«سیدمحمد موسوی خوئینیها» پس از رحلت حضرت امام خمینی قدس سره الشریف گفت: «ما نسبت به برخی اندیشههای امام انتقاداتی داشتیم اما در زمان حیات ایشان بهدلیل ریشسفیدی ایشان جرأت طرح آنها را نداشتیم.» این موضع باعث شد پس از رحلت حضرت امام(ره) رفتهرفته مخالفت وی با جریان انقلاب تقویت شود و از نظر فکری از جمهوری اسلامی فاصله بگیرد. نقطه شروع فعالیتهای موسوی خوئینیها بهعنوان یک عضو فعال سیاسی، بعد از انقلاب و در جریان تسخیر لانه جاسوسی بود. در واقع از جریان لانه به بعد خوئینیها شناخته شد. علت ورود وی به جریان سیزدهم آبان، دوستی او با مرحوم حجتالاسلام والمسلمین حاج سیداحمد آقا خمینی بود. او به این واسطه وارد ماجرای لانه شد و در طول دوران گروگان بودن دیپلماتهای آمریکایی توسط دانشجویان، تصمیمگیرنده مهمی بود. بعد از ماجرای تسخیر لانه نیز خوئینیها، در میان دانشجویان فعالیت خود را ادامه داد. از این مبدا به بعد، وی توانست در معادلات سیاسی، جایگاه ویژهای پیدا کند. بعد از پایان ماجرای لانه جاسوسی آمریکا، خوئینیها مسؤولیت دادستان کل انقلاب را بهعهده گرفت و از آنجایی که جزو جریان چپ اقتصادی بهشمار میرفت، با صاحبان سرمایه بهنوعی در تقابل قرار گرفت، اما بعدها مواضع وی بازتابهایی را برانگیخت و او را به عقبنشینی وادار کرد. در سالهای 60 تا 62 خورشیدی، بهدلیل مواضع ضدجنگ نهضت آزادی، وی بههمراه عطاء مهاجرانی و برخی همفکران دیگر بهصورت مشترک اطلاعیههایی منتشر کرد و ضمن آن علیه نهضت آزادی موضع گرفت و حتی از تصمیم مقامات قضایی پیرامون تعطیلی روزنامه میزان؛ ارگان نهضت آزادی نیز استقبال کرد.
اما خوئینیها پس از رحلت حضرت امام خمینی(ره)، مواضعی اتخاذ کرد که بیشباهت به مواضع سران نهضت آزادی نبود و از این رو از سوی جریان حزباللهی و انقلابی بشدت مورد انتقاد قرار گرفت. در سالهای اخیر، گروهک نهضت آزادی و خوئینیها به قدری مواضعشان هماهنگ است که دیگر به جای ایجاد شگفتی، در میان ناظران و کارشناسان این احساس را القاء میکند که خوئینیها از اول هم با انقلاب اسلامی نبوده است و فردی بوده که خود را در میان انقلابیون، جا زده بوده است.
وطن امروز