تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۴۵

ناطق نوری: جز روحانی، گزینه انتخاباتی دیگری نداریم

(روزنامه ايران - 1395/06/31 - شماره 6316 - صفحه 3)

علی اکبر ناطق نوری اعلام کرد کاندیدای مورد حمایت او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، حسن روحانی است. وی روز دوشنبه در حاشیه مراسم سخنرانی‌اش در معاونت درمان و بهداشت سازمان هلال احمر در جمع خبرنگاران تأکید کرد: من به آقای روحانی نظر موافق دارم و ایشان از دوستان من است؛ ایشان را موفق می‌دانم و ان‌شاءالله آقای روحانی در صحنه هستند و خواهند بود.

به گزارش ایسنا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به پرسش خبرنگاران درباره اظهارات اخیر منتسب به وی نیز گفت: جمله‌ای اخیراً از من منتشر شد که درباره‌ آن تحلیل‌های مخالف و موافق زیادی انجام شد؛ اما این جمله جعلی و ساختگی است و من رسماً آن را تکذیب می‌کنم. وی افزود: در این ماجرا گفته‌اند که عده‌ای نزد من آمدند و من به آنها گفته‌ام غیر از آقای روحانی کس دیگری را انتخاب کنیم که این حرف بی ربطی است. کسانی که نزد من آمدند، نظر دیگری داشتند و من به آنها گفتم که از در این اتاق که بیرون رفتید، این حرف‌تان را دیگر تکرار نکنید و حتماً شما خودتان را طرفدار آقای روحانی می‌دانید و باید از ایشان حمایت و دفاع کنید.

سخنان صریح و حمایت قاطع ناطق نوری از حسن روحانی، چند روز بعد از آن منتشر شد که شماری از سایت‌ها مدعی شده بودند وی در دیداری با فعالان سیاسی توصیه کرده است آنها به دنبال گزینه جایگزین حسن روحانی باشند. ادعایی که بسرعت در رسانه‌های مخالف دولت منعکس و استقبال شد. اما ناطق نوری روز دوشنبه روی تمام این ادعاها خط باطل کشید و بار دیگر حامیان روحانی را به پشتیبانی انتخاباتی از او فراخواند. هر چند ناطق نوری جزئیاتی از دیدار یادشده منتشر نساخت، اما آن گونه که از فحوای سخنان وی برمی‌آید، بعید نیست ملاقات کنندگان خواستار کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شده‌اند. اما او همان گونه که در خفا گفته بود، به اصحاب رسانه نیز گفت که غیر از روحانی گزینه دیگری ندارد و وی را برای یک دوره دیگر مناسب می‌داند.

هر چند می‌توان به استناد به سخنان اخیر علی اکبر ناطق نوری، او را نخستین اصولگرایی دانست که در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از روحانی اعلام حمایت کرد، اما برخی معتقدند گذر زمان و رویدادهای ریز و درشت او را در جایگاهی فراتر از حد و مرزهای مرسوم و متعارف سیاسی قرار داده است. چنان که کاندیدای رقیب رئیس دولت اصلاحات در سال 76، سال 92 کنار رئیس دولت اصلاحات و دوشادوش آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی حمایت کرد.

علی اکبر ناطق نوری یکی از چهره‌های ارشد جامعه روحانیت مبارز است که سال 76 از سوی این تشکل برای انتخابات ریاست جمهوری هفتم معرفی شد. در شرایطی که پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که وی رئیس جمهوری منتخب خواهد بود، اما نتیجه به گونه دیگری رقم خورد. با این همه با پایان انتخابات، رقابت‌ها نیز تمام شد و ناطق نوری با بازگشت به اردوگاه سیاسی‌اش در راستای متحد کردن جریان اصولگرایی فعالیت کرد و مسئولیت شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی را برعهده گرفت؛ تلاش‌هایی که همیشه هم به نتیجه نمی‌رسید. اگر چه برخی معتقدند ناطق نوری یکی از افرادی است که در مقطعی پیش از ریاست جمهوری از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد، اما این دو چهره در نهایت مقابل هم قرار گرفتند.

در آستانه انتخابات سال 88 بود که ناطق نوری ایده «دولت وحدت ملی» را برای عبور از احمدی‌نژاد مطرح کرد، ایده‌ای که البته عملیاتی نشد. احمدی‌نژاد نیز در مقابل، در شب مناظره با میرحسین موسوی، اتهاماتی را متوجه او و فرزندانش کرد. رفتاری که دل شیخ نور را آزرد اما تشکل متبوع وی یعنی جامعه روحانیت مبارز به جای حمایت علنی از ناطق نوری، به هشداری شفاهی و به دور از چشم رسانه‌ها بسنده کرد. همین موضوع باعث شد ناطق نوری دیگر در جلسات جامعه روحانیت مبارز حاضر نشود. در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 وی تمام قد از حسن روحانی دیگر عضو غایب جامعه روحانیت مبارز اعلام حمایت کرد و بعد از ریاست جمهوری روحانی نیز همواره مدافع سیاست‌ها و دستاوردهای دولت بوده است.

ایران از سوریه، لبنان و فلسطین حمایت کرده و خواهد کرد

ناطق نوری روز دوشنبه علاوه بر حمایت مجدد از حسن روحانی، به دفاع از حمایت ایران از سوریه و لبنان پرداخت و گفت: اگر امروز در سوریه در حال جنگ هستیم و کمک، هدایت و مشاوره می‌دهیم و بچه‌هایمان آنجا شهید می‌شوند، نگوییم که چرا ما به سوریه برویم و جوانا‌ن‌مان آنجا شهید شوند و چرا پول‌ها را خودمان خرج نکنیم که گرفتار هستیم. به گزارش ایلنا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اعتراض برخی نسبت به حضور ایران در سوریه و لبنان گفت: برخی عنوان می‌کنند چرا به لبنان و فلسطین برویم اما اگر یک مقدار تفکر وجود داشته باشد و آزاد فکر کنیم و بدون تعصب بیندیشیم، دلیل آن را می‌فهمیم.

ناطق نوری با بیان اینکه من آدم متعصبی نیستم و آزاد حرف می‌زنم و خسارتش را هم می‌دهم، افزود: انسان باید فکر کند که اگر دزدی نقش حمله به خانه و نوامیس‌مان را دارد آیا باید منتظر بمانیم که او از دیوار خانه بالا برود و در خانه در انتظار دفاع از خود باشیم یا باید تا زمانی که به خانه نرسیده، جلوی او را بگیریم؟ او با اشاره به طرح امریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید گفت: اینکه آنها به بشار اسد فشار می‌آورند که در سوریه برکنار شود برای این است که سوریه پل ارتباطی ایران با لبنان است؛ لذا آنها می‌خواهند این پل ارتباطی را قطع کنند و این خاکریز اول ما است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خاکریز دوم ما حزب‌الله است که وقتی سوریه تسخیر و خط ارتباطی ما با لبنان قطع شود حزب‌الله محاصره خواهد شد و آن را نابود می‌کنند. بنابراین وقتی لبنان و حزب‌الله را درهم بکوبند، دیگر از بین بردن فلسطین کاری ندارد و آنها هدف‌شان این است که خاکریز ما را بردارند و به پشت مرزهای ایران برسند و ما می‌خواهیم در این مناطق از خود دفاع کنیم.

حجت‌الاسلام ناطق نوری گفت: در این ارتباط عقل، ملیت، وطن‌خواهی و دین چه می‌گوید؟ اگر دین هم نداشته باشیم حداقل باید وطن خواه باشیم لذا آنها در گذشته لبنان را هر زمانی که اراده می‌کردند مورد هجوم قرار می‌دادند اما امروزه دو بار حمله کردند و شکست خوردند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ایران نسبت به خاکریزهای اول، دوم و سوم خود ایستادگی کرده است که دشمن به مرز نرسد؛ این عزت نیست؟ ناطق نوری با اشاره به جایگاه بالای شهدای مدافع حرم گفت: جایگاه آنها اگر بالاتر از دیگر شهدا نباشد، قطعاً پایین‌تر نیست و آنها با هوشمندی و بینش پیش رفته‌اند و نه با احساسات.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6316/3/151446/0

ش.د9501880

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات