تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۱۹۹۶۳

بازی پنهان اصلاح‌طلبان با جریان انحرافی


گروه سیاسی: «استکبار جهانی، بقایای جریان فتنه و گروه‌های ضدانقلاب در حال فعالیت برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی هستند.» این هشداری بود که اسدالله بادامچیان قائم‌مقام حزب موتلفه اسلامی در جمع طرفداران حزب موتلفه مطرح کرد. به گزارش «تهران امروز» بادامچیان همچنین از تلاش «دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمنان» برای اینکه «مجلس نهم مجلس ولایی نشود» خبر داد. البته از دیدگاه قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی دشمنان برای اجرای نقشه‌های خود از مهره‌های اصلاح‌طلب استفاده نمی‌کنند بلکه می‌خواهند «گروه جدیدی را به صحنه انتخابات بیاورند.» هر چند بادامچیان اشاره‌ای به این گروه جدید و ارتباط شان با جریانی که این روزها با عنوان «انحرافی» شناخته می‌شوند نکرد ولی این طور به نظر می‌رسد که باید «جریان جدید» از اقبال خوبی بین مردم برخوردار باشد. بادامچیان با بیان اینکه «اصولگرایان به دنبال وحدت حول محور جامعتین هستند» تصریح کرد: بقایای فتنه نیز در کشور به دنبال وارد کردن نیروهای سفید در انتخابات هستند.طی روزهای گذشته اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که جریان اصلاحات بدش نمی‌آید که برای کسب کرسی‌های مجلس نهم با جریان انحرافی نزدیک به دولت ائتلاف کند.
این اظهارات بادامچیان بعد از آن بیان شده که پیش از این برخی سایت‌های خبری از نزدیکی این دو جریان با هم خبر داده و تحلیل کرده‌اند که اصلاح‌طلبان به منظور استفاده از امکانات جریان حامی دولت و بخصوص پنهان شدن در پشت آنها به این جریان نزدیک خواهند شد.
در همین زمینه یکی از سایت‌ها روز سه شنبه خبر داد که سرکرده جریان انحرافی گزینه انتخاباتی اصلاح‌طلبان شد. این سایت خبری گزارش داد که یکی از اعضای شاخص جریان دوم خرداد اخیرا در جلسه‌ای با حضور چهره‌های سرشناس این جریان اظهارات تامل برانگیزی را درباره جریان انحرافی در دولت دهم مطرح کرده است.این سایت خبری بدون اشاره به نام این عضو شاخص جریان دوم خرداد افزود: وی که پیرامون رویکرد جریان اصلاحات درباره انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم سخن گفته، به مواضع و اقدامات اسفندیار مشایی اشاره و عنوان کرده است: برخلاف ادعای برخی افراد و گروه‌ها، مشایی شخصیت بدی نیست. مشایی همان حرف‌های ما را می‌زند و رویکرد وی در راستای اهداف ماست.وی از همسویی جریان انحرافی دولت با جریان دوم خرداد، به این نتیجه رسیده است که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به فرد مشخصی نرسیم، از مشایی حمایت خواهیم کرد.در همین راستا، یک سایت خبری دیگر هم خبر داد که جمعی از اصحاب فتنه ۸۸ مشغول طراحی سناریویی پیچیده هستند تا به ظن خود با فریب نظام خود را در پوشش جریان انحرافی اصولگرایان به نظام تحمیل کنند. اخبار منتشره حاکی از آن است که همسویی بعضی جریانات انحرافی و در پیش گرفتن خط واسطی که گرایش اصلاح‌طلبانه آن درخشش بیشتری داشته است، بعضی از فتنه‌گران را بخصوص لایه‌های تند این جریان که قصد براندازی نظام را داشته به طمع انداخته است تا از این فضا و انشقاقی که در بعضی لایه‌های انحرافی اصولگرایان افتاده است بهره‌برداری کنند.
گفتنی است، در روزهای اخیر و به دنبال اقدامات تامل برانگیز جریان انحرافی در دولت، محافل و رسانه‌های ضد انقلاب که عمدتا اخبار اصلاح‌طلبان را نیز پوشش می‌دهند، به حمایت گسترده از مشایی و یارانش پرداخته و رویکرد آنان را در راستای اهداف خود توصیف کرده‌اند.
دی ماه سال گذشته بود که صادق زیباکلام از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب پیش‌بینی کرده بود که مشایی بتواند رای اصلاح‌طلبان را جذب کند. وی که با یکی از سایت‌های حامی اسفندیار رحیم مشایی گفت و گو می‌کرد،‌گفت: گفتمان مشایی تفکر جدیدی است که منفک از دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب در فضای سیاسی ایران پرورش یافته است و در کلام و ایدلوژی مشایی ظهور کرده است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفته است: در آینده سیاسی ایران بدون شک نمی‌توان برای حضور قدرتمند جریان اصلاحات جایی را درنظر گرفت. به هر حال با فضایی که بعد از انتخابات ایجاد شد نمی‌توان متصور بود که اصلاح‌طلبان با قرائت گذشته و به راحتی وارد عرصه سیاسی کشور شوند. زیباکلام، با اشاره به مشایی گفت: مشایی می‌تواند رضایت هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرایان واقعی را جلب کند البته در حال حاضر اصولگرایان سنتی منتقد وی هستند که بعید به نظر می‌رسد بتوانند در برابر اصولگرایان مدرن کاری از پیش ببرند.
اصلاح‌طلب‌ها در لیست جریان انحرافی
همین چند روز پیش هم حجت الاسلام عباس امیری فر رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن انتقاد از اصولگرایان احتمال ائتلاف با اصلاح‌طلبان را رد نکرده و گفته بود: ممکن است افرادی از گروه‌های اصلاح‌طلب که در حاشیه هستند در لیست ما قرار بگیرند.وی در این گفت وگو با حمله به اصولگرایان گفت: ما اصولگرایان را اصولگرا نمی‌دانیم و معتقدیم اصولگرایی مانند جناح راست سنتی شده و خاصیتش را از دست داده است. ما نام‌مان اصولگرا نیست. جناح راست وقتی خاصیتش را از دست داد اسمش را عوض کرد. مثلا اسمش را گذاشت آبادگران تا رسید به اصولگرایی. ما پیشنهاد کردیم در اتاق فکرمان یک اسم مناسبی برای خودمان تعیین کنیم. یک پیشنهادهایی هست اما هنوز به نتیجه نرسیده. اما قطعا اسم ما اصولگرا نیست. البته علاوه بر این گمانه زنی‌ها حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در مراسم سالگرد فوت پدرزن امیری فر به نزدیکی هر چه بیشتر اصلاح‌طلبان با طیف مشایی دامن زد.
در این مراسم علاوه بر فیض الله عرب‌سرخی عضو تشکل منحل شده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مانند نبوی،عبدالله ناصری طاهری، ‌محسن آرمین، صادق نوروزی‌،‌ محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد،‌ جواد امام،‌‌‌ آذر منصوری، مرتضی مبلغ و علی تاجرنیا، محمد‌جواد حق‌شناس، رضا تهرانی، محمد علی ابطحی، حسین کاشفی و حسین مرعشی نیز حضور داشتند.
جریان انحرافی در تیتر یک مطبوعات اصلاح‌طلب
از سوی دیگر تعامل رسانه‌ای جریان انحرافی با جریان اصلاح‌طلب غیر قابل کتمان است. همان طور که پیش از این نیز اشاره شد گفت وگوی عباس امیری فر با روزنامه شرق به صورت گسترده انعکاس یافت یا اینکه خیلی پیشتر علی اکبر جوانفکر برای گفت و گو با روزنامه‌ها و مجلات اصلاح‌طلب روند ثابتی را در پیش گرفت. همه این اتفاقات در کنار تیتر و برجسته کردن اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور قابل توجه است. مشایی که روزگاری به خاطر تهمت‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب از دست شان گله مند بود این روزها تیتر یک این روزنامه‌هاست که خود جای تامل دارد.
با وجود آنکه روز گذشته محمدرضا خباز عضو فراکسیون اقلیت مجلس هر گونه ارتباط پشت پرده با جریان انحرافی را تکذیب کرد، اما برخی خبرها و تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که دو جریان مذکور به تدریج به لحاظ فکری به همدیگر نزدیک شده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد جریان انحرافی به دنبال آرای اصلاح‌طلبان هستند و جریان اصلاح‌طلب نیز به‌دنبال پنهان شدن پشت این جریان و استفاده از امکانات در اختیار جریان انحرافی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات