـ هست.
وی افزود: بیمارستان دولتی سلمانیه که بسیاری از معترضین در آنجا مداوا می‌شدند، به هدف نظامی حکومت بحرین تبدیل شده و به عنوان مرکز مخالفان ارزیابی می‌شود و تقریبا خالی است. اوبررایت در ادامه خاطرنشان کرد: به ما گزارش شده که برخی افراد به صورت هدفمند توسط نیروهای امنیتی حکومتی از بیمارستان‌ها ربوده می‌شوند. برخی نیز مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار می‌گیرند. این وضع سبب شده است که برخی بیماران از بیمارستان‌ها فرار کنند. این خیلی بی‌معنی و مسخره است که مجروحان از جایی که از آن انتظار کمک دارند، فرار کنند. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: کمک مستقیم به مجروحان برای ما ممنوع است. همچنین این درخواست مبنی بر اینکه تیم ما بیماران و مجروحان را تا بیمارستان همراهی کنند تا مطمئن شوند که آنها دستگیر شده‌اند یا درمان می‌شوند، تاکنون نادیده گرفته شده است.
بازداشت فعالان حقوق بشر
در همین حال، به گزارش «آسوشیتدپرس» از دوبی، مرکز دفاع از حقوق بشر بحرین اعلام کرد، «عبدالله الخواجه» که در سازمان عفو بین‌الملل فعالیت می‌کرد، بامداد (دیروز) شنبه در منزل دخترش در روستایی در حومه «منامه» بازداشت شد. «زینب» دختر الخواجه با تأیید بازداشت پدرش، از ضرب و شتم او پیش از انتقالش به همراه همسر و برادر همسرش به زندان خبر داد.
دولت بحرین که از ماه گذشته میلادی (مارس) در کشور وضع فوق‌العاده اعلام کرده است، اعتراضات مردمی علیه حکومت پادشاهی کشور را سرکوب و فعالان و معترضان را بازداشت می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات