تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۲۰۲۹۴

پروفسور مولانا را چه کسانی به ایران دعوت کردند

مقدمه: پروفسور حمید مولانا استاد و اندیشمند بزرگ ایرانی مقیم آمریکا، با ارسال نامه‌ای به کیهان، فهرست سفرهای خود به جمهوری اسلامی ایران را در طول 12 سال گذشته برشمرد. در نامه دکتر مولانا که پاسخی به یاوه‌گوییهای جریانات بی‌هویت و مشکوک داخل و خارج به ایشان است، مشخص گردیده که اولین دعوت‌کنندگان این دانشمند برجسته مسلمان و ایرانی به کشور، دکتر کمال خرازی و خبرگزاری جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد در زمان مسئولیت جناب آقای سیدمحمد خاتمی بوده‌اند. با توجه به عصبانیت و عقده‌گشایی‌های برخی کوتوله‌های سیاسی درباره این مرد بزرگ که منشا واقعی آن، درج مقالات عالمانه وی در کیهان و نگاه منتقدانه او به اصلاحات واقعی است، به نظر می‌رسد برخی از طرفداران جامعه چندصدایی، چنان اسیر تعصبات قبیله‌گرایانه خود شده‌اند که حتی فراموش کردند، خود عامل دعوت این دانشمند نامی به کشور بوده‌اند! گفتنی است خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران با اشاره به همکاری مولانا با کیهان، این همکاری را دلیل ارتباط روزنامه کیهان با آمریکاییها عنوان کرده بودند! در فهرست زیر عناوین 19 مورد دعوت از پروفسور مولانا به کشور را با توضیح مختصری درباره هر یک از زبان وی می‌خوانید:

1- کنفرانس بین‌المللی تجاوز و دفاع، تهران 19 ـ 17 مردادماه 1367. به دعوت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، ستاد تبلیغات دفاع مقدس (جناب آقای دکتر کمال خرازی ریاست ستاد را بعهده داشتند) و دانشگاه شهید بهشتی.
2- کنفرانس نمایندگیهای خبرگزاری جمهوری اسلامی در خارج از کشور، کرج 22 تا 30 مرداد 1367، به دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (جناب حجت‌الاسلام محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند و کنفرانس را افتتاح کردند و جناب آقای دکتر کمال خرازی سرپرست خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بودند)
3- هفتمین کنفرانس اندیشه اسلامی، 9 ـ 11 بهمن‌ 1367 در تهران، به دعوت سازمان تبلیغات اسلامی.
4- کنفرانس بین‌المللی خلیج‌فارس، تهران، 29 آبان تا اول آذر 1368، به دعوت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه.
5- اولین کنفرانس جهانی اهل‌بیت(ع)، تهران، 31 اردیبهشت 1369 به دعوت دفتر مقام معظم رهبری.
6- سلسله سخنرانی برای دست‌اندرکاران وسایل ارتباط جمعی در مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها در تهران از 6 تا 14 اسفند 1370، به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاتمی).
در آن زمان جناب آقای هادی خانیکی ریاست مرکز گسترش آموزش رسانه‌های وزارت ارشاد را عهده‌دار بودند.
متعاقب این سلسله سخنرانی در مهر‌ماه و بهمن 1373 جناب آقای محمود‌ الله‌وردی مدیر وقت مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها انتخاب اینجانب را به ریاست «انجمن جهانی تحقیقات ارتباطات و رسانه‌ها» تبریک گفته و برای همکاران خود در این سازمان تقاضای عضویت کردند و تقاضا کردند بنده مقاله‌ای پیرامون مبانی تئوریک در تدوین قانون مطبوعات برای فصلنامه رسانه تهیه کنم. از سال 1373 عده‌ای از پژوهشگران و مدیران کل وزارت ارشاد از جمله آقای خانیکی و عده‌ای از استادان دانشگاههای ایران به عضویت سازمان جهانی تحقیقات (علوم) ارتباطات و رسانه‌ها درآمدند. در سال 1371 مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو کتاب اینجانب «گذر از نوگرایی» و «جریان بین‌المللی اطلاعات: گزارش و تحلیل جهانی» را از انگلیسی به فارسی ترجمه و در ایران منتشر کردند.
7- نخستین سمینار بررسی مطبوعات ایران، 6 تا 7 اسفند 1369. دعوت از طرف جناب آقای محسن آرمین مدیر کل مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها و جناب حجت‌الاسلام آقای محمد خاتمی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت. مقاله‌ای در مورد «رسانه‌های جمعی یا رسانه‌های تفریقی» برای این سمینار ارسال داشتم ولی بعلت مسافرت به ژاپن نتوانستم در این سمینار شخصاً حضور داشته باشم.
8- جشنواره ویدیوئی سوره توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، اصفهان، دیمان 1372 (سوم تا ششم)، مقاله اینجانب «ارزیابی رسانه ویدیو در سطح جهانی» در مجموعه آثار ارائه شده در این جشنواره چاپ شده است.
9- کنفرانس ماهیت و ابعاد تهاجم فرهنگی، تهران، 18 ـ 20 دی‌ماه 1372، به دعوت دانشگاه علامه طباطبائی، مقاله اینجانب در این کنفرانس: «موجهای جدید در تهاجم فرهنگی».
10- سمینار جنگ روانی با تکیه بر تجارب جنگ تحمیلی، 29 اردیبهشت 1372، به دعوت دانشگاه امام حسین(ع)، دانشکده علوم دفاعی و استراتژیک، مقاله ارائه شده: «اصول و خواص جنگهای روانی و نقش رسانه‌ها».
11- ششمین کنفرانس عمومی ائتلاف خبرگزاریهای کشورهای غیر متعهد، تهران 25 ـ 30 خرداد 1371. به دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران.
12- دومین جشنواره مطبوعات، تهران، 6 ـ 13 اردیبهشت‌ماه 1374، به دعوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد برگزاری جشنواره مطبوعات، در این جشنواره یک سلسله سخنرانی ایراد کردم. در این جشنواره «لوح افتخار برای بهترین اثر در رشته یادداشت سیاسی ـ اقتصادی» به اینجانب اهداء شد. همچنین در این مسافرت بود که از طرف سردبیران روزنامه همشهری جهت شام و صحبت به دفتر آن روزنامه دعوت شده و از اینجانب پذیرایی کردند. یک روز نیز برای نهار با آقای کرباسچی شهردار و بازدید از مؤسسات مختلف به دفتر ایشان دعوت شدم.
در سومین جشنواره مطبوعات در تهران در اردیبهشت ماه 1375 نیز «لوح افتخار برای بهترین ستون ویژه» نصیب اینجانب شد.
13- سمینار ارتباطات میان فرهنگی برای دانشجویان دوره دکترای فرهنگ و ارتباطات. در پائیز 1375 به دعوت دانشگاه امام صادق(ع) به مدت سه هفته به تهران آمده و این سمینار را جهت دانشجویان دوره دکترای آن مؤسسه دایر و تدریس نمودم.
14- نخستین هم‌اندیشی اخلاق مطبوعاتی روزنامه‌نگار مسلمان، بیستم الی بیست‌و‌دوم آذر 1375 در تهران، به دعوت معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مقاله‌ای تحت عنوان «اخلاق حرفه‌ای و آماده‌سازی سیاسی ـ اجتماعی روزنامه‌نگاران» به این کنفرانس ارائه دادم و پیشنهاد طرح یک انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان را برای اولین بار در همایش بیان کردم.
15- همایش جوان مسلمان و رسانه، تهران، 17 تا 19 آذرماه 1376، به دعوت نشست سران کنفرانس اسلامی در ایران موضوع مقاله و سخنرانی اینجانب در این همایش: «جوان مسلمان و اینترنت».
16- دومین نشست عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، تهران، 14 بهمن 1376، به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زیر‌مجموعه وزارت ارشاد.
17- کنگره بین‌المللی امام‌خمینی و احیاء تفکر دینی، 11ـ 13 خرداد 1376، تهران. بدعوت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، مقاله ارائه شده: «امام‌خمینی و احیاء هویت اسلامی.»
18- سلسله سخنرانی در تهران بدعوت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 12 تا 24 اردیبهشت 1378، از جمله دو سخنرانی در مورد «قانون و قانونگذاری در مطبوعات» و «کارنامه 50 ساله مطبوعات ایران».
19- کنگره بین‌المللی تبیین انقلاب اسلامی در تهران، 12 ـ 10 مهر 1378، مقاله ارائه شده: «فراسوی دولت ـ ملت: امام‌خمینی و احیای هویت‌اسلامی».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات