تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۳۹۶

حمايت حريري از عون؛ لبنان در انتظار گشايش سياسي (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات – 1395/08/06 – شماره 26570 – صفحه 12)

شرایط سیاسی لبنان برای ورود میشل عون به کاخ ریاست جمهوری بعبدا برای شش سال آینده فراهم شده است. سعد حریری، رییس حزب المستقبل لبنان (با در دست داشتن ۳۳کرسی پارلمان) با عقب نشینی از مواضع سابقش که ابتدا با عبور از سمیر جعجع (به عنوان کاندیدای ۱۴مارس برای ریاست جمهوری لبنان) به سوی سلیمان فرنجیه تعبیر شد و سپس با عبور از کاندیداتوری سلیمان فرنجیه و حمایت از کاندیداتوری میشل عون همراه شد، اکنون شرایط حل بحران سیاسی انتخاب رییس جمهوری در پارلمان را فراهم کرده است. مهمترین معمای جدید این پروسه سیاسی، اختلاف نظر بین حزب‌الله و سازمان امل درخصوص میشل عون است.

در این حال،حزب‌الله با گذشت حدود دو سال و نیم از کاندیداتوری میشل عون حتی یک لحظه در این انتخاب خود تردید و درنگ نکرد تا کار به جایی رسید که انتخاب میشل عون از سوی حریری یک پیروزی سیاسی بزرگ برای حزب‌الله و دبیرکل آن سید حسن نصرالله به شمار می‌رود اما نبیه بری، رییس پارلمان و همپیمان استراتژیک حزب‌الله همچنان تاکید دارد که در جلسه آتی پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری حاضر می‌شود اما او و فراکسیونش هرگز به میشل عون رای نخواهند داد.از سوی دیگر، سلیمان فرنجیه ( کاندیدای پیشین سعد حریری برای ریاست جمهوری) که به عنوان قوی‌ترین همپیمان مقاومت و حزب‌الله در بین جامعه مسیحی لبنان به شمار می‌رود هنوز خود را در صحنه حاضر می‌بیند و همچنان اصرار دارد که در جلسه آینده پارلمان او کاندیدای ریاست جمهوری باقی می‌ماند.

حالا همه نگاه‌ها پیش از برگزاری جلسه آینده پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری جدید به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله است که گفته می‌شود قرار است دیدارهایی با نبیه بری، سلیمان فرنجیه و میشل عون برگزار کند تا گره ایجاد شده را تدبیر و سیاست کند.البته شکی نیست که پس از حمایت حریری از کاندیداتوری میشل عون، نمایندگان شیعه در پارلمان که در دو فراکسیون وابسته به حزب‌الله و سازمان امل خلاصه شده‌اند هرگز مسئولیت تعطیل عملیات انتخاب رییس جمهوری جدید در جلسه آینده را به عهده نمی‌گیرند و در چنین شرایطی که آراء به سوی عون تغییر کرده است هرگز پارلمان را از حد نصاب نخواهند انداخت اما لازم است اختلاف تاکتیکی بین امل و حزب‌الله حل شود.

مواضع متغیر سعد حریری در لبنان

سعد حریری پس از گذشت دو سال نیم از بحران و انسداد سیاسی لبنان، بالاخره از کاندیدای مورد حمایت حزب‌الله «میشل عون» حمایت کرد. عقب نشینی او از سمیر جعجع و سپس سلیمان فرنجیه حتما هزینه‌های سنگینی برای او برجا خواهد گذاشت. این در حالی است که در طول این مدت او حملات شدیدی علیه حزب‌الله و همپیمانانش به دلیل حمایت از عون انجام داده است. این موضع وی در کنار مواضع قدیمی او در قبال دولت سوریه و دادگاه بین‌المللی ترور حریری و سپس قبول مشارکت سیاسی در دولت با حزب‌الله و انجام گفتگوهای دو جانبه حزب المستقبل با حزب‌الله چه بسا باعث شود تا در انتخابات آینده پارلمان لبنان وی زعامت سیاسی اهل سنت در پارلمان را از دست بدهد. او در حالی که در سال ۲۰۰۵دولت سوریه و شخص بشار اسد را مسئول ترور پدرش «رفیق حریری»معرفی می‌کرد اما بعد از رفع اتهام از سوی دادگاه بین‌المللی رفیق حریری از نظام سوریه و ۴افسر عالی رتبه ارتش و سازمان امنیت لبنان، به دمشق رفت و مورد استقبال بشار اسد قرار گرفت. او همچنین در حالیکه دادگاه بین المللی پنج عضو مهم حزب‌الله را به عنوان متهم اصلی ترور حریری معرفی کرد با حزب‌الله به سوی مشارکت سیاسی در دولت رفت و سپس گفتگوهای دو جانبه المستقبل – حزب‌الله را برگزار کردند. حریری سپس با آغاز تحولات سوریه و گسترش جنگ در این کشور موضعی دوآتشه علیه بشار اسد و دولت سوریه اتخاذ کرد. از نگاه بسیاری از سیاستمداران لبنانی این تغییرات درمواضع سیاسی نشان می‌دهد که سعد حریری هنوز همچون جوانی تازه کار در صحنه سیاسی عمل می‌کند.

حالا او در تغییر موضعی آشکار و سوال برانگیز از میشل عون حمایت می‌کند در حالی که تاکنون ۱۴تن از حزب تحت ریاستش اعلام کرده‌اند به رغم اعلام موضع حریری آنها هرگز به میشل عون در پارلمان رای نمی‌دهند. همپیمانان پیشین او که زیر عبای او به دولت لبنان راه یافته بودند (اشرف ریفی وزیر مستعفی دادگستری) که پس از انتخابات شوراهای شهرداری در لبنان قطب جدید سیاسی در طرابلس ایجاد کرده‌اند نیز اعلام کردند از موضع حریری حمایت نمی‌کنند.حتی نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشین لبنان که اکنون از پرقدرترین مردان اقتصادی لبنان و کاندیدایی بالقوه برای زعامت سیاسی اهل سنت لبنان به شمار می‌رود نیز پس از اعلام موضع حریری در صفحه شخصی اش در توییتر مدعی شد:ماجراجویی جدیدی که می‌ترسیم کشور را به سوی تقسیم بندی و بحرانی جدید سوق دهد،خدا لبنان و لبنانی‌ها را کمک کند.

سعد حریری و نخست وزیری در دولت عون

بسیاری بر این اعتقاد هستند که مواضع جدید حریری، برای جبران خسارت‌های بزرگ سیاسی و مالی او در لبنان است زیرا با اعلام حمایت از میشل عون او به دست گیری پست نخست وزیری لبنان برای شش سال آینده در دوران ریاست جمهوری عون را تضمین کرده است، امری که هم به او کمک می‌کند تا به دنیای رسمی سیاست در این کشور باز گردد و هم راه را هموار می‌کند تا بحران مالی و اقتصادی موسساتش در لبنان و سعودی را پشت سر بگذارد. این در حالی است که بسیاری از موسسات اقتصادی، اجتماعی و رسانه‌ای سعد حریری در لبنان با بحرانی سخت مواجه است به گونه‌ای که اکنون بیش از هشت ماه است که وی نتوانسته حتی حقوق بسیاری از کارمندانش را پرداخت کند.

میشل عون پس از اعلام حمایت حریری حالا باید توجه ویژه ای به نبیه بری و ولید جنبلاط ( با ۱۱نماینده در پارلمان) داشته باشد گرچه اعداد و ارقام و گرایش‌های نمایندگان در پارلمان نشان می‌دهد که اگر جلسه آینده پارلمان در تاریخ ۳۱اکتبر تشکیل شود او به عنوان رییس جمهوری جدید لبنان انتخاب می‌شود.میشل عون پس از اعلام حمایت حریری به منزل او رفت تا از وی تشکر کند و سپس راه اقامتگاه نبیه بری را در پیش گرفت.عون برای اقناع نبیه بری کار سختی دارد زیرا وی پیشتر و پس از آنکه نمایندگان پارلمان به دلیل عدم امکان برگزاری انتخابات صلاحیت‌های نمایندگی خود را تمدید کردند،مجلس را غیرقانونی توصیف کرد.همین امر باعث اعتراض و خشم نبیه بری شد زیرا با این توصیف،نبیه بری رییس یک پارلمان غیر قانونی به شمار می رفت.به همین دلیل بری با کنایه به عون پیام داده بود که چگونه انتظار داری که پارلمانی غیر قانونی تو را به عنوان رییس جمهور قانونی کشور انتخاب کند. همین امر باعث شد تا دیدار عون – بری در فضایی کاملا عادی برگزار شود و از همین جا بار دیگر بری به عون اعلام کرد:در جلسه ۳۱اکتبر شرکت و ضد شما رای می دهیم.وی پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد سعد حریری حمایت ما برای پست نخست وزیری در دولت آینده را نیز نخواهد داشت.

میشل عون و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در لبنان

میشل عون در سایه ائتلافش با حزب‌الله از نظر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی نیز کار سختی در پیش دارد. حالا باید دید آیا اقدام سعد حریری با هماهنگی سعودی صورت گرفته است یا آن چنان که برخی می‌گویند این رویکرد سیاسی، رویکردی لبنانی و داخلی بوده است؟آمریکا که حزب‌الله را سازمانی تروریستی! به حساب می‌آورد پس از اعلام مواضع حریری، هماهنگ با دولت سعودی تحریم‌های جدیدی را علیه حزب‌الله وضع کرده است. دولت آمریکا از پیش اعلام کرده بود که تلاش می‌کند تا حزب‌الله در دولت بعدی لبنان حضوری نداشته باشد ولی اکنون که کاندیدای حزب‌الله به شانس قطعی ریاست جمهوری لبنان رسیده است، واشنگتن چگونه در برابر این تحول سیاسی عمل می‌کند؟ شاید به همین دلیل است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به رغم اعلام حمایت حریری از میشل عون باز هم به انتخاب او در جلسه آینده پارلمان به دیده شک و تردید نگاه می‌کند.

در کنار آمریکا، فرانسه نیز از جمله کشورهایی پر رنگ در تحولات لبنان است که هنوز موضعی روشن در قبال این تحول اتخاذ نکرده است؛ این در حالی بود که برخی اخبار و واکنش‌های سیاسی از سوی دولت فرانسه حاکی از آن بود که آنها کاندیدایی غیر از میشل عون را برای ریاست جمهوری ترجیح می‌دادند زیرا ائتلاف سیاسی میشل عون با حزب الله را نمی‌پسندیدند.حالا با این اوضاع اگر میشل عون به ریاست جمهوری لبنان برسد می‌تواند پس از بحران سوریه و ناکارآمدی پاریس برای ایفای نقشی سازنده در این بحران، شکست جدیدی برای سیاست خارجی فرانسه در کشوری ایجاد شود که از نظر تاریخی نقشی مستقیم، مهم و انکار ناپذیر در آن داشته است.

تکلیف دو جریان ۸ و ۱۴مارس چه می‌شود؟

انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهوری لبنان می‌تواند دو جریان اصلی سیاسی در لبنان را دستخوش تغییراتی کند. ابتدا سمیر جعجع کاندیدای ۱۴مارس برای ریاست جمهوری لبنان بود. اما از زمانی که سعد حریری حمایت‌های خویش از سلیمان فرنجیه (یکی از جناح های اصلی ۸مارس و همپیمان حزب الله) را برای پست ریاست جمهوری اعلام کرد اولین آثار انشقاق در صفوف ۱۴مارس ظهور پیدا کرد. سمیر جعجع پس از اقدام حریری با اعلام مخالفتی آشکار در برابر حریری،از کاندیداتوری میشل عون حمایت کرد .

از سوی دیگر فراکسیون پارلمانی سازمان امل(به عنوان یکی از ارکان اصلی ۸مارس) از سلیمان فرنجیه اعلام حمایت کردند، موضعی که همچنان از سوی نبیه بری به عنوان موضعی ثابت معرفی می‌شود در حالی که حزب‌الله در طول دو سال و نیم اخیر همچنان از میشل عون حمایت کرده است.ورود نام سلیمان فرنجیه نیز باعث شد تا تقابل سیاسی بین او و میشل عون در جریان ۸مارس آشکارتر شود در حالی که هر دو از یک جناح سیاسی بودند.در آن سوی، حالا با حمایت حریری از میشل عون نه تنها در جریان ۱۴مارس بلکه در درون حزب المستقبل نیز مخالفت‌ها با میشل عون همچنان علنی می‌شود. با این رویکردها از اکنون انتظار می‌رود با روی کار آمدن میشل عون صف‌بندی‌های سیاسی جدیدی در لبنان شکل گیرد گرچه روند تحولات نشان می‌دهد استحکام سیاسی ۸مارس به مراتب قوی تر از ۱۴مارس بوده است.

لبنان و یک هفته سرنوشت‌ساز

لبنان وارد یک هفته سرنوشت ساز شده است و به نظر می رسد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به آخرین رایزنی‌ها و مشورت های در دقیقه نود و وقت های اضافه بستگی دارد.به گزارش ایرنا، مواضع و گام‌های همه گروه ها و ارکان سیاسی لبنان در این یک هفته حساب شده و با بررسی دقیق تحولات اتخاذ و برداشته خواهد شد و این در حالی است که نفس در سینه همه لبنانی ها حبس شده است.سید حسن نصرالله نظر نهائی حزب الله را اعلام کرد و گفت که نمایندگان حزب الله ( فراکسیون وفاداری به مقاومت) در صورت تشکیل جلسه پارلمان در تاریخ 31 اکتبر( دهم آبان ماه) در صحن حاضر می‌شوند و به ژنرال « میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح رای می دهند.دبیرکل حزب الله تاکید کرد، برای نخست وزیری « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل که اخیرا با اعلام حمایت خود از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری درها را برای برگزاری این انتخابات گشود، مانعی وجود ندارد.اما این در حالی است که در درون فراکسیون المستقبل شکاف و اختلاف در خصوص حمایت از تصمیم حریری گسترده است، « نبیه بری» رئیس فراکسیون توسعه و بازسازی با صراحت اعلام کرده است که به « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده رای می دهد، « ولید جنبلاط » رئیس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پارلمان لبنان هم هنوز رای خود را آشکار نکرده است.برخی شخصیت های سیاسی هم مانند« نجیب میقاتی» نخست وزیر سابق لبنان مخالفت خود را با نامزدی ژنرال عون اعلام کرده اند.

حزب جریان آزاد ملی به ریاست « جبران باسیل» اظهارات سید حسن نصرالله را مثبت توصیف و تاکید کرده است که در این هفته برای رفع موانع مخالفت های با ریاست جمهوری ژنرال عون تلاش می کند و در این زمینه با فراکسیون های توسعه وآزادسازی ، جریان آزاد ملی، الکتائب ، دیدار دموکراتیک مذاکره صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که گفته می شود، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و رئیس فراکسیون توسعه و آزادسازی که در ژنو بسر می برد تا یک روز مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بیروت باز نمی گردد.« سیمون ابی رمیا» عضو فراکسیون تغییر و اصلاح گفت: یازده سال است با حزب الله در دولت و حکومت ارتباط داریم و آنها را فقط به صداقت و وفای به عهد می شناسیم.ناظران در باره تاخیر ولید جنبلاط در اعلام نظر نهائی خود گفته اند که او منتظر ملاقات با ژنرال عون و یا هیاتی از حزب جریان آزاد ملی و مشورت های بیشتر با نبیه بری و سعد حریری است.« سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل تاکنون در ریاض بسر می برد و ممکن است به مصر هم قبل از بازگشت به بیروت سفر کند.

روزنامه لبنانی الجمهوریه نوشت ، حریری بدون اینکه وقتی برای او برای ملاقات با مقامات ارشد سعودی تعیین شده باشد به ریاض رفته است.این روزنامه لبنانی به نقل از « سگرید کاگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لبنان افزود: ایران و سعودی نام هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان را وتو نمی کنند و نظر سازمان ملل و کشورهایی که به آنها سفر کرده از جمله ایران، این است که لبنانی ها خود باید در این باره تصمیم بگیرند.در همین حال روزنامه السفیر نوشت: لبنانی ها یک هفته با انتخابی بزرگ فرصت دارند تا یک رئیس جمهوری براساس تفاهم و توافق داخلی برگزینند و به دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری بی سابقه در تاریخ کشورشان پایان دهند.دست کم برای هواداران ژنرال عون و « جبران باسیل» رئیس حزب جریان آزاد ملی در گفته و عمل ژنرال عون از روز 31 اکتبر رئیس جمهوری لبنان است و از نظر مخالفان تاکنون نمی توان با قاطعیت از این نتیجه سخن گفت و هر روز که می گذرد به آرای مخالفان ویا آرای سفید (ممتنع) اضافه می شود.

السفیر با بیان اینکه هیاتی روس به زودی وارد بیروت می شود، نوشت: « جروم بونافون» رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه که اخیرا در لبنان با همه لبنانی ها ملاقات و گفت و گو کرد، مشخص نیست به چه دلیلی به پایتخت های ایران وسعودی سفر نکرد در حالی که درخواست برای این سفر به تهران و ریاض اعلام شده بود.الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم با بیان اینکه « سید حسن نصرالله از قطار انتخابات ریاست جمهوری لبنان در پایان مسیرش و رسیدن به ایستگاه آخر حمایت کرد» نوشت:برای نخستین بار منابع نزدیک به سعد حریری از وجود یک توافق بین المللی و منطقه ای در خصوص انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان سخن می گویند.الاخبار به نقل از منابع سیاسی هم نوشت که برای تائید تفاهم و توافق بر سر انتخاب ژنرال عون به‌زودی هیاتی سعودی و همچنین هیات هائی از کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وارد لبنان می شوند.

این روزنامه لبنانی به نقل از این منابع افزود: بعداز حمایت رسمی حریری از ژنرال عون و اظهارات سید حسن نصرالله کار تمام شده و ژنرال عون قطعا رئیس جمهوری لبنان است و موضع سعودی دیگر منفی نیست.الاخبار به نقل از این منابع همچنین ادعا کرد: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان و انتخاب ژنرال عون که صددرصد یک تصمیم لبنانی است، برای نخستین بار توافقی ایرانی ، سعودی ، روسی و آمریکائی شکل گرفته است.منابع این روزنامه گفته اند: سخنان « جان کری» وزیر خارجه آمریکا منفی نبود بلکه تنها از اینکه حمایت حریری از ژنرال عون بی نتیجه بماند و خلاء ریاست جمهوری لبنان ادامه یابد، اظهار نگرانی کرده است.الاخبار نوشت: برخی گروه های سیاسی مانند حزب الکتائب در حال بررسی محاسبات و تجدید نظر در رای خود هستند تا بتوانند موضع نهائی خود را به طور منطقی اتخاذ و اعلام کنند.

حمایت حریری از ژنرال عون و سرانجام وتوی سعودی

بعداز اعلام رسمی حمایت « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل از ژنرال « میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان،اکنون این سوال در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان مطرح است که آیا وتوی نام ژنرال از سوی سعودی کارساز نبود و این رژیم از مواضع خود مجبور به عقب نشینی شده است؟آیا حمایت حریری از ژنرال عون با چراغ سبز سعودی انجام گرفته و دوره باجگیری‌ها و گروکشی‌های سعودی در لبنان به پایان رسیده و زمان عقب نشینی فرا رسیده است؟ریاض که از دوران ریاست « سعود الفیصل» در وزارت خارجه سعودی تاکنون ( دوران عادل الجبیر) با وتوی نام رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان مانع ورود ژنرال عون به « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان شده است، به نظر می رسد گزینه ای به‌جزعقب نشینی نداشته است و از همین رو حریری این مهره البته سوخته سعودی هنگام اعلام حمایت از ژنرال عون به آن اعتراف کرد.

سعد حریری بعداز یک ماه رایزنی های داخلی و خارجی ، برخی شخصیت های سیاسی و حزبی را در خانه آل حریری جمع کرد و با اعتراف به شکست همه تلاش هایش برای انتخاب رئیس جمهوری ، از نامزدی ژنرال عون حمایت کرد.رئیس حزب جریان المستقبل با بیان اینکه در دو سال و نیم گذشته همه گزینه ها و ابتکارهایش برای انتخاب رئیس جمهوری بی نتیجه ماند، اعتراف کرد که چاره ای بجز حمایت از ژنرال « میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری لبنان نداشته است.با این حال جزئیات و دلایل این عقب نشینی اگر درست باشد ، هنوز کاملا آشکار نشده به ویژه اینکه تحرکات اعتراض آمیز و نافرمانی های گسترده در داخل گروه 14 مارس به ویژه حزب المستقبل در مخالفت با این تصمیم حریری رو به گسترش است. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\10\10-26\19-52-17.htm&storytitle=%CD%E3%C7%ED%CA%20%CD%D1%ED%D1%ED%20%C7%D2%20%DA%E6%E4%BA%20%E1%C8%E4%C7%E4%20%CF%D1%20%C7%E4%CA%D9%C7%D1%20%90%D4%C7%ED%D4%20%D3%ED%C7%D3%ED

ش.د9502321

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات