صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۱۹۴۸۸

قرارگاه سایبری و جذب هکرهای انقلابی


اکبر صفرى
این روزها سخن از تأسیس «قرارگاه سایبری ایران» و جذب «هکرهای انقلابی» در بدنه این قرارگاه است. هرچند پیش از این، نهاد انقلابی سپاه در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن، پیشگام این تحول محسوب می شود و در این عرصه توانمندی ها و قابلیت های برجسته ای از خود به جای گذاشته است؛ اما تشکیل قرارگاه سایبری ایران به عنوان ضرورتی انکارناپذیر و حیاتی به واقع حضور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در فضای مجازی به عنوان عرصه ای مهم و راهبردی در صیانت از انقلاب اسلامی رسمیت می بخشد.
هرچند اهمیت جنگ روانی، دستیابی به اطلاعات و چالش های جدی در عملکرد سامانه های حساس و مهم از مواردی است که در عرصه های نبرد، از سابقه ای کهن و آشنا برخوردار است؛ اما امروزه پیشرفت و گسترش بسیار سریع و برق آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات، عدم محدودیت های مکانی و زمانی در مرزهای مجازی و اهمیت بخش نرم افزاری سامانه ها در مأموریت های مختلف باعث شده، تهدیدات نرم به شکل بسیار جدی تری در کنار سایر تهدیدات سخت و نیمه سخت مورد توجه قرار گیرند.
طوری که امروزه نه تنها آثار و عوارض ناشی از جنگ های سایبری یا «شورش های سایبری» به دلیل گستردگی و عمق نفوذ به یک نگرانی جدی و تهدید درجه اول در میان حکومت ها و دولت ها تبدیل شده است؛ بلکه این موضوع زندگی خصوصی افراد جامعه را نیز در بخش های مختلف تهدید می کند. طوری که حضور موثر و برتر هر کشور در فضای مجازی به واقع نشان از وجود نوعی قدرت نرم و نوعی برتری آن کشور در عرصه بین المللی و جهانی به شمار می رود.
نگاهی به اختلال های ایجاد شده در بازار های بورس، وقوع انقلاب های رنگین در سطح جهان، ناتوانی حکومت گرجستان برای مطرح کردن وضعیت خود در سطح بین الملل به هنگام جنگ با روسیه به علت فعالیت هکرهای روسی و از همه مهم تر شکل گیری موج بیداری و تحولات منطقه ای همگام با انتقال سریع صحنه آتش سوزی یک جوان تونسی در صفحه فیس بوک از جمله موارد برجسته ای است که اهمیت و ضرورت حضور در فضای مجازی را با هدف حمله یا دفاع توجیه می کند.
در این میان، انبوه دشمنان انقلاب اسلامی در سطح جهان و به ویژه در میان کشورهای غربی از یک سو و همچنین برتری این کشورها به لحاظ برخورداری از قدرت فناوری و زیرساخت های مرتبط با فضای مجازی ضرورت یک جهش بلند را در این حوزه در کشور نشان می دهد. طوری که فعالیت های گسترده و شبانه روزی دشمنان و فرقه های ضاله علیه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، بسیج دشمنان در هدایت و پشتیبانی از فتنه88 از طریق فضای رسانه ای که هم اکنون نیز ادامه دارد و تلاش دشمن برای آسیب رسانی به بخش نرم افزاری تأسیسات حیاتی کشور همچون استفاده از «ویروس استاکس نت» برای ناکارآمدی تأسیسات هسته ای بوشهر، از جمله مواردی است که ضرورت این جهش را در قالب یک حرکت جهادی و انقلابی به جد مطرح می کند.
تأکید فرمانده معظم کل قوا مبنی بر حضور جدی نیروهای انقلاب در عرصه جنگ نرم همگام با گذر از فتنه 88 به واقع جرقه اصلی نوعی تحول ساختاری و آمادگی در برابر فعالیت دشمنان در حوزه فضای مجازی و جنگ سایبری به شمار می رود.
نقش نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران به عنوان مدافعان اصلی انقلاب و کشور در این عرصه همچون عرصه جنگ سخت نیز واقعیتی انکارناپذیر است؛ لذا حضور برجسته و اثربخش نیروهای مسلح در این حوزه علاوه بر ترسیم نقشه راه جامع، مستلزم تحولات ساختاری و سیستمی، تربیت نیروی انسانی متخصص و از همه مهم تر مدیریت هوشمندانه بر فضای مجازی در نیروهای مسلح است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات