تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۲۱۰۴۳
نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

حضور تعدادی از رؤسای جمهور در اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، ضمن تبریک میلاد حضرت جواد الائمه و علی ابن ابیطالب، درگذشت ناهید یادگاری همکار مطبوعاتی را تسلیت گفت.
مقامات بحرین آماده انجام اصلاحات واقعی باشند طرح‌مان را ارائه می‌دهیم
وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح ایران برای حل موضوع بحرین و جزییات آن، اظهار داشت: هر وقت شرایط مناسب آن آماده و مقامات دولت بحرین به این نتیجه برسند که آمادگی برای انجام اصلاحات واقعی را دارند و می‌خواهند سیاست‌های درستی را در پیش بگیرند، در آن زمان آقای صالحی نظرات خود را بیان خواهد کرد.
اجلاس شانگهای فرصت خوبی برای رایزنی و تبادل‌نظر
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر احمدی‌نژاد به قزاقستان برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، خاطرنشان کرد: در این اجلاس موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و فرصت خوبی برای رایزنی و تبادل‌نظر درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم شده است.
مهمان‌پرست افزود: ایران نیز در این اجلاس نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مختلف بیان می‌کند.
به گفته وی تبادل نظر کشورهای مهم و مؤثر می‌تواند مفید باشد و ایران به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند و صاحب‌ نظر و ایده، درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات خود را مطرح خواهد کرد.
روابط خوب تهران و قاهره محدود به برخی شرایط و موضوعات کوچک نمی‌شود
خبرنگاری با اشاره به نامگذاری خیابان خالد اسلامبولی از مهمان‌پرست پرسید آیا ایران در راستای گسترش روابط تهران و قاهره آمادگی تغییر نام این خیابان را دارد؟ که وی با اشاره به رفت‌ و آمدهایی که بین نخبگان و نمایندگان مردمی دو کشور در جهت ارتقای روابط صورت می‌گیرد، اظهار داشت: دو ملت ایران و مصر با توجه به فرهنگ، تاریخ، تمدن و ظرفیت‌های بالایی که دارند علاقه‌مند به این روابط و همکاری هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه زمینه‌های طبیعی این روابط در شکل رسمی باید فراهم شود، گفت: تحولات جدی در مصر در حال وقوع است و باید تا استقرار دولت مردمی در آن کشور و ایجاد ساختارها و سازمان‌هایی که می‌تواند وضعیت جدید دولت مصر را شکل دهد، شرایط آن کشور را درک کرد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است عزم راسخ دو ملت و مسئولان دو کشور برای برقراری روابط است و فکر نمی‌کنیم که روابط خوب و مؤثر دو ملت ایران و مصر محدود به برخی شرایط و موضوعات محدود و کوچک شود.
مقامات آمریکایی و انگلیسی صلاحیت اظهارنظر را ندارند
مهمان‌پرست در واکنش به بیانیه وزارت خارجه انگلیس و آمریکا که در آن از مخالفان دولت جمهوری اسلامی حمایت به عمل آمده، گفت: با کمال تعجب شاهد اظهاراتی از سوی مقامات کشور انگلیس و همین طور مقامات آمریکایی هستیم که آشکارا به دخالت در امور داخلی ما و سایر کشورهای منطقه می‌پردازند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر مقامات انگلیسی و آمریکایی همه استعداد خود را به کار گیرند تا قدرت صدای مردم کشورهای منطقه را بشنوند و پیام آنها را درک کنند، متوجه می‌شوند علت اصلی حرکت مردم و بیداری مردم مسلمان منطقه، خشم و نفرت آنها نسبت به سیاست‌هایی است که کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌‌ها در منطقه ما داشتند.
وی اضافه کرد: اولاً با توجه به رویکرد بسیار غلط آنها در گذشته در منطقه و ادامه این رویکرد و با کمک کردن به سرکوب حرکت‌های مردمی که یک نمونه آن آموزش نیروهای سرکوبگر توسط نیروهای انگلیسی در کشورهای منطقه است، آنها صلاحیت اظهارنظر در این موارد را ندارند.
فرافکنی‌های آمریکا و انگلیس
به باور مهمان‌پرست آنها (آمریکا و انگلیس) تلاش می‌کنند صورت مسئله را تغییر داده و فرافکنی کرده و برای اینکه متهمان اصلی فراموش شوند، این گونه اظهارات را مطرح می‌کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما نظرات خود را در این زمینه اعلام کردیم، به مقامات آمریکایی و انگلیسی توصیه کرد که به جای پرداختن به این گونه اظهارات بی‌پایه و اساس، به تصحیح رویکرد غلط گذشته خود بپردازند و متوجه شوند که ملت‌های منطقه دیگر سیاست‌های استعماری آنها را تحمل نخواهند کرد.
محکومیت هرگونه مداخله سایر کشورها در امور کشورهای منطقه
خبرنگار فارس در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر طراحی آمریکا برای مداخله نظامی در مرزهای سوریه و استفاده از برخی کشورهای همسایه برای ناامن کردن سوریه و اعزام گروه‌های مسلح به این کشور سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره اظهار داشت: در رابطه با موضوعاتی که توسط برخی کشورهای غربی در رابطه با تحولات سوریه شاهدیم، صراحتاً اعلام می‌کنیم هرگونه مداخله سایر کشورها را در امور کشورهای منطقه به شدت محکوم می‌کنیم.
وی افزود: با حرکت‌هایی که در این کشورها توسط مردم صورت گرفت و موج بیداری اسلامی که کشورهای منطقه را در برگرفته به خاطر اینکه منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای جدی حامی آن از جمله آمریکایی‌ها به شدت به خطر افتاده، دست به هر تلاشی می‌زنند تا خط مقاومت در برابر تعدیات رژیم صهیونیستی را بشکنند.
مهمان‌پرست ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به صورت هدفمند و با اهداف سیاسی خاص دنبال می‌کنند، ضربه زدن به سیستمی است که در خط مقاومت در سوریه برای آنها خطرآفرین است.
مردم و دولت سوریه خود قادر به حل مشکلاتشان هستند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تحولات داخلی سوریه را موضوع داخلی این کشور دانست و گفت: دولت و مردم سوریه از بلوغ سیاسی کافی برخوردارند و مشکلات داخلی خود را حل می‌کنند.
مهمان‌پرست اینکه نیروهای خارجی دخالت کرده و کشورهایی از سایر مناطق وارد شوند یا گروه‌های تروریستی را تشویق به اقدامات تخریبی و ترور کنند را نشانگر اوج عصبانیت نیروهای آمریکایی و حامیان رژیم صهیونیستی دانست.
به گفته وی آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی به هیچ وجه مایل نیستند تا کشورهای منطقه با موج بیداری اسلامی به استقلال واقعی خود نزدیک شوند و استقلال کشورها را مانع ادامه اهداف استعماری خود می‌دانند.
آنها با واقعیات ایران از نزدیک بیشتر آشنا شده‌اند
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس درباره نامه 6 سفیر سابق کشورهای اروپایی در ایران که نقطه‌نظراتی را درباره موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران بیان کرده که نظرات آنها با مواضع مقامات رسمی کشورشان متفاوت بود، خاطرنشان کرد: آنها نقطه‌نظراتی را راجع به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ما بیان و آن را حق مشروع ملت ایران دانسته و از کشورهای اروپایی خواسته‌اند این دانش را در ایران تأیید و دست از خصومت و مانع تراشی در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران بردارند. به نظر می‌آید مطالبی که این دیپلمات‌ها اعلام کردند با مواضع کشورشان تفاوت محتوایی دارد.
مهمان‌پرست ادامه داد: شاید یکی از علت‌های اصلی آن، حضور این دیپلمات‌ها در کشور ما بوده و آنها با واقعیات کشور ما از نزدیک بیشتر آشنا شدند و نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما اطلاعات دقیق‌تری دارند. این نقطه‌نظرات به نقطه‌نظرات ملت‌ها و کشورهای زیادی در دنیا اضافه می‌شود که حق همه کشورهای مستقل را در بهره‌گیری از دانش هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز تأیید و بر آن پافشاری می‌کنند و در مقابل مانع تراشی کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای و بزرگ‌ترین متخلفان NPT هستند برای اینکه از حقوق کشورهای مستقل جلوگیری کنند، جبهه مردمی ایجاد کردند.
آمریکا در اسرع وقت میرقلی‌خان را آزاد کند
سخنگوی وزارت خارجه درباره ارسال یادداشت رسمی وزارت خارجه ایران به سفارت سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا) در رابطه با شهرزاد میرقلی‌خان، اظهار داشت: متأسفانه اتباعی از کشور ما بدون برخورداری از حقوق خود و دسترسی کنسولی و بدون بهره‌مند شدن از شرایط مطلوب انسانی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های آمریکا به سر می‌برند و با وضعیت بغرنجی روبرو هستند که یکی از این افراد، خانم شهرزاد میرقلی‌خان است که علی‌رغم ادعاهای حقوق بشری که مقامات آمریکایی دارند و همیشه سعی می‌کنند چهره مدافع حقوق بشر از خود ارائه دهند، شاهدیم برخورد غیرقابل توجیهی نسبت به اتباع ایرانی به ویژه خانم میرقلی‌خان داشتند.
مهمان‌پرست ادامه داد: خانم میرقلی‌خان از کمترین دسترسی کنسولی برخوردار نبوده و از شرایط بهداشتی و پزشکی نامناسبی برخوردار بوده و بدون اینکه جرمی مرتکب و جرمی ثابت شده باشد با بهانه‌های واهی مقامات آمریکایی، ایشان را در زندان نگهداشتند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما به صورت جدی از مقامات آمریکایی خواسته‌ایم تا دست از این گونه نقض حقوق بشر بردارند و نسبت به آزادی خانم میرقلی‌خان در اسرع وقت اقدام کنند.
وی افزود: راه نفوذ در بین ملت‌ها، هیچ وقت استفاده از ابزار تهدید و به کارگیری نیروهای نظامی و سرکوب‌گری توسط مقامات قدرتمند و زورگو نیست. آنها اگر بخواهند نفرت ملت‌ها را از اذهان پاک کنند باید دست از روش‌های دوگانه برداشته و استانداردهای دوگانه را کنار بگذارند و در داخل کشورهایشان نسبت به مسئله حقوق بشر توجه بیشتری کرده و به حقوق سایر ملت‌ها نیز احترام بگذارند.
مهمان‌پرست تصریح کرد: آنها نمی‌توانند با اعمال فشار و وارد کردن اتهام به اتباع کشور ما، ملت ایران را از دسترسی به حقوق خود باز بدارند.
چین مصالحش را به خوبی تشخیص می‌دهد
به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در خصوص سفر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به چین و همکاری نظامی این رژیم با چین، اظهار داشت: کشور بزرگ و مقتدری چون چین حتماً می‌تواند مصالح خود را به خوبی تشخیص ‌دهد و متوجه باشد که در منطقه حساس خاورمیانه تهدید اصلی موجود که نسبت به برقراری هرگونه ثبات و امنیت، مخل جدی است، رژیم صهیونیستی می‌باشد.
وی با اشاره به اهدافی که در ذهن صهیونیست‌ها پرورانده می‌شود و حمایت‌هایی که مقامات غربی و آمریکایی از این رژیم می‌کنند، خاطرنشان کرد: بعید می‌دانیم این اهداف در جهت تأمین منافع ملت‌های منطقه باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بزرگ‌ترین تهدید منطقه را رژیم صهیونیستی برشمرد و گفت: این رژیم در همه ابعاد مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده و یکی از این مشکلات بحث عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای است. تنها رژیم نامشروعی که این شرایط را به هم زده و تهدید جدی به وجود آورده، این رژیم است.
مهمان‌پرست ادامه داد: هر جا رژیم صهیونیستی وارد می‌شود، مسلماً به دنبال حضورش، ناامنی، بی‌ثباتی و مشکلات جدی اجتماعی ایجاد می‌شود. مصلحت کشورهای منطقه این است که متوجه خطرات واقعی این رژیم نامشروع باشند و برای محدود کردن و جلوگیری از تجاوزات و تعدیات این رژیم نامشروع، اقدامات لازم را به عمل بیاورند.
شیو‌ه‌های ناتو راه حل مشکلات لیبی نیست
خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید آیا ایران در نظر دارد با اپوزیسیون لیبی تماس برقرار و آن را به رسمیت بشناسد؟ که وی با بیان اینکه شرایط خیلی سختی برای مردم لیبی ایجاد شده، گفت: از یک طرف با بی تدبیری حاکم این کشور، وضعیت به سمت جنگ‌های داخلی کشیده شده و در این درگیری‌ها مردم بیگناه لطمه می‌بینند و از طرف دیگر نیروهای وابسته به دولت لیبی مردم را سرکوب می‌کنند و از سوی دیگر نیروهای غربی و وابسته به ناتو مردم را بمباران می‌کنند.
وی گفت: به اعتقاد ما در این وسط فقط جان انسان‌های بیگناه در لیبی به خطر می‌افتد و از بین می‌رود. باید برای وضعیت آینده لیبی تدبیری اندیشید تا با کمترین خسارت، مردم توانایی اداره کشور را به دست بگیرند و مشارکت جدی در اداره کشور خودشان داشته باشند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اقداماتی که کشورهای غربی و اعضای ناتو به صورت نظامی و بدون مصوبات قانونی برای ورود به لیبی انجام دادند، یک تخلف و نقض مقررات و تعهدات بین‌المللی است. اگر این گونه دخالت‌های بدون مصوبه را به عنوان رویه در دستور کار خود قرار دهند، متأسفانه در دنیا وضعیت باثباتی نخواهیم داشت.
به گفته مهمان‌پرست راه حل مشکلات داخلی لیبی شیوه‌هایی نیست که کشورهای عضو ناتو تا الان در پیش گرفته‌اند.
 تأثیر حرکت‌های مردمی منطقه در اروپا
یکی از خبرنگاران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه موج بیداری اسلامی تا قلب اروپا خواهد رفت، نظر مهمان‌پرست را پرسید که وی در این باره گفت: فکر می‌کنیم ظرفیت‌هایی که در کشورهای منطقه در شمال آفریقا، خاورمیانه و خلیج فارس وجود داشته، باعث شده مردم به حرکت در بیایند و بیدار شوند و دیگر حاضر نیستند سیاست‌های وابستگان به کشورهای غربی را به عنوان حاکمان خود بپذیرند. حرکت مردم به سمت استقلال واقعی کشورهایشان بوده است و اکثریت مردم منطقه مسلمان هستند و این بیداری با ارزش‌های اسلامی عجین شده و آینده خوبی را برای منطقه نوید می‌دهد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حتما انقلاب اسلامی ایران و مقاومت ملت بزرگ ما در طول 32 سال گذشته علی‌رغم همه فشارها، توطئه‌ها و فتنه‌هایی که برای شکست نظام صورت گرفته، در بیداری مردم منطقه تأثیر داشته و به آنها دلگرمی و انگیزه مقاومت برای ادامه راهشان را داده است.
وی با بیان اینکه این حرکت در منطقه می‌توانست الگویی برای برخی کشورهای اروپایی باشد، گفت: حضور و مشارکت مردم و درخواست مطالبات آنها به صورت مسالمت‌آمیز و تجمع آنها در میادین اصلی شهرهای بزرگ برای رسیدن به خواسته‌هایشان، این الگو می‌تواند تأثیری در حرکت‌هایی که در اروپا شاهد آن هستیم، داشته باشد.
مهمان‌پرست افزود: مردم در اروپا مشکلات جدی را در پیش رو دارند. بعد از بحران بین‌المللی اقتصادی که پیش آمد و علت اصلی به وجود آمدن آن سیاست‌های غلط اقتصادی بود که توسط آمریکایی‌ها، کشورهای غربی و نهادهای اقتصادی و مالی مربوط به آنها در دنیا پدید آمد. الان مردم اروپا با مشکلات جدی در زمینه بیکاری، درآمد و مسائل اجتماعی مواجه هستند و با اعتراض خود مطالبتشان را مطرح می‌کنند تا سیاست‌های غلطی که حاکم بوده و این وضعیت را برای کشورهای اروپایی به وجود آورده، تصحیح شود.
کنوانسیونی برای خلع سلاح تدوین شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران، با بیان اینکه در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و معاهده NPT سه موضوع جدی مطرح است، گفت: دو موضوع در جهت جلوگیری از تخلفاتی است که صورت گرفته است. یک موضوع آن خلع سلاح است که دارندگان سلا‌ح‌ هسته‌ای باید نسبت به امحاء آن اقدام جدی کنند و دیگری موضوع عدم اشاعه است. این دو موضوع به صورت سلبی در دستور کار NPT قرار دارد و یک موضوع هم ایجابی است و آن موضوع فراهم کردن شرایط مناسب برای کشورهای مستقل به منظور بهره‌مندی از دانش هسته‌ای در جهت اهداف صلح‌آمیز است.
مهمان‌پرست ادامه داد: آن چیزی که در دنیای امروز مورد غفلت واقع شده یا کشورهایی که دارنده سلاح‌های هسته‌ای هستند و عدم اشاعه را رعایت نکردند، حاضر نیستند به این موضوع زیاد پرداخته شود، همین مسئله است و همه کشورها و ملت‌های مستقل می‌خواهند اقدام عاجل و مناسبی در این زمینه صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فروردین ماه سال گذشته اولین اجلاس خلع سلاح را برگزار و نمایندگانی از 60 کشور دنیا از مقامات رسمی و سازمان‌ها و نهادهای مختلف در آن شرکت کردند. این نوید به ملت‌های بزرگ دنیا داده شد که اگر حرکت جدی در رابطه با خلع سلاح صورت بگیرد، با استقبال ملت‌های بزرگ دنیا روبرو خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: امسال دومین اجلاس خلع سلاح در سطح کارشناسان مربوطه از سازمان‌های مختلفی که در امر هسته‌ای مشغولند و همین طور از نهادهای بین‌المللی، سازمان ملل و آژانس و بخش‌هایی که نسبت به مسئله خلع سلاح خود را به نوعی درگیر می‌دانند، برگزار و ما از حدود 40 کشور مهمانانی داشتیم و مقالات زیادی در این اجلاس ارائه و پیشنهادات بسیار خوبی داده شد.
وی گفت: اگر کنوانسیونی برای خلع سلاح تدوین شود حتماً می‌تواند مؤثر باشد. باید همه کشورها خود را مقید بدانند در دوره زمانی مشخص نسبت به خلع سلاح و عدم اشاعه اقدام کنند.
مهمان‌پرست با اشاره به پیشنهاد علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اینکه روزی برای جهان عاری از سلاح هسته‌ای نامگذاری شود تا همه ملت‌ها نسبت به اعمال فشار بر کشورهایشان برای خلع سلاح و از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای‌شان اقدام کنند، این پیشنهاد را خوب و مناسب خواند و گفت: همه کشورها و مردم در اقشار مختلف و همه مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی و همه سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان رسمی و دولتی کشورها باید تلاش جدی کنند.
به باور وی ما به اندازه کافی در دنیای امروز با بحران‌های مختلف روبرو هستیم و همه باید خودشان را متعهد بدانند که سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های هسته‌ای در کره زمین محو شود و جان انسان‌ها با این گونه سلاح‌ها تهدید نشود.
همه کشورها برای رفع مشکلات زیست محیطی همکاری کنند
یکی از خبرنگاران هم درباره پدیده گرد و غبار کشورهای همسایه از جمله عراق و اقدامات ایران در این زمینه سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه «متوجه نشدیم مشکل شما با گرد و خاک است یا آقای نوری المالکی!» گفت: بحث‌های محیط زیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چون با سلامت انسان‌ها روبرو است و همه کشورها باید در محدوده‌شان، خود را مسئول و متعهد بدانند و برای برطرف کردن مشکلات محیط زیستی با یکدیگر مشارکت و همکاری کنند.
وی افزود: شرایطی که در عراق در طول سال‌ها جنگ و اشغالگری شاهد بودیم، اجازه نداد تا اقدامات اساسی برای برطرف کردن مشکلاتی که در زمینه محیط زیست در آنجا وجود دارد و کشورهای اطراف نیز درگیر آن شده‌اند، به شکل مطلوبی صورت گیرد. با استقرار دولت مردمی فعلی و جلسات خوبی که بین مسئولان محیط زیست کشورهای منطقه درگیر این پدیده برگزار می‌شود، امیدواریم این طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: ما خود را متعهد می‌دانیم تا اقداماتی که لازم است محیط زیست به شرایط مطلوب خود برسد انجام دهیم و با سایر کشورها همکاری کرده تا انشاءالله این مسئله را حل کنیم.
حرکت بر خلاف حقوق ملت‌ها با پاسخ دندان شکن مواجه می‌شود
به گزارش خبرنگار فارس، رامین مهمان‌پرست همچنین درباره اخبار مطرح شده مبنی بر طراحی آمریکا در زمینه «اینترنت در چمدان» برای ایران، سوریه و لیبی، اظهار داشت: دوستان ما در آمریکا و سایر کشورهای غربی در جنگ نرم تلاش زیادی را انجام دادند تا با عزم و اراده ملت ما و سایر ملت‌های مستقل منطقه مقابله کنند و سعی کردند از همه روش‌ها در فضای جنگ نرم از جمله فضای اینترنت استفاده کنند؛ ولی فکر می‌کنیم وارد موضوعی شدند که این موضوع می‌تواند به عنوان جریان بسیار قوی علیه خودشان تمام شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ملت‌های بیدار در مناطق مختلف و مسلمانانی که در منطقه ما هستند از دانش بالایی در زمینه IT برخوردارند. اگر می‌خواهند صحنه نبرد را به جنگ‌های سایبری و فضاهای مجازی بکشانند، باید ببینیم در این صحنه‌ها آنها غالبند یا دچار شکست بزرگ‌تری خواهند شد مثل سایر زمینه‌هایی که تا الان اقدام کرده‌اند.
وی افزود: حرکت بر خلاف حقوق ملت‌ها و احترام به حقوق آن‌ها، حتماً پاسخ دندان شکنی خواهد داشت.
آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه اجازه دخالت نظامی را در هیچ کشوری در منطقه از جمله سوریه ندارند
اخبار مطرح شده مبنی بر درخواست ایران از کشورهای منطقه خلیج فارس و ترکیه برای اینکه پایگاه‌هایشان را در اختیار آمریکا قرار ندهند و احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه و واکنش ایران در این زمینه، سؤالی بود که خبرنگار ‌تی‌ آر تی ترکیه در این نشست مطرح کرد و مهمان‌پرست در این خصوص پاسخ داد: ما اعلام کرده‌ایم که حضور نیروهای خارجی در منطقه و نیروهای اشغالگر آمریکایی، انگلیسی و سایر کشورها را به نفع کشورهای منطقه نمی‌دانیم. آنها رسماً اعلام می‌کنند فقط به دنبال تأمین امنیت رژیم صهیونیستی هستند و اولویت اول برای آنها تأمین منافع این رژیم است و به منافع ملت‌ها کاری ندارند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما حضور آنها را به هر شکلی در منطقه کاری خلاف می‌دانیم که باید در اسرع وقت همه کشورهای منطقه نسبت به آن اعتراض جدی کنند.
وی گفت: اگر کشورهای منطقه در ارتقای روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای خود تلاش جدی داشته باشند، اصلاً نیازی به حضور بیگانگان نیست. کشورهای منطقه از توانایی و قدرت بالایی برخوردارند تا بتوانند ثبات و امنیت را برقرار و زمینه‌های توسعه و پیشرفت را فراهم کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه هستند و در این زمینه اقدام به شایعه پراکنی کرده و مطالب مختلفی را نسبت به کشورهای دوست مطرح می‌کنند تا ذهنیت‌ها را به هم بریزند، همین مسئله است. آنها از وحدت و نزدیکی کشورهای بزرگ منطقه خوشحال نخواهند شد و به دنبال ایجاد تفرقه و تغییر صورت مسئله هستند.
به گفته وی آنها به دنبال حضور نظامی در کشورهای منطقه هستند و به هر دلیلی مایلند تا از رژیم صهیونیستی و تجاوزات آن حمایت کنند و همه کشورهایی که در مقابل این رژیم صف کشیده‌اند را مورد حمله قرار دهند.
مهما‌ن‌پرست تصریح کرد: آمریکایی‌ها به هیچ وجه اجازه دخالت نظامی را در هیچ کشوری در منطقه از جمله سوریه ندارند. ما این کار را اشتباه و وارد شدن به صحنه‌ای که می‌تواند تبعات سنگینی برای منطقه داشته باشد، می‌دانیم.
وی افزود: مسئله سوریه داخلی است و سیاست مزورانه آمریکایی‌ها و کشورهای غربی را در اظهارنظراتی که در رابطه با برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه دارند، باعث رسوایی آنها می‌دانیم.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آنها کشورهای منطقه را به صورت گزینشی انتخاب می‌کنند، گفت: سعی می‌کنند از سیستم حکومتی برخی از کشورها علی‌رغم سرکوب وحشیانه مردمشان حمایت کنند، چون منافع آنها به این صورت تأمین می‌شود و در برخی از کشورها سیاست مقابله با دولت‌های منطقه را در دستور کار قرار داده‌اند.
وی افزود:‌ همه این تلاش‌ها به این خاطر است که مردم منطقه فراموش کنند که علت اصلی گرفتاری و عقب‌ماندگی آنها، سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی در منطقه بوده است. اگر دیکتاتورهایی در منطقه بودند، بزرگ‌ترین حامیان آنها آمریکایی‌ها و کشورهای غربی هم‌پیمان آنها بودند.
مهمان‌پرست ادامه داد: اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود و تلاش می‌کنند پای کشورهای منطقه را به درگیری‌های نظامی با یکدیگر باز کنند و آنها را در جهت پیشبرد سیاست‌های صهیونیستی خود همراه کنند، نیاز به هوشیاری و درایت در بین همه مسئولان منطقه دارد و ملت‌های منطقه نیز بسیار هوشیار هستند و با چشمان تیز شاهد هرگونه تصمیم‌گیری و اقدامات کشورهایشان هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی توصیه کرد که همکاری‌های منطقه‌ای، ارتقای روابط دوجانبه کشورهای منطقه و پرهیز از هرگونه فتنه و دسیسه توسط آمریکایی‌ها و حامیان رژیم صهیونیستی در دستور کار مسئولان و ملت‌های منطقه قرار گیرد و افزود: همه باید با اهتمام ویژه این شرایط را درک و از این مرحله عبور کنند و آینده منطقه متعلق به ملت‌های بزرگ منطقه خواهد بود.
هر تلاشی در راستای ایجاد کشور فلسطین مورد حمایت ماست
خبرنگاری موضع ایران را در خصوص تصویب طرح تشکیل دو دولت در مرزهای 1967 فلسطین جویا شد که وی با بیان اینکه موضع کشور ما قبلاً به صراحت اعلام شده، گفت: مقام معظم رهبری اخیراً در فرمایشات خود به این موضوع اشاره داشتند. تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سرزمین‌های فلسطین حق مسلم آنهاست. همه آوارگان باید به سرزمین اصلی خود برگردند و قدس شریف پایتخت کشور فلسطین باشد و وحدت گروه‌های فلسطینی در این زمینه می‌تواند عاملی مؤثر در دسترسی آنها به حقوقشان باشد.
تا ریشه مسئله فلسطین به صورت کامل حل نشود این بحران خاتمه نمی‌یابد
مهمان‌پرست ادامه داد: هر تلاشی که صورت گیرد تا این کشور فلسطینی در آن محدوده‌ای که متعلق به فلسطینی‌هاست ایجاد شود حتماً مورد حمایت ما خواهد بود و در هر مرحله‌ای که تلاش کنند حقوق ملت فلسطین را ضایع و بخشی از سرزمین آنها را به آنها پس ندهند و یا از بازگشت آوارگان جلوگیری و به شکلی توطئه کنند تا اختلاف بین فلسطینی‌ها دامن زده شود، این را دسیسه‌ای صهیونیستی می‌دانیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تا ریشه مسئله فلسطین به صورت کامل حل نشود، این بحران خاتمه نخواهد یافت.
حضور تعدادی از رؤسای جمهور در اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، درباره اجلاس بین‌المللی تروریسم که قرار است چهارم و پنجم تیر ماه در تهران برگزار شود، گفت: از مقامات رسمی کشورهای زیادی برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آمده و تعدادی از رؤسای جمهور به عنوان مهمان ‌ویژه در این اجلاس حضور خواهند داشت.
وی افزود: از تعداد قابل توجهی از وزرای خارجه و وزرایی که به شکلی موضوع کاری آنها با مسئله مبارزه با تروریسم ارتباط دارد و همین طور سازمان‌های مختلفی که در این رابطه فعال هستند از جمله نمایندگانی از سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه‌های مختلف در اروپا، اتحادیه عرب، سازمان ملل و ... در این اجلاس دعوت به عمل آمده تا در این حرکت جمعی برای مبارزه با تروریسم حضور یافته و ایده‌هایی را مطرح کنند تا به صورت واقعی بتوان با این پدیده شوم مبارزه کرد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدواریم این گام، شروع تأثیرگذار و ارزشمندی برای ریشه‌کن کردن پدیده تروریسم باشد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم، انگیزه بسیار جدی دارد تا با همکاری سایر کشورها بتوان با این پدیده شوم مبارزه کرد.
تلاش آمریکا برای پیاده کردن نظراتشان در کشورهای مختلف
خبرنگار فارس همچنین اظهارات هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا را خطاب به کشورهای آفریقایی مورد اشاره قرار دارد که خواستار اصلاحات سیاسی در برخی‌ از کشورهای آفریقایی شده و هشدار داده که اگر این اصلاحات صورت نگیرد سرنوشتی همچون کشورهای خاورمیانه در انتظار آنها است و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی در این باره گفت: مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند تا نظرات خود را در کشورهای مختلف پیاده کنند. شاید مهمترین فراز سیاست خارجی آمریکا سخنرانی اوباما بود که سعی ‌کردند آن را به عنوان فصل جدیدی از سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح کنند.
وی افزود: معنای واقعی فصل نوینی از سیاست خارجی آمریکا این است که آمریکایی‌ها محترمانه اعتراف می‌کنند که تا الان برای تامین منافع خود و امنیت رژیم صهیونیستی، دیکتاتورهایی را در برخی‌ کشورها به وجود آورده و از آنها حمایت کرده‌اند و تا لحظات آخری که امکان بقای این دیکتاتورها وجود داشته، آنها خودشان را حامی و پشتیبان جدی این اشخاص می‌دانستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در حال حاضر آمریکایی‌ها به خاطر موج بیداری که در برخی کشورها با آن روبرو هستیم و احساس خطر از اینکه مردم سرنوشت خودشان را در دست بگیرند و دیکتاتورها را کنار بزنند و عاملان اصلی حمایت از این دیکتاتورها که مقامات آمریکایی و برخی کشورهای غربی دیگر هستند را دشمن اصلی خود جلوه دهند، باعث شده تا اظهارات جدیدی را مطرح و نمایش و چهره جدیدی از خودشان نشان دهند.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در همه کشورها از این توصیه‌ها می‌کنند، یادآور شد: سیاست آمریکا تغییری نکرده و آنها می‌خواهند چهره جدیدی را برای اعمال سیاست‌هایشان نشان دهند.
آمریکایی‌ها نگران خزر نباشند
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات سفیر آمریکا در جمهوری آذربایجان درباره عبور خط لوله گاز از خزر که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: بحث خزر و مسائلی که مربوط به رژیم حقوقی این دریا می‌شود از جمله بحث بسیار مهم زیست محیطی که مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که کشورهای ساحلی انجام می‌دهند، در دستور کار کشورهای ساحلی خزر قرار داشته و مرتب در مورد آن بحث و بررسی داشتند و کنوانسیونی در این رابطه به تصویب رسیده است.
مهمان‌پرست تصریح کرد: موضوعاتی که به خزر مربوط می‌شود تنها محدود به کشورهای ساحلی خواهد بود و این کشورها حق اظهارنظر دارند و هیچ تصمیمی بدون اجماع قابل اجراء نخواهد بود. به ویژه موضوعات مهمی چون استخراج، اکتشاف و انتقال انرژی از دریای خزر که به خاطر بسته بودن آن می‌تواند آثار زیست محیطی خطرناکی را به دنبال داشته باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: هر گونه تصمیم‌گیری برای خزر از جمله طرح‌های مربوط به انتقال انرژی با توجه به ملاحظات جدی زیست محیطی باید با اجماع و نظر 5 کشور ساحلی صورت گیرد.
مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: هر چقدر من فکر می‌کنم آمریکایی‌ها را جزو این 5 کشور نمی‌دانم و نمی‌‌دانم از چه موضع و جایگاهی اظهارنظر می‌کنند! بهتر است آمریکایی‌ها در رابطه با چیزی که به آنها ارتباط ندارد و واجد صلاحیت برای اظهارنظر نیستند، اظهارنظر نکنند.
وی ادامه داد: هر 5 کشور ساحلی به اندازه کافی مسلط به موضوعات خزر هستند و استفاده از خزر برای برنامه‌هایی که به پیشرفت این کشورها کمک کند در دستور کار قرار دارد و شرایط زیست محیطی خزر با توجه به افراد زیادی که در ساحل خزر زندگی می‌کنند، برای هر 5 کشور بسیار اهمیت دارد و در این زمینه دقت زیادی صورت می‌گیرد.
مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: بهتر است آمریکایی‌ها فکر‌شان را خیلی نگران خزر نکنند و به مسائل داخلی کشورشان و مشکلات زیادی که دارند بپردازند و ذهنیت‌ها ‌را در آن راه به کار ببرند.
اعتبار آژانس حفظ شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نامه آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی و پاسخ ایران به این نامه گفت: ما به کرات نقطه نظرات کشورمان را در رابطه با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در اجلاس‌های مختلف به آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کردیم. فکر می‌کنیم گزارشاتی که آژانس تاکنون منتشر کرده همگی دال بر این است که ما از حقوق‌مان تخطی نداشته‌ایم و هیچ گزارشی که تأیید کند انحرافی در برنامه هسته‌ای ما بوده، منتشر نشده است.
وی افزود: ما در چارچوب توافقی که با آژانس داشتیم و در چارچوب کاری تعریف شده و موضوعاتی که به عنوان ابهامات آژانس مطرح بود پاسخ دادیم. به 6 مورد ابهام پاسخ داده شد و همان زمان آژانس تأیید کرد که این ابهامات برطرف شده است.
مهمان‌پرست ادامه داد: محتوای اصلی نامه‌نگاری‌هایی که صورت می‌گیرد به این مربوط می‌شود که وقتی ابهامات مورد توافق بین ایران و آژانس مطرح بوده و در یک چارچوب کاری بررسی و مطرح و رفع ابهام شده و حتی بعد از آن راجع به مطالعات ادعایی و حرف‌هایی که بدون ارائه سند اظهار کردند، در 118 صفحه پاسخ داده شده، بهتر است که پرونده هسته‌ای کشور ما مسیر طبیعی خود را داشته باشد و وارد جریانات سیاسی نشود و از پرونده هسته‌ای کشور ما توسط کشورهای خاص سوء استفاده صورت نگیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اعتبار آژانس به عنوان یک جایگاه حقوقی بین‌المللی باید حفظ شود و اجازه ندهند که ادعاهایی که پایه و اساس ندارد، مانع از فعالیت کشورهای عضو شود و جایگاه آژانس را زیر سؤال ببرد.
مهمان‌پرست عنوان کرد: آمانو باید توجه بیشتری به وظایف خود داشته باشد و نسبت به تامین حقوق اعضاء با جدیت برخورد کند. اگر کسی قرار است نگران باشد، این نگرانی باید شامل کشورهایی باشد که نسبت به خلع‌ سلاح اقدام نکرده و عدم اشاعه را رعایت نکرده‌اند و باید نسبت به رژیم‌های نامشروعی باشد که خود را به کلاهک هسته‌ای مجهز کرده و منطقه را تهدید می‌کنند.
وی گفت: اگر آمانو با یک نگرش صحیح و بر اساس شرح وظایف، موضوع هسته‌ای ایران را مدنظر قرار دهد حتما نتیجه نهایی آن به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای کشور ما خواهد بود.
تبریک به ترکیه به خاطر برگزاری انتخابات موفق
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتخابات اخیر در ترکیه و پیروزی حزب اسلامگرای عدالت و توسعه و اینکه آیا با پیروزی این حزب شاهد دور جدیدی از روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه خواهیم بود؟ اظهار داشت: مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران این پیروزی را به مردم ترکیه و دولت این کشور به خاطر برگزاری انتخابات موفق تبریک گفتند.
وی با بیان اینکه سیاست‌هایی که تاکنون در روابط دوجانبه ایران و ترکیه حاکم بوده، منجر به ارتقای روابط شده است، افزود: ما شاهد گسترش روابط در زمینه‌های مختلف بودیم و در اکثریت موضوعات مورد نظر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی احساس می‌کنیم که مواضع مشترکی داریم و در کنار هم می‌توانیم به اهداف بزرگی برای توسعه منطقه خودمان دسترسی یابیم و این آمادگی را همچنین اعلام کرده‌ایم که از همه ظرفیت‌ها برای ارتقای سطح روابط استفاده کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: انتخابات ترکیه نشانگر عزم و اراده مردم برای پیشرفت و حضور جدی در عرصه‌های مختلف است و اینکه جریان اسلامی با قاطعیت می‌تواند پیروز انتخابات باشد، نشانگر گرایش ارزشمند مردم ترکیه است.
مسابقات تسلیحاتی از دستور کار خارج شود
مهمان‌پرست درباره سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا، گفت: مشخص است که اقدامات آمریکایی‌ها به بهانه تهدیدات کشورهایی چون جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و مخاطب اصلی این تهدیدات مشخص است که چه کشوری است.
وی افزود: اگر واقعا مخاطب اصلی آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی بود دلیلی نداشت که روسیه عکس العمل جدی نشان دهد و آزمایشات جدیدی را آغاز کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این نوع مسابقات تسلیحاتی که به بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد و در نهایت همه کشورهای جهان را تهدید می‌کند باید از دستور کار کنار گذاشته شود.
مهمان‌پرست یادآور شد: راه تسلط بر دنیای امروز، استفاده و توسل به سلاح‌های نظامی نیست. آمریکایی‌ها باید درک کنند که دیگر با تکیه بر زورمداری و قوای نظامی نمی‌توانند در کشورهای مختلف حضور یافته و یا حضورشان را ادامه دهند. بهتر است توجه جدی به ابعاد انسانی داشته باشند و به حقوق ملت‌ها احترام گذاشته و استقلال آنها را محترم بشمارند و زیاده‌خواهی‌های خود را کنار بگذارند.
در نشست امسال خواستار عضویت دائم در شانگهای نشده‌‌ایم
خبرنگار شبکه فونیکس چین نیز از مهمان‌پرست پرسید اگر سازمان شانگهای درخواست عضویت دائم ایران را قبول نکند آیا تاثیر منفی بر روابط ایران و برخی از کشورهای این سازمان از جمله روسیه و چین خواهد گذاشت؟ که وی گفت: ما در اجلاس امسال درخواستی را برای عضویت کامل اعلام نکرده‌ایم. حضور کشورهای مختلف در کنار هم می‌تواند فرصتی برای تبادل نظر و مشورت‌هایی باشد تا در خصوص بحران‌هایی که در منطقه وجود دارد، راه‌حل‌های مناسبی اتخاذ شود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری مؤثر، بزرگ و تأثیرگذار در منطقه است و حتماً استفاده از نقطه نظرات کشور ما برای سایر کشورها می‌تواند مفید باشد و اجلاس شانگهای فرصت خوبی برای تبادل نظر است.
به گفته مهمان‌پرست کشورهای بزرگی در این مجموعه حضور دارند که تبادل نظر با آنها حتماً برای وضعیت بحران‌هایی که در منطقه و در عرصه بین‌الملل وجود دارد می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات