صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۲۱۲

آخرین موضع گیریها در مورد پرونده هسته ای ایران


در حالی که بعضی اعضای گروه 6 تلاش می کنند روند توافق در مورد تحریم ایران در سازمان ملل را «آسان» جلوه دهند، برخی دیگر از آنها تاکید می کنند دشواری های مهمی در این مسیر وجود خواهد داشت. از جمله دیروز منابع خبری گزارش دادند که آمریکا و روسیه درباره بازگرداندن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد اختلاف نظر دارند.
به گزارش «ایلنا»، زمانی که «جان بولتون»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که رای شنبه در شورای امنیت علیه مساله هسته ای کره شمالی پیام قاطعی به ایران ارسال می کند که جامعه بین المللی چگونه با پرونده هسته ای تهران برخورد خواهد کرد، «ویتالی چورکین»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفت: هیچ نیازی به بازگرداندن مساله هسته ای ایران به شورای امنیت نیست.
به گزارش خبرگزاری «کونا»، بولتون به خبرنگاران گفت: پس از اینکه شورای امنیت با اتفاق آراء کره شمالی را تحریم کرد، پیام قاطعی به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه شورای امنیت قصد ندارد اشاعه تسلیحات کشتار جمعی را تحمل کند و ایران باید از این امر درس بیاموزد.
ویتالی چورکین در مقابل گفت: شباهتی میان ایران و کره شمالی وجود دارد، هر دوی آنها در تعامل با منع اشاعه هسته ای مشکلات خاصی دارند و شورای امنیت فعالیت های آنها را بررسی می کند.
چورکین افزود: یک شباهت دیگر این است که ما قانون یک جانبه ای از سوی آمریکا داریم که برای سایر شرکت ها در سایر کشورها به کار گرفته می شود. بنابراین این امر شرایط بسیاری عجیبی ایجاد می کند که در آن ما باید اقدامات بیشتری را درباره پرونده هسته ای ایران بررسی کنیم.
وی ادامه داد: این یکی از پیچیدگی هایی است که باید درک کنید. در واقع ما بسیار امیدواریم که همکاران آمریکایی ما، مشکلاتی را که باید در مرحله بعدی فعالیت هایمان در شورای امنیت بررسی و حل و فصل کنیم، درک کنند.
چورکین گفت: مایل نیستم مساله هسته ای ایران به شورای امنیت بازگردد. لازم به یادآوری است که نمایندگان گروه 6 در کنفرانس ویدئویی هفته قبل خود در توافق بر سر جزییات تحریم ایران شکست خوردند و آن را به مذاکرات بیشتر سفر ایشان در نیویورک موکول کردند.
اشتاین مایر: فشارها تدریجی خواهد بود
در همین حال وزیر امور خارجه آلمان تلاش کرد نسبت به دیپلمات روس موضع مطمئن تری درباره اقدام علیه ایران در شورای امنیت اتخاذ کند.
وزیر امور خارجه آلمان گفت: اکنون هیچ دورنمایی از موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران وجود ندارد، با این حال فشار بر این کشور باید به تدریج اعمال شود.
فرانک والتر اشتاین مایر در گفت و گو با رادیو
RBBInforadio
جزییات تحریم هایی که احتمال دارد علیه ایران اعمال شود را بیان نکرد وگفت: بسته امتیازات کشورهای 1+5 که هدفش متقاعد کردن تهران به تعلیق غنی سازی اورانیوم است، هنوز روی میز قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشتاین مایر افزود: اکنون در شرایطی قرار نداریم که در آن امکان برگزاری مذاکرات با دورنمای موفقیت آمیز وجود داشته باشد، بنابراین شورای امنیت سازمان ملل متحد باید برای اقدام به سوی تحریم تلاش کند.
وی ادامه داد: با این حال به وضوح بیان کردیم که پیشنهاد ما برای همکاری با ایران روی میز قرار دارد و این بدان معناست که اگر ایران برای انجام شرایط مذاکرات اعلام آمادگی کند، ما آماده بازگشت به میز مذاکرات هستیم.
اشتاین مایر تاکید کرد: ایرانی ها باید درک کنند که اگر می خواهند ما مذاکره کنیم ساخت دستگاههای سانتریفوژ بیشتر باید متوقف شود.
وی گفت: کشورهای 1+5 درباره لیستی از تحریم های احتمالی در تابستان گفت و گو کرده اند اما وی مشخص نکرد که ممکن است چه اقداماتی به کار گرفته شود.
اشتاین مایر گفت: توافق کردیم که همه امکانات نباید فورا مورد استفاده قرار گیرد، با این حال ما طبیعتاً به دنبال روندی هستیم تا جایی که لازم است فشار علیه ایران به آرامی افزایش یابد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات